A sikeres homologizációt követően az új raliautó immár a világ ralipályáin folytathatja a cseh autógyártó 114 éves motorsportbeli sikertörténetét. A sorozatgyártású új ŠKODA Fabia típuson alapuló Fabia R 5 a Fabia Super 2000 utódja, amely a legsikeresebb raliautóként vonult be a Skoda Motorsport történelmébe.
Európában „Örömmel fogadtuk, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) jóváhagyását adta. Most már a versenysorozatokban is megmutathatjuk, hogy mennyire jó az új raliautónk.” – mondta Dr. Frank Welsch, a Skoda igazgatótanácsának fejlesztésért felelős tagja. „A piacon rendkívül sikeresen elrajtolt harmadik generációs sorozatgyártású Fabia kifejlesztésekor bizonyos géneket a raliautóinkból is átültettünk, és minden idők érzelmekben leggazdagabb Fabia típusát alkottuk meg. Most pedig éppen ellenkezőleg, a sorozatgyártású jármű szolgált az új Fabia R 5 alapjául.”
A Skoda új raliautója színtiszta csúcstechnika. Az FIA szabályainak megfelelően a Skoda Fabia R 5 hajtásáról 1,6 literes turbómotor gondoskodik. Ez jelentős változás a Fabia Super 2000 kétliteres szívómotorjához képest. Továbbá az új, összkerékhajtású autóba ötfokozatú szekvenciális sebességváltó és McPherson rugóstagok kerülnek. A jármű tömege a szabályzati előírások szerint legalább 1230 kilogramm. A projekt kezdete óta a Skoda Motorsport 15 hónapnyi intenzív fejlesztési munkát fektetett abba, hogy elvégezze az autó finomhangolását és biztosítsa, hogy a legkorszerűbb részegységek tökéletesen együttműködjenek egymással.
A homologizációs folyamat egy hosszadalmas és bonyolult eljárás, amely szoros együttműködést igényel a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) és számos részből áll. Az új Skoda Fabia R 5 modellnek az elmúlt hónapokban egy átfogó jóváhagyási folyamaton kellett átesnie, amely most az FIA engedélyének kiadásával sikeresen lezárult.
„Boldogok vagyunk, hogy immár a zsebünkben tudhatjuk a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) homologizációját.” – mondta a Skoda Motorsport igazgatója, Michal Hrabánek. „Új ralireménységünk kifejlesztése fáradságos folyamat volt, és a Skoda Motorsport egész csapatának nagy kihívást jelentett, akiknek ezúton is szeretném kifejezni hálás köszönetemet.”
Olyan csúcspilóták szolgáltattak értékes tanácsokat, illetve információkat az új raliautó kifejlesztéséhez, mint az ázsiai-csendes-óceáni térség bajnokságát megnyerő Jan Kopecký (CZ), az Európa-bajnok Esapekka Lappi (FIN), a ralilegenda „Fast” Freddy Loix (B) és a többszörös osztrák bajnok, Raimund Baumschlager. A homologizáció megszerzéséig összesen mintegy 10 ezer tesztkilométert teljesített a modell különféle útviszonyok között, többek között Csehországban, Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Franciaországban, Görögországban, Spanyolországban és Finnországban. Jéghidegben vagy ragyogó napsütésben, aszfalton, murván vagy hóban – a ŠKODA Fabia R 5 sikeresen helytállt minden teszten.
Az ügyfélcsapatok részéről már most nagy az érdeklődés az új ŠKODA Fabia R 5 iránt. Nem is csoda, hiszen elődje, a Skoda Fabia Super 2000 garanciát jelentett a győzelemre. A 2014-es raliszezonban a Skoda a Fabia Super 2000 modellel a pilóták és a gyártók értékelésében is megnyerte az FIA ázsiai-csendes-óceáni térség ralibajnokságát (APRC), továbbá az FIA Rali Európa-bajnokság (ERC) bajnoki címét sorozatban harmadszorra a gyári ŠKODA csapat egyik pilótája szerezte meg. A tavalyi év sikerei között említhető öt országos bajnoki cím is. A hat év alatt begyűjtött mintegy ötven nemzetközi, illetve országos bajnoki címével a 2009-ben bemutatott Skoda Fabia Super 2000 a márka 114 éves motorsport-történelmének legsikeresebb projektje.
A Skoda Motorsport igazgatója, Michal Hrabánek így nyilatkozott: „Az új Skoda Fabia R 5 modellel szeretnénk folytatni az elmúlt években a világ ralipályáin autóink gyorsaságával és megbízhatóságával elért sikereinket. A sikeres homologizációt követően most elkezdhetjük a Fabia R 5 projekt következő fázisát.”