A Ford bemutatta az új Shelby® GT350R Mustangot, ami minden eddigi országúti Mustang-változatnál jobban teljesít a versenypályán. A Ford és a Shelby 1965-ben fejlesztette ki a népszerű Ford Mustang országúti versenyváltozatát, a Shelby GT350 Competition modellt. A könnyebb, erősebb és jelentősen továbbfejlesztett futóművel készített autó ma is a leghíresebb Mustang-versenygépek egyike. A 2015-ös év későbbi szakaszában megjelenő Shelby GT350R ugyanezt a szellemiséget hordozza, és olyan kiemelkedő teljesítményt nyújt a versenypályán, amit eddig még egyetlen Mustangtól sem láthattunk: ez az előrelépés elsősorban azoknak az innovációknak köszönhető, amelyeket az aerodinamika, a futómű és a tömegcsökkentés terén alkalmaztak a mérnökök.
“A Shelby GT350R Mustang egy kompromisszumok nélküli gép, amit a lehető legjobb versenykészségek szem előtt tartásával fejlesztettünk ki.” – avat be Raj Nair, a Ford termékfejlesztési alelnöke. “Ez az országúti telivér olyan modern technológiákat és mérnöki újításokat testesít meg, amelyek a teljesítmény megszállottjainak elképzeléseit is túlszárnyalják.”
Az autót a Ford első olyan sorozatgyártású V8-asa hajtja, amelyben egysíkú főtengely működik – ez a motor egyben a Ford valaha gyártott legerősebb szívómotorja –, és az autó futóműve különleges tuningot kapott. A felfüggesztésben áttervezett feszességű rugók és stabilizátorok találhatók, a futómű alacsonyabb lett, hangolása pedig a versenypálya-használat szempontjai szerint történt, újak a bekötési pontok, a felütésgátlók és az első felfüggesztés gömbcsuklói, s a kerekek mozgását MagneRide lengéscsillapítók tartják kordában.
“A Shelby GT350R Mustang olyan gyors és erős, amiről minden autós álmodik.” – ígéri Nair. “Ám mindez nem tudható be pusztán a teljesítménynek. A Shelby GT350R egy tökéletesen kiegyensúlyozott atléta – méghozzá egy hihetetlenül precíz mozgású és igencsak robbanékony dinamikájú sportoló.”
Versenypálya-technológia a közutakon
A Shelby GT350R alapfelszereltségének része a könnyű, szénszálas keréktárcsa, a Ford az első nagy autógyártó, amely szériában kínálja ezt az innovatív technológiát. A rugózatlan tömeg és a gördülési tehetetlenség mérséklésében nagy szerepet játszó szénszálas keréktárcsák eddig kizárólag az egzotikus szupersportkocsik felszereltségi listáin szerepeltek. A 19x11 colos első és 19x11,5 colos hátsó keréktárcsák kerekenként közel 6 kilogrammal csökkentik a Shelby GT350R rugózatlan tömegét, emellett pedig merevebbek is, mint a hasonló méretű alumínium keréktárcsák. A kis tömegű keréktárcsákon nagy teljesítményű Michelin Pilot Sport Cup 2 gumiabroncsok feszülnek, amelyeknek anyagát és kialakítását kifejezetten a Shelby GT350R modellhez igazították az abroncsgyár szakemberei. A hihetetlenül merev és könnyű keréktárcsák és a modellspecifikus, egyedi gumiabroncsok együttes hatásaként a vásárlók rendkívüli kormányérzetet és menetdinamikát élvezhetnek.
Tömegcsökkentés a teljesítmény növelése érdekében
A Ford mérnökei nagy célokat tűztek maguk elé a Shelby GT350R tömegcsökkentése terén. Ha úgy érezték, hogy egy részegység lassítaná az autót, egyszerűen kiszerelték. Így került ki az autóból a klímaberendezés, az audiorendszer, a hátsó ülés, a csomagtartó padlólemeze és kárpitozása, a tolatókamera, valamint a defektjavító készlet és a pumpa. A kipufogó rezonátorait is kiszerelték, hogy a jármű még könnyebb legyen, s ennek eredményeként a kipufogó hangja is izgalmasabbá, élesebb tónusúvá vált. A Shelby GT350R végül 59 kilogrammal lett könnyebb, mint a Shelby GT350 Track Pack modell, ami már több 24 órás versenypálya-teszten is bebizonyította kiemelkedő képességeit és megbízhatóságát. Akik nagyobb kényelemre vágynak a Shelby GT350R volánja mögött, azok számára a Ford az Elektronikai Csomagot ajánlja kétzónás klímaberendezéssel, 8 colos érintőképernyős navigációval, héthangszórós audiorendszerrel, irányjelzővel kiegészített külső tükrökkel és más extrákkal.
Agresszív aerodinamika
A Ford szakemberei a Shelby GT350R légellenállását is optimalizálták. Megtartották az átformált motorháztetőt, ami jobban elosztja a motortér hőjét és csökkenti a felfelé irányuló szívóhatást, valamint a padlót elöl-hátul takaró alsó burkolatokat, az áramló levegőt célzottan terelő agresszív diffúzort és a turbulenciát csökkentő sárvédőket is, és néhány megoldással sikerült tovább növelni a járműre ható leszorító erőt. Ezt a célt szolgálta az első légterelő áttervezése, míg a vadonatúj, nagy hatékonyságú szénszálas hátsó légterelő szárny már igazi versenygépes jelleget kölcsönöz az autónak. A szárny hátrébb helyezi a jármű hátsó nyomáspontját, amellett pedig javítja a leszorító erő és a felfelé irányuló szívóhatás egyensúlyát – mindez ideális megoldás a nagy sebességű versenypálya-használathoz.
“A Shelby GT350R rendkívül hatékony aerodinamikája, innovatív tömegcsökkentése és világszínvonalú futóműve olyan lenyűgöző vezetési élményt eredményez, hogy az autó vezetője profi autóversenyzőnek érzi magát.” – mondja el Kerry Baldory, a Ford Nagy Teljesítményű Járművek részlegének tervezőmérnöke.
Világszínvonalú hajtáslánc
Az 5,2 literes, kettős felső vezérműtengelyes V8-as blokk a Ford első olyan sorozatgyártású V8-asa, amelyben egysíkú főtengely működik. Ez a megoldás jellemzően az autóversenyek világában és az egzotikus európai sportkocsikban használatos. A hagyományos V8-asokban a hajtókarok bekötési pontjai 90 fokonként váltakozva csatlakoznak a főtengelyhez, ebben az esetben azonban 180 fokos szöget zárnak be egymással; ez az elrendezés nagy fordulatszám mellett jobb gázáramlást eredményez az égéstérben. Az új megoldásnak köszönhetően született meg a Ford eddigi legerősebb sorozatgyártású szívómotorja, aminek teljesítménye meghaladja az 500 lóerőt, nyomatékcsúcsa pedig 540 Nm fölött van. Ugyancsak versenyautós megoldás a levegő-olaj rendszerű motorolajhűtő, ami a csúcsérték alatt tarja a blokk üzemi hőmérsékletét. A hatfokozatú manuális sebességváltóhoz is hűtőberendezés csatlakozik. A Ford által finomhangolt, részlegesen önzáró, 3,73 végáttétellel működő Torsen differenciálmű nemcsak a kanyarstabilitást, hanem az egyenesfutást is javítja, versenypálya-használat esetén pedig elektronikus szabályozású levegő-olaj rendszerű hűtő biztosítja a differenciálmű ideális üzemi hőfokát.
Az új modellhez kifejlesztett R dizájnelemek
A Shelby GT350R egyedi megjelenését a karbonszálas keréktárcsák mellett a nagyobb méretű első légterelő és a látványos hátsó légterelő szárny is hatásosan kihangsúlyozza, akárcsak a vörösre festett féknyergek, vagy az opcionális, versenyautós stílusú sávos fényezés vörös kontúrvonalai, nem beszélve a Shelby GT350R emblémákról. Az utastér kárpitozását vörös színű öltések díszítik, s a D alakú kormánykerék középső részén is vörös jel virít.
A teljesítmény új mércéje
A korlátozott számban készített Shelby GT350R az év későbbi részében jelenik meg az USA és Kanada márkakereskedéseiben – egyikeként annak a több mint 12 nagy teljesítményű Ford modellnek, amelyeket 2020-ig mutat be a márka.
“Jelenleg ez a Mustang-izomautók csúcsa.” - fogalmaz Dave Pericak, a Ford Nagy Teljesítményű Járművek részlegének igazgatója. “A Shelby GT350R egy olyan történethez adja meg alaphangot, ami most kezdődik, és a következő évek során a versenypályákon és a közutakon játszódik majd.”