DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 17. szerda
Egyéb

Goodwood - Sebességkirályok ünneplése

Abban a pillanatban, ahogy elkészült a világon a második autó, megszületett az autóversenyzés, vele együtt pedig a sebességimádat szenvedélyének vírusa. Aki ebben szenved, annak minden nyáron kétségtelenül az Egyesült Királyság West Sussex tartományában, a Sebességfesztiválon van a helye. Kigyógyulni ebből ugyan már egyikünk sem fog, de legalább a hasonló érdeklődésű személyekkel együtt csoportosan hódolhatunk szenvedélyünknek a sebességimádat goodwoodi templomában, amelyet benzingőz, brutális motorhang és füstté rongyolt gumiabroncsok illata leng körül.

A Goodwood ház előtti szoborköltemény minden alkalommal a Sebességfesztivál központjának számít. Nem volt ez különb az idén sem: a 30 méter magasra tornyosuló acélíven a 100. születésnapját ünneplő Aston Martin ikonikus DBR1 modellje díszelgett, mintegy száguldva az égbolt felé.

Az első autóversenyt 1894-ben rendezték meg a Párizs-Rouen útvonalon és a Mercedes-Benz attól a perctől kezdve kiváló versenygépeivel halmozza a sikereket. A Sebességfesztivál többek között a Mercedes-Benz 125 éves versenyhagyománya előtt is tisztelgett, olyan modelleket vonultatva fel, mint a két világháború közötti Ezüstnó Nyilak, Juan Manuel Fangio ötvenes évekbeli F1-es versenygépe, Michael Schumacher 1989-es Sauber C9-ese, valamint a tavalyi F1-es világbajnoki győztes W08 EQ Power+ betontorpedó. A 2018-as F1-es autóval a jelenlegi tesztpilóta, Esteban Ocon szemmel láthatóan nagyon élvezte első goodwoodi látogatását, rongyosra szaggatva a Pirelliket a közönség nagy gyönyörűségére. A jelenlegi F1-es pilóták közül Daniel Ricciardo (Renault E20), Valtteri Bottas (Mercedes), Carlos Sainz és Lando Norris jöttek el, a két utóbbi McLaren-pilóta nem más, mint az 1970-es Can Am bajnokságban diadalmaskodó brutális McLaren-Chevrolet kormánya mögött.

A már nyugdíjas F1-es pilóták sem szívesen maradnak távol egy ilyen világraszóló eseménytől: Jochen Mass, Mika Häkkinen és Karl Wendlinger a Mercedes berkeiben, a bohém René Arnoux a Renault színeiben, Marc Gené Ferrari-vörösben, Riccardo Patrese Benetton-sárgában, Mark Webber Porsche-nagykövetként, Rubens Barrichello a Brawn-Mercedesben és az 1996-os F1-es világbajnok Damon Hill édesapja, Graham 1968-as Lotus-Fordjában tették tiszteletüket. A Prost, a Sauber és a Williams / BMW korábbi F1-es versenyzője Nick Heidfeld egy Mahindra M5Electro Formula-E-autóval süvített fel a legendás goodwodi ösvényen. Quick Nick a Formula Magazinnak elmondta, nem az ő döntése volt kihagyni az idei FE-szezont, még ha a Mahindra tulajdonosa így is kívánja beállítani... Kérdeztem, miért nem akar például hosszútávú versenyeken részt venni, mire Nick bevallotta, hogy a GT-autókat lassúnak találja, Amerikába (az IMSA-be) pedig nem akar költözni háromgyerekes családjával.

Két nagy hiányzója volt az idei Sebességfesztiválnak: a májusban közülünk eltávozó Niki Lauda, valamint a 2013 decemberi síbalesete óta bizonytalan állapotban létező Michael Schumacher. Két F1-es legenda, akiről kellőképpen megemlékeztek Lord March birtokán. A McLaren kiállította Niki Lauda 1984-es F1-es világbajnok autóját, itt volt az 1975-ös Ferrari 312T, míg a March elhozta az osztrák háromszoros világbajnok első F1-es gépét is 1972-ből. A januárban 50. életévét betöltő „bajnokok bajnoka”, Michael Schumacher Formula Fordja mellett első F1-es autója (1991-es Jordan-Ford), a Benettonok, a számtalan viadalon diadalmaskodó tűzpiros Ferrarik és a német pilóta 2010-es Mercedese tették gazdagabbá az amúgy is patinás eseményt.

goodwood-2019-09



Az idén 50. évét ünneplő brit March a Formula-1, Can Am, IMSA és Indycar autóit hozta el. Nem kis meglepetésre az 1990-es Leyton House March CG901-est nem más terelgette, mint tervezője, az azóta csillagászati magasságokba ívelő mérnökzseni, Adrian Newey. A háromszoros F1-es világbajnok, Jackie Stewart 1970-es March-Fordja kiváloan beillett a skót pilóta vb-győztes Matra és Tyrrell alkotta sorba. A képet még színesebbé tette, hogy mindezek mellett számtalan Lotus (köztük Emerson Fittipaldi által vezetett 1972-es világbajnoki győztes), Cooper, Brabham, Ferrari, Williams, McLaren és egy Minardi-Lamborghini is fokozták az élményt.

Nem kevesebb, mint öt Indianapolis 500-győztes jött el idén a Sebességfesztiválra: Johnny Rutherford, Emerson Fittipaldi, Gil de Ferran, Dario Franchitti és Takuma Sato. Ez utóbbinak nem akármilyen élményben lehetett része, hiszen Ayrton Senna 1988-as McLaren-Hondáját bízták rá a japán Honda-főnökök. Az amerikai motorsport szerelmesei ezen kívül a rendkívül hangos és látványos Can Am, TransAm és a NASCAR világából is ízelítőt kaptak, a tavalyi NASCAR-bajnok Joey Logano Penske Fordjával fűszerezve.

goodwood-2019-01

A motorkerékpárok szerelmesei sem csalódtak, hiszen a legendás Giacomo „El Ago” Agostini, Mick Doohan, Casey Stoner és John McGuinness is bemutatták hajmeresztő tehetségüket. A látványossághoz még hozzájárultak a ralilegendák: Juha Kankkunen, Hannu Mikkola, Petter Solberg, Miki Biasion és az idén Citroennel versenyző Esapekka Lappi alaposan feltúrták Lord March birtokának patyolattiszta gyepét. Ebből a traumából viszonylag könnyen helyrejönnének a March birtokon foglalkoztatott karbantartók, ha nem látogatott volna ide egy Ken Block néven ismert választékos modorú kaliforniai úriember. A WRC-ben egykor Forddal versenyző és a Gymkhana videóiból ismert „Hoonigan” magával hozta a hírhedt „Hoonitruck” 1977-es biturbó Ford F150-est, amely nemhogy a gyepet, de még az aszfaltcsíkot is rongyosra szaggatja...

A Sebességfesztivál egyik vitathatatlan varázsa, hogy nem csupán a letűnt korok motorsport legendáit ünnepli, hanem a jövőbe is mutat és felkarolja az izgalmas technológiai újításokat. Az a tény, hogy a kétszeres Le Mans-győztes Romain Dumas által vezetett, elektromos meghajtású Volkswagen ID.R 39,90 másodperces idejével letaszította a trónról Nick Heidfeld 20 éve érintetlen rekordját, egyértelműen azt igazolja, hogy a goodwoodi Sebességfesztivál még nagyon sokáig a sebességimádók egyik legnépszerűbb zarándokhelye marad. 

(Goodwood, West Sussex, Nagy-Britannia)

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: