Amint arról május utolsó napján mi is beszámoltunk olvasóinknak, a monzai F3-as hétvége harmadik futamán olyan valami történt, ami addig az autósport történetében még nem: nevelési célzattal intették le idő előtt a versenyt, miután az előző két futamon és e verseny első köreiben is túl sok volt a baleset a versenyigazgatóság megítélése szerint.
Az F3-as Európa-bajnokság napjaink egyik legnépszerűbb és legrangosabb formulaautós utánpótlás-nevelő szériája, elég talán annyit mondanunk, hogy Max Verstappen innen lépett fel egyből az F1-be. A holland 16 éves volt, amikor itt versenyzett, és általában véve is körülbelül ez a jellemző életkor ebben a kategóriában. Tinédzserek versenyeznek egymással, akik mind az F1-be szeretnének bejutni, és mind tudják, talán csak 1-2 évük van a bizonyításra, és ha addig nem hívják fel magukra a figyelmet, máris kérik a következőt.
Ebből adódóan természetes, hogy kőkemény, kerék a kerék elleni csaták sorát láthatják a nézők ezeken a versenyeken, amik Monzában speciel valóban a szokásosnál nagyobb és több bukáshoz vezettek. A leghajmeresztőbb közülük Lance Stroll méretes esése volt, amelyet követően a Ferrari Driver Academy ifjú olasz versenyzőjét meg is büntették, a mezőnyt pedig figyelmeztették: amennyiben a harmadik futamon is hasonló szellemben folytatják, komoly megtorlásra számíthatnak.
Több volt ez üres fenyegetésnél, hiszen két újabb bukás után, amelyek a harmadik futam elején történtek, a versenyigazgatóság belengette a mezőny elé a piros zászlót, és ezt követően már újra sem indították a futamot, fél pontokat osztottak. Gerhard Berger szerint tűrhetetlen, ami történt, de korábbi F1-es pilóta – aki néhány éve, az FIA Formulaautó Bizottságának elnökeként rengeteget tett az F3-as Eb újbóli felvirágoztatása érdekében – nem a versenyzők viselkedésére gondolt, amikor kritikáját megfogalmazta…
„Nem a versenyzők hibáztak, hanem a versenyigazgatóság. Mégis mit akarnak? Az F3-at is tönkre akarják tenni, mint az F1-et, ahol mindenki tudja, hogy mániákusan büntetnek mindenkit mindenért, és ez nem jó? Olyat is hallottam, hogy most azt tervezik, hogy többé nem viszik el az F3-at Monzába, hogy ez veszélyes, és hogy magatartási kódexet akarnak kiadni arról, hogy hogyan kell viselkedni, amikor két autó egymás mellett halad. Ugye most csak viccelnek velem?” – fakadt ki az osztrák szakember az Autosprint magazinnak nyilatkozva, majd folytatta:
„Az F3-nak mindig is szoros versenyei voltak Monzában, mesés csatákkal, amiket mindenki élvezett. Most ezt is le akarják rombolni? El akarják pusztítani az egészséges F3-at? Ha egy versenyző a saját hibájából keveredik balesetbe, azt meg kell büntetni, a rajtrács végére kell száműzni, de idő előtt leinteni egy futamot – ennek mégis mi értelme van? Az F3 mindig is a legjobb iskola volt a feltörekvő fiatal versenyzők számára, és ez egy is kéne, hogy maradjon” – próbálta jobb belátásra bírni utódját, Stefano Domenicalit és a sportág vezetőit Berger.
Az osztrák szavaival a Ferrari Driver Academy főnöke, Luca Baldisseri is maximálisan egyetértett, szerinte a monzai eset egy olyan futballmérkőzéshez hasonlított, ahol egy gyengekezű játékvezető nem tudja tovább kordában tartani az indulatokat, és magát teszi nevetségessé azáltal, hogy idő előtt lefújja a meccset és az öltözőjébe menekül.