DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Egyéb

Qualisport: Műszaki gondok, félbeszakított szakasz

Hol kisebb, hol nagyobb az a kihívás, amellyel az Africa Eco Race versenyzőinek szembe kell néznie: tudják ezt jól a Qualisport kamionos egységének tagjai is, akikre az összecsapás negyedik, Assa és As Sakn között bonyolított szelektív szakaszán a vártnál jóval komolyabb megpróbáltatás várt.

Kovács Miklós pilótát és két társát, Ács László fedélzeti szerelőt és Czeglédi Péter navigátort a nyitónapi penzum megnyerését követően egy-egy defekt hátráltatta. Némi időveszteséggel ugyan, de sikeresen teljesítették ezeket a szakaszokat is: az újabb menetnek annak reményében vágtak neki, hogy gondok és problémák nélkül száguldozhatnak, a sors azonban ismét közbeszólt.

A kalocsai trió a 379 kilométer hosszú szakasz harmadik ellenőrzőpontjánál műszaki hiba miatt kénytelen volt félbeszakítani a napi távot. A versenytrió a helyszínen nekilátott a hiba elhárításának és nem sokkal később befutott a DAF szervizkamion is, fedélzetén a Várda Ferenc, Kovács Tibor és Rendvai László alkotta háttércsapattal: a legénység nagy erőkkel dolgozik a Scanián, ám a nehéz körülmények miatt előreláthatólag csak késő éjjel, rosszabb esetben kora hajnalban végeznek majd. Mészáros Sándor csapatvezető a táborban felvette a kapcsolatot a versenyirányítással, akik jelezték, hogy a Qualisport a kialakult helyzet megoldása esetén – az ilyenkor szokásos, várhatóan jelentős időbüntetéssel – folytathatja a versenyt az ötödik szelektív szakaszon.

P1290732



Kovács Miklós csapata korábban a kamionos kategória dobogójának összes fokát megjárta az Africa Eco Race-en: 2009-ben bronzéremmel, 2010-ben győztesként, 2014 januárjában pedig ezüstérmesként futottak be a legendás célhelyszínre, a dakari Rózsaszín-tó partjára. A korábbi öt részvétel esetén csak egyszer fordult elő, hogy nem teljesítették a távot: a 2011-es futamon egy hatalmas, 22 méteres repülés után a Scania első hídja eltörött, így a csapat 52 órán át rostokolt a sivatag kellős közepén, de talpra állították a járgányt és a szervizúton haladva eljuttatták a magyar lobogót Dakarba.

A kamionos kategóriában a negyedik szakaszt egyébként a Kamaz gyári csapatának pilótája, Anton Shibalov nyerte a cseh Tatra-ász, Tomas Tomecek, valamint az Ivecóval induló belga, Gregor Bouwens előtt. Az összetettben Shibalov 16 óra 16 perc 3 másodperces idővel vezet, az oroszt Tomecek, valamint csapat- és honfitársa, a metángáz-hajtású Kamazt vezető Szergej Kuprijanov követi.

Az autósoknál a korábbi magyar bajnok cseh pilóta, a Hummerrel versenyző Miroslav Zapletal vitte a prímet, aki ezzel visszafoglalta a vezető pozíciót az autós összesítésben is. Zapletalt a kazah Hummer-pilóta, Jurij Sazonov követi, míg a 3, pozícióban a Toyota Hilux Overdrive-val induló rutinos belga, Jacky Loomans állomásozik. A motorosoknál érvényesült a papírforma: a korábbi szakaszokhoz hasonlóan a negyedik menetet is Pal Anders Ullevalseter nyerte, akit az ellenfelek egyelőre képtelenek még csak megközelíteni is, így a korábbi Dakar-menő norvég toronymagasan, 2 óra 8 perces előnnyel vezeti a kétkerekűek összetett értékelését az osztrák Robert Theuretzbacher előtt.

A január 11-ig tartó tereprali-maraton ötödik szakasza egyben az utolsó lesz marokkói felségterületen: a január 4-i, dakhlai pihenőnap, valamint a mauritániai határátlépés előtt egy 225 kilométer hosszúságú mért szakasz, illetve 532 kilométernyi összekötő vár a mezőnyre. A szervezői előrejelzések szerint a versenyszakasz zöme teljesen új, korábban a verseny által nem érintett területen kanyarog majd: remélhetőleg a problémák elhárítása után a Qualisport egységének is lesz alkalma megismerni az ominózus részeket.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: