DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Egyéb

Egerben puffognak a pneumobilok a hétvégén

Negyvenhét levegővel hajtott jármű indulhat a hétvégi IX. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyen. Közel félszáz mérnökcsapat bizonyította bemutatkozó videóval, hogy pneumobiljuk üzemképes állapotban várja a május 6-7-i nagy megmérettetést.

A járművek építése és a finomra hangolások szinte még mindenhol zajlanak, hogy izgalmas csatában dőlhessen el az egri Érsekkertben, hogy melyik csapat lesz 2016-ban a legügyesebb, valamint kié a legjobb idei léghajtány konstrukció.

IMG_0489



Hat ország műszaki egyetemei, több mint kétszáz mérnökhallgatóval és összesen 47 működő pneumobillal képviseltetik magukat a IX. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyen. Román, lengyel, észt, cseh, lett és hazai mérnökcsapatok, összesen 27 egyetemről mérik össze tudásukat és ügyességüket az egri Érsekkertben május 6-7. között normál, illetve szenior kategóriában.

Három számban küzdenek majd a sűrített levegővel hajtott járművek. A hosszú távú futam során az egy palacktöltettel megtett legnagyobb távolságot mérik, a gyorsulási számban a legjobb időt, az ügyességi futamban pedig három kieséses menetben dől majd el, hogy melyik mérnökcsapat állhat a dobogó legfelső fokára. A szakmai zsűri a versenyszámok győztesei mellett összesítésben a legjobb pneumobilt is díjazza, de a mérnökhallgatók által tervezett és épített járművek között értékelik majd a legeredetibb konstrukciót és projektelképzelést is.

IMG_3510

Évről évre látványosan és töretlenül fejlődnek a csapatok által használt technológiai megoldások, amit jól mutat az elmúlt kilenc év versenyeinek összehasonlító statisztikája: 2008-ban még a legjobban teljesítő pneumobil 7.117 métert tett meg egy palacktöltettel, ez a tavalyi verseny leghatékonyabb sűrített levegővel hajtott járművénél már 12.990 méter volt. Végsebesség terén is duplázni tudtak az ifjú mérnökök, az első év 25,5 km/h-s legnagyobb elért sebességéhez képest, tavaly már 51,9 km/h-val haladt át a leggyorsabb pneumobil a célvonalon. A telemetria használata is egyre népszerűbb, az elmúlt években a mérnökcsapatok több mint egyharmada használt nagy távolságú adattovábbító rendszert járműveiknél. Ez a szám idén várhatóan tovább növekszik.

"Örömmel láttuk, hogy a legtöbb csapat sikerrel elkészítette és beküldte a járművük működőképességét igazoló kisfilmjét" – mondta el Varga Mihály, a Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Verseny főszervezője. A szervező hozzátette, hogy ugyan még sok finomítást kell elvégezniük a versenyig a fiatal mérnököknek a járműveken, a videókból jól látszik, hogy minden továbbjutó pneumobil  üzemképesen áll majd rajthoz a hétvégén.

A verseny facebook eseményéhez itt lehet csatlakozni.

A csapatok felkészüléséről több videó is készült, amelyek itt érhetőek el:

·         Budapesti Műszaki Egyetem - Műszakik Junior

·         MechatroniX, Bialystok University of Technology (Lengyelország)

·         Pneumobil Estonia 2016 (Észtország)

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: