DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Retro

Retro – Amikor csak kétféle autó volt

Volt egy verseny az F1 történetében, melynek mezőnyét csupán két gyártó autói alkották, így a vb-ezüstérmes kénytelen volt régi csapatával indulni, két ferraris ásznak pedig ez volt az utolsó futama.

Az 1956-os szezon utolsó futamán, a monzai Olasz Nagydíjon összesen 24 autó állt rajthoz, méghozzá öt különböző gyártó képviseletében: Ferrarik, Maseratik, Vanwallok, Gordinik és Connaught-k alkották a mezőnyt. Az 1957-es szezonnyitó ehhez képest vajmi kevés változatosságot mutatott, hiszen két gyártó mindössze háromféle versenygépe alkotta a mezőnyt: egy régi Ferrari 500-as mellett Lancia-Ferrari 801-esek és Maserati 250F-ek vettek részt az Argentin Nagydíjon.

Ezek után talán nem meglepő, hogy a mezőnyt mindösszesen 14 autó alkotta, miután a brit gyártók úgy döntöttek, hogy nem vállalják a januári utazást Argentínába. A technikai fölény a két olasz közül egyértelműen a Maseratinál volt, így a Ferrari annak ellenére sem tudott futamot nyerni az egésze szezonban, hogy a Collins, Musso, Castellotti, Hawthorn álomfelállással kezdték a szezont, s rajtuk kívül Alfonso de Portago, Wolfgang von Trips és Jose Froilan Gonzalez is vezethette a maranellóiak autóját a szezon során.

1957_argentina



A január 13-i szezonnyitó egyébként az említettek közül két pilóta számára is az utolsó Formula-1-es nagydíj lett, hiszen Castellotti egy modenai teszten, míg de Portago a Mille Miglián szenvedett halálos balesetet a következő hónapokban – sőt, nem túlzás, ha elátkozott legénységről beszélünk az esetükben, hiszen Hawthorn, Musso és Collins sem volt már az élők közt két évvel később, s von Trips sorsa is jól ismert mindenki számára.

Miután az 1957-es évnyitót a brit csapatok kihagyták a Maseratit elhagyva a Vanwallhoz csatlakozó Stirling Moss kénytelen volt régi alakulata színeiben teljesíteni a futamot. Ez persze nem feltétlenül volt baj, hiszen a pole-t és a leggyorsabb kört is megszerezte az előző két évet ezüstérmesként záró brit ász, csakhogy autója a rajtnál cserbenhagyta, így a mezőny végén, sok kör hátrányban, szinte tét nélkül száguldhatott a Buenos Aires-i pályán.

A győzelmet a helyi hős, Juan Manuel Fangio szerezte meg, miután a Ferrarik műszaki gondjait követően Jean Behrával csatázott nagyot az első helyért. A harmadik helyre egy kevésbé ismert versenyző, az argentin Carlos Menditeguy futott be, aki összesen 10 futamon állt rajthoz karrierje során, ebből hatszor hazai pályán, de nemcsak versenyzőnek volt kiváló, hanem lovaspólóban és golfban is jó eredményeket tudott felmutatni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: