DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Retro

Retro – Egy sikertörténet első lépcsőfoka

2004-ben ezen a napon vált hivatalossá, hogy a Red Bull megvásárolja a Jaguart, az azóta eltelt évek roppant sikeresen alakultak számukra.

A Ford 1999 végén döntött úgy, hogy megvásárolja a háromszoros világbajnok Jackie Stewart által három évvel korábban alapított Stewart Grand Prix-t. A Johnny Herbert révén egy futamgyőzelemmel is büszkélkedő istálló így a 2000-es szezon kezdetétől fogva Jaguar Racing néven futott, ám a jogutód még annyira sem tudott sikeres lenni, mint elődje: csupán két dobogós helyre futotta nekik Eddie Irvine révén.

Red_Bull_Mateschitz_Purnell_DPPI

Dietrich Mateschitz és Tony Purnell


A Ford a gyenge szereplés miatt végül öt esztendő után, 2004-ben döntött úgy, hogy megválik a Jaguar Racingtől. Azonnal pletykák kezdtek terjedni arról, hogy a Formula-1-ben már amúgy is érintett Red Bull (a Saubert támogatták ebben az időszakban) vezére, Dietrich Mateschitz lecsapna a kínálkozó lehetőségre, így immár saját csapattal képviseltetné magát a száguldó cirkuszban.

2004. november 15-én, a következő szezonra való nevezés határidejének napján aztán hivatalossá váltak a hírek: az energiaitalosok valóban megvették a Jaguart! „Ez igen! El tudnának képzelni ennél jobb végkifejletet a Milton Keynes-i csapatunk számára?” – lelkendezett Tony Purnell akkori csapatfőnök.

Mateschitz azonnal egyértelművé tette, hogy komolyak a szándékai az F1-ben: „Már nagyon várjuk az első Formula-1-es szezonunkat a Jaguarral. Ez egy fontos első lépcsője a motorsport iránti tízéves elkötelezettségünknek.”

Red_Bull_2005_DPPI

A Red Bullnál leszögezték, hogy nem akarják elkapkodni a pilótakérdést. Végül az egyik ülést a McLarentől csaknem egy évtized után távozó David Coulthard kapta meg, mellette pedig felváltva alkalmazták Christian Klient és Vitantonio Liuzzit – igaz, utóbbi végül csupán néhány versenyen állhatott rajthoz 2005-ben.

Bár a mezőny többi szereplője sokáig csak egyfajta bulicsapatként tekintett a Red Bullra, az alakulat már rögtön az első versenyén bebizonyította, hogy számolni kell velük: Coulthard a negyedik, Klien a hetedik helyen ért célba Ausztráliában. A következő évek során folyamatosan megszilárdították helyüket a középmezőnyben, a 2009-es átfogó szabályváltozásokat remekül kihasználva pedig egyenesen az élre törtek.

Ahogy azt mondani szokás, a többi már történelem: Jenson Button és a Brawn GP ugyan egy évvel még késleltetni tudta a hatalomátvételt, 2010-től kezdve négy idényen keresztül letaszíthatatlan volt az F1 trónjáról a Sebastian Vettel, Adrian Newey, Christian Horner fémjelezte gárda.

Amely ráadásul ezt követően is folyamatosan az élmezőnyben maradt, szinte minden évben szállítottak futamgyőzelmeket, Max Verstappen révén pedig 2021 óta zsinórban háromszor megnyerték a világbajnokságot.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: