DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Hogyan lehet megnehezíteni a pilóták dolgát?

Az FIA legújabb törekvése, amely során szeretnék megnehezíteni az F1-es autók vezetését a versenyzők számára, eddig pozitív visszajelzéseket kapott. Már csak az a kérdés, hogyan fáraszthatók ki jobban a pilóták, illetve lehetséges-e ez egyáltalán a mai modern technológia mellett?

Az autók irányíthatóságában az elmúlt évek során végbement változást persze azok a versenyzők érzik legjobban, akik régebb óta a mezőnyben vannak. Jenson Button 2000-ben debütált, és bár elmondta, a pilótáknak jelenleg is rengeteg dolguk van az autóban, fizikálisan azonban mégsem kell akkora erőt kifejteniük, mint korábban.

 

"A sport nagyon sokat változott a 10 évvel ezelőtti állapotokhoz képest" - emlékezett vissza a tizenötszörös futamgyőztes. "Akkoriban az olyan kanyarokban, mint a spái Pouhon, az én fittségem és tökösségem határozta meg, hogy hol vannak az autó korlátai. Most viszont azon múlik a sebességünk, hogy blokkoljuk-e az első kerekeket vagy lecsúszunk-e a pályáról a nem megfelelő tapadás miatt."

 

"A rengeteg információ, az alacsony leszorítóerő és mechanikai tapadás, valamint a nagy nyomaték miatt nem könnyű az autókat vezetni. Fizikálisan azonban könnyű. És ezt a két dolgot nem szabad összekevernünk."

 



Ennek oka a szabályváltozásokban keresendő - az utóbbi öt évben a sport új irányt vett, amely egyúttal a takarékosságra és az előzésekre igyekezett helyezni a hangsúlyt. Ennek kívülről kevésbé tapasztalható, a pilóták által viszont nagyon is érzett - és kimondott - hatása lett a könnyebb vezethetőség.

 

De vajon hogyan lehetne ma nagyobb fizikai erőfeszítésekre késztetni a versenyzőket az autóban? A korábbi technikai igazgató, Gary Anderson szerint ez a feladat még annál is nehezebb, mint amilyennek látszik.

 

"Nem könnyű elérni, hogy fizikálisan nagyobb kihívás legyen vezetni az autókat. Hiszen ott vannak a váltókarok a kormány mögött, a pilótákat segíti a kuplung és a szervókormány - ezek pedig jelentősen megkönnyítik a dolgukat" - írta az Autosport hasábjain.

 

"Viszont úgy kellene megnehezíteni a pilóták dolgát, hogy eközben nem léphetünk vissza a technológiában. Ha visszahoznánk a botváltókat, az elektronikai segédletet nélkülöző kormányokat és a hagyományos kuplungot harmadik pedálként, azzal visszaugranánk az időben."

 

A nehezebb vezethetőség elérésének érdekében a technikai szabályokhoz fognak nyúlni, amely ismét megváltoztatja majd az autók kinézetét. Anderson szerint idővel szélesebb autók, szélesebb abroncsok, alacsonyabb orrkúp, egyszerűsített hátsó szárny és erősebb hibrid rendszerek érkezhetnek ennek érdekében.

 

"Ezt nem is lehet csupán annyival elintézni, hogy megnöveljük az autók sebességét" - folytatta. "Nagyobb leszorítóerővel, tapadással és motorerővel valóban gyorsabbak lehetnének a kanyarokban, de szerintem ezzel nem különösebben nehezedne a vezethetőségük. Az aerodinamika ugyanis olyannyira kifejlett már, hogy az autó balansza gyakran ideális állapotba kerül, így pedig a versenyzőnek nem kell állandóan küzdenie a géppel."

 

"Persze a költségek visszaszorítása is hatással van a teljesítményre. Mivel évente csak öt motor használható fel, azokat nem lehet a teljes versenyek során maximális erőbedobással működtetni. A sport már nem az állandó támadásról szól, hanem arról, hogy ki tud a lehető leghosszabb ideig minél precízebben vezetni. Ezt mutatja, hogy a versenyen futott leggyorsabb körök messze elmaradnak a pole-pozíciós időtől, míg egy évtizeddel ezelőtt még nagyon közel kerültek hozzá."
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: