DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

2015: Korlátozhatják a csapatrádiót

Több csapat is amellett kardoskodott a Stratégiai Csoport monzai megbeszélésén, hogy a jövőben korlátozni kellene az istállók és a versenyzők rádiókommunikációját.

Az Autosport magazin arról számolt be, hogy a csapatrádiós beszélgetéseket a jövőben korlátozhatják, hogy önállóbbá tegyék a pilótákat, és egyúttal nagyobb kihívás elé állítsák őket. Az F1 Stratégiai Csoportjának olaszországi megbeszélésén több csapat is arra kérte az FIA-t, hogy tiltsák be a rádiós kommunikáció bizonyos fajtáit, mivel ez az intézkedés a rajongók számára vonzóbbá tehetné az F1-et. Egyes vélemények szerint ugyanis a rajongók szemében a pilóták egyszerű báboknak tűnnek, akik pusztán a bokszból érkező utasításokat követik, és a versenyek képet is alapvetően meghatározza, hogy túl sok információt kapnak a versenyzők a csapatoktól - gondoljunk csak a Mercedes idei rádiókommunikációjára.



 

A csapatrádiók teljes betiltását persze senki nem szorgalmazza, de jelentősen lekorlátozhatják azt: az elképzelések szerint a pilóták semmilyen információt nem kaphatnak majd, mely közvetlenül befolyásolná a teljesítményüket. Ezt a szabályok tulajdonképpen már most is megalapozzák, a sportszabályzat 20.1-es pontja ugyanis kimondja, hogy a versenyzőnek egyedül, segítség nélkül kell vezetnie az autóját. Ezt a pontot szigoríthatnák úgy, hogy a csapatrádióban csak biztonsági és figyelemfelhívó üzenetek hangozhatnának el (safety car, sárga zászló, kék zászló, stb.).



 



 

A tervezett szigorításról, melyről Szingapúrban valószínűleg ismételten tárgyalnak majd, a McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier úgy nyilatkozott, hogy az idén jelentősen megszaporodó taktikai jellegű üzenetek épp a szezon előtti szabálymódosítások miatt sűrűsödtek be ennyire: "Az idén kevesebb üzemanyagot és keményebb abroncsokat kaptunk. Megértem, hogy megzavarja a rajongókat, hogy a versenyzőknek spórolniuk kell az abroncsokkal és az üzemanyaggal, és így tovább."



 

"Rádióüzenetek és rádiós utasítások mindig voltak, a probléma viszont csak mostanában jelentkezett, mivel az elmúlt három évben már közvetítik is őket" - mondta a francia, aki összességében nincs ellene a változtatásnak: "A FOM kikapcsolhatja, vagy szűrheti a beszélgetéseket, de végül is miért ne hozzunk egy olyan szabályt, mely leegyszerűsíti a dolgokat, s melynek köszönhetően a versenyzők jobban kifejezhetik magukat a pályán? Jobb lenne így, persze."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: