DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Nyolc csapat, három autó - 10 gondolat az ötletről

A néhány héttel ezelőtt újra, a korábbiaknál jóval erőteljesebben felmerült háromautós szabály kapcsán a Planet F1 újságírója fejtette ki véleményét, tíz gondolatot sorolva fel az elképzeléssel kapcsolatban.

1. Nyolc háromautós csapat esetén a Q1 sokkal érdekesebb lenne, mint korábban, hiszen jelenleg a Marussia és a Caterham nagyon ritkán jut tovább, a maradék két kieső pedig rendszerint Maldonado és az egyik Sauber lesz. Az új felállás esetében viszont rengeteg autó lenne, mely képes továbbjutni és kiesni is, azaz sokkal nagyobb lenne a tét, a küzdelem és az izgalom a kvalifikáció első szakaszában.



 

2. A 2010-ben érkező kiscsapatok versenytávon sem tudnak ellenfelei lenni szinte senkinek, amit a legjobban az mutat meg, hogy mindössze egyetlen alkalommal tudott az egyik istálló pontot szerezni - a Marussia idén Monacóban, Jules Bianchinak köszönhetően.



 



 

3. Ezek az istállók egyike sem azon a néven, s azzal a tulajdonossal szerepel, mint érkezésekor - már amelyik szerepel. A korábbi Team Lotus, a Caterham-istálló nyáron tulajdonost váltott, az új vezetőség egy csapatfőnököt már el is veszített azóta. A Virgin előbb Marussia Virgin lett, majd Marussia, miután Sir Richard Branson kihátrált a csapat mögül. A Hispania néven érkező HRT már két évvel ezelőtt tönkrement, míg a USF1 soha nem is indult el.



 

4. A Ferrari régóta küzd a három autóért, többek közt azért, mert így a nagycsapatok is lehetőséget adhatnának a fiataloknak, jelen esetben Jules Bianchinak. Ez jelenleg nem kivitelezhető, hiszen ahogy Luca di Montezemolo rávilágított, nem engedhetik meg maguknak, hogy autóik ötven százalékában tapasztalatlan pilóta üljön.



 

5. A korlátozott szezonközi tesztekkel a három autó lehetőséget adna a csapatoknak arra, hogy a versenyhétvégéken kísérletezzenek. Ezt biztosan bátrabban megtennék mint most, amikor egy szabadedzésen történő meghibásodás az egész csapat beállítási programját befolyásolja.



 

6. A pontrendszert esetlegesen a három autóhoz lehetne igazítani, méghozzá úgy, hogy amennyiben egy csapat mindhárom autója célba ér, csak az első kettő számít. Ez újabb izgalmakat szülne a szezon hajrájában, ha esetleg a csapat azon versenyzője, akinek a legnagyobb szüksége van a pontokra, két csapattársa mögött haladna éppen...



 



 

7. A fennmaradó nyolc csapatra több pénz jutna a közös kasszából, így például a Force India és a Williams közelebb kerülhetne az élmezőnyhöz. Előbbi a Ferrarival, utóbbi a McLarennel vív nagy harcot, pedig körülbelül feleannyi pénzből gazdálkodhatnak, mint riválisaik.



 

8. Egyes vélemények szerint a 11 autó azért jobb a nyolcnál, mert több különböző dizájn kap helyet a mezőnyben, nagyobb a részt vevők változatossága. Csakhogy ez tulajdonképpen már most sem igaz a szigorú szabályok miatt, az orrokat kivéve tulajdonképpen meglehetősen egyformák az autók.



 

9. A két kiscsapat mellett még egy istállónak kellene távoznia, s a csapatok történelmét áttekintve ez nem a Sauber, hanem a Toro Rosso kell, hogy legyen. A Red Bull utánpótlás-nevelő programjára egyébként sem vetett jó fényt az, hogy Max Verstappent a semmiből szerződtették, ezzel szinte feleslegessé nyilvánítva saját nevelőprogramjukat. A faenzaiak versenyzői így sem maradnának hoppon, hiszen Kvjat mehetne a Red Bull harmadik versenyzőjének, míg Verstappen jobb híján a Mercedeshez is kerülhet, akik eredetileg szintén meg akarták őt szerezni.



 



 

10. Tizennyolc helyett huszonnégy gyors autó alkotná a mezőnyt, a Force India biztosan szívesen fogadná Chiltont és a pénzét, ahogy Marcus Ericsson is találhatna helyet magának, például a Lotusnál. A Williams és a McLaren ezzel szemben arra használhatná harmadik autóját, hogy fiatal tehetségeket hozzon be az F1-be, ahogy azt a múltban is megtették nem is egyszer.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: