DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Valaha F1-es versenyhelyszín volt: Zandvoort

Hollandia egy kis ország és autóversenyző nemzet, amely csak egy pályával, Zandvoorttal szerepelt a versenynaptárban.

andvoort városa a holland Északi-tenger partján fekszik, csak néhány mérföldre a tulipánvárostól, Haarlemtől. Az 1930-as években kisebb versenyek voltak utcai pályán, de a Hollandia elleni német invázió miatt minden megszakadt. Annak érdekében, hogy a városiakat ne vigyék el Németországba dolgozni, a legenda szerint a Zandvoort polgármestere meggyőzte a németeket, hogy győzelmük megünneplésére a város mellett egyenes utat építhetnek, amelyen lenyűgöző parádékat rendezhettek. Ezt később más utakkal kapcsolták össze és a part menti védelmi vonal része lett.

A háború után ezeket az utakat kiszélesítették és egymásba kapcsolták, versenypályát hoztak létre. A terveket nem a legendás John Hugenholz készítette, hanem a Royal Dutch Motorcycle Association néhány tagja, tanácsokkal Sammy Davis látta el őket, aki 1927-ben megnyerte a 24 órás Le Mans versenyt. Az első futamot a holland pályán 1948-ban rendezték Zandvoort Nagydíj néven. A futamot a thai Prince Bira nyerte meg egy régi Maseratival, mögötte két brit pilóta, Tony Rolt és Reg Parnell végzett. A következő évben a versenyt Formula-1-es szabályok szerint rendezték és Luigi Villoresi nyerte az Alfa Romeóval. 1950-ben a futamot Holland Nagydíjra keresztelték át, de csak 1952-ben lett a Formula-1-es versenynaptár része. Innentől kezdve az 1980-as évekig folyamatosan ellátogatott ide a mezőny. Ez volt az a pálya, ahol a pilóta tudása megmutatkozott és ha a győztesek listáját megnézzük, ez be is bizonyosodik: Jim Clark, Jackie Stewart és Niki Lauda is nyert itt. Zandvoortban Gilles Villeneuve egy csodálatos kört teljesített három keréken 1979-ben. A célegyenes végi Tarzan kanyar mindig izgalmas volt, nagyszerű előzési lehetőségeket biztosított. De szomorú pillanatok helyszíne is volt. 1970-ben Piers Courage hunyt el, amikor De Tomasójával ütközött és 1973-ben egy másik fiatal brit pilóta, Roger Williamson lett lángoló autójának áldozata, annak ellenére, hogy versenytársa, David Purley próbálta őt megmenteni. Volt néhány komolyabb baleset is: Derek Daly csodálatosan megmenekült 1979-ben, amikor Tyrrell-jével a Tarzan kanyarnál balesetet szenvedett és kirepült autójából, majd a gumifalban landolt.




A pálya végét a környezetvédők, nem a biztonság hiánya jelentette. Az a döntés született, hogy a régi pálya egy részét eladják, hogy házakat lehessen építeni, de óriási hátakat kellett építeni, hogy az új pálya zajait elnyelje a házaktól. Ez nem volt nagy siker és végül bejelentették, amennyire lehet, a pályát visszaállítják az eredeti állapotba.

2001-ben fejeződtek be az építkezések, melynek eredménye egy 4.3 kilométer hosszú pálya és boxépületek lettek. A pálya mindent megtett azért, hogy visszakerüljön a Formula-1-es versenynaptárba, de eddig ez az erőfeszítés nem járt sikerrel.

A létesítmény azonban több szériát is vendégül látott az elmúlt években, járt itt a DTM, az A1GP, az RTL Masters of Formula 3 mezőnye is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: