DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Gyerekjáték lett az F1? - Verstappen felborította a papírformát

Vajon tényleg annyira kimagasló tehetség Max Verstappen, hogy mindössze egy év formaautózás után a Formula-1-ben van a helye? Biztosan boldogulni fog majd az F3-énál jóval összetettebb technikával? És milyen színben tűnteti fel mindez a sportot?

Egészen a múlt hétig szinte készpénznek vehettük, hogy a WSR 3.5-ben domináló Carlos Sainz Jr. helye biztosítva van jövőre a Toro Rossónál Danyiil Kvjat csapattársaként. Ekkor azonban feltűnt a Red Bull térképén Max Verstappen, aki maroknyi F3-as versenye során is olyan meggyőző teljesítményt nyújtott, hogy az energiaitalosok azonnal felvették őt juniorprogramjukba. Ekkor is megindult már a találgatás, hogy a hollandnak akár már jövőre esélyt adhatnak az F1-ben, de tudván hogy Verstappen még a 17. életévét sem töltötte be, az egész valószínűtlen ábrándnak tűnt. Egészen hétfő estig, amikor a csapat tényleg bejelentette, hogy Jos Verstappen fia ott lesz a 2015-ös szezonnyitó rajtrácsán, majdnem két évvel megdöntve ezzel Jaime Alguersuari fiatalsági rekordját.

 

Már tavaly is sokan felrántották a szemöldöküket, amikor a Red Bull egy huszárvágással nem a mindenki által valószínűsített Antonio Felix da Costát választotta a Toro Rosso 2014-es felállásába, hanem a még ehhez éretlennek vélt Kvjatot, míg a portugál a DTM-ben talált menedékre és egy lépéssel távolabb került az F1-es álomtól. Ez a húzás azonban hirtelen csekélységnek tűnik Verstappen felemelése mellett, hiszen a holland egyszerre három olyan Red Bull-növendéket is átugrott, akik életkor és tapasztalat tekintetében előtte álltak volna a sorban.

 

A leginkább természetesen Sainz lehet csalódott, aki a biztosnak érzett ülése után hirtelen kilátástalan  helyzetben találta magát, mert a Toro Rossóhoz talán évekig nem kerülhet be, hacsak valamelyik fiatal csalódást nem okoz, vagy Sebastian Vettel máshova nem szerződik az anyacsapattól. "Sokan kérdezik, hogy most milyen úton folytatom tovább. Erre csak azt tudom mondani, hogy ugyanaz a célom, amit a szezon elején meghatároztam: kemény munka, következetesség és a WSR bajnoki címe!" - írta a 19 éves Sainz Twitteren.

 



A szintén a WSR-ben vitézkedő, és a pontverseny 3. helyén álló Pierre Gasly is a Red Bull támogatását élvezi, így ő sem számíthat gyors F1-es bemutatkozásra a közeljövőben. "Csak gratulálni tudok Max Verstappennek a 2015-ös Toro Rosso ülésért. Minden jót kívánok, és remélem, hamarosan csatlakozhatok hozzád."

 

Az energiaitalosok harmadik hoppon maradt pártfogoltja, a 20 éves Alex Lynn szintén erősen teljesít, hiszen jelenleg vezeti a GP3 pontversenyét.

 

A múlt tapasztalatai alapján már tudjuk, hogy a Red Bull juniorprogramja nem ismer kegyelmet, és ha valaki nem felel meg teljes mértékben az elvárásoknak vagy egyszerűen csak rosszkor van rossz helyen, akkor csak lefelé vezethet számára az út. Ám a kiválasztás folyamata főként azért tűnik ilyen kíméletlennek, mert az egész Formula-1-ben, azaz a szemünk előtt zajlik - ellenben a többi csapat tehetségkutató-programjával. A Red Bull ugyanis abban a kivételezett helyzetben van, hogy két csapattal is rendelkezik, és a Toro Rossóval, éles helyzetben próbálja megtalálni azokat az új sztárokat, akik majd a valós sikerekért hajthatnak a Red Bullban - eddig Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo által ketten kapták meg ezt a lehetőséget, de jelenleg sincs további üresedés, így értelemszerűen egy ideig lehetetlen is lenne bárkinek bekerülnie az anyacsapathoz, bármilyen kimagaslóan is teljesít.

 

A Red Bull Junior kiválasztottjai még ha nem is jutnak el az F1-ig, a támogatásnak köszönhetően valószínűleg így is jóval nagyobb sikereket érhetnek el, mint enélkül tehették volna. És a létszámukat látva egyértelmű, hogy nem juthat mindegyiküknek hely a Red Bull négy autójának valamelyikében.

 

De vajon Verstappen képes lesz azonnal megfelelni az elvárásoknak az F1-ben? Mivel tavaly még gokartozott, mindössze egy szezonnyi formaautós tapasztalat lesz a háta mögött. Viszont legalább egy sűrű szezon, hiszen az európai F3-ban 11 hétvége során összesen 33 versenyt teljesít a mezőny. Azok az autók azonban mégis jóval gyengébbek és egyszerűbbek is az idénre még komplexebb technikával felszerelt F1-eseknél.

 

Mindez viszont sok szakértő szemében mégis arra az aggodalomra erősít rá, hogy az F1-es autók vezetése az új szabályok ellenére is a kelleténél könnyebbé vált, így egy 17 éves, kevés tapasztalattal rendelkező pilóta is boldogulhat velük - aki jövőre feleannyi idős lesz, mint Jenson Button vagy Kimi Raikkönen.

 

Lehet, hogy Verstappen itt is azonnal berobban majd, de persze nem lehet kizárni, hogy a nyomás, a jóval nagyobb médiaérdeklődés, a szerteágazó feladatok és a szezon sűrű menetrendje túl sok lesz majd a fiatal holland számára, és nyár közepére kiderül, hogy túl korai volt őt bedobni a mélyvízbe.

 

Egyelőre viszont nem tűnnek reálisnak azok a félelmek, hogy egy esetleges gyenge bemutatkozással már 17 évesen befejeződhet számára az F1-es kaland. A Red Bull nem véletlenül csapott le rá ilyen hirtelenséggel, és még ha elsőre nem is tudja majd megmutatni tehetségét a legnagyobbak között, képességei biztosan nem vesznek el. Helmut Markóék még megtehetik, hogy indokolt esetben 2016-ra visszaviszik őt egy utánpótlás-szériába, akár a WSR-be vagy a GP2-be, és ha ott két évet még tapasztalatszerzéssel is tölt, még mindig csak 20 éves lesz, amikor sokkal felkészültebben ismét kopogtathat az F1 kapuján - immár tudva, hogy mire számíthat.

 

Verstappenék előtt számos kapu megnyílt az idei szezonban, így bizonyára jó oka van annak, hogy végül a Red Bullt választották. Bár Max most még csak 16 éves, az F1 világa továbbra sem gyerekjáték - valószínűleg mindkét fél pontosan tudja, hogy mit és miért csinál.  

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: