A Monacói Nagydíj 37. körében ellentmondásos eset történt a győztes Lewis Hamilton és második helyezett Daniel Ricciardo között – amiről, valószínűleg a verseny sok más történése miatt, kevesebb szó esik –: elrontott kiállása után az ausztrál utolérte a Mercedes versenyzőjét, és többször támadást indított ellene, hogy visszavegye az első helyet. Az említett körben Hamilton levágta a pálya sikánját, majd jobbra húzódott, lassításra kényszerítve a résnél bepróbálkozó Ricciardót.
Az esetet vizsgálták is a versenybírák, ám hamarosan felirat erősítette meg a közvetítésben, hogy semmilyen következménye nincs az esetnek. A motorsport.com elemezte, pontosan mivel gyanúsították Hamiltont, és miért úszhatta meg a büntetést.
Az eset két fontos részre különíthető. Először is ott a pályalevágás – egészen pontosan a rázókövek átugratása – és annak kérdése, ez előnnyel járt-e Hamilton számára. Amint az FIA sportszabályzat 27.4 cikke kimondja: „megállapítható, hogy a versenyzők elhagyták a pályát, ha az autónak nem marad része kapcsolatban vele. A kétség elkerülése végett, a pálya szegélyét meghatározó fehér vonal a pálya részének számít, de a rázókövek már nem. Amennyiben egy autó elhagyja a pályát, a versenyző újra csatlakozhat, de csak abban az esetben, ha biztonságosan és bárminemű tartós előny szerzése nélkül tudja végrehajtani.”
Amennyiben előzés közben történik pályaelhagyás, a helyzet egyértelmű, ezért adta vissza a pozíciót Nico Rosberg Fernando Alonsónak a futam során. Nehezebb megállapítani, történt-e előnyszerzés, ha az elöl levő versenyző hagyja el a pályát, és ugyancsak elöl tér vissza. A sikánból kijövet azonban Ricciardo közelebb volt Hamiltonhoz, mint korábban, így itt „tartós előny szerzése” biztosan nem történt. Hozzá kell tenni, hogy a stewardok megvitatták az esetet, de hivatalos jelentés és emiatt döntés erről nem született.
Ellentétben az akadályozással, amely során Hamilton a stewardok beszámolója szerint „látszólag nem hagyott elég helyet védekezés közben a 11-es kanyarban”. A 27.6 cikkely azt mondja: „egynél több irányváltoztatás a pozíció megvédése érdekében nem megengedett. Bármely versenyzőnek, aki a versenyív irányába mozdul, miután korábban az íven kívül védte pozícióját, legalább egy autónyi helyet kell hagynia saját autója és a pálya szegélye között a kanyart megközelítve.”
A felvételek megtekintése után a stewardok arra jutottak, hogy „a 44-es autó legalább egy autónyi helyet hagyott saját autója és a pálya szegélye között.” Határeset volt tehát, de Hamilton még épp elegendő távolságot tartott a falhoz képest. A cikk megemlíti, hogy a pályának volt egy nedves sávja, amelyet Ricciardo nem használhatott, a stewardok azonban figyelembe vették az egy autónyi szélesség megállapításánál. Így a betű szerinti szabály ellen nem vétett a későbbi futamgyőztes, ezért nem sújtották semmilyen büntetéssel.