DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

A Ferrari elítéli, a Lotus tart tőle, a Red Bull szeretné

A független F1-es motorszállító érkezéséről van szó, amelynek egyelőre a Ferrari áll útjában. Nem ez az egyetlen csapat, amelynek nem tetszik az elképzelés, és van, aki egyszerű hatalmi harcot sejt mögötte.

Bár a Ferrari megvétózta az első javaslatot, Bernie Ecclestone és a Nemzetközi Automobil Szövetség egyaránt azon vannak, hogy egy független motorszállítót szervezzenek a Formula-1-be, amely egy más formátumú – valószínűleg ikerturbós V6-os – erőforrást biztosítana olcsón a jelenlegi hibrid hajtáslánc alternatívájaként. Jelöltként a Cosworth és a Red Bull-lal is együttműködő Ilmor neve merült fel.

A vélemények megoszlanak az elképzelésről – a többséget az aggasztja, hogy nem lehet kiegyenlíteni a különböző motorok teljesítményét, és fennáll a veszélye, hogy a hibrid erőforrásokat, amelyekbe a gyárak óriási pénzeket ölnek, legyőzi az olcsó V6-os. „Az FIA és FOM szeretné áthárítani a motorgyártókra a felelősségét és a költségeit is annak, hogy a többi csapat erőforrásokat kapjon. Ennek már a gondolata is elég obszcén” – fejtette ki a Ferrari álláspontját a cég elnöke, Sergio Marchionne egy nyilatkozatban.



Egyetért a maranellóiakkal a Lotus. Bár a megoldást kifejezetten a kisebb csapatok kedvéért dolgozták ki, az enstone-i székhelyű alakulat jövőre várhatóan már a Renault gyári formációja lesz. „Ezzel csak további problémákat szítanánk” – mondta Nick Chester, az istálló műszaki főnöke. „Egy kétszintű bajnokságot nagyon nehéz kezelni. Az azonos szintre hozás nagyon sok kihívást vetne fel, amelyeknek különböző jellegű motorokkal rendkívül nehéz lenne megfelelni.”

Támogatja azonban az ötletet Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója – amely istálló valószínűleg mégis a Renault motorjaival folytatja jövőre –, még akkor is, ha ezen motorok például más mennyiségű üzemanyagot fogyasztanak el. „A versenyek izgalmasak volnának, mivel az autók különböző állapotokban lennének a futam különböző szakaszaiban” – mondta.

Kétkedőket is találunk azonban, például a korábbi F1-es svájcit, Marc Surert, aki szerint a háttérben csupán erőfitogtatás folyik. „Lényegében az egész párbeszéd egy hatalmi küzdelem. Bernie és az FIA úgy gondolja, hogy a gyártók túl nagy befolyásra tettek szert. El tudom képzelni, hogy az alternatív motor bevezetésének bejelentése csak a nyomásgyakorlás eszköze, hogy megvalósítsák, amit mindenki akar – Formula-1-et egyetlen motortípussal, de kedvezőbb feltételekkel.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: