DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

A teljes mezőny a Michelin gumijait akarja?

A mérnökök és a versenyzők is amellett kardoskodnak, hogy a Pirelli helyett a Michelin nyerje el az F1 következő gumitenderét. Csak egy ember van, aki nem így gondolja, ám ő pont Bernie Ecclestone.

Az FIA az első őszi hónapokra ígérte annak bejelentését, hogy a két pályázó közül ki kapja majd meg a jogot arra, hogy a 2017 és 2019 közötti hároméves periódusban a Formula-1 kizárólagos abroncsszállítója legyen - ennek értelmében pedig a döntés hamarosan megszülethet.

Köztudott, hogy a jelenleg is aktív cég, a Pirelli mellett a Michelin van még versenyben, bár az eddigi értesülések és hangok azt sejtetik, hogy Paul Hembery-éknek áll a zászló és az olaszok a jövő évet követően is maradhatnak. Ezt jelzi az is, hogy az olaszok már nagyban tervezgetnek a várhatóan 2017-től érkező új korszakra - szélesebb gumikról beszélnek, és a jövő évre számos tesztnapot próbálnak maguknak kiharcolni, hogy kellően felkészülhessenek a megváltozó kihívásokra.

Ám a két gyártó közötti csata a háttérben közel sem annyira egyértelmű, mint ami a nyilvánosság számára lecsapódik. A csapatok és a versenyzők is úgy érzik, eleget láttak a Pirelliből 2011 óta ahhoz, hogy valami mást is ki akarjanak próbálni a közeljövőben. „Többen is vagyunk, akik próbáljuk ezt az álláspontot egyértelművé tenni Bernie számára” - mondta a BBC-nek egy neve elhallgatását kérő, vezető pozícióban álló csapattag, utalva Bernie Ecclestone-ra, akit az FIA felhatalmazott azzal, hogy az üzleti oldalt is átlátva maga válasszon a két nevező közül. A FOM elnöke pedig, talán a paddockban egyedüliként, de mindenképpen a kisebbséghez tartozva a Pirelli pártját fogja.

Dppi_00002219_016



Az olasz gumigyártó 2011-es F1-es visszatérése óta azzal szerzett magának kétes hírnevet, hogy a korábbi állapotokkal ellentétben szándékosan olyan abroncsokat gyárt, amelyeket a versenyzők nem tudnak a határokig feszegetni - ebben az évtizedben a futamok nagy többsége az óvatos vezetésről szól a pilóták számára, hogy ezáltal tartani tudják magukat a boksztaktikához, így gyakran csatákba sem bonyolódnak egymással. A gumik struktúrájával pedig a mérnökök sincsenek kibékülve. A Pirelli azzal védekezik, hogy a csapatok kérték tőlük a gyorsan kopó termékeket a versenyek kiszámíthatatlanná tétele miatt, de már a mezőnyben is sokan úgy látják, hogy ezzel a kijelentéssel csak el akarják tussolni a problémákat.

„Megállapodtunk arról, hogy folyamatosan kommunikálunk a Pirellivel, de nem is ez a fő kérdés” - mondja az egyik meg nem nevezett élversenyző, szintén a BBC-nek. „ A fő kérdés az, hogy egyáltalán képesek lennének-e olyan gumit gyártani, ami nekünk is tetszene, ha erre kérnénk őket.”

A végső döntés Ecclestone kezében van, így a kérdés már csak az, sikerül-e őt meggyőznie a mezőnynek arról, hogy a Michelinnek szavazzon bizalmat, amely cég ígérete szerint tényleg „versenyzésre” gyártaná gumikat. A FOM 84 éves elnöke pedig némileg illúzióromboló módon elárulta, hogy mi alapján fog választani:

„A szerződést az kapja majd meg, aki a legtöbbet ad érte. A világ már csak így működik.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: