Azt már eddig is tudtuk, hogy néhány külső beszállító késlekedése miatt nem készült még el a silverstone-i istálló 2015-ös F1-es modellje, de most azt is megtudhatjuk, mi okozta ezt a késlekedést.
„Nekünk, csapatoknak támogatnunk kell a külső beszállítókat is, akik, ha úgy tetszik: a mi megrendeléseinkből élnek, ezért nyilván rosszul érintette őket a Marussia és a Caterham esete. Pénzre van szükségük, amit mi megértünk. Ez pedig azzal a következménnyel jár, hogy most nem tudjuk megtenni azt, amit egyébként gond nélkül megtehettünk a múltban, és ez befolyásolja a pénzáramlásunkat. Így áll a helyzet jelenleg, úgyhogy ebből kell most kihoznunk a legjobbat” – idézi a motorsport.com Fernley szavait.
Lefordítva ez röviden annyit tesz, hogy amíg korábban a kisebb költségvetésből gazdálkodó F1-es csapatok, mint például a Force India, megtehették, hogy úgymond hitelre vásároltak és rendeltek meg egy-egy alkatrészt külső beszállítóiktól, addig erre most már nincs lehetőségük, mivel az említett partnercégek az utóbbi időben bizalmatlanabbak lettek az irányukban. A kialakult helyzetért Fernley egyértelműen a Marussiát és a Caterhamet tartja felelősnek, a két kiscsapat ugyanis nyilvánvalóan hitelre vásárolt be magának bizonyos alkatrészekből, amit utána képtelen volt törleszteni a hitelezők felé.
Mint ismert, a Force India kénytelen volt kihagyni az eheti jerezi tesztet, és a hírek szerint a február 19-i, első barcelonai teszten is még csak a tavalyi, VJM07-es kódjelű autójuk fog körözni a pályán, az új VJM08-as csak az utolsó, február 26-i tesztre készülhet el. Az ő helyzetük sem irigylésre méltó tehát, és ha ezért valóban – talán nem is ok nélkül – a két fennmaradásáért küzdő kiscsapatot látják felelősnek, akkor némileg érthető, hogy miért nem akarnak külön engedményeket tenni a Marussiának, hogy ők is ott lehessenek a 2015-ös rajtrácson, és miért érzik azt, hogy igazságos lenne, ha inkább ők kapnának többet a tavalyi bevételekből. Ez tehát az érem másik oldala, és ezt ismerve máris nem tűnik olyan ördögtől valónak az a bizonyos vétó, amivel jókora port kavartak még csütörtökön.
Tegyük hozzá, azt Fernley maga is elismerte: nemcsak egy okra vezethető vissza az, hogy nem készültek el időben új versenygépükkel, ez egy ennél komplexebb történet… „A karosszérián már gőzerővel dolgozunk a silverstone-i gyárunkban. Számos oka van annak, hogy megcsúsztunk időben. Az egyik ilyen ok volt, hogy átköltöztünk a Toyota szélcsatornájába. Sajnos csak nagyon-nagyon későn tudtuk aláírni a szerződést a Caterham-ügy miatt (a leafieldi kiscsapatnak érvényes kontraktusa volt az említett szélcsatorna használatára – a szerk.). De ez csak dolog volt a sok közül” – tette hozzá a Force India csapatfőnök-helyettese, akinek a jelek szerint nem teljesen véletlenül lett elege abból, hogy miközben az F1-es szurkolók most minden csapattól azt várnák, hogy irgalmas szamaritánusokként siessenek a Marussia és a Caterham megmentésére, addig őket folyamatosan a két kiscsapat küszködése hozza lehetetlen helyzetbe.