Balance of Performance (BoP) – ez az a varázsszó, amitől egyesek izgalomba jönnek, mások megborzongnak, amióta a Marcelo Lotti-féle TCR-szabályrendszer egyre több túraautós sorozatba beépül, legutóbb magába olvasztva még a Túraautó-világbajnokságot is, egy érdekes hibridbajnokságot, a WTCR-t megalkotva az idei évre.
Ez a BoP gondoskodik versenyről versenyre arról, hogy a különféle modellek elmúlt fordulókon mutatott teljesítményét alapul véve a hasmagasságra és a turbónyomásra is újabb és újabb határértékeket ír elő, ezzel próbálva mesterséges módon gondoskodni arról, hogy kiegyenlítettek maradjanak az erőviszonyok a szezon egészére nézve. Ez idézte elő a WTCR-ben a Hyundaiok már-már nevetségbe torkolló visszazuhanását, és ugyanez a rendszer mérgezi a kistestvér, a TCR Európa-kupa küzdelmeit is, ahol a szintén Hyundaijal versenyző bajnokesélyesnél, Dusan Borkovicnál telt be a pohár a hétvégi, spái forduló során. A szerb a Volkswagen-csoport zászlaja alá tartozó autók, Az Audik, a Volkswagenek és a Cuprák hirtelen jött teljesítményfölényén akadt ki.
„A BoP felelőse egy nagyszerű srác!” – mondta ironikusan. „Nagyon igazságos, így neki köszönhetően a BoP három másodperces különbséget teremt az első és a 10. helyezett között. De hát ez nem a TC1 és a TC2, itt ugyanarról a kategóriáról beszélünk! Ha a rendes autókat nézzük, én vagyok az első. Csak nem kell számításba venni a ’Volkswagen Kupa’ indulóit. Na meg a Peugeot-t, amelyik legalább 100 lóerővel erősebb, mert az egyenesben 70-100 métert tud nyerni hozzám képest.”
Borkovic egy 4. és egy 7. helyet gyűjtött a belga pályán rendezett két versenyen. Az viszont kizárható, hogy a bajnoki tabella számára kedvezőtlen állása miatt panaszkodna, hiszen ott három hétvége hat futamát követően a második helyen áll a Cuprával versenyző Mikel Azcona mögött. Borkovic a szezonnyitó Paul Ricard-i fordulóról még maximális ponttal, pole-lal és két győzelemmel távozott, a BoP-előírások ezt követően kezdtek szerinte kontrollálatlanul változni, így Azcona Zandvoortban egyenlített, Spában pedig már meg is előzte őt a tabellán. A páros jelenleg tekintélyes pontelőnnyel rendelkezik az üldözőkkel szemben.
„Amikor a Paul Ricardon csak egy kicsivel gyorsabb voltam a többieknél, mindenki sírni kezdett, pedig a BoP akkor még elég kiegyenlített volt. Elég lenne csak 10-20 kilós ballasztokat használni, de erre még a motorteljesítményt is lefokozzák, pedig a belső kamerás felvételek bizonyítékul szolgálnak arra, hogy már a Paul Ricardon is lassabb volt az autóm az egyenesben az Audinál, a Cupránál és a VW-nél. Erre válaszul aztán még jobban lelassítanak minket!”
A szerb versenyző szerint már komoly biztonsági kockázatokkal is jár, ha ilyen sebességkülönbséggel küldik pályára az autókat. Mint hozzátette, olyannyira csalódottá tette őt a helyzet, hogy a sorozatból való kiszálláson is elgondolkodott.
„Ez már veszélyes, főleg egy ilyen pályán. Mi, akik nem Volkswagen-autókban ülünk, mind meg fogunk halni, mert folyamatosan a határon autózva próbálunk valamit találni, köszönhetően annak, hogy egyébként 0,6–1 másodpercet veszítünk egyetlen kib**** szektorban.”
„Ha ez így megy tovább, én biztosan be fogom fejezni. Szeretem az életem, és nem fogom kockára tenni azért, hogy végeredményben így is 15 km/órával lassabb legyek az egyenesben a többieknél, csak mert valaki a BoP felelősei közül nem tudja értelmezni az eredményeket. Veszélyben vagyunk, az életünket visszük a vásárra, és egyedül én vagyok elég tökös ahhoz, hogy ezt kimondjam.”
„Az utolsó körben [Julien] Briche közeledett rám” – hozza fel példaként a spái első versenyt. „A középső szektorban nem volt gyorsabb, de a gyors harmadikban és elsőben 50-60 métert hozott rajtam, mintha egy helyben álltam volna. A következő versenyre majd elhozom otthonról a [Nissan] GTR-emet vagy a [Porsche] Turbo S-emet, és akkor rendben leszünk.”