DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Tereprali

Dakar: Megvan Loeb első szakaszgyőzelme, Al-Rahji növelte előnyét

Jó napot zárt a Prodrive, Al-Attiyah már a harmadik helyen áll, Loeb pedig szakaszt nyert, de az élen a toyotás Al-Rahji növelte az előnyét.

Az előző napoknál valamivel rövidebb, szűk 300 kilométeres szelektív szakasz várt a Dakar mezőnyére kedden, navigációs szempontból viszont a szervezők szerint eddig ez jelentette a legnagyobb kihívást.

Az autós élmezőny folytatta az eddig látott elképesztően szoros küzdelmet, az első ellenőrzőnél, 36 kilométer után Nasser Al-Attiyah vezetésével tíz másodpercen belül járt az első négy, és egy percen belül az első tizenhárom helyezett, és mivel a szakasz egészen a hajráig hasonló terepen zajlott, ez előrevetítette, hogy milyen kiélezett harcra lehet számítani a nap során.

 

Loeb első szakaszgyőzelme

Al-Attiyah mindenesetre végig stabilan, remek formában autózott, a szakasz közepén volt egy kisebb idővesztesége, amikor csökkent az előnye, de egészen a nap végéig ő járt elöl – azonban a legutolsó szektorban, az utolsó mérőponttól a célig tartó 36 kilométeren a tegnapi naphoz hasonlóan megint legyorsulták. 

Egyrészt a futamot vezető Al-Rahji is adott neki közel két percet ezen a távon és végül 14 másodperccel befért elé, másrészt csapattársa, Sebastien Loeb is ugyanennyivel volt nála gyorsabb – a francia ezzel bezsebelte idei első szakasgyőzelmét. Loeb a 23. helyről rajtolt, így azért más időben, más körülmények között versenyzett az említettekhez képest, mindenesetre végig ott volt a legjobbak között, a hajrában pedig ő tudott a legpontosabban menni, így szép győzelmet aratott.

loeb-dakar2



A Prodrive így egy első (idén először nyertek szakaszt) és egy harmadik idővel jelezte ma, hogy az eddigi problémák ellenére harcban lesznek a győzelemért, míg az Audik kicsit visszafogottabban teljesítettek: Sainz negyedik, Peterhansel ötödik lett, Ekström pedig másodikként rajtolva több mint tíz percet kapott Loebtől.

A tegnap is bajba kerülő Seth Quintero futamának érdemi része viszont ma lezárult: az újonc amerikai jól kezdett, 36 kilométernél még öt másodpercre volt az első helytől, de aztán technikai problémák léptek fel a Toyotánál, amit nem tudott megoldani – meg kellett várnia a szervizautót, ezzel kiszállt a komolyabb pozíciókért zajló küzdelemből. A végén járt pórul Romain Dumas is, aki sokáig az élmezőnyhöz tartozott, ám az utolsó szektorban „eltűnt”, így végül az élmezőnyben csak Al-Rahji képviselte a Toyotát – a japán autók kezdenek fogyni, tegnap például az első szakaszt megnyerő Guillaume de Meviusnak kellett szakasz közben féltengelyt cserélnie.

 

Al-Rahji növelte az előnyét

Az összetettben így a szakaszgyőztes Al-Rahji növelni tudta az előnyét, és a félperces különbségből bő négyperceset csinált Sainzhoz képest, míg Al-Attiyah átugrotta Ekströmöt és Moraest, így már a harmadik helyen áll – az éllovashoz viszont nem tudott közelíteni sem ma, sem tegnap, most is 11 perc a lemaradása, mint a második szakasz után.

yazeed2

Al-Rahji eddig a mezőny legstabilabb versenyzője

Loeb a mai szakaszgyőzelmével a hatodik helyre lépett előre a kilencedikről, csaknem 24 perc a hátránya Al-Rahjihoz képest. Szóljunk még Stephane Peterhanselről, aki a vasárnapi szakaszgyőzelmét leszámítva meglehetősen csendesen teljesít eddig, jelenleg a nyolcadik helyen áll 27 perc hátránnyal, igaz ebben már négy perc büntetés is szerepel.

Emeljük ki a francia Mathieu Serradorit, aki a Century régebbi fejlesztésű, kétkerék-meghajtású CR6-osával autózik ott az élmezőnyben és jelenleg hetedik – érdekesség, hogy a csapat új, 4x4-es CR7-eseinek már véget ért a futam érdemi része, a futómű gyengesége miatt ugyanis mindkét autót visszaléptette a Century.

Szerdán már szinte 100%-ban homokdűnék várnak a mezőnyre, eddig nagyrészt sziklás részeken haladtak a résztvevők, és csak átmeneti szektorokat kellett homokdűnéken teljesíteni – a következő napok viszont erről szólnak majd, csütörtök-pénteken ráadásul a 48 órás szuperszakaszt kell megoldania mindenkinek.

Az autós mezőny állása négy szakasz után:

1. Al-Rahji, Gottschalk Toyota 15:44:39
2. Sainz, Cruz Audi +4:29
3. Al-Attiyah, Baumel Prodrive +11:03
4. Moraes, Monleon Toyota +19:31
5. Ekström, Bergkvist  Audi +19:42
6. Loeb, Lurquin Prodrive +23:50
7. Serradori, Minaudier Century +24:20
8. Peterhansel, Boulanger Audi +26:56
9. Zala, Fiuza Mini +32:52
10. De Mevius, Panseri Toyota +40:43

 

Chilei dupla a motorosoknál

A kétkerekűek között a chilei Jose Ignacio Cornejo Florimo bizonyult a leggyorsabbnak a nap során, három percet adott Ricky Brabecnek, szinte ugyanennyit Kevin Benavidesnek, és bő négyet Ross Branchnek, aki keresztben álló kormánnyal érkezett meg a célba – a top ötbe még Van Beveren fért be, megelőzve Barreda Bortot és Luciano Benavidest, akik már hét-nyolc perceket kaptak.

A hondás Corjeno Florimo ezzel már második szakaszgyőzelmet könyvelhette el az idei Dakaron, ő lett az első duplázó.

Ami pedig még ennél is fontosabb, az az, hogy az összetettben is átvette a vezetést: 75 másodperccel előzi meg az egészen eddig éllovas Branchet, és öt perc az előnye Brabec előtt. A győzelemért most már egyre inkább csak ők lehetnek harcban, a többiek leszakadtak. 

A negyedik Kevin Benavides 20 perc feletti hátrányban van, Daniel Sanders és Toby Price is kénytelen volt átmenetileg megállni a mai szakaszon, és amilyen szoros a küzdelem, ahhoz hatalmas fordulatnak kellene következni, hogy ne a mostani top három valamelyike örülhessen a végén.

A motoros mezőny állása négy szakasz után:

1. Jose Ignacio Cornejo Florimo Honda 17:27:13
2. Ross Branch Hero +1:15
3. Ricky Brabec Honda +4:56
4. Kevin Benavides KTM +20:39
5. Adrien van Beveren Honda +22:30
6. Luciano Benavides Husqvarna +31.11
7. Pablo Quintanilla Honda +31:44
8. Toby Price KTM +34:54
9. Martin Michek KTM +38:11
10. Romain Dumontier Husqvarna +38:44

 

Goczal újra nyeregben a T3-asok között

Tegnap ha nem is sokkal, de kikapott Mitchell Guthrie-től az addig hibátlanul autózó Eryk Goczal a Challenger kategóriában, a 19 éves pilóta azonban ma visszaült a lóra, és újabb parádés teljesítményt nyújtva megint szakaszt tudott nyerni, négyből harmadszor. Az Energylandia versenyzője három és fél percet adott Guthrie-nak és hatot nagybátyjának, Michal Goczalnak, aki tegnap hajtásprobléma miatt jó másfél órát veszített, így az összetettben már nem kell vele számolni. A negyedik legjobb időt autózta a korábbi WRC-sztár Kris Meeke, aki 11 percet kapott. Frissítés: majd kiosztottak neki utólag másfél óra büntetést, így esélytelenné vált bármire.

Ha már összetett, a "kis" Goczal már 19 perccel vezet Guthrie előtt, édesapja, Marek Goczal pedig 30 perces lemaradással harmadik, így a fiatal versenyző igazából a verseny negyedénél olyan helyzetbe hozta magát, hogy menedzselnie kell a magabiztos, masszív előnyét, de nem kell sietnie. Frissítés: Guthrie-t utólag 17 perces büntetéssel sújtották, így csak harmadik 36 perc hátránnyal, vagyis Eryk Goczal már fél órával vezeti a futamot.

A negyedik helyen Cristina Gutierrez 51 perces lemaradással következik, a tavalyi győztes Austin Jones pedig már egy óránál is többet kapott Goczaltól.

 

Van Kasteren újra vezet a kamionoknál

A prológ és az első két szakasz megnyerése után tegnap nap közben bajba került Janus van Kasteren, és bár a szakasz első felében ő haladt az élen, egy jelentősebb időveszteség miatt végül az összetett első helyét is elvesztette Ales Lopraisszal szemben. A holland pilóta ma megpróbált visszavágni, és ez sikerült is neki: Van Kasteren végig a leggyorsabb volt a kamionosok között, Loprais pedig ugyan bizonyos szektorokban remek időket produkált, és sokáig kzöel tudott hozzá lenni, de végül több mint nyolc percet kapott, és harmadik lett a napi menetben.

Van Kasteren ezzel az összetettben is visszavette az első helyét, az extra utolsó szektorában bő ötperces előnyt épített ki magának Loprais előtt, a győzelemért pedig igazából már csak ők küzdenek, miután Michal Macik a szakasz utolsó periódusában fél órát bukott el, így 45 perces lemaradással harmadik az összesített eredménylistában, a többiek már iszonyatosan nagy hátrányban vannak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: