DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Tereprali

Opel Dakar Team: Előkerültek a homokfutók és a lapátok

A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettősnek nehéz, küzdelmes napja volt hétfőn az Africa Race-en, és érdekes, hogy nem a hatalmas, mauritániai dűnékkel gyűlt meg a baja (azokon Szalaynak hagyományosan jól megy az autózás), hanem az utána következő tevefüves, mély homokos szakasszal. És még az egy órás ásással is előre jött egy helyett az összetettben: az autós mezőnyben a 10. helyen áll.
De ne szaladjunk ennyire előre!
 
Az Opel Dakar Team párosa tudta, hogy nehéz (talán a legnehezebb) nap vár rá a Tiulit környéki hurokszakaszon, s nem csupán annak 414 kilométeres hossza miatt hanem azért is, mert ezen a napon tényleg minden volt, ami a sivatagi tereprali sava-borsa. 
 
odt-africa-race-9-szakasz
 
Hatalmas dűnék, az óceánhoz hasonlatos fodrozódású dünettek, mély homokos, tevefüves szakaszok, és persze gyors részek is.
 
„Elég nehéz napunk volt – sóhajtott Szalay Balázs a célban. – A nagy dűnék jól mentek, azokon szeretek is autózni, csakhogy azután odaértünk a tevefüves részhez, amely alatt rettenetesen puha volt a homok. Előttünk elakadt egy Buggy, mi pedig nem tudtunk időben kijönni a nyomból, úgyhogy elakadtunk. Nem tehettünk mást, elővettük a lapátokat, a homokfutókat és elkezdtünk ásni. Annyira mély volt a homok, hogy méterről méterre haladtunk csak előre, s ez kiveszi az ember energiáját és egy kicsit elveszi a kedvét is. Mivel még további kétszer ástunk, kellett néhány kilométer, hogy összeszedjem magam, s újra száz százalékosan tudjak koncentrálni. Nehéz nap volt, de túl vagyunk rajta, s szerencsére az autó remekül bírta a megpróbáltatásokat.”
 
S hogy mit tett ehhez hozzá Bunkoczi László? 
 
„Keserves volt ez most, egy kicsit magunknak tettük nehézzé a napot. Az első ásás után ráadásul észrevettem, hogy az egyik felniről lefordult a gumi, tizenöt percbe telt, mire visszafújtam, hogy a helyére kerüljön, majd újra leengedtem, hogy lehessen menni vele a mély homokban. Az első pofon után szétesel kicsit, ez törvényszerû, úgyhogy mi gyorsan beszedtünk még kettőt – biztos, ami biztos. A lényeg azonban, hogy itt vagyunk a táborban.”
 
odt-africa-race-9-szakasz-kamion
 
Az Opel Dakar Team kamionos egysége, a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (MAN) kettős a monstrumok mezőnyében az 5. helyen teljesítette az emberpróbáló szakaszt.
„Jó kis nap volt, de azt a tevefüves szakaszt rettenetesen utáltam – mondta Darázsi. – Ott csak estünk-keltünk, meg bőszen emlegettük a pálya kijelölõjének felmenőit. A végén arra a megállapításra jutottam, hogy a tevefű csak arra jó, hogy szétcsessze a kamiont, hogy szétcsessze a gerincünket meg az idegrendszerünket. Ezt leszámítva azonban a dűnéken és a dünetteken is úgy jött át az autó, ahogy kell, így azután nem lehetünk elégedetlenek.”
 
Szalai Norbertet arról kérdeztük, vajon mennyire más a navigálás (újonc navigátorként) Mauritániában, mint Marokkóban volt. 
 
„A dűnék között sokkal nehezebb navigálni, mert rengeteg nyom van előttünk, míg a kősivatagban azért ez nem jellemző – de mindkettőnek megvan a maga nehézsége. Mostanra egyébként nagyon megszerettem a navigálást, napról napra egyre jobban tetszik” – mondta Szalai Norbert.
 
A mezőny harmadik magyarját, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos egységet sajnos továbbra is „üldözi” a technika ördöge – miután vasárnap egy vadonatúj turbó robbant fel a csõrös Scaniában, hétfőn ugyanez történt a visszatett régivel is. Így azután a magyar triónak most a 14. kilométernél kellett kijönnie a pályáról az aszfaltútra. A turbóból további egyet nem hoztak magukból, de a kettőből összeraktak egy harmadikat, és elszántak azzal kapcsolatban, hogy folytatják a küzdelmet, ugyanis mindenképp szeretnék eljuttatni a vadonatúj kamiont a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogóig. 
 
AFRICA RACE 2017
7. szakasz, Tiulit–Tiulit (össztáv: 439.54 km, ebből szelektív szakasz: 414.27 km)
Autósok: 
1. Vlagyimir Vasziljev, Konsztantyin Zsilcov (orosz, Mini) 4:34:16
2. Magnaldi, Borsotto (francia, Ford Buggy) 10 másodperc hátrány
3. Cserednyikov, Ciro (kazah, Ford) 7:28 p h.
...
14. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 1:05:45 ó h.
 
Kamionosok:
1. Jaroslav Valtr, Rotislav Pilny, Filip Skrobanek (cseh, Tatra) 4:51:03
2. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 17:24 p h.
3. Karginov,  Mokejev, Nyikitin (orosz, Kamaz) 21:11 p h.
....
5. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN)  2:26:02 ó h.
6. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 6:42:03 ó h. 
 
Motorosok: 
1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 4:56:48
2. Sella (izraeli, KTM) 2:30 p h.
3. Ceci (olasz, Honda) 12:46 p h. 

Az összetett állás

Autósok: 

1. Vlagyimir Vasziljev 20:57:29

2. Cseredn yikov, Ciro (kazah, Ford Buggy) 1:40:35 ó h.

3. Thomasse, Larroque (francia, Buggy) 1:47:31 ó h.

...

10. Szalay Balázs 3:47:20 ó h. 

Kamionosok: 

1. Andrej Karginov 22:53:17

2. Valtr 1:42:31 ó h.

3. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 2:24:49 ó h.

...

5. Kovács Miklós  15:45:39 ó h.

6. Darázsi Zsolt 34:08:28 ó h. 

Motorosok:

1. Teddy Gev Sella 25:35:47

2. Ceci 38:54 p h.

3. Ullevalseter (norvég, KTM) 49:47 p h.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: