DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Retro

Retro – A McLaren bocsánatkéréssel megúszta a kémbotrány folytatását

2007-ben a McLaren istálló 100 millió dollár büntetést fizetett ki a kémkedési ügy következményeként: a gyűrűző balhé 2008-ra is hatással lehetett volna, ha nem tanúsít az istálló bűnbánást.

A Formula-1 történetének talán legnagyobb botránya volt a 2007-es kémkedési ügy, amelyet keveseknek kell bemutatni. A Ferrari egyik, lefokozott csapattagja, Nigel Stepney műszaki adatokat juttatott el az alakulat fő ellenfelének, a McLarennek – amely istállóval a Ferrari kiélezett csatát vívott a világbajnoki címért.

Miután nyáron kiborult a bili, a Nemzetközi Automobil Szövetség szeptemberben addig példa nélküli 100 millió dollár büntetés kifizetésére kötelezte a McLarent, valamint kizárta a konstruktőri világbajnokságból – a versenyzők azonban változatlanul megtarthatták pontjaikat.

Itt azonban nem ért véget a történet, ugyanis a pénzbírság és diszkvalifikáció mellett a McLarent arra kötelezték, decemberben adja le 2008-as autójának tervrajzait az FIA-nak. Amennyiben ezek túl nagy hasonlóságot mutatnának a Ferrarival, a McLarent kizárhatták a 2008-as bajnokságból is. A Motorsport Világtanács rendkívüli gyűlésen december elején gyűlt össze, a döntést azonban februárra halasztották.



A McLaren egy héttel később, december 13-án saját weboldalán is közzétette azt a levelet, amelyet korábban az FIA-nak elküldött, ezzel kérve a nyilvánosság előtt bocsánatot, és kimutatva, mennyire bánják a szezon során történteket.

„A McLaren nyilvánosan szeretne bocsánatot kérni az FIA-tól, Ferraritól, a Formula-1 közösségétől és rajongóitól világszerte. Folyamatban vannak a változások, melyek biztosítani fogják, hogy ehhez hasonló soha ne történhessen meg újra. A McLaren rendkívül sajnálja, hogy saját vizsgálatai nem azonosították be ezt a problémát, és a Motorsport Világtanácsnak már írt bocsánatkérést ez ügyben. Ugyancsak bocsánatot kért azért, mert az FIA vizsgálatára volt szükség, hogy kiderüljön ez az információ. A legmélyebb megbánásunkat fejezzük ki, amiért a tények megismerését az FIA felülvizsgálata segítette, nem saját belső ellenőrzéseink” – állt a rendkívül bűnbánó hangnemű levélben.

Martin Whitmarsh csapatvezető FIA-nak küldött levelében a következő állt: „Nem csupán a csapat morálja szenvedett csorbát. A hosszútávú kár, melyet a csapat korábban kiemelkedő gazdasági eredményei és kereskedelmi lehetőségei szenvedtek, sokkal nagyobb, mint a korábban kiszabott pénzbeli büntetés mértéke.”

A McLaren végül elérte azt, amit a látványos meghunyászkodással szeretett volna. Az FIA néhány nappal később közölte, törli a február 14-re kitűzött ülést, és befejezi a McLaren 2008-as autójának vizsgálatát. A sport érdekeire hivatkozva lezártnak tekintette a kérdéskört, a csapatot megtépázó kémbotrány így a bocsánatkérésnek köszönhetően lezárult.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: