DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Hogyan vált hagyománnyá a pezsgőzés a dobogón?

A Formula-1 története 1950 óta íródik, az autóversenyzésé pedig még annál is régebb óta, a 19. század második felében rendezték az első versenyeket.

Ma már hagyománynak számít, hogy a három dobogós pezsgőt locsolva és kortyolva ünnepel a pódiumon, de valaha is elgondolkoztatok már azon, hogy ugyan mennyi pénzt pocsolnak szét a versenyzők a versenyeket követően?

Nos, ennek a kérdésnek járt a végére az RN365! Korábban egyliteres kiszerelésben voltak bekészítve a pezsgők a dobogósoknak, de ma már háromliteres üvegekben kapják meg a nedűt az emelvényen, ami - elvonatkoztatva egy kicsit az eredeti kérdésünktől – azt jelenti, hogy Lewis Hamilton például, aki eddig 191 alkalommal állt dobogóra, nagyjából 400 litert locsolhatott szét ez idáig.



Az első pezsgőt az 1950-es Francia Nagydíjat követően adták oda a nyertesnek, aki nem más volt, mint Juan Manuel Fangio. Az argentin versenyző azt követően, hogy megnyerte a 64 körös versenyt Reims-Gueux-ban Alfa Romeójával, ajándékba kapott egy üveg Moet & Chandont a helyi borászattól.

Azonban 1966-ig senkinek esze ágában sem volt szétlocsolni a csodás italt, mígnem Jo Siffert a Le Mans-i 24 óráson aratott kategóriagyőzelmét követően kinyitotta az üveget, amiből véletlenül kilőtt a pezsgő. A következő évben Dan Gurney folytatta a tradíciót Le Mans-ban, onnantól pedig nem volt megállás!

1966 és 1999 között a már fentebb említett Moet & Chandon volt az F1 hivatalos pezsgőpartnere, amiből ma egy másfél literes üveg nagyjából 40-45 ezer forintba kerül. Ezt követően óriási keringő indult meg a pódiumon: 2000 és 2015 közt a G.H. Mumm volt a száguldó cirkusz hivatalos beszállítója, melynek ára hasonló elődjéhez.

 

Pezsgő vagy habzóbor?

2016-ban az argentin Chandon termékeit láthattuk a pódiumon, s ez volt az első alkalom, hogy nem pezsgőt locsoltak szét a versenyzők, hiszen bár évtizedeken keresztül számos országban a Champagne szót a pezsgő szinonimájaként használták, kizárólag ennek a borvidéknek a termelői jogosultak ennek a földrajzi árujelzőnek a használatára. Emiatt hallhattuk azt is, mikor a dobogós eredményhirdetés után Bob Constanduros, a díjátadó hangja a megszokott „It’s time for champagne!” mondat helyett az „It’s time for celebration!” mondatot használta.

A Liberty Media azonban gyorsan közbelépett, és a 2017-es Monacói Nagydíjtól kezdve már ismét lehetett pezsgőzni, miután a Carbonnal kötöttek megállapodást. A pezsgő üvege valódi szénszállal volt bevonva, ami azt jelenti, hogy nagyjából 1000000 Ft-os pezsgőket locsoltak a pilóták a futamok után három éven keresztül. Így kissé talán pazarlásnak tűnhet, ha valaki a cipőjéből issza meg…

Daniel Ricciardo és az elhíresült shoey

A Moet & Chandon a 2020-as szezonra ugyan visszatért az F1-be, ám 2021 óta az olasz Ferrari Trento szolgáltatja az italokat a pódiumceremóniához, amely cégnek egyébként semmi köze a Ferrarihoz, mármint az F1-es csapathoz. A háromliteres kiszerelés nagyjából 200000 magyar forintba kerül, s 2023 végéig egészen biztosan az olasz habzóbort locsolhatják szét a versenyzők a dobogón.

Ha igazán szereted a motorsportokat, akkor van számodra egy jó hírünk: nemcsak a Facebookon, de már az Instagramon is megtalálsz bennünket. Kövess minket a legjobb képekért az Instán is!

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: