Első ránézésre sikertörténetnek tűnik Kimi Raikkönen két szezonja a Lotus F1 Team – a mai gyári Renault elődje – színeiben. Két ralis szezon után a finn 2012-ben ezzel az istállóval tért vissza a száguldó cirkuszba, és már az első szezonban futamot nyert, valamint harmadikként végzett a világbajnokságon. A 2013-as évad még jobban alakult: győzött a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon.
Csakhogy az istálló versenyképessége ellenére már ekkor komoly anyagi problémákkal küzdött, és fonák módon Kimi Raikkönen jó eredményei tovább rontottak a pénzügyi helyzeten. Matthew Carter, akit 2013-ban neveztek ki a Lotus ügyvezetőjének, egy podcast adásában magyarázta el, milyen feltételekkel szerepelt náluk a finn:
„Viszonylag alacsony alapfizetésben állapodtak meg, de bónusz járt a megszerzett pontok után. Mikor átvettem a csapat irányítását, már 15 millió euró volt a tartozásunk felé” – idézte fel a Missed Apex műsorában Carter. Elmondta, hogy Raikkönen menedzserével, Steve Robertsonnal végül arra a megállapodásra jutottak, hogy 10 milliót fizetnek ki, az adósság többi részétől eltekintenek. Ebből kifolyólag emlegetik a mai napig, hogy a Lotus nem fizette ki Raikkönent – a sértett versenyző is így gondolja.
„Ezután Kimi nem állt velem szóba. Ma is, ha találkozunk a paddockban, azt állítja, hogy tartozom 5 millió euróval” – beszélt arról Carter, hogy egykori versenyzője még mindig nem bocsátott meg. A korábbi Lotus-főnök szerint Raikkönen nem fogta fel, milyen nehéz helyzetben van csapata: „Szerintem nem értette, milyen közel voltunk ahhoz, hogy egyáltalán ne kapjon fizetést.”
A Raikkönen–Lotus sztori dicstelen véget ért: a versenyző, aki ekkor már aláírta következő évi szerződését a Ferrarihoz, nem indult el az utolsó két futamon, amivel elbukta a pontverseny harmadik helyét. A pilóta hátfájdalmai miatt műtétre feküdt be, de Carter állítja, semmilyen orvosi igazolást nem mutatott a csapatnak később: inkább az valószínű, hogy elege lett a Lotusból. Szimbolikus, ahogyan az utolsó közös futamon, Abu Dhabiban szó nélkül maga mögött hagyta az istállót:
„Én nem voltam ott a csapattal, de az 1-es kanyarban történt balesete után nem tért vissza a motorhome-ba. Egyszerűen a kanyartól a kocsijához sétált és elhajtott. Az volt az utolsó alkalom, hogy a Lotusnál bárki látta” – idézte fel a csúf befejezést a Lotus akkori ügyvezetője.