DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
Retro

Ez történt a Formula-1-ben 2010 és 2019 között

Ugyan az évtized idén még nem ér véget, de a 2010-es éveknek mindenféleképpen búcsút intünk pár napon belül. Ennek okán összegyűjtöttük, mi minden történt a Formula-1-ben ezen tíz esztendő alatt.

Miután napjainkat a Gergely-naptár vonzásában éljük, amelyben nincs 0. év, hiszen a Krisztus születését alapul vevő naptár kezdete az 1. év, egy kis számolgatással könnyedén rájöhetünk, hogy az első évtized bizony 1-től 10-ig tartott, ennek okán jelenlegi évtizedünk is 2011 és 2020 között esedékes, s a 202. csak 2021. január 1-jén veszi kezdetét.

Ezzel szemben viszont a 2010-es éveknek napokon belül búcsút kell intenünk, így hát összefoglaljuk, mi minden történt a száguldó cirkuszban ezen tíz év leforgása alatt. Összességében két csapat dominanciája jellemezte a sportot, míg egyéni világbajnoki címet is csak három pilóta tudott szerezni a 2010-es években.



2010: Miután a 2009-es sikercsapatot, a szezon végére visszaeső Brawn GP-t felvásárolta a Mercedes, megnyílt a tér a többiek előtt, és egyértelműen a Red Bull tudott a többiek fölé kerekedni, még ha ezen időszak egyik legizgalmasabb szezonzárója elé is néztünk, hiszen Abu Dhabiban még négyen voltak esélyesek a világbajnoki címre, azonban a Ferrari eltaktikázta magát, és csak azt tartották szem előtt, hogy Mark Webber előtt tartsák Alonsót, aki nem tudta megelőzni a korai kerékcseréjével előretörő Vitalij Petrovot, így csak a hetedik helyen ért célba, Vettel pedig győzelmével az F1 történetének legfiatalabb világbajnoka lett.

2011: Sebastian Vettelnek és a Red Bullnak pedig ennyi nem volt elég: 2011-ben valósággal lemosták a többieket a pályáról, miután a német pilóta 122 pontos előnnyel húzta be második vb-címét, míg csapattársának – a harmadik helyen végző Mark Webbernek – csak egyetlen odaajándékozott győzelem jött össze a szezonzárón.

2012: Ez volt az az év, mikor Kimi Raikkönen visszatért a száguldó cirkuszba, s a Lotusszal Abu Dhabiban futamgyőzelmet is tudott aratni a rendkívül egyenletes teljesítményt nyújtó finn, azonban balszerencséjére pont ezen a versenyen szálltak el a matematikai esélyei is a világbajnoki cím megszerzésére, mely végül egy felejthetetlen Brazil Nagydíjon dőlt el Fernando Alonso és Sebastian Vettel között, utóbbi javára. Ezen a versenyen szerezte meg utolsó győzelmét a 2010-es években a McLaren csapata, Jenson Button révén.

Kimi Raikkönen első győzelme visszatérése óta

2013: Lewis Hamilton elhagyta nevelőegyesületét, a McLarent, hogy a Mercedeshez csatlakozzon Niki Lauda unszolására, de hogy a sormintát kövessük, egy izgalmas esztendőt követően ismét egy felejthetőbb szezon jött, mely a V8-as szívómotorok hattyúdala is volt egyben, Sebastian Vettel, a Red Bull és a Renault pedig ismét egyértelműen a többiek fölé kerekedtek, 155 pontos előnyt felhalmozva. Ez az év volt a lezárása a Red Bull-hegemóniának a Formula-1-ben.

2014: Megérkeztek a sok kritikát kapó V6-os turbó hibrid erőforrások, melyek addig talán nem látott akadályok elé állították a Formula-1-es mérnököket. Végül már a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon kiderült, hogy ez bizony a Mercedes éve lesz, s végül csak azért maradt némi izgalom a szezonzáróra, mert duplapontot osztottak, azonban így is felülkerekedett Lewis Hamilton Nico Rosbergen, aki második világbajnoki címét szerezte, de talán sokkal inkább említésre méltó az a szomorú tény, hogy Jules Bianchi halálos kimenetelű balesetet szenvedett Suzukában, melyre Ayrton Senna 1994-es imolai becsapódása óta nem volt példa az F1-ben.

A Mercedes 2014-es autója a legdominánsabb gépek egyike az F1 történetében

 

2015: A sorminta pedig folytatódott, mely szerint egy izgalmasabbnak mondható szezont ismét egy könnyed győzelem követett, hiszen Lewis Hamiltont ezúttal nem tudta kihívás elé állítani német csapattársa, de a Mercedest sem igazán sikerült megszorongatnia senkinek, még a Ferrarihoz igazoló Sebastian Vettelnek sem, aki azért aratott három győzelmet az olaszokkal.

2016: Ez az egyetlen év a modernkori turbó éra idején, melynek végén nem Lewis Hamilton szerezte meg a világbajnoki címet, hiszen az idővel majd alighanem legendássá váló rivalizálás közte és Nico Rosberg között ezúttal utóbbi javára dőlt el, mindössze öt pontnak köszönhetően. Rosberg az FIA év végi díjátadó gálája előtt nem sokkal bejelentette, nem folytatja pályafutását, amivel egy egész világot döbbentett meg.

Nico Rosberg megdöbbentette a világot bejelentésével

2017: A Ferrari azután, hogy tíz éve nem tudott egyéni világbajnoki címet nyerni, végre úgy tűnt, kezd magára találni, azonban a szezon végén Lewis Hamilton végül simán behúzta negyedik világbajnoki címét Sebastian Vettelt megelőzve, míg új csapattársa, Valtteri Bottas nem igazán tudott beleszólni a végső sikerért folytatott küzdelembe.

2018: Ismét a Mercedes és ismét Lewis Hamilton! Bár a maranellóiak minden eddiginél komolyabb feladat elé állították az Ezüst Nyilakat, végül Hamilton már két versennyel a vége előtt megünnepelhette ötödik világbajnoki címét, míg egy versennyel később, Brazíliában a Mercedes is bebiztosította zsinórban ötödik sikerét a turbó korszakban, Kimi Raikkönen pedig minden valószínűség szerint karrierje utolsó futamgyőzelmét aratta az USA Nagydíjon.

2019: Charles Leclerc személyében egy feltörekvő tehetséget igazolt a Ferrari az imént említett finn helyére, aki nem okozott csalódást, hiszen két futamgyőzelme mellett ő szerezte meg a legtöbb pole-pozíciót is, illetve csapattársa előtt végzett a pontversenyben. A Red Bull sok évnyi civódás után lecserélte a Renault erőforrásait autóiban, és a Hondával léptek szövetségre, mely kifizetődőnek bizonyult. Azonban a 2010-es évek utolsó fejezete is Lewis Hamiltonról és a Mercedesről szólt, akik talán minden eddiginél könnyebben zsebelték be hatodik világbajnoki címüket.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: