Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. szeptember 16. hétfő
Retro

Force India: Sereghajtóból az élmezőnybe

Teljesítette fennállása 10. évadát is a Formula-1-ben a Force India istálló. Induláskor a leglassabb csapatként kezdték, azóta szívós munkával a középmezőny elé kerültek, immáron évek óta.

Igazi sikertörténetként tekinthetünk az indiai csapat pályájára, a 2008-as kezdetek óta ugyanis gyári támogatás nélkül jutottak el arra a szintre, hogy zsinórban második éve a konstruktőri negyedik pozícióban köszönthetjük az év végi elszámoláskor Vijay Mallya istállóját. Ugyan pénzügyi gondok nincsenek, de a három élcsapat költségvetésének így is csak a töredéke áll rendelkezésükre.

Hogyan kezdődött? Eddie Jordan 2005 végén bedobta a törölközőt, a pénzügyi nehézségek miatt ugyanis a Jordan istálló folyamatosan csúszott lefelé a rangsorban. Először Midland, majd egy évre rá Spyker néven szervezték újra az istállót, de az autó mindkét évben a leglassabbak közé tartozott.

A 2008-as kezdetek, Fisichella sem tudott csodát tenni

A helyzet nemigen változott 2008-ban sem, a rajongók a Force Indiát is csak egy legyintéssel intézték el, hogy ez sem lesz tartósabb próbálkozás, mint a Midland vagy a Spyker. Az első évben nem is sikerült a pontszerzés, legjobb eredményük egy tizedik hely volt csak Giancarlo Fisichella jóvoltából, igaz, Adrian Sutil nagyon közel állt egy bravúrhoz Monacóban.

2009-ben sem történt nagy elmozdulás, azonban két fantasztikus hétvégét már felmutatott a Force India. Giancarlo Fisichella versenyautója annyira tökéletesen lett belőve (immáron Mercedes-motorral) a Belga Nagydíjon, hogy a pole-pozícióból indulva egy csodálatos második helyet szerzett az ámulatba ejtett szurkolók előtt, sőt, egészen kis híján a győzelem is meglett. Adrian Sutil monzai negyedik helyével együtt így a csapat 13 egységgel zárta az idényt, de még így is csak utolsóelőtti lett.

Elképesztő siker 2009-ben, Belgiumban, Fisichella kis híján megnyerte a nagydíjat

Az első nagyobb lépcsőt 2010 jelentette, amikor is a Sutil-Liuzzi páros már 68 pontot szerzett (az új pontrendszer miatt). Igaz, a dobogó nem jött össze, de egyértelműen a középmezőny szerves része lett a csapat. Egy évre rá is szinte centire ugyanúgy szerepelt a Force India, 69 megszerzett egységgel. Tovább emelték a tétet 2012-ben, a különleges festésű versenyautóval 109 pontot termelt a Paul di Resta – Nico Hülkenberg duó.

Némi visszaesés következett 2013-ban, amikor „csak” hetvenhét sikeredett, a következő szezonban visszatérő turbókorszak azonban meghozta az istálló szerencséjét. A rendkívül megbízható és energikus Mercedes-erőforrás komoly előnyt jelentett (a négy mercedeses csapat mindegyike az első hat helyen végzett az év végi tabellán), a Force India 155 ponttal zárt. Bár ebből 96 Hülkenbergé volt, hosszú idő után az első dobogós helyet mégsem ő szerezte, hanem Sergio Perez.

Évekig ez volt a meghatározó festés az indiai istálló autóin

Újabb dobogót és konstruktőri ötödik helyezést hozott 2015, annak ellenére, hogy az új autó elég későn készült el, így szinte tesztelés nélkül érkezett Ausztráliába a gép. A következő szezonban végképp felragyogott az egykori kiscsapat csillaga, az összetett negyedik helyén végzett, 173 ponttal, Perez pedig először jutott száz fölé, ráadásul a korábban alábecsült mexikói kétszer is a harmadik helyen végzett.

A rajongók nagyon kedvelték a 2015-ös és 2016-os festést

Még tovább emelte a lécet a Force India, a BWT komoly anyagi támogatásával (és különleges, rózsaszín festésével) segítette hozzá az istállót, hogy ismét negyedik helyen végezzen. Immáron 187 egység az évi termés, ismét konstruktőri negyedik helyezés egy olyan versenyautóval, ami szinte soha nem megy tönkre. A Sergio Perez-Esteban Ocon páros egyszer sem kellett, hogy technikai hiba miatt kiálljon a versenyből, a kevés kiesés mindegyike koccanás miatt történt.

A Force India rózsaszínre váltott, de az eredmények csak javultak 2017-ben

Látható, mekkora utat járt be 2008 óta a Force India és hogy vált sereghajtóból stabil, negyedik helyezett istállóvá a kiscsapat. A 2010-es és a 2014-es nagy ugrások egyértelműen jelentősnek bizonyultak, egy kivételtől eltekintve a Force India folyamatosan növekedési pályát fut be, de 2018 nagy kihívást jelenthet. A McLaren és a Renault ugyanis egyértelműen komoly veszélyt jelenthet jövőre a negyedik hely megtartását illetően. Kíváncsian várjuk a folytatást és elismerően emelhetjük meg a kalapunkat az indiai csapat eddigi tíz éve előtt.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?