DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Retro

Retro – Áttörés a dűnék között

Ritkán adatik meg egy konstruktőrnek, hogy első teljes szezonjában betörhessen a legnagyobbak közé: 1968-ban ezen a napon ezt a nem mindennapi sikert érte el a Matra két csapat két autójával.

Az 1968-as Holland Nagydíj mezőnyében két Matra szerepelt: Jean-Pierre Beltoise a csapat sajátgyártású motorja által hajtott MS11-est vezette, míg Jackie Stewart a Ford-motoros MS10-essel nevezett be a Matra International színeiben, mely voltaképpen Ken Tyrrell istállójával fonódott össze. A Matra az előző szezonban összesen három futamra nevezett be, majd 1968-ban már a teljes szezonban részt vettek, rendszerint két, de bizonyos hétvégéken három, sőt négy autóval is. Az első két futamon Beltoise, Belgiumban pedig Stewart szerzett pontot, így elég biztatóan nézett ki a helyzet a gyártó számára.

A Holland Nagydíj időmérő edzése után viszont semmiképp sem várhatták, hogy ekkor érkezik meg az igazi áttörés, hiszen Jackie Stewart az 5., Beltoise pedig a 16. helyen zárt. Aztán az egész hétvégén komoly problémákat okozó időjárás vasárnap sem akart enyhülni, a mezőnyből egyedüliként Dunlop-abroncsokat használó Matrák pedig valósággal szárnyra kaptak.

Stewart az első kör végén már második volt, a negyedik körben pedig átvette a vezetést Graham Hilltől. Ekkor Beltoise már a harmadik helyen állt, majd a 11. fordulóban ő is lehagyta Hillt, és márkatársa után eredt. A francia azonban nem sokkal később hibázott, és ki kellett állnia a bokszba, ugyanis homok került a gázpedálba – a hetedik helyen tért vissza.

Beltoise-t azonban nem lehetett megállítani: a francia az ötvenedik körre ismét utolérte Hillt, majd meg is előzte őt a második helyért – a Lotus britje, a későbbi világbajnok egyébként célba sem ért, hiszen kétszer megpördült, és a második végzetesnek bizonyult. Így aztán a két Matra senkitől sem zavartatva kocoghatott be a célba a 377 kilométeres, bő két és fél órás verseny végén. Stewart másfél perc előnnyel győzött Beltoise előtt, míg a harmadik helyre Pedro Rodriguez futott be – körhátránnyal.

A Matra így aztán első győzelme alkalmával rögtön kettős sikernek örvendhetett, de hogy ez nem csupán egy szerencsés, a zandvoorti esőnek köszönhető eredmény volt, azt Stewart két újabb, nürburgringi és Watkins Glen-i sikere bizonyította. A Matra International (amelynek eredményei közé Beltoise e második helye például nem számított bele) a harmadik helyen zárta a szezont 17 pont hátránnyal a Lotus, és néggyel a McLaren mögött, míg Stewart két futam sérülés miatti kihagyása ellenére is második lett, ezzel megadva az előhangját a következő évi dominanciának.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: