Talán alig akad olyan Formula-1-rajongó, aki ne ismerné a vicces japánt, a „Twitter-sztárt”, akinek minden fontosabb motorsportbeli történéshez van valamilyen humoros hozzászólása. Taki Inoue viszont nemcsak a jelenkor eseményeit szokta kigúnyolni, hanem saját magát, illetve szerencsétlen karrierjét is. Ahogy sejteni lehet, hétéves formaautós tapasztalat után fizetős pilótaként került a Formula-1-be, ahol egy teljes szezont plusz egy futamot húzott le 1994 és 1995 között a Simtek és a Footwork csapatoknál.
Tempóján már a japán Formula-3-as és a nemzetközi Formula-3000-es évei alatt látszott, hogy nem megfelelő a következő lépcsőfokokhoz, ugyanis míg csapattársa rendre győzelmekért harcolt, Inoue még pontot sem tudott szerezni. Természetesen a Formula-1-be való bekerülése után sem javult sokat a teljesítménye, karrierjét nulla ponttal zárta, ám az elsőre eseménytelennek tűnő pályafutása alatt egy – vagyis két – olyan különös, a száguldó cirkuszban „kuriózumnak” számító dolog történt vele, ami nem meglepő módon örökre híressé tette. Ütközések a biztonsági autóval.
A legelső ilyen eset az 1995-ös Monacói Nagydíjon történt, amikor az egyik szabadedzésen való kicsúszása után megkérte a pályamunkásokat, hogy a leintés után vontassák vissza az autóját a pálya egyik bukóteréből a paddockba. Inoue úgy döntött, hogy még a biztonsági övet is fölösleges becsatolnia a vonatatáshoz, ugyanis joggal nem számított arra, hogy a safety car sofőrje elbambul, és hátulról megtorpedózza. A felborult Footworkből kikászálódó Inoue végül csodával határos módon kisebb agyrázkódással megúszta az esetet.
Igazán híressé azonban egy második incidens okán vált, melynek helyszíne a Hungaroring és a 22 évvel ezelőtti Magyar Nagydíj. Történt ugyanis, hogy a verseny során Inoue motorja elfüstölt, és ő is szívesen besegített volna a pályabíróknak a tűz eloltásában, de amikor visszaszaladt volna az autójához egy tűzoltó készülékékkel, a segíteni érkező orvosi gépjármű, egy Tatra 623-as elütötte. Inoue a földre zuhant, a pályamunkások pedig nélküle folytatták a tűzoltást. Az eset ráadásul több millió tévénéző szeme láttára történt. Hősünk azóta is rendszeresen felemlegeti ezt a különös balesetet a Twitteren, az ezzel az esettel kapcsolatos poénjait akármilyen alkalom adtán el tudja sütni.
Legutóbb Nico Rosberg Formula-1-es visszavonulását követően "adta be az önéletrajzát" a Mercedesnek, kihangsúlyozva az egyedülálló „rekordját” is. Emellett Inoue Facebook-borítóképeként is az esetről készült fotót használja a „Ne hagyjanak békén, nem tudom, mit csináltam” felirattal ellátva, ami ugyebár Kimi Raikkönen elhíresült kijelentésének szöges ellentettje.
Please Find attached files. I would like to apply for your F1 driver job for 2017 @MercedesAMGF1 pic.twitter.com/1vFf7E0IxW
— Taki Inoue (@takiinoue) December 8, 2016
Az 53 éves japán versenyzőt – aki saját magát a nyilvánosság előtt az F1 valaha volt legrosszabbjának tartja – a Hungaroringen kaptuk mikrofonvégre pár szó erejéig, miközben éppen a Motopark csapathoz igyekezett a Formula-3-as paddockban. A kevés helyszínen elérhető, és nagyon ritkán nyilatkozó Inouét természetesen a 22 évvel ezelőttiekről faggattuk. Arra a kérdésre, hogy milyen visszatérni az ominózus helyszínre, csak ennyit válaszolt nevetve: „Olyan rég történt már, hogy alig emlékszem a hétvégére és a körülményekre, a végkifejletet pedig ismerjük. Ez egy régi, 22 évvel ezelőtti történet, azóta pedig körülbelül ez lehet a negyedik-ötödik alkalom, hogy ellátogatok a pályára.”
Bár azt gondolnánk, hogy maga Inoue is úgy tartja, hogy egy safety carnak köszönheti a hírnevét, de leszögezte, ez szerinte nem így van. „Szó sincs erről!” – mondta, bár kíváncsiak lennénk, hogy a fanatikus japán szurkolókon kívül hányan ismernék fel őt az 1995-ös Magyar Nagydíj eseményei nélkül.
„Mindezek ellenére viszont nagy jelentőséget tulajdonítok az esetnek, mert a közösségi médiában igencsak nagy népszerűségre teszek szert ezáltal!” – zárta rövidre a japán, akinek ezen kijelentését kár lenne tagadni, bármennyire is úgy véli, hogy azelőtt is ismert versenyzőnek számított.
A csupán félperces beszélgetésünk után Inoue megérkezett arra a helyre, ahova tartott, azaz a Motopark bokszának bejáratához, ugyanis az ott versenyző fiatal honfitársának, Marino Satónak a vendége volt. Hiszen amikor nem monacói otthonában tartózkodik, Inoue fiatal japán pilótákat lát el tanácsokkal, és teszi azt főleg azokkal, akik egyszer barátja, Vincenzo Sospiri csapatánál pallérozódtak. Bizonyára csak a véletlen műve, de a 18 éves Sato is a hungaroringi hétvégével bezárólag hasonlóan nulla pontot szerzett az idei F3-as szezonban, akárcsak tanácsadója az F3000-ben vagy a Formula-1-ben. Ha ilyenkor kívánni szokás valamit, akkor minden bizonnyal egy, a mentoráénál sikeresebb karriert kívánunk Satónak, lehetőleg biztonsági autókkal való találkozásoktól mentesen.