DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
Retro

Híres monacói edzésbalesetek gyűjteménye

Monacóban minden évben történnek balesetek, de többnyire csak a versenyen történt karambolokra emlékszünk. Pedig az edzéseken is láthattunk már ijesztő képsorokat.

Ez az összeállítás a teljesség igénye nélkül négy különböző év elképesztő, edzésen látott monacói karambolját mutatja be 1991 és 2011 között. Egyetlen dolog azonos a négy esetben, hogy mind a négy pilóta az eset után kihagyni kényszerült a Monacói Nagydíjat. Button, Caffi és Perez megúszta egyetlen verseny kihagyásával, Wendlinger viszont hetekig kómában feküdt, végül szerencsére mindannyian teljesen felépültek.

1991-ben Alex Caffi ütközése borzolta a kedélyeket, ugyanis a Footwork-Porsche a látszólag közepesen erős erejű ütközéstől szabályosan kettészakadt. Caffi sem indulhatott a vasárnapi nagydíjon, a Footwork pedig felülvizsgálta autóinak szerkezetét az eset után.

Alex Caffi versenyautója kettészakadt az ütközéstől

1994-ben egyébként is rettentő gyászos hangulat uralkodott a Formula-1-ben a monacói hétvégén, ugyanis két héttel korábban Roland Ratzenberger és Ayrton Senna is életét vesztette Imolában. Karl Wendlinger az első időmérő edzésen az alagút után vesztette el uralmát Sauberje felett és oldalról telibe kapta a korlátot. Mivel akkoriban az autóknak még nem volt oldalirányú védelme, a fiatal német versenyző feje ütközött neki a korlátnak, súlyos fej- és nyaksérülést okozva. Wendlinger sokáig kómában feküdt, néhány hét múlva szerencsére felébredt és 1995-ben ismét Formula-1-es autóba ülhetett, igaz, korábbi teljesítményétől messze elmaradt. A baleset folyományaként 1996-ra az F1-es autókat kötelező volt úgy építeni, hogy a fej oldalról védve legyen.

Wendlinger élet-halál között volt hetekig, végül szerencsére felépült

2003-ban egy későbbi világbajnok, Jenson Button szállt el szintén az alagút utáni féktávon. Az eset igencsak hasonló volt Wendlinger balesetéhez, a brit pilóta is oldalról kapta el a falat. A nyaki izmok komoly sérülést szenvedtek, Button képtelen volt önerőből kiszállni az autóból. Ennek az ütközésnek is lett később szerepe a biztonságban, ugyanis nem sokkal később a pilóták nyakának védelmében kötelezően bevezették a HANS-rendszert, ami a mai napig használatos.

Jenson Button nyaka sérült komolyabban a balesetnél

2011-hez érkeztünk, amikor is Sergio Perez járt szerencsétlenül, hol másutt, mint az alagút utáni féktávon. Elindult az autó hátulja nagy sebességnél, a mexikói pilóta pedig az oldalirányú ütközésig csak keveset lassult. Kísértetiesen hasonlított a bukás Karl Wendlingeréhez, szerencsére itt azonban a HANS is jelen volt és a korlát eredeti helyén már bukózónát építettek ki, a jóval hátrébb található szalagkorlát előtt több réteg puha anyaggal, ebbe csapódott bele Perez. Utólag megállapíthatjuk, nem történtek hiába a korábbi biztonsági intézkedések.

Perez szerencséjére, itt már nagyobb és biztonságosabb volt a bukózóna
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: