DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 17. vasárnap
Retro

Az elmúlt húsz év csapatváltozásai

Menjünk vissza az időben 20 évet és hasonlítsuk össze, mely F1-es csapatok versenyeztek akkoriban, melyek maradtak meg, mi szűnt meg és mi alakult át. Némelyik igen meglepő, köztük egy videóval.

Tizenkét istálló nevezett az 1997-es Formula-1-es szezonra, ezek közül változatlan formában mindössze három maradt meg 2017-re is. A konstruktőri világbajnok Williams, a második helyezett Ferrari és a negyedik pozícióban végző McLaren. A többiek vagy átalakultak ilyen vagy olyan okból, rosszabb esetben megszűntek.

A fekete-szürke McLaren 1997-ből


Az akkor harmadik helyezett Benetton-Renault 2002-ben a gyári Renault istállóvá vált és maradt is hosszú ideig. Ennek az évtizednek az elején Lotus-Renault, majd Lotus-Mercedes lett a csapatból, majd 2016-tól ismét a gyári Renault istállója. És ez még közel sem a legnagyobb átalakulás az elmúlt húsz évben.

 

Berger futamot nyert a Benettonnal abban az évben

Az akkor ötödik helyen végző Jordan-Peugeot 2005-ig versenyzett Jordan néven. 2006-ban Midland F1-re keresztelték, miután egy Alex Schnaider nevű üzletember felvásárolta az istállót. De még annak az évnek a végén tovább is adta a holland Spyker cégnek, így onnantól egészen 2007 végéig Spyker MF1 néven versenyeztek. A pingpongozás 2008-ban ért véget, amikor is Vijay Mallya vásárolta fel a csapatot és Force India néven szervezte újra. Az istálló azóta is ezen a néven működik és az elmúlt években felfelé ívelő pályát mutat.

 

Már nem sokan emlékeznek, hogy az akkori Jordan ma Force India

A Prost istálló ’97-ben két dobogós helyezést is szerzett, összesen 21 ponttal zárt. Utána azonban mélyrepülésbe kezdett és 2001 végén jogutód nélkül megszűnt pénzügyi gondok miatt. Kellemesnek mondható a Sauber helyzete, ők ugyanis 2017-ben is jelen vannak, de nem mondhatjuk, hogy változatlan formában. 2006 és 2009 között ugyanis a BMW vásárolta fel az istállót, majd Peter Sauber a BMW kiszállása után vette vissza azt. Ugyan 2016 közepén a pénzügyi összeomlás réme fenyegette az istállót, de végül az új befektetők miatt megmenekültek és ugyan sereghajtókként, de jelen vannak.

Az Arrows-Yamaha 1997-ben sem volt erős autó, de 9 pontot (köztük Damon Hill részéről egy dobogós helyet) azért szereztek. 2002-ig voltak még a száguldó cirkusz résztvevői, ám akkor a szezon második felében súlyos financiális gondok miatt az istálló megszűnt. A MasterCard Lola helyzete nem lett éppen bonyolult, az első versenyhétvége után már 1997-ben kiszálltak és már Brazíliába sem utaztak el, olyannyira nagy volt ugyanis az autóik lemaradása a mezőnyhöz képest.

Az Arrows legjobb hétvégéje 1997-ben Magyarországon volt

A Stewart-Ford ezen a néven csak 1999 végéig maradt a sorozatban (futamgyőzelmet is szereztek abban az évben Johnny Herbert révén), utána Jaguar néven futottak 2004 végéig. Ebből az istállóból nőtt ki a Red Bull, amely 2005 óta megszakítás nélkül résztvevője az F1-nek. Az első évadban Cosworth, a másodikban Ferrari, 2007 óta viszont folyamatosan Renault erőforrással fut a csapat.

Hihetetlen, de a Tyrrell-ből lett a mai gyári Mercedes

A Tyrrell útja a legérdekesebb, sokan nem is sejtik, mi lett belőlük. 1998 végéig maradt meg a Tyrrell istálló, felvásárlás után BAR-Supertec, majd egy évvel később BAR-Honda néven futottak. 2005 végén a Honda teljes tulajdonossá vált, így 2006 és 2008 között a Honda gyári csapatát köszönthettük az istállóban. A gyár hirtelen kivonulása után Brawn-Mercedes néven menekült meg a csapat a megszűnéstől, ráadásul világbajnoki címet szereztek. Innen már vélhetően sokunknak ismerős a történet vége, 2009 végén a Mercedes gyári csapata fejlődött ki ebből az istállóból és 2010 óta az Ezüst Nyilak csapata, 1997-ben még a jogelőd Tyrrell néven futott.

A Minardiból lett a Toro Rosso

A Minardi sem szűnt meg szerencsére, 2005 végén a Red Bull felvásárolta és Toro Rosso néven gyakorlatilag fiókcsapatként azóta is üzemelteti az istállót. Nem is tűnt el a süllyesztőben, annyira, hogy 2008-ban Sebastian Vettel révén futamgyőzelemig is eljutottak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: