Jean Todtról, a Nemzetközi Automobil Szövetség korábbi első emberéről mindenki tudja, hogy korábban a Ferrari csapatfőnöke volt, és onnan lépett sportpolitikai pályára – ennél kevésbé ismert viszont a kistermetű franciáról, hogy a ralizás világából került a formaautózás csúcsára.
Számos csapatvezető versenyzőként kezdte, gondoljunk itt a háromszoros világbajnok Niki Laudára (Mercedes), az egykor GT-ben vitézkedő Toto Wolffra (Mercedes) vagy Zak Brownra (McLaren). Jean Todt ellenben sosem vezetett versenyszerűen: ralinavigátorként azonban magas szintre jutott. Az 1946. február 25-én született Todt – egy zsidó orvos fia, aki Lengyelországból menekült Franciaországba – 20 évesen kérte kölcsön a családi Mini Coopert, hogy rajthoz álljon ralikon. Hamar rájött, hogy a navigáció az igazi erőssége, kiemelkedő kalkulációs, stratégiai és szervezési képességei pedig rögtön felkapottá tették.
Nemsokára már a világporondon szerepelt olyan pilóták anyósülésében, mint – a teljesség igénye nélkül – Jean-Pierre Nicolas, Hannu Mikkola, Ove Andersson (a későbbi F1-es Toyota-főnök), Achim Warmbold vagy Guy Frequelin. Utóbbihoz kötődik legsikeresebb éve, az 1981-es, mikor a páros másodikként zárta a világbajnokságot, a Peugeot-hoz tartozó Talbot-t pedig hozzásegítették a gyártók bajnoki címéhez.
Ekkoriban már maga is fontos részt vett ki a csapat szervezőmunkájából, és a legeredményesebb szezon után döntött úgy, felhagy az aktív versenyzéssel, és inkább a menedzsmentre szenteli minden energiáját. A Peugeot sportigazgatónak nevezte ki, a korábban üzleti iskolát végzett vezető pedig részt vett a Peugeot Talbot Sport létrehozásában, mely előtt nem volt valódi versenycsapata a gyárnak. A francia márka 1984-ben tért vissza a WRC-be, ahol egymás után két vb-címet is szereztek Timo Salonen és Juha Kankkunen révén.
Miután a B csoportot túl veszélyesnek nyilvánították, a WRC-ben pedig új szabályrendszert vezettek be, Todt úgy döntött, átalakíttatja a Peugeot 205 Turbo 16-ot, hogy terepralikon vehessen részt – elsősorban a Dakaron. 1987-től öt éven át dominálta a Peugeot az afrikai versenyt, négyszer Ari Vatanen, egyszer Kankkunen győzött. Egy emlékezetes anekdota Todtról az 1989-es kiadáshoz kapcsolódik: hogy ne harapózzon el a csapaton belüli viszály, pénzfeldobással döntötte el, hogy Vatanen vagy Jackie Ickx nyerheti meg a versenyt.
A Peugeot azonban innen is kiszállt, és Jean Todt irányításával a Le Mans-i 24 órásra koncentrált, melyet 905-ös számú prototípusuk csak négy óráig bírt első alkalommal, de aztán nyertek 1992-ben és 1993-ban. Todt ekkorra, 47 évesen úgy érezte, elég volt az autósportból, és készen állt a befejezésre. Akárcsak akkor, mikor navigátori pályáját tekintette lezártnak, nagyobb felelősséget akart vállaira venni: a PSA csoport vezető pozícióját pályázta meg, de nem sikerült megszereznie.
Végül azonban nem kényszerből maradt a sportban: saját bevallása szerint nem folytatta volna, ha nem kap visszautasíthatatlan ajánlatot. Egy ilyen érkezett a versenyzés csúcsáról, a Formula-1-ből, méghozzá a Ferraritól, amely szinonimája az autósportnak. Bár a csapat akkor tíz éve nem nyert semmilyen bajnoki címet, Todt nem tudott nemet mondani. Honfitársa, Alain Prost, aki nemrég hagyta ott békésnek nem nevezhető körülmények között az istállót, figyelmeztette őt, jó, ha két évig bírja az olaszokkal. Mint tudjuk, Todt végül 16 éven át maradt.
Ferraris sikereivel és történeteivel ennél jóval hosszabb cikkeket lehetne megtölteni: nem is erre koncentrálunk. A Scuderia legendás vezetőjeként Michael Schumacherral karöltve öt, Kimi Raikkönennel még egy bajnoki címhez juttatta a történelmi alakulatot, valamint hét konstruktőri elsőséget is jegyeztek. Említése méltó még emelkedése a Ferrari ranglétráján: a csapatfőnöki tisztség (hivatalosan a versenyrészleg igazgatója) mellett 2004-ben a cég vezérigazgatói pozícióját is megkapta, melyet két évvel később speciális tanácsadói szerepkör váltott.
Todt 2008 első napján adta ki kezéből a csapatfőnöki pálcát, melyet Stefano Domenicali vett át. Kis idő múlva tanácsadói tisztjéről, majd 2009 tavaszán minden ferraris pozíciójáról lemondott. Egyidejűleg bejelentette, hogy az FIA okosjárműveket támogató kampányának vezetője lesz. Nyáron közölte, hogy indul a nemzetközi szövetség elnökválasztásán, felesége, Michelle Yeoh támogatásával, aki az egyik legnépszerűbb maláj színésznőként az FIA nagykövete is. Fő kihívója, akit legyőzött, épp egykori versenyzője, Ari Vatanen volt.
A franciát évekig az FIA első embereként ismerhettük, akinek ebben a jelentős pozícióban volt beleszólása a Formula-1 alakulásába. Elődje, Max Mosley viszályokkal teli és botrányokkal szegélyezett irányításával ellentétben Todt vezetése egészen csendes és békés módon zajlott az első években, igaz, kritikákat is kapott azért, mert egykori F1-es főnökként sem fordít akkora figyelmet a királykategóriára, mint például a közúti biztonságra. Végül 2021 végén köszönt le.