DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Retro

Retro – Aki 9 évesen a Nürburgringre engedte a fiát

Az F1 egyik első apa-fia párosa volt Hans és Hans-Joachim Stuck: utóbbi szemén keresztül bemutatjuk, milyen könnyű az apját versenyekre kísérő kisgyereknek a motorsport rabjává válni.

Hans Stuck visszatérő szereplője Retro-rovatunknak: születése és halála évfordulóján korábban már szenteltünk egy-egy cikket a német ásznak, aki öt versenyen rajthoz állt az új Formula-1-es világbajnokságon az 50-es években, de nem ezzel vált legendássá: a második világháború előtti Európa versenypályáit uraló, náci Németország támogatásával versenyző Mercedes és Auto Union kiváló pilótái közé tartozott honfitársai, Rosemeyer, Caracciola és von Brauchitsch társaságában.

Harmadik feleségétől – szövevényes házaséletéről bővebben a fenti cikkek szólnak, egy ízben ellenfele, Zichy gróf nejét nyerte el egy versenyen – született fia, Hans-Joachim Stuck, aki hozzá hasonlóan Formula-1-es versenyzővé vált: övék volt a második ilyen páros a világbajnokság története során. Hans-Joachim néhány éve a Motorsport Magazine-nak mesélte el, hogy híres apja nélkül talán soha nem lett volna versenyző.



„Nem is érdekeltek volna az autók, ha apám nincsen. Totyogó kisgyerekként a garázsban lábatlankodtam, miközben apám és von Falkenhausen az AFM-en dolgoztak. Egy napon nem találták a kis csavarkulcsot, amely a szelepvezérműhöz kellett nekik. Mindent felforgattak érte, de nem találták, így végül visszatették a motorháztetőt, elindították az autót, és bumm, a csavarkulcs kirepült a kipufogón. A saját kis világomban én tuszkoltam be oda, mivel azt hittem, hogy segítek vele megjavítani az autót” – idézte fel egyik első emlékét apjáról és az autósportról Hans-Joachim Stuck. „Amikor a futamokra és hegyi versenyekre kísértem őt, megfogott a szag, megfertőződtem, és onnantól az volt az egyedüli célom, hogy autóversenyző legyek.”

Azt is elmondta, apja nem szárnyalt a boldogságtól, mikor megtudta, hogy versenyző akar lenni: „Apám a versenyzőiskolában tanított a Nürburgringen, és mindössze kilenc éves voltam, amikor először megengedte, hogy néhány teljes kört tegyek meg az egyik gyakorlóautón, egy párnára ülve. Egy másik instruktor a BMW-s tuningoló Hans-Peter Koepchen volt. Mikor 18 éves lettem, azt mondta apámnak: figyeltem a fiút, ki akarom próbálni egy versenyen. Apám aggódott, mivel tudta, hogy egy versenyző életét megkeseríthetik a sérülések és a pénz, de már késő volt” – mondta Hans-Joachim, aki Koepchen autójával biztonsági öv nélkül, farmerben teljesítette első futamát. Innentől nem volt megállás, a következő évben már a 24 órást nyerte meg a pályán.

Hans Stuck még láthatta fiát Formula-1-es dobogóra állni, de legfőbb sikerét, két győzelmét a Le Mans-i 24 óráson már nem érte meg. 77 évesen hunyt el 1978-ban, egyes források szerint február 8-án, mások szerint 9-én.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: