DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Retro

Retro – Az AFM első pilótája

Persze semmilyen közvetlen (vagy közvetett) kapcsolat nincs az Autósport és Formula Magazin és a német csapat közt, akiknek első pilótája tejszállítóként ismerkedett meg a motorzajjal...

1978. február 9-én bekövetkezett halálának évfordulóján az idősebbik Hans Stuckról emlékezünk meg, aki a világháború előtti időszakban komoly sikereket ért el, s még a Formula-1-es világbajnokságban is bemutatkozhatott, elsősorban azonban nem a pálya-, hanem a hegyiversenyeken elért sikerei tették naggyá, melyekkel kiérdemelte a Bergkönig, azaz „A hegyek királya” megnevezést.

stuck_



Az 1900-ben, Varsóban, svájci szülők gyermekeként született Stuck az első világégés utolsó évében maga is a hadszíntéren volt, s bár ő túlélte a frontot, elvesztette bátyját, Waltert. Vele együtt meghalt a parancsnoka is, az ifjabbik testvér, Hans pedig így ismerkedett meg első feleségével, aki az elhunyt tiszt testvére volt. Házasságkötését követően gazdálkodással foglalkozott, s farmjáról Münchenbe tejet szállítva barátkozott meg a sebességgel.

A hegyi utakon való száguldozást nem sokkal később már versenykörülmények közt gyakorolta, 1923-ban már győzni tudott egy hegyifutáson, 1927-ben pedig már gyári versenyzőként szerepelhetett. Rövidesen elvált feleségétől, majd 1931-ben feleségül vett egy ismert teniszezőt, Paula von Rezniceket. A Németország felett gyülekező sötét fellegek új partnerét is fenyegették zsidó származású nagyapja miatt, ám Stuck közeli kapcsolatban állt a Führerrel, így sikerült megóvni nejét a komolyabb problémáktól.

stuck_hillc

Stuck még az 1920-as években, egy vadászaton találkozott először Hitlerrel, s ennek az ismeretségnek köszönhette azt is, hogy részese lehetett Ferdinand Porsche és az Auto Union a Führerrel együtt szövögetett terveinek az autósport meghódításáról. 1934-ben az Auto Union színeibe megnyerte a hegyiversenyek Európa-bajnokságát, s a Grand Prix-cím is az övé lett volna – ha abban az évben kiírják azt. A Német, a Svájci és a Csehszlovák Nagydíjak megnyerése mellett második lett az Olasz GP-n és az Eifelrennenen – nagy balszerencséje, hogy a legjobb szerepléssel épp ebben az esztendőben rukkolt elő.

A következő öt évben, a GP Európa-bajnokságba tartozó futamokon mindössze egy győzelem jutott neki, de így is behúzott egy-egy bajnoki harmadik és második helyet, miközben két újabb kontinensbajnoki címet szerzett a hegyiversenyeken. Még a második világháború kitörése előtt találkozott harmadik feleségével, aki akkori neje öccsének menyasszonya volt. Végül 1948-ban vált el Paulától, s még abban az évben elvette Christát, akitől 1951-ben fia született, a későbbi F1-es pilóta és kétszeres Le Mans-győztes Hans-Joachim.

stuck

A háborút követően Stuck sikeresen kibújt a német versenyzőket sújtó eltiltás alól, hiszen osztrák állampolgárként folytatta a versenyzést. Alex von Falkenhausen csapata, az AFM színeiben még a Formula-1-es világbajnokságon is bemutatkozhatott, de komolyabb sikereket nem ért el. Ezt követően sportautókkal próbálkozott, s egy BMW 700-assal 1960-ban még egyszer utoljára bajnoki címet szerzett, ezúttal a német nemzeti hillclimb-sorozatot nyerte meg. Úgy döntött, a csúcson hagyja abba, s 60 esztendősen szögre akasztotta sisakját.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: