Niki Lauda a ’70-es évek korszakos pilótája volt, aki 1979-ben szó szerint kisétált a Formula-1-ből, miután még kétszeres világbajnokként a Kanadai Nagydíj edzése közben közölte csapata, a Brabham főnökével, Bernie Ecclestone-nal: untatja „a körbe-körbe autókázás”, úgyhogy ő most visszavonul.
Lauda szedte a cók-mókját, kiment a reptérre és két évig nem is nézett az F1 közelébe. Ehelyett az éppen indulófélben lévő légitársasága ügyes-bajos dolgaival foglalatoskodott, mígnem egy sor véletlen esemény ismét felpiszkálta a szunnyadó versenyzői énjét.
„Először is Ron Dennis, aki már akkor is a McLaren csapatfőnöke volt, megkérdezett, nincs-e kedvem egy teszthez velük. Majd egy tévécsatorna elhívott egy versenyre szakkommentátornak. Az a futam egy nagy rajtbalesettel indult és akkor megmozdult bennem valami” – emlékezett vissza Lauda.
„Egyszerűen elmúlt a motivációm, nem érdekelt, untam az egészet, aztán jött Ron hívása, majd ez a rajtbaleset. Aztán elmentem Monzába és láttam, ahogy John Watson McLarenje a Lesmo után a falnak csapódik és szétszakad. Azt mondtam magamnak: ˝Wow! Szép kis baleset!˝ Talán ez adta meg a végső lökést, hogy visszatérjek – fogalmazott Lauda, aki maga is arcán viseli az 1976-ban a Nürburgringen elszenvedett balesetének nyomát.
Az osztrák tehát 1982-ben visszatért az F1 mezőnyébe és rögtön a harmadik versenyét meg is nyerte, és később az évben még a Brit Nagydíjon is győzni tudott. Két évvel visszatérése után, az 1984-es idényben aztán megszerezte harmadik világbajnoki címét; minden idők legkisebb különbségével - mindössze fél ponttal - megelőzve csapattársát, Alain Prostot.
Ezzel egyébként Lauda messze a legsikeresebb visszatérő világbajnok az F1 történelmében.
VISSZATÉRŐ VILÁGBAJNOKOK |
Juan Manuel Fangio 1951-ben lett először világbajnok, de neve mellett nem találunk 1952-es eredményt. Ekkor ugyanis kevesen indultak F1-es autóval, ezért inkább a Formula-2-es szabályrendszerű autók számára írták ki az F1-es vébét, de ilyennel Fangio nem rendelkezett. Mikor meg talált magának egyet, az első versenyén úgy összetörte magát, hogy az év hátralévő részét gyógyulással töltötte. A vissza sem vonuló világbajnok, aztán még négy bajnoki címet szerzett 1957-ig. |
Az 1980-as év világbajnoka Alan Jones volt, aki egy évvel vb-címe után intett búcsút az F1-nek, majd ’83-ban egy futamra újra autóba ült, ám a Long Beachen rendezett megmérettetésen fáradtságra hivatkozva feladta a versenyt. Újabb másfél év szünetet követően a Haas-Lola csapat hívására visszatért a ’85-’86-os idényekre, egy 4. és egy 6. hely begyűjtése után aztán végleg befejezte. |
Laudáról fentebb szóltunk, ám említenünk kell ’84-es csapattársát, Alain Prostot is, aki háromszoros világbajnokként ’91-ben került a partvonalon túlra, miután Ferrariját egy rozzant teherautóhoz hasonlította a Japán Nagydíj után. A vérig sértett olaszok megvonták tőle a versenyzői ülést, de nem bontották fel szerződését, így a ’92-es szezonban nem állhatott rajthoz. Egy év múlva aztán a Williams pilótájaként elhódította negyedik vb-címét, egy olyan mezőnyben, amelyben csapattársa Hill volt, még szerepelt Senna, és már bontogatta szárnyait Schumacher és Hakkinen. |
Az előző felsorolásból hiányzik Nigel Mansell, aki 1992-ben lett világbajnok, majd a győztes Williamsét átadta a franciának, ő meg átruccant az Indycarba, hogy ott is megszerezze a bajnoki címet. Aztán ’94-ben a Senna tragédiájától sújtott Williamshez visszatért négy versenyre és egy győzelemmel segítette a csapatot a konstruktőri vb-címhez. A következő szezonra aláírt a McLarenhez, ám ezt már nem kellett volna. A bajszos bajnok ugyanis az első két futamon nem fért be az MP4/10-esbe, majd annak versenyképtelenségére hivatkozva végleg visszavonult. |
Minden idők legeredményesebb F1-es versenyzője, Michael Schumacher sem maradhat le a felsorolásunkból, ő hétszeres bajnokként, három év szünet után tért vissza 2010-ben a Mercedes pilótájaként és egy dobogót valamint egy leggyorsabb kört tudott felmutatni a másodvirágzás három évében. |
A hétszeres után két évvel tért vissza 2007 világbajnoka, Kimi Raikkönen, a két év szünete során a rally illetve a NASCAR világába tett nem túl sikeresnek nevezhető kirándulást. A Jégember 2012 óta a Lotus színeiben két futamot nyert és 15 alkalommal állt a dobogón, majd 2014-re visszatért a Ferrarihoz, ahol további 3 dobogós helyezést ért el az elmúlt szezonban. |