Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. november 29. hétfő
Retro

Retro – F1-es autóban lábak nélkül

Igazi mérföldkőhöz érkezett 2006-ban ezen a napon Alex Zanardi: a 2001-es balesete során mindkét lábát elveszítő olasz versenyző a BMW-nek köszönhetően ismét beülhetett egy F1-es autóba.

2006. november 25-én igazi mérföldkőhöz érkezett Alex Zanardi felépülése. Az olasz versenyző 2001 őszén szenvedett életveszélyes sérüléseket a lausitzringi CART-futamon, s mindkét lábát is elveszítette, amikor összeütközött Alex Taglianival. Mint az köztudott, Zanardi mindenáron folytatni akarta versenyzői karrierjét, s már 2003-ban ismét autóba ült.

Egy évvel később már teljes szezont futott a túraautósok Európa-bajnokságán, s akkor is a szériában maradt, amikor az 2005-ben világbajnoksággá alakult – egészen 2009 végéig a WTCC-ben maradt, összesen négy futamgyőzelmet szerezve. Mindezt a BMW gyári csapata színeiben tette, s tőlük kapta meg azt a korábban elképzelhetetlennek tűnő lehetőséget is, hogy ismét Formula-1-es autót vezethessen.

zanardi_bmw_2006



A tesztre 2006 őszén Valenciában került sor, méghozzá egy speciálisan átalakított autóval. Zanardi 12 kört tett meg a versenypályán, majd a kiszállást követően valósággal szárnyalt a boldogságtól – s ahogy azt megszokhattuk tőle, viccelődött is egy keveset: „Túl nagy voltam az autó vezetőfülkéjéhez képest, szóval egy keveset levágtunk a lábaimból, hogy valamivel alacsonyabb legyek. Megmondtam a srácoknak, hogy sokkal gyorsabb lesz, mint a pedálokat megigazítani.”

„Egyszerűen fantasztikus volt: ha valaki elveszíti a lábait, az emberek azt várják tőle, hogy otthon marad, és csak a csatornákat váltogatja a tévén. Én viszont megmutattam, hogy ez a srác képes visszatérni a balesete után, s újra a korábbi életét élni. Ez nagyszerű dolog” – mondta az ekkor 40 éves olasz versenyző a teszt után.

Természetesen Mario Theissen, a BMW motorsport-igazgatója is le volt nyűgözve Zanarditól – és persze csapatát is dicsérte: „Tetszett az autó módosításainak működése, melyeknek köszönhetően Alessandro az első pillanattól kezdve jól érezte magát, amit a köridői is bizonyítottak. Egyértelmű volt, hogy nem idegen számára a Formula-1, ahogy az is, hogy nem felejtette még el, hogy kell egy ilyen autót a határon vezetni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?