Szükség van erre, mert az évtizedek során néhányszor átformálták a pontozási szisztémát. A hetvenes évek elején csak a jobb célbaérő autó után adtak pontot a csapatnak, a kettős győzelem ugyanannyit ért, mint a szimpla (csak annyival ért többet, hogy hátrább szorították a konkurenst egy helyezéssel, mert annak legfeljebb a 3. helyért járó pont jutott).
Egy Ligier vagy egy Benetton csapatnak (annak idején) ha egyetlen autója maradt a pályán, és 4 vb-pontra volt szüksége, akkor a dobogóra kellett érte feljuttatni a versenyzőjüket (jelenleg 4 ponthoz elég egy szerény 8. helyezés). Ezért „igazságtalan” a korszakok összpontszámát összefésülni. Márpedig így tesznek a statisztika-generátorok az elérhető adatbázisokban!
A saját adatbázisomra támaszkodva egységes pontrendszert alkalmaztam. Ez afféle rehabilitáció is az ötvenes évek csapatainak (amelyeket akkor még nem is pontoztak).
Mindenkit, minden évben tehát ugyanúgy vettem számításba, a legtovább (1960-1990) érvényben lévő pontrendszerre vetítve. A győzelem 9 pontot ér eszerint, a többi helyezés pedig 6, 4, 3, 2, illetve 1 pontot. Az első 6 helyezettek pontjait így összesítettem.
Ne feledjük, hogy a versenyzők mindig a szabályok szerint versenyeztek! Tehát amikor csak az első hatot pontozták, nem kockáztatták motorjukat az elérhető 12. helyért, hanem a nagydíj vége felé inkább kiálltak a versenyből.
Korábban készült ilyen kimutatás a versenyzőkről, most a versenycsapatokra is alkalmaztam. Nagyon érdekes, hogy az utóbbi 6 évben oly sikeres Red Bull (akkor szerezték minden értékes eredményüket) pontszáma sem volt elég, hogy a három évtizedes, és változóan sikeres Brabham összteljesítményét elérje. Hiányzik még hozzá 22 pont, ami jelen esetben több, mint két győzelem.
Természetesen csak a hetediknél jobb helyezésekkel lehet ebben a táblázatban értéknövekedést elérni.
REÁLPONTOK: |
|
Ferrari |
5179,4 |
McLaren |
3801,0 |
Williams |
2477,5 |
Lotus |
1672,0 |
Brabham |
974,0 |
Red Bull |
952,5 |
Renault |
867,0 |
Benetton |
838,5 |
Tyrrell |
714,0 |
Mercedes |
687,0 |
BRM |
536,0 |
Cooper |
521,0 |
Ligier |
384,0 |
Maserati |
332,0 |
Jordan |
274,0 |
Alfa Romeo |
213,0 |
Sauber |
190,0 |
March |
189,0 |
Matra |
184,0 |
BMW-Sauber |
168,0 |
BAR |
145,0 |
Arrows |
142,0 |
Toyota |
127,5 |
Brawn |
121,5 |
Vanwall |
111,0 |
Honda |
105,0 |
Wolf |
79,0 |
Shadow |
68,5 |
Force India |
55,0 |
Surtees |
54,0 |
Porsche |
51,0 |
Hesketh |
48,0 |
Stewart |
46,0 |
Lola |
45,0 |
Fittipaldi |
44,0 |
Prost |
35,0 |
Minardi |
33,0 |
Gordini |
33,0 |
Toro Rosso |
29,0 |
Talbot-Lago |
28,0 |
Toleman |
26,0 |
Jaguar |
26,0 |
Footwork |
25,0 |
Penske |
23,0 |
Ensign |
19,0 |
Eagle |
17,0 |
Dallara |
15,0 |
BRP |
11,0 |
Lancia |
9,0 |
Leyton House |
8,0 |
ATS |
8,0 |
Iso |
6,0 |
Parnelli |
6,0 |
Rial |
6,0 |
Onyx |
6,0 |
Larrousse |
5,0 |
Hill |
3,0 |
HWM |
3,0 |
AGS |
2,0 |
Zakspeed |
2,0 |
Theodore |
2,0 |
Aston Martin |
2,0 |
Venturi |
1,0 |
Super Aguri |
1,0 |
Tecno |
1,0 |
Rebaque |
1,0 |
Adatok zárva: a 2015-ös Olasz Nagydíj előtt