DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Retro

Retro – Évtizedekig az F1 trónján

Ma ünnepli születésnapját az egykori pilótamenedzser, aki a Brabham csapatfőnökeként teljhatalomra tett szert a Formula-1-ben. 1930-ban ezen a napon született Bernie, azaz Bernard Charles Ecclestone.

Amikor megszületett, nemhogy a Formula-1, de még a Grand Prix Európa-bajnokság sem létezett, Hockenheimben még nem dübörögtek versenyautók, a Porschét még nem is alapították meg, nem díszelgett még ágaskodó paripa a Ferrarikon, s Monacót is csak az előző évben fedezte fel az autósport világa. Azóta 84 év telt el, ám a gondtalan nyugdíjasévek helyett ma is gőzerővel dolgozik, a világ egyik legismertebb és legmegosztóbb üzletembereként. 1930. október 28-án született Bernie Ecclestone.

retro_bernie_csalad

Ecclestone második feleségével, Slavicával, és két fiatalabb lányával


A ma 84. születésnapját ünneplő brit egy halász fiaként látta meg a napvilágot, majd Londonba költöztek. A középiskolát nem fejezte be, a háborút követően 16 évesen már a vegyiparban dolgozott, s kémiát tanult Greenwich-ben. Ekkoriban kezdődött érdeklődni a motorkerékpárok iránt, hamarosan el is hagyta a vegyészeti pályát, és előbb motorokkal, majd versenyautókkal kezdett foglalkozni.

1949-ben vett részt első versenyén, s több jó eredményt ért el, ám balesetei miatt hamar felhagyott az autósporttal, és az üzleti életre kezdett koncentrálni. Ingatlanpiaci és egyéb befektetéseivel hamar szép summára tett szert, de a versenyzéstől sem távolodott el teljesen, s 1957-ben a Formula-3-ban remek eredményeket elérő angol tehetség, Stewart Lewis-Evans menedzsere lett, s belekóstolt a csapatvezetésbe is a Connaught istálló autóit megvásárolva.

retro_bernie

Egy emlék a múltból: Albert herceg oldalán

Kevesen tudják, de 1958-ban maga Ecclestone is beült az egyik Alta-motoros versenygépbe, és megpróbálta magát kvalifikálni a Monacói Nagydíjra, ám ez nem sikerült neki. Lewis-Evans időközben elhagyta a csapatot, Ecclestone viszont továbbra is a menedzsere maradt, ám az év tragikus véget ért. A szezonzáró marokkói futamon az ekkor már a Vanwallnél versenyző Lewis-Evans műszaki hiba miatt súlyos balesetet szenvedett, s égéseibe hat nap múlva belehalt.

A tragédia után Ecclestone ismét elhagyta a motorsportot, de hamarosan újra a Formula-1 közelébe került Jochen Rindt menedzsereként. A szélvészgyors osztrák 1970-ben világbajnok lett, ám ezt ő maga nem érhette meg, hiszen Monzában halálos balesetet szenvedett. Ecclestone ezt követően már nem fordított hátat az F1-nek, és ismét megpróbálkozott a csapatvezetéssel, ezúttal már jóval magasabb szinten: 1971-ben az előző öt idényben két bajnoki címet szerző Brabhamhez került, s a következő évben fel is vásárolta a csapatot.

retro_bernie_piquet

A csapatfőnök és versenyzője - Ecclestone és Piquet

Ecclestone és a Brabham közös története igazi sikersztori volt: az új vezető átstrukturálta az istállót, s egy évtized alatt visszavezette a csúcsra: Nelson Piquet háromszor is a bajnoki címért harcolhatott, s kétszer győzni is tudott, igaz a konstruktőri címet mind 1981-ben, mind 1983-ban elveszítette a Brabham. A csapat az 1980-as évek közepétől hanyatlásnak indult, Piquet mellett Gordon Murray főtervező és a motorszállító is távozott, s végül Ecclestone is túladott az istállón – mintegy negyvenszer annyi pénzért, mint amennyiért vette.

Ekkorra azonban már a Formula-1 egyik legbefolyásosabb embere volt. 1974-ben Frank Williamsszel, Ken Tyrrell-lel, Colin Chapmannel (Lotus), Teddy Mayerrel (McLaren) és Max Mosley-val (March) megalapították a konstruktőrök szövetségét, angol rövidítéssel a FOCA-t. A televíziós jogdíjakkal és a sportág irányításával kapcsolatos viták élharcosaként 1978-ban a FOCA elnöke lett, s több csatát nyert Jean-Marie Balestre FIA-elnökkel szemben.

Évekkel azt követően, hogy biztosította, hogy a FOCA tárgyalhasson a televíziós közvetítési jogokról, 1987-ben megalapította a FOPA-t („Formula-1 Promóció és Adminisztráció”), mely azóta már FOM („Formula One Management”) néven ismert. A FOPA kapta a jogdíjak 49 százalékát, 1 százalék került a csapatokhoz, 50 pedig az FIA-hoz, a promóterek által fizetett díjaknak pedig a teljes egésze a FOPA-hoz, azaz Ecclestone-hoz került, aki cserébe gondoskodik a csapatok pénzdíjairól.

ecclestone_finger

Sosem kerülte a feltűnést

Innentől kezdődik a történet azon része, amit mindenki jól ismer: azóta csaknem három évtizeden át Bernie Ecclestone a számos nehézség ellenére továbbra is a Formula-1 legbefolyásosabb embere maradt. Kétszer elvált, műteni kellett, az istállók az F1 szétszakításával fenyegették, vesztegetési botránya miatt hosszadalmas bírósági tárgyalásai voltak, de Ecclestone mindet túlélte. Nyolcvanon túl is rendületlenül dolgozott, s lehetett szeretni vagy nem szeretni, személye megkerülhetetlen maradt, legyen szó a sportágat érintő bármilyen kérdésről. Végül 2017 elején, a Liberty Media hatalomátvételével távozott a posztjáról.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: