DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Ralikrossz

Ekström vb-s csapatával tesztelt Szabó Krisztián

Először vezetett WRX-autót a ralikrossz Európa-bajnok: Szabó Krisztián Rigában két napon át tesztelte az EKS Audi S1-ét, a leggyorsabb Supercart, melyben eddig ült.

Négy napon át rótta a köröket Lettországban, a rigai ralikrosszpályán Szabó Krisztián: július 14-15-én a helyi bajnokság versenyén indult – az Open RX kategóriát harmadik helyen zárta –, majd az eseményt követő háromnapos teszt hétfői és keddi napján is maradt. Ezen a gyakorláson saját tulajdonú, több mint tízéves Volkswagen Polo Supercarja helyett egy világbajnoki technikát hajtott, Mattias Ekström csapata, az EKS RX Audi S1-ét. A produktív teszten több mint 90 kört teljesített a legfejlettebb és leggyorsabb ralikrosszautóban, melyet valaha vezetett.

„Egy nagy, átfogó tesztre került sor az EKS autójával, közel száz kört teljesítettem” – beszélt a tesztről Szabó Krisztián, a Super 1600 kategória kétszeres Európa-bajnoka, aki idén váltott a ralikrossz legfelső szintjének számító, összkerékhajtású Supercar osztályra. „A csapat két autóval volt kint, egy új tesztautóval, amelyet Bakkerud, Ekström és Nico Müller vezetett, illetve egy előző fejlesztésű tesztautóval, amit én kaptam meg két napra.”



 

„Úgy érzem, jól sikerült a teszt. Meglepően könnyű volt vezetni az autót, legalábbis amíg az alapokat elsajátítottam: gyorsan menni viszont már nem olyan könnyű vele, az utolsó tizedeket nehéz lefaragni. A srácok sokat segítettek, többféle beállítást próbáltunk ki, ahányszor lejöttem a pályáról, valamin mindig változtattak. A második nap már én is kezdtem ráérezni, melyik beállítás fekszik nekem jobban.”

Mivel ugyanazon a pályán egymást követő napokon vezette saját öregecske Volkswagen Polóját és az Audit, adta magát, hogy egymás mellé helyezze a két autót: „Igazából összehasonlíthatatlan a kettő. Ez egy profi versenyautó, amivel világbajnokságon versenyeztek. Köridőben is nagyon nagy a különbség. Nézzük inkább a Super 1600-at, ahol tavaly versenyeztem a pályán az Eb-n: annál három másodperccel gyorsabb voltam. Ráadásul az új, idei Audi is majdnem egy másodperccel gyorsabb a régi tesztautónál.”

Milyen tanácsokkal látta el Krisztiánt az EKS csapatfőnöke és versenyzője, a 2016-os ralikrossz-világbajnok Mattias Ekström? „Az ő stratégiája az volt, hogy ne sokat telemetriázzunk, inkább gyűjtsem a kilométereket, és magamtól jöjjek rá, hogyan lehetek gyorsabb. Próbálgassam az íveket, váltogassam a vezetési stílust, így magamtól fejlődjek. Neki az a meggyőződése, hogy így jobban elmélyül a tudás, mint papír alapján. Az elején hiányzott a telemetria, mivel a segítségével nagyon gyorsan jön a köridő. Valamennyit használtuk a teszten, de nem sokat, már csak azért is értelmetlen lett volna összehasonlítani engem a másik autóval, mert ahogy mondtam, az a technikából kifolyólag majdnem egy másodperccel gyorsabb. Végül tényleg bevált Ekström módszere” – zárt a versenyző, akinek pályafutásában fontos lépcsőfok a rigai teszt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: