DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Ralikrossz

Amit a kétszeres bajnok utál a ralikrosszban

Roppant őszinte hangvételű interjút készítettünk a kétszeres ralikrossz- és egyszeres ralivilágbajnok Petter Solberggel, aki elmondta, mit szeret és mit nem saját sportágában, s mit gondol riválisairól.

A ralikrossz-világbajnokság történetének első lettországi fordulóján a Formula.hu is képviselteti magát a Monster meghívásából, s a pénteki médianapot arra használtuk ki, hogy mikrofonvégre kapjunk néhányat a mezőny legnagyobb sztárjai közül. Természetesen közülük is az első helyen kell említenünk a 2003-as ralivilágbajnok Petter Solberget, aki a 2014-ben útjára indult WRX mindkét eddigi szezonját megnyerte, s idén is nagy csatában van a végső győzelemért.

solberg (1)



Ellenfele, aki a rigai forduló előtt, amikor még három futam van hátra, tíz pont előnnyel rendelkezik vele szemben, a kétszeres DTM-bajnok Mattias Ekström, így adja magát a kérdés, hogy a ralis vagy a pályaversenyzési múlt jelent nagyobb előnyt a két szakág sajátos keverékének is nevezhető ralikrosszban. A norvég sztár erre így felelt:

„Mindkettő egyformán hasznos, a ralikrossz egy olyan ága az autósportnak, melybe tulajdonképpen bárhonnan megérkezhetsz. Akár a raliban, akár a pályaversenyzés valamely ágában, így például a túraautózásban vagy sikeres, akkor itt is erős leszel. A versengés pedig sokkalta szorosabb itt, mint más szakágakban: a raliban sokkal nehezebb igazán jónak lenni, ahogy azt jelenleg is láthatjuk a WRC-ben. Ogier egyértelműen elöl van, méghozzá egyedül, mögötte egy másik szintet képvisel Meeke és Latvala, a többiek pedig egy újabb szinttel lejjebb vannak.”

„Itt viszont legalább tízen vagyunk nagyon szoros versengésben egymással, de ez pont ezért jó: nagyon gyorsnak, okosnak és taktikusnak kell lenned egyszerre, ha a legjobb akarsz lenni” – mondta Solberg, aki szerint ezek a tulajdonságok fő riválisában is megvannak, akiről példamutató módon nyilatkozott, mivel szerinte jó néhány versenytársukkal ellentétben (akik közül többek között Hansent és Timerzsanovot meg is nevezte) ésszel és korrektül vezetett:

„Ekström vagy Loeb sosem csinálna olyat, hogy egy meggondolatlan manőverrel saját maga és mások versenyét is tönkretegye. Mindketten nagyon jó srácok, értik a dolgokat, s nincs velük semmi probléma. Ott vannak viszont a fiatalok, akik pánikszerűen próbálnak minél jobb eredményeket elérni: ha hibáznak, vagy balszerencsések, és azért ütközünk, semmi baj, ezt megértem. De ha nem korrektül vezetnek, ha azért küzdenek, hogy letoljanak engem a pályáról, azt nem szeretem. Ez a legrosszabb része a ralikrossznak. Ekström ugyanígy gondolkodik, megvan köztünk a tisztelet, s ha legyőz engem, azt el tudom fogadni.”

solberg (2)

Petter Solberg egy egészen különleges dolgot mutathat fel azzal, hogy az autósport történetében egyedüliként két FIA-sorozatban is világbajnoki címet tudott szerezni – egy ilyen polihisztortól nem lehetett nem megkérdezni, hogy tervez-e esetleg egy újabb szakágváltást, vagy most már a ralikrosszban képzeli el karrierje hátralévő részét:

„Voltak, illetve vannak ajánlataim Le Mans-ból és a Dakarról is, de az elsődleges célom az, hogy gyári csapatot építsek fel, mivel jelenleg privátként működünk, nem kapunk semmilyen támogatást a Citroentől. Szóval ez a legfontosabb, ezt fogom szem előtt tartani, nem szeretnék egyszerre több dologba belevágni, amíg ez nem sikerül. Ha gyári csapatban vezetnék, megtehetném azt, amit Loeb: fogom a táskámat, elmegyek egy versenyre, kiugrom a Dakarra, és így tovább. Ez jelenleg nem fér bele, de ha változik a helyzet talán a Dakaron vagy épp a Pikes Peaken, de akár Le Mans-ban is viszontláthattok. Végül is még fiatal vagyok!” – mondta nevetve a 41 éves pilóta.

Az interjú előtt lehetőségünk adódott egy kávé mellett Solberg feleségével, Pernillával is elbeszélgetni, aki maga is versenyzői múlttal rendelkezik, sőt egymást is úgy ismerték meg, hogy szembekerültek különböző ralikon – s Pernilla nagyon büszke rá, hogy van olyan szakasz, ahol a mai napig ő tartja a rekordot, épp férjét megelőzve. Természetesen ő is a csapat nélkülözhetetlen tagja, s emellett édesanyaként is helyt kell állnia a versenyzőként szárnyait bontogató, óriási tehetségnek tartott Oliver mellett – akiről többek közt azt is elmesélte, hogy egyszer azzal hívta fel, hogy „kissé” átrendezte a családi otthonuk kertjében kialakított versenypályát, egészen a bejárati ajtóig nyújtva el azt.

Persze Pernilla gyerekkorától kezdve hozzászokhatott a nem mindennapi helyzetekhez, hiszen Petter Solberghez hasonlóan ő is motorsportos családban nőtt fel: „Apám, mindkét nagybátyám, apám unokatestvérei mind autóversenyzők voltak. Petter és az én családomban összesen 43-an vannak, akik ralikrosszos, illetve raliversenyzők vagy navigátorok. Azt hiszem, a miénk a világ legnagyobb motorsportos családja.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: