Egyedüli jelölt maradt Ben Sulayem
https://formula.hu/parc-ferme/39870
Az FIA jelenlegi elnöke, Mohammed Ben Sulayem várhatóan egyedüli jelöltként indulhat a december 12-i tisztújításon, miután fő kihívója, Tim Mayer visszalépett. Az amerikai jelölt hivatalosan nem tudta összegyűjteni a szükséges támogatást ahhoz, hogy formálisan is elindulhasson a pozícióért. Ennek kulcsa egyébként Bernie Ecclestone felesége, Fabiana, aki egyedüli képviselő Dél-Amerikában, aki már biztosította támogatása felől a jelenlegi elnököt, a jelöltséghez pedig szükség van legalább egy támogatóra az FIA hat régiójából világszerte.
Mayer júliusban, a Brit Nagydíj hétvégéjén jelentette be indulási szándékát, és kemény kritikával illette Ben Sulayemet, akinek „rettegésen alapuló uralmát” akarta megszüntetni. Az elmúlt hetekben más nevek is felmerültek, mint például Laura Villars és Virginie Philipott, de az is világossá vált, hogy szinte lehetetlen teljesíteni a jelöltséghez szükséges feltételeket.

Toto Wolff támogatja Bottas Cadillac-szerződését
https://formula.hu/parc-ferme/39601
Toto Wolff határozottan kiállt korábbi versenyzője, illetve jelenlegi tartalékja, Valtteri Bottas mellett, akit egyre többször emlegetnek a 2026-ban bemutatkozó Cadillac csapat egyik fő pilótajelöltjeként. A Mercedes csapatfőnöke a Belga Nagydíj pénteki edzésnapján nyilatkozott a Sky Sportsnak, és elmondta: teljes mértékben támogatná a finn pilóta visszatérését az állandó mezőnybe.
„Megérdemel egy ülést. A miénk a legjobb harmadik számú, illetve tartalékpilóta, akit csak el lehet képzelni” – mondta Wolff. – „Tudom, hogy Valtteri képes hozni a tempót, amit pedig Kimi mentorálásában csinál, az lenyűgöző.”
Wolff szerint Bottas nemcsak a szimulátorban, hanem személyesen is aktív szerepet vállal a Mercedes fiatal versenyzőjének fejlődésében: „Ott ül fent, nézi az összevetéseket, és tanácsokat ad Kiminek más pilóták on-boardjai alapján.”
A General Motors támogatását élvező Cadillac több névvel is kapcsolatban áll, a sajtóban Bottas mellett Sergio Perez és Mick Schumacher is felmerült. Wolff szerint azonban Bottas minden szempontból készen áll: „Megérdemel egy teljes szezonos lehetőséget, és boldog lennék, ha ezt elérné.”

Red Bull: Túl sokat veszítünk a második szektorban
https://formula.hu/parc-ferme/39600
Helmut Marko szerint Max Verstappen sprintidőmérős lemaradásának kulcsa a spái pálya középső szektorában keresendő. A Red Bull tanácsadója a sprintidőmérő után elmondta, hogy a második szektorban közel négy tizedet veszítettek a Fagnes és a Stavelot kanyarokban – ráadásul nemcsak ők: „Nem csak mi veszítünk ennyit, hanem mindenki más is. Javultunk, de ez most nem volt elég Piastri ellen.”
„Egyszerűen leszorítóerő kérdése az egész. Ha többet teszünk rá, túl sokat veszítünk az egyenesekben, főleg az első és harmadik szektorban” – magyarázta az osztrák szakember. – „Meg kell találni az egyensúlyt.”
Marko külön kiemelte Piastri teljesítményét is: „Hihetetlen, amit Piastri csinál. Nem csak velünk szemben, hiszen mindenki más is ennyit kap tőle. Egyetlen szektorban ez nagyon sok…”

Gianpiero Lambiase kihagyja az F1-es Belga Nagydíjat
https://formula.hu/parc-ferme/39599
Ezen a hétvégén sem lesz ott Max Verstappen mellett versenymérnöke, Gianpiero Lambiase.
A szakember korábban sosem hagyott ki futamot Verstappen 2016-os csatlakozása óta, de idén Ausztriában nem tudott ott lenni személyes okok miatt, akkor Daniel Ricciardo korábbi mérnöke, Simon Rennie vette át a helyét.
Lambiase Silverstone-ban visszatért, de ezen a hétvégén megint nem tud ott lenni a csapattal Spában, a hírek szerint ezúttal is Rennie az, aki beugrik helyette.

fotó: Red Bull Content Pool
Verstappen elárulta: így reagált a Red Bull Horner kirúgására
https://formula.hu/parc-ferme/39598
A Belga Nagydíj médianapján Max Verstappen ismét reflektorfénybe került, a holland címvédőt nemcsak saját jövőjéről, hanem a Red Bullnál bekövetkezett vezetői változásokról is kérdezték. A négyszeres világbajnok a Christian Horner távozása utáni csapathangulatról és a fókusz megőrzésének fontosságáról beszélt.
„Amikor egy ilyen változás történik, az első nap természetesen mindenki kicsit bizonytalanul néz körbe, hogy ‘mi is zajlik pontosan?’. Én másnap már a gyárban voltam, és elvégeztem a szimulátoros munkámat” – mondta Verstappen.
A címvédő hangsúlyozta, hogy a csapat fókusza továbbra is a versenyképesség javításán van: „Dolgoznunk kell tovább, a teljesítmény optimalizálása a feladatunk, és azon vagyunk, hogy az autó a lehető legjobban működjön. Csakis erre kell koncentrálnunk, mert ez az én munkám, ez a mérnökök munkája is. A cél, hogy a lehető legtöbb teljesítményt hozzuk ki magunkból – ezért vagyunk itt.”

Verstappen és Tsunoda is várja a közös munkát Mekiessel
https://formula.hu/parc-ferme/39597
A hétvégi Belga Nagydíj előtt a szimulátorban készült a folytatásra a címvédő Max Verstappen:
„Múlt héten a Red Bull gyárában voltam, és eltöltöttem egy kis időt a szimulátorban a csapattal. Várom, hogy szorosan együtt dolgozzunk Larent-nal” – mondta a holland.
„Spa egy klasszikus pálya, és mindig ez a kedvencem a versenynaptárban. Igazi régivágású pálya, mindent jól kell csinálnod ahhoz, hogy jó kört fuss. Élvezem a tempós kanyarokat, a más helyszínektől eltérő vonalvezetést, és a magasságváltozásokat is, amelyektől még nagyobb kihívás lesz itt vezetni” – beszélt a pályáról.

Csapattársa, Yuki Tsunoda több szót ejtett Laurent Mekiesről, aki Christian Horner helyét átvéve lett a Red Bull csapatfőnöke.
„Új érát nyit meg ez a futam a csapat számára, és jó lesz újra együtt dolgozni Laurent-nal. A Racing Bullsnál jól dolgoztunk együtt. Tudom, hogyan teszi a dolgát, és maximálisan arra koncentrálunk, hogy javuljunk, én személy szerint pedig arra, hogy hozzam a szükséges teljesítményt.”
„A szünetet arra használtam, hogy mentálisan újraindítsam magam, nagyon keményen edzettem, de közben kicsit ki is kapcsoltam. Jobban fel akartam készülni Spára fizikálisan és mentálisan is. Erősnek és élesnek érzem magam.”
Mennyire lehet esős az F1-es Belga Nagydíj?
https://formula.hu/parc-ferme/39596
Ismét eső bolondíthatja meg az F1-es Belga Nagydíj versenyhétvégéjét: az előrejelzések szerint záporok érhetik el a spái pályát.
Jelen állás szerint péntekre több zuhét is jósolnak, a szabadedzés száraz lehet, de a sprintidőmérőt megzavarhatja az eső – majd a várakozások szerint szombaton száraz pályán teljesítheti a mezőny a sprintfutamot és a nagydíj időmérőjét is.
Vasárnap aztán ismét felhők érkezhetnek a pálya fölé, méghozzá nagyjából a verseny idején, ebben a pillanatban jó esély van egy esős futamra.
A széljárás is változhat vasárnapra az addigiakhoz képest, meleg viszont nem lesz: 22–24 Celsius-fokot jósolnak a három napra.
A hétvégét beharangozó videónk már megtekinthető YouTube-csatornánkon:
Nigéria is bejelentkezett az afrikai F1-es futam rendezésére
https://formula.hu/parc-ferme/39595
Újabb afrikai ország fejezte ki Formula-1-es versenyrendezési szándékát: a The Times riportja szerint Nigéria is csatlakozott a listához. A hírek szerint a korábbi Premier League-labdarúgó Marvin Sordell vezeti a pályázatot: az Opus Race Promotions egy új pályát szeretne felhúzni a fővárosban, Abujában (egy gokartpálya, hotelek és autósport-múzeum társaságában). A The Times beszámolója szerint a nigériai kormány „kezdeti támogatásáról” biztosította a projektet, és az említett promóciós cég kezdheti meg a hivatalos egyeztetéseket az F1-gyel és az FIA-val.
„Megvizsgálunk minden lehetőséget, hogy a lehető leghamarabb elhozzuk Nigériába a Formula-1-et. Nemcsak sporteseményként, hanem a turizmus, az infrastruktúra-fejlesztés, a fiatalok bevonzása és a gazdaság katalizátoraként is tekintünk erre” – nyilatkozta Shehu Dikko, a nigériai Nemzeti Sportbizottság elnöke.
Afrika évek óta kimondott célpontja az F1-nek, s az utóbbi időben több ország is jelezte pályázási szándékát: Ruanda és Marokkó is közöttük van, míg Dél-Afrikában több projekt is elképzelhető egy fokvárosi utcai helyszíntől a legutóbbi afrikai Formula-1-es futamnak 1993-ban otthont adó és hamarosan komoly felújításon áteső Kyalamiig.

Sainz nem érti a Red Bullt
https://formula.hu/parc-ferme/39594
Carlos Sainz állítja: remek a viszonyuk Max Verstappennel, ezért nem érti, hogy miért tartottak a rivalizálásuktól a Red Bullnál, ha tényleg emiatt nem őt választották 2025-re a holland csapattársának. Miután Sainz tavaly távozni kényszerült a Ferraritól Lewis Hamilton szerződtetése miatt, szóba jöhetett volna, hogy visszatér az energiaitalosok kötelékeibe, de a Red Bull szemlátomást nem számolt komolyan a spanyollal. Pedig mint arra a pilóta is rámutatott a High Performance Podcast adásában, ő annak idején a Toro Rossónál megállta a helyét az azóta négyszeres F1-es világbajnokká avanzsáló Verstappen oldalán, ellentétben a címvédő mostani csapattársaival – és most azt is kijelentette, hogy a kapcsolatukkal sem lenne gond:
„Az egyetlen, amit mondhatok, hogy őszintén jól kijövök Maxszal. Ez az, amit nem látnak az emberek kívülről. Volt egy rivalizálásunk az első Formula-1-es évünkben a Toro Rossónál, de az egy viszonylag egészséges rivalizálás volt közöttünk. Most pedig igazán jól kijövünk egymással. Szóval ha ez az ok, akkor nem értem, miért nem akarnak engem Max mellé ültetni, mert szerintem valójában egy nagyon erős párost alkotnánk a Formula-1-ben” – nyilatkozta Sainz.

Lawson: Megkönnyebbülés látni Tsunoda szenvedését
https://formula.hu/parc-ferme/39593
Liam Lawson elismerte, hogy valamelyest enyhítette a saját csalódását, amikor látta, hogy Yuki Tsunoda is nehézségekkel küzd a Red Bullnál.
A 2025-re előléptetett új-zélandi versenyző mindössze csak két hétvégén versenyezhetett a Red Bullnál Max Verstappen csapattársaként, mielőtt visszakerült a Racing Bullhoz – és ezalatt nem volt lehetősége igazán megbarátkozni az autóval.
„Valószínűleg igen” – felelte Lawson arra a kérdésre, hogy Tsunoda szenvedése csökkenti-e benne a saját elbocsátása miatti feszültséget.
„Két futamot kaptam, és őszintén szólva ennyi idő alatt egyáltalán nem tudtam megbarátkozni az autóval. Ez olyasmi, amit már nem fogok megtudni. Nagyon kemény hétvégék voltak, és egész pályafutásomban azért dolgoztam, hogy a Red Bull Racinghez kerüljek. Nehéz volt a szezonkezdet.”

„Max a legteljesebb versenyző, aki valaha az F1-ben szerepelt” – Button
https://formula.hu/parc-ferme/39592
Jenson Button jelenleg Max Verstappent tartja a valaha volt legteljesebb Formula-1-es pilótának, bár nem hiszi, hogy bárki is megdönti majd Lewis Hamilton rekordjait. A 2009-es világbajnok az idei vb-címért harcoló McLaren-párosról, Oscar Piastriról és Lando Norrisról is értekezett a The Chris Moyles Show adásában:
„Szerintem Lando és Oscar is ott van a legjobbak között. Nagyon eltérő a személyiségük: szerintem Landónak saját maga tud a legnagyobb ellensége lenni. Hihetetlenül gyors, de ha elkövet egy apró hibát… szerintem túl sokat gondolkodik rajta. Oscar nagyon higgadt: csak versenyezni akar, gyorsan vezetni, és nagyon jól is csinálja ezt.”
„Ami pedig azt a megjegyzésemet illeti, hogy Max a leggyorsabb: igen, úgy érzem, ő a legteljesebb versenyző, aki valaha szerepelt az F1-ben. És tudom, hogy nem nyert annyi bajnokságot, mint Lewis, és nyilván Lewist is rendkívül jónak tartom és a világ egyik legjobbjának. De van valami Maxban, hogy valami olyasmire képes az autóval, amire szerintem senki más nem.”
„Három évig voltam Lewis csapattársa, és hihetetlen a tehetsége és a természetes képességei. Lehet, hogy szenvedett az edzéseken, és azt gondoltam, hogy most elkapom, aztán jött az időmérő, és bamm, összerakta a kört a semmiből, nem tudom, honnan. Szóval extrém tehetséges, és nyilván olyan karrierje van, nem gondolom, hogy bárki valaha megdönti a rekordjait. De ha a jelenlegi időszakra gondolunk, úgy érzem, Max többet tud csinálni egy autóval, mint bárki más.”

Fotó: Eső rongálta meg a zandvoorti pályát
https://formula.hu/parc-ferme/39591
Extrém esőzés okozott kárt Zandvoortban: Hollandia nagyobb részét áztatta el az égi áldás hétfőn, és egy közösségi médiában látható fotó szerint a zandvoorti pálya is károkat szenvedett.
Az NH News beszámolója szerint hétfőn egy egyetemi projektet próbáltak volna ki a pályán, hidrogénnel hajtott autókat próbáltak volna ki rajta, de ezt a tesztet törölni kellett a problémák miatt.
Zandvoort looks in perfect conditions right now
— Holiness (@F1BigData) July 21, 2025
@Lisaa_xlando pic.twitter.com/2w8qPrKXJZ
Több mint három éve nem látott húzás keverheti meg a kártyákat az F1-es Belga Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/39590
Nem elég, hogy sprinthétvége jön Spa-Francorchamps-ban, a Pirelli is igyekszik megfűszerezni a szezon második felének első fordulóját. Ugyanis a szokásoktól eltérően lesz egy „átugrott lépcső” a gumikínálatukban: a C1-es lesz a kemény keverék, viszont mellé a C3-ast viszik közepesként és a C4-est lágy opcióként – márpedig ilyenre a jelenlegi szabályrendszer legelső versenye, a 2022-es F1-es Ausztrál Nagydíj óta nem volt példa.
A Pirelli ezzel a húzással egyértelműen a stratégiát akarja változatosabbá tenni: a szimulációik szerint a két kiállás így még vonzóbb alternatíva lehet az egy kerékcserés változattal szemben – amellyel tavaly George Russell amúgy nyert, mielőtt utólag kizárták volna a túl könnyű autó miatt.
Tovább keverheti a paklit, hogy a sprintlebonyolítás miatt egyrészt egyetlen egyórás szabadedzés áll majd a rendelkezésre, hogy a csapatok felmérjék a gumikezelési kérdéseket, másrészt pedig a szokottnál eggyel kevesebb szettből gazdálkodhatnak majd: hat lágy, négy közepes és két kemény garnitúrából kell megoldaniuk a teljes hétvégét.

Mayer: Nem lehet rossz gyerekekként kezelni az F1 szereplőit!
https://formula.hu/parc-ferme/39589
Az FIA elnöki tisztségéért induló Tim Mayer ismér súlyos vádakat fogalmazott meg a jelenlegi vezetéssel szemben. A Parc Fermé című podcastben elmondta: szerinte a szövetségben drámai mértékben romlottak az irányítási normák, és a hatalomkoncentráció soha nem látott szintet ért el.
„Véleményem szerint nem a teljesítményre helyeződött a hangsúly, hanem a hatalom megszilárdítására, méghozzá példátlan módon. Az FIA alapszabályait újra és újra módosították, apránként, de egyértelmű irányban: ma már nem beszélhetünk demokráciáról, holott ez volt az (elnök) kampányának alapja” – fogalmazott Mayer.
Kiemelte, hogy a választott képviselők ma már nem kommunikálhatnak érdemben azokkal, akiket képviselniük kellene, így a szervezetben megszűnt a valódi érdekképviselet. Az elnök kapcsolatát a versenyzőkkel, a csapatokkal és a promóterekkel is helytelennek tartja: „Nem lehet úgy kezelni azokat az embereket, akik az életüket fektették ebbe a sportba, mintha rosszalkodó gyerekek lennének.”
Mayer szerint az FIA-nak változásra van szüksége, ezért döntött úgy, hogy jelölteti magát az elnöki posztra.

IndyCar: O’Ward nyert, Palou tízen kívül Torontóban (videó)
https://formula.hu/parc-ferme/39588
Pato O’Ward idei második győzelmét hozta az IndyCar-szezon egyetlen Egyesült Államokon kívüli versenye Torontóban: az Arrow McLaren mexikói pilótája remek taktikával – az elején hamar megszabadult a gyorsan kopó lágy gumiktól – és számára jókor érkező sárga zászlóval nyerte a vasárnapi futamot. Mögötte az egyaránt kétkiállásos stratégián lévő Rinus VeeKay és Kyffin Simpson futott be, utóbbi ezzel első dobogóját jegyezte a szériában. A pole-pozíciós Colton Herta negyedikként ért célba.
A bajnokságot uraló Alex Palou számára ezúttal nem jött ki a lépés, nem működött az alternatív stratégia, amely révén hosszabban kellett mennie a lágy abroncsokon, így a Ganassi spanyolja csupán 12. lett – igaz, egy híján így is százpontos még az előnye O’Ward előtt. A futam amúgy több incidenst is hozott: rögtön az első köröknél Scott McLaughlin autóján rögzítették rosszul az egyik kereket, később Christian Rasmussen és Will Power ütközött, aztán Alexander Rossi is pórul járt, Jacob Abel Josef Newgarden autójának tetején landolt, az utolsó körökben pedig Nolan Siegel és Felix Rosenqvist ütközött. A verseny videós összefoglalója:
A futam végeredménye:
| 1. | Patricio O'Ward | Arrow McLaren | |
| 2. | Rinus VeeKay | Dale Coyne Racing | 0.4843 |
| 3. | Kyffin Simpson | Chip Ganassi Racing | 1.5343 |
| 4. | Colton Herta | Andretti Global | 2.1607 |
| 5. | Marcus Ericsson | Andretti Global | 3.7515 |
| 6. | Kyle Kirkwood | Andretti Global | 4.9472 |
| 7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | 5.5657 |
| 8. | Callum Ilott | Prema Racing | 6.5438 |
| 9. | David Malukas | A.J. Foyt Enterprises | 7.6451 |
| 10. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | 8.6954 |
| 11. | Will Power | Team Penske | 14.0964 |
| 12. | Alex Palou | Chip Ganassi Racing | 14.9701 |
| 13. | Christian Lundgaard | Arrow McLaren | 17.3640 |
| 14. | Marcus Armstrong | Meyer Shank Racing | 43.9148 |
| 15. | Conor Daly | Juncos Hollinger Racing | 45.4310 |
| 16. | Robert Shwartzman | Prema Racing | 46.0249 |
| 17. | Sting Ray Robb | Juncos Hollinger Racing | 1 kör /1.1946 |
| 18. | Nolan Siegel | Arrow McLaren | |
| 19. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | |
| 20. | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | |
| 21. | Louis Foster | Rahal Letterman Lanigan Racing | |
| 22. | Devlin Defrancesco | Rahal Letterman Lanigan Racing | |
| 23. | Jacob Abel | Dale Coyne Racing | |
| 24. | Josef Newgarden | Team Penske | |
| 25. | Alexander Rossi | Ed Carpenter Racing | |
| 26. | Scott McLaughlin | Team Penske |

Brown: Továbbra is szabad a verseny
https://formula.hu/parc-ferme/39587
Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója világossá tette, hogy a csapat bízik a versenyzőiben, és továbbra is engedélyezik számukra a szabad versenyzést, amíg betartják a vezetőség által megszabott határokat.
„Ugyanazok a szabályok. Keményen versenyezhetnek egymással, tisztán versenyezhetnek egymással, és minél több pontot kell szerezniük a csapat számára. Aztán rajtuk múlik, hogy milyen sorrendben érnek célba.”
Brown arról is beszélt, hogy a szezon második felére még néhány kisebb fejlesztés érkezik az autóra, de a fókusz egyre inkább 2026-ra irányul.
„Már nagyjából mindenki végzett a 2025-ös autójának fejlesztésével. Csupán apróságok vannak, amiket kifejlesztettünk, de még nem gyártottunk le vagy nem tettünk fel az autóra. Tulajdonképpen 2026-ra koncentrálunk.”

Schumacher: Továbbra is zajlanak a Cadillac-tárgyalások
https://formula.hu/parc-ferme/39586
Mick Schumacher elárulta, hogy továbbra is kapcsolatban van a Cadillac F1-es vezetésével, és nem tette le az F1-es visszatérésről.
A német versenyző a Motorsport.com brazil kiadásának nyilatkozva elmondta: nagy megtiszteltetés számára, hogy szóba került az F1-ben jövőre debütáló alakulatnál, és eddig kiváló a kommunikáció a csapattal.
„Igen, természetesen folynak a tárgyalások” – mondta Mick Schumacher.
"A kommunikáció eddig nagyon pozitív volt, és máris számos remek embert igazoltak a csapathoz. Megtiszteltetés, hogy részese lehetek ennek, és tárgyalhatok velük.”

Bekezdtek a magyarok: Trepák Andor előfutamot nyert, Körmöczi Balázs második helyen Nyirádon
https://formula.hu/parc-ferme/39585
Kezdetét vette a ralikrossz-világbajnokság és Európa-bajnokság harmadik fordulója Nyirádon két előfutammal. A nyolcfősre zsugorodó vb-mezőnyben a höljesi nyertes Johan Kristoffersson indított két elsőséggel, a hétszeres világbajnok csapattársa, Ole Christian Veiby, valamint a vb-éllovas Niclas Grönholm előtt vezeti a köztes eredménylistát.
Az összesen 11 magyar résztvevővel felálló Eb-kategóriák közül váratlan, de annál örömtelibb eredmény született az Euro RX1-ben: a kontinensszinten most debütáló Trepák Andor megnyerte a hétvége első előfutamát, a másodikat pedig második helyen zárta Damien Litwinowicz mögött, így a lengyellel azonos pontszámmal a köztes eredménylista élén áll! (Habár a rangsor Litwinowiczot sorolja az első helyre.)
Ráadásul a harmadik helyen is magyar versenyző áll Kárai Tamás személyében, az ötödik pedig Koncseg Zoltán. A balesetbe keveredett Eb-éllovas Jurij Belevszkij csak mögötte következik, hatodikként a 13 fős mezőnyben.
Az Euro RX3-an Körmöczi Balázs gondoskodik a magyar remeklésről, két második hellyel az összesítésben is második Joao Ribeiro mögött, Kovács Sámuel a hatodik helyen áll. A hétvége javarésze vasárnap következik, még két előfutammal, elődöntőkkel és döntőkkel.

„Generációja legjobbja” – Alonso véleménye Bortoletóról
https://formula.hu/parc-ferme/39584
A kétszeres világbajnok Fernando Alonso és az újonc Gabriel Bortoleto közötti kapcsolat jól ismert, hiszen a 20 éves brazil a spanyol nevével fémjelzett A14 menedzsmentcéggel dolgozik együtt. Mikor Alonso véleményét kérdezték pártfogoltjáról, egyenesen generációja legjobbjának nevezte az F3 és F2 bajnokát.
„Nagyon jó, de nem vagyok meglepve. Már tavaly Abu Dhabiban azt gondoltam, ő a generációja legjobbja. A Formula-3-at újoncként nyerte meg, a Formula-2-t újoncként nyerte meg. Nem tesztelt régebbi autókkal, nem csináltak neki TPC-programot, semmit, és a Formula-1-be érkezve mégis hihetetlen munkát végzett” – érvelt Bortoleto mellett a RaceFans.net által idézett Alonso.
„Másoknak talán jobb csomagok állnak rendelkezésükre és talán hamarabb sikeresek is lesznek nála, de végső soron, hosszú távon mindig ő lesz ennek a generációnak a legjobbja. Ennek bizonyítéka az volt, amikor az autók a kisebb kategóriákban azonosak voltak.”
Alonso szerint még a Sauber felemelkedésében is szerepe van Bortoletónak, nem csupán Hülkenbergnek: „Ez a csapat küszködött tavaly, most viszont neki és Nicónak sikerült új motivációt hozniuk, és most már a csapat is fejlődik. Eddig hihetetlen munkát végez… de még mindig le van maradva tőlem…”

Fotó: DPPI
„Ki*** győzelem” – ennyit mondott az Észt Rali éllovasa, és jött a büntetés az FIA-tól
https://formula.hu/parc-ferme/39583
Oliver Solberg élete versenyét teljesíti az Észt Ralin: a Toyota jóvoltából három év után először Rali1-es autóba ülő norvég az eddigi 12-ből hat gyorsaságit megnyert és a második szakasz óta vezet, előnye 22 másodpercre növekedett. Ez is közrejátszott abban, hogy pénteken a verseny élőben közvetített médiaeseményén kicsúszott a száján a „ki*** győzelem” kifejezés.
A megjegyzést a stewardok megrovással és 2000 eurós felfüggesztett pénzbírsággal büntették – enyhítő körülményként figyelembe véve, hogy Solberg először vétett a káromkodást szabályozó előírás ellen, az angol nem anyanyelve, valamint nem volt sértő szándék a kifejezésben. Ugyanakkor a versenyző vesztét az okozta, hogy a kifejezés „kontrollált zónában” hangzott el: szakasz vége interjún még beleférne egy ilyen kifejezés a magasabb adrenalinszint miatt, de egy médiaeseményen már nem.
„A stewardok elismerik, hogy a kérdéses szó közhasználatúvá vált és gyakran érzelem kifejezésére használják, különösen a fiatalabb generáció, ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy az FIA elkötelezett marad aziránt, hogy biztosítsa, a helytelen nyelvet nem használják kontrollált zónákban, mint sajtótájékoztatók, interjúk és rajtceremónia” – áll a stewardok indoklásában.
Solberg megrovása és felfüggesztett pénzbírsága az első büntetés helytelen nyelvezet miatt azóta, hogy Adrien Fourmaux 10 ezer eurós bírságot (és még 20 ezret felfüggesztve) kapott, amiért ugyanezt a nem tolerált szót használta, akkor egy szakasz végi interjúban – ennek hatására fogtak össze a WRC versenyzői. Solberg büntetése már egy jóval megengedőbb fellépést tükröz az FIA részéről.

Stella egyeztetne az FIA-val a szólásszabadságról
https://formula.hu/parc-ferme/39582
A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella szerint ideje lenne újragondolni az F1-es versenyzők szabad véleménynyilvánításának korlátait, miután Oscar Piastri a Brit Nagydíj után látványosan visszafogottan nyilatkozott a verseny során kapott 10 másodperces büntetéséről. „Ha bármit mondok, kitiltanak az egész szezonra” – mondta az ausztrál, majd később hozzátette: „Nem akarok sokat mondani, mert csak bajba keverem magam.”
Stella az Auto Motor und Sportnak nyilatkozva egyetértett ausztrál versenyzője óvatosságával: „Egy ilyen forró helyzetben mindig azt javasoljuk a versenyzőinknek, hogy előbb nézzék vissza a felvételeket, és csak aztán kommentáljanak.” Ugyanakkor szerinte a sportágnak biztosítania kellene, hogy a pilóták bátran kifejezhessék véleményüket:
„Ha már nem lehet őszintén nyilatkozni, mert az ember attól tart, hogy bajba kerül, az már egy másik dolog. Ezt újra kell gondolnunk, és ezt közösen tesszük majd az FIA-val” – mondta, majd hozzátette, hogy nem konfliktuskeresésről van szó: „Nem vitát akarunk kezdeni, és ebben nincs érdekellentét sem. A cél közös, mi pedig mindig együttműködő állásponton vagyunk az FIA és a felügyelők irányába.”
