DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd

Leclerc nem úszta meg: beidézték a mexikói káromkodásért

Charles Leclerc a Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíj utáni sajtótájékoztatón ejtett el egy trágárkodást, amikor a futam végi nagy hibájáról és mentéséről kérdezték: „Volt egy túlkormányzottságom, azt megfogtam, majd egy a másik oldalról is, és úgy éreztem, hogy ’b*ssza meg’. Ó, bocsánat! Ó, ne, ó, ne, nem akarom Maxhoz csatlakozni!” – kapott észbe egyből a Ferrari pilótája, hogy néhány hete Max Verstappent közhasznú munkára ítélték a szingapúri sajtóeseményen való káromkodásért.

Eddig a levegőben lógott, hogy a monacói is hasonló sorsra jut-e: Verstappen az interlagosi médianapon oda is szúrt, hogy szemlátomást csak nála probléma a trágárkodás. Péntekre azonban az FIA úgy ítélte meg, hogy vizsgálják az esetet: Leclerc-t beidézték a sprintidőmérő után a sajtótájékoztatón használt nyelvezet miatt. Úgy tűnik, lehet, hogy mégis csatlakozni fog majd a vb-éllovashoz…

f1-leclerc

A Haas figyelembe vette Ocon balesetét a szerződtetés előtt

Az Alpine-tól távozó Esteban Ocon hírhedten kemény tud lenni a csapattársaival szemben, amit legutóbb Pierre Gasly tapasztalt meg, amikor Monacóban gyakorlatilag oldalba kapta őt honfitársa. Az őt a következő évekre leigazoló Haas első embere, Ayao Komatsu Spában elárulta, hogy a monacói incidens idején már zajlottak köztük a tárgyalások, így természetesen mérlegre tették Ocon e „sajátosságát” a döntéshozatalkor: „Természetesen számításba kellett vennünk. Elég komoly incidens volt, szóval elbeszélgettem vele, és végül ennek ellenére ezt a döntést hoztam meg.”

l-ocon

Komatsu biztos benne, hogy amíg világos irányelvek vannak lefektetve a csapaton belüli viszonyokat illetően, addig nem lesz probléma az Ocon–Bearman kettőssel: „Sok múlik az átláthatóságon, a bizalmon, valamint azon, hogy egyértelműek legyenek a szabályok. A probléma akkor jelentkezik, ha megtörik a bizalom a csapat és a versenyző között. Én mindig átláthatósággal közelítem a versenyzőkhöz, személyes motivációk nélkül, a célok és a játékszabályok tekintetében egyértelmű programmal” – mondta, majd hozzátette:

 „Amíg ezt előre tisztázzuk, amíg a kommunikáció teljesen átlátható, addig megvan a bizalom, és amikor megvolt a bizalom, sosem találkoztam olyan problémával, ami kicsúszott volna a kezemből. Szóval én személy szerint nem aggódom. Ha aggódnék, nem választottam volna ezt a kombinációt, mert az én felelősségem, hogy két olyan versenyzőnk legyen, aki a csapatért és a csapat érdekében dolgozik. Nincs kétségem afelől, hogy Esteban és Ollie is így fog tenni.”

komatsu-2024_1

Tsunoda csak a rajtrács végéről indulhat a Belga Nagydíjon

A VCARB sportigazgatója, Alan Permane árulta el a Racingnews365.comnak, hogy Yuki Tsunoda plusz motorelemeket kap erre a hétvégére, és a rajtrács végérül indulhat csak a Belga Nagydíjon.

A japán pilóta a legtöbb elemével már kimerítette a teljes szezonra vonatkozó lehetőségeit, és bár Permane azt nem árulta el, hogy pontosan mit cserélnek ki, de mivel nem tízhelyes büntetésről (mint Max Verstappen esetében), hanem teljes hátrasorolásról beszélt, így biztos, hogy jó pár alkatrészből újat kap.

Emiatt a szombati időmérő eléggé értelmét veszíti majd Tsunoda számára.

SI202407210426_hires_jpeg_24bit_rgb_resize

Leclerc a Ferrari fő problémájáról beszélt

A Ferrari az elmúlt versenyeken az erősorrend negyedik helyére csúszott vissza, a pattogás jelensége pedig jelentős bosszúságot okoz a maranellói gárda versenyzőinek.

Charles Leclerc, a csapat monacói versenyzője szerint elsősorban a pattogás jelenségének megszüntetésére kell fókuszálniuk, hiszen jelenleg ez az egyik fő problémájuk.

„Ha meg tudunk szabadulni a pattogástól, akkor nagyon jó teljesítményre lehetnénk képesek. Ez lassít minket a fejlesztési versenyben, és erre a területre fókuszálunk jelenleg” – mondta Leclerc.

„Amennyiben a pattogási problémát meg tudjuk oldani, nagyot léphetünk előre” – tette hozzá a monacói.

Leclerc egyébként arra számít, hogy az F1-es Belga Nagydíjon fogja a leginkább kínozni őket a pattogás.

Rövidebb lesz a Kemmel DRS-zónája Spában

Az FIA bejelentette, hogy a Kemmel-egyenesben lévő DRS-zónát lerövidíti az előttünk álló Belga Nagydíjra. A cél az, hogy ne legyen túl könnyű a féktávon beférni a másik elé, küzdeni kelljen érte, így a nagyon hosszú egyenes DRS-része 75 méterrel lerövidül. Ennek értelmében a Raidillion után 305 méterrel nyithatja a hátsó szárnyát az, aki egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, az érzékelési pont viszont az egyes kanyarnál nem változik.

m388673_resize

Spában újra F1-es autóba ül a Mercedes reménysége

Amióta kiderült, hogy Lewis Hamilton 2025-ben már nem a Mercedes, hanem a Ferrari versenyző lesz a Formula-1-ben, az Ezüst Nyilak saját 17 éves neveltje, Andrea Kimi Antonelli tűnik a fő favoritnak a hétszeres világbajnok helyére. Bár az utóbbi hetekben Toto Wolff csapatfőnök már kissé óvatosabban fogalmazott az olasz tehetséggel kapcsolatban, Antonelli teljesítménye viszont épp feljavult a Formula-2-ben, Silverstone-ban és a Hungaroringen is győzni tudott.

Mindeközben pedig intenzív tesztprogramot is teljesít a pilóta a Mercedes korábbi versenygépeivel (a szabályok szerint legalább kétévesnek kell lennie a technikának, ami azt jelenti, hogy Antonelli már a jelenlegi szabályrendszer szerint épített 2022-es masinával is körözhet). Ennek egy újabb lépése lesz, hogy a Belga Nagydíj utáni napokban Spában is tesztelni fog Antonelli – minderről Andrew Shovlin, a Mercedes vezető pályamérnöke beszélt, aki hangsúlyozta, hogy nem könnyű megszervezni egy ilyen alkalmat, hiszen nincs külön tesztcsapatuk erre a költségplafon miatt is, mint régen:

„És Kimi is rendkívül elfoglalt a Formula-2-es naptár miatt, ami a fő fókusz itt Európában” – tette hozzá Shovlin. „Teljesítünk egy napot vele itt Spában a hétvége után, aztán pedig további eseményeket is tervezünk később az évben. De minden jól halad, és a mostani programok kezdenek afelé fordulni, hogy megtanítsuk, hogyan finomítsuk a hozzáállást az időmérőkhöz, a hosszú etapokhoz. Csak arra törekszünk, hogy ezt mind elvégezzük, és ő is tisztább képet kapjon arról, min kell dolgoznia, hol kell fejlődnie, de eddig minden jól megy.”

f1-antonelli-mercedes-teszt

Marko tagadja, hogy Verstappen jövője összefüggene a maradásával

Mint arról mi is beszámoltunk, néhány napja olyan sajtóértesülések terjedtek el, melyek szerint Helmut Marko maradása biztossá vált 2026-ig a Red Bullnál. Ennek pedig a híresztelések szerint Max Verstappen szempontjából is különös jelentősége lehet, hiszen már hónapokkal ezelőtt arról pletykáltak, hogy a holland szerződésébe bekerülhetett egy olyan záradék, amely lehetővé teszi számára a távozást már a kontraktusa 2028-as lejárta előtt is, amennyiben a 81 éves szakember elhagyja az istállót.

Ez a kiskapu zárulhatott be nemrég, amikor Marko elkötelezte magát a Red Bull mellett – maga az F1-es sportszakmai tanácsadó azonban a Sky Germanynek nyilatkozva tagadta, hogy bármi ilyen kitétel létezne a címvédőnél: „Ez nem igaz. Nem akarunk erről publikusan beszélni. Igazítottunk a szerződésemen. De ennek semmi közvetlen következménye nincs Max Verstappenre nézve.”

f1-verstappen-marko-redbull

A McLaren oldalán tér vissza egy korábbi jelentős szponzor az F1-be

Újabb komoly támogatóval kötött partnerséget a McLaren: a bejelentés értelmében többéves megállapodásra került sor a wokingi Formula-1-es alakulat és a Mastercard között. Az együttműködés értelmében a bankkártyák kiadásával foglalkozó globális pénzügyi vállalat logói természetesen meg fognak jelenni a McLaren autóin és felszerelésein az idény későbbi részében, míg a cég azt ígéri, hogy a kártyatulajdonosok számára exkluzív bepillantást enged a McLarenhez és az F1-hez a Mastercard Priceless Experiences programukon keresztül.

A Mastercard korábban jelen volt már főtámogatóként is az F1-ben: a vállalat volt a névadói szponzora 1997-ben a Lolának, amely egyetlen nagydíjon, az Ausztrál Nagydíjon indult el, ám ott sem tudta kvalifikálni magát, így rögtön meg is szűnt. Ezt követően a Mastercard 1998-tól a 2001-ig a Jordan istálló támogatója volt a száguldó cirkuszban.

f1-mclaren

Eső kavarhatja fel a hétvégi F1-es Belga Nagydíjat

Az előrejelzések szerint ezúttal sem ússzuk meg eső nélkül az F1-es Belga Nagydíjat. Az utóbbi években megszokhattuk, hogy a speciális mikroklíma miatt rendszeresen megfűszerezi a spái hétvégét az időjárás, és várhatóan így lesz ez most is.

Az időjósok jelenleg úgy látják, hogy pénteken és szombaton is esni fog majd az eső, míg a futam napja jelen állás szerint száraz lehet, amire nehezen tudnak majd felkészülni a csapatok.

Ezen a két napon huzamosabb ideig eshet, főleg szombaton látjuk majd ritkán a napot – 20 Celsius-fok körüli hőmérsékletekre kell számítani, valamint enyhe szélre, de amikor esik, akkor tovább hűlhet a levegő.

Vasárnap is van esély kisebb záporokra, de ez még bizonytalanabb – meleg pedig akkor sem várható, maximum 21 Celsius-fokos levegőhőmérsékletet jósolnak jelenleg.

f1-spa

„Valentino a példaképem, de Marc a valaha volt legjobb” – Quartararo

A MotoGP-éra két messze legkiemelkedőbb versenyzője Valentino Rossi és Marc Marquez: előbbi kilenc világbajnoki címet nyert, utóbbi nyolcnál jár jelenleg (a királykategóriában 7-6 az arány az olasz javára). Gyakran felmerül a kérdés, hogy melyikük a jobb versenyző – most ezt kapta meg a 2021-es vb-győztes Fabio Quartararo is a TwoJeys ékszermárka interjújában, a néhány éve a gyári Yamahánál épp Rossi helyére megérkező francia pedig kettős választ adott:

„Mindig Valentino volt a példaképem. Különböző szakaszokból állt vele a kapcsolatom. Amikor hétéves voltam, elkészült vele a közös fotó. Később amikor 15 éves lettem, meghívott a ranchára. Aztán 2021-ben helyet cseréltünk a MotoGP-ben. Akkor hatalmas volt a nyomás, hiszen a király helyét kellett átvennem. Mindenesetre többen is inspiráltak engem, de ötéves korom óta ő a példaképem.”

„Mindig kedveltem Valentinót, de Marc a valaha volt legjobb, még ha kevesebb címet is nyert. 2014-ben megnyerte az év első tíz futamát, és azt gondoltam: ’ki ez a srác?’. Mindennek tetejébe pedig akár esős, akár száraz, akár szeles a verseny, akár jók vagy a legrosszabbak a körülmények, mindig nagyon gyors. Számomra ez a legjobb példa arra, ami leírja, milyen motoros. Nagyon agresszív, és amikor látod motorozni, mindig úgy tűnik, hogy másfél másodperccel gyorsabb nálad.”

motogp-marquez-rossi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Komoly büntetés várhat Verstappenre az F1-es Belga Nagydíjon

Azóta nyilvánvaló Christian Horner Red Bull-főnök elmondása szerint is, hogy előbb-utóbb motorcserés rajtbüntetést kell majd letöltenie Max Verstappennek, hogy a holland autójában a Kanadai Nagydíj második edzésén meghibásodott a frissen beszerelt MGU-K. Akkor a csapat elővigyázatosságból az egész erőforrást kicserélte és elküldte a Honda központjába felülvizsgálatra, és bár hivatalos jelentés azóta sem érkezett a hajtásláncra, az idő múlásával egyre biztosabbá vált, hogy teljes egészében elveszítette azt a motort a címvédő.

A RacingNews365.com most úgy értesülést és arról számolt be, hogy a korábbi feltételezéseknek megfelelően Verstappenék az előzésre és felzárkózásra kiválóan alkalmas Spa-Francorchamps-ban, a Belga Nagydíjon vállalhatják be, hogy beszerelik a szezonban megengedett létszámon felüli ötödik belsőégésű motort a vb-éllovas RB20-asbá. Ha ez így lesz, ez tíz rajthelyes hátrasorolást jelent majd a hollandnak, aki az előző években ugyan nyert hasonló rajtbüntetés után is Spában, most azonban a Red Bull már egyáltalán nincs fölényben a többi élcsapattal, különösen a McLarennel szemben, így sokkal nehezebb felzárkózás várhat rá, mint eddig – és egyúttal Lando Norriséknak is nagy esély lehet ez arra, hogy közelítsenek a vb-tabellán még mindig tetemes fórban lévő Verstappenre.

f1-verstappen-redbull-hun-5

Sajtó: 100 milliós ajánlatot tett le Newey elé az Aston Martin

Azóta központi téma a Formula-1-es paddockban, hogy hol köthet ki Adrian Newey, amióta május elején hivatalossá vált, hogy 2025 első negyedében távozik a Red Bulltól. Eleinte a Ferrari tűnt a favoritnak a tervezőlegenda leigazolására, ám múlt héten az olasz sajtó olyan értesülésekről számolt be, amelyek szerint a Scuderiának nem tetszenek a szakember feltételei.

Így viszont egy ideje már az Aston Martin tűnik a fő esélyesnek arra, hogy megszerezzék Newey-t, az F1-Insider pedig most arról számolt be, hogy Lawrence Strollék nem kevesebb, mint 100 millió eurós fizetést ajánlanak neki négyéves periódusra, ami még a versenyzők között is abszolút topkategóriás juttatásnak számítana. Az F1-Insider szerint is az Aston lehet a befutó, bár azt is megjegyzik, hogy a ferraris lehetőséget sem lehet még teljesen kizárni.

f1-newey-redbull

Bejelentette egyik 2025-ös versenyzőjét a MotoGP amerikai csapata

Nem történt meglepetés a Trackhouse Apriliánál: kétéves szerződéshosszabbítást írtak alá Raul Fernandezzel, aki így 2025-ben és 2026-ban is biztosan az amerikai gárdánál fog versenyezni a MotoGP-ben. A fiatal spanyolt „megörökölte” az RNF-től az istálló helyét átvevő Trackhouse, idén pedig annak ellenére sem szerepel rosszul – a legjobb eredménye egy hatodik hely –, hogy eddig a 2023-as specifikációjú Aprilián ült, csak a nyári szünet utáni Brit GP-től kapja meg a 2024-es RS-GP-t (leszámítva a motorblokkot persze, amelynél tilt ilyesmit a szabályzat). A jövő évtől Fernandez teljes gyári támogatással fog versenyezni, azaz rögtön az idény elejétől a legfrissebb verziót kapja majd.

Várhatóan ő lesz amúgy az egyetlen, aki a folytonosságot fogja képviselni az Aprilia berkein belül, hiszen a gyári istállónál teljes sorcsere lesz azzal, hogy a visszavonuló Aleix Espargaro és a Tech3 KTM-hez átigazoló Maverick Vinales helyére érkezik Jorge Martin és Marco Bezzecchi, míg a Trackhouse jelenlegi másik motorosa, Miguel Oliveira a Yamahára váltó Pramacnál tűnik az egyik favoritnak. A Trackhouse második ülésére a legfrissebb pletykák szerint a KTM-től távozni kényszerülő Jack Miller lehet az egyik fő esélyes, de a Moto2-ben remeklő Joe Roberts is jelölt az eredményei és az amerikai nemzetisége okán is.

raul-fernandez

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Az F1-es pilóták erősorrendje a Magyar Nagydíj után

A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik.

A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.

Charles Leclerc, George Russell, Lewis Hamilton és Logan Sargeant javított, Nico Hülkenberg, Yuki Tsunoda és a sor végén tanyázó Guanyu Zhou rontott a korábbiakhoz képest a Magyar Nagydíjon. Az élen nincs változás, Max Verstappen, Lando Norris, Oscar Piastri és Carlos Sainz alkotja a top négyet a Hungaroringet követően is.

Az F1-es versenyzők erősorrendje az első 13 nagydíj átlaga alapján:

podcast-rankings_13

A Formula Podcast Magyar Nagydíjat értékelő adása itt hallgatható meg:

Vandoorne tesztelheti az F1-es Astont Spában

Stoffel Vandoorne-t ülteti be a 2024-es F1-es autóba az Aston Martin – közölte kedd délután a silverstone-i alakulat. A McLaren korábbi pilótája a Pirelli kétnapos gumitesztjén vezetheti az AMR24-est Spában a Belga Nagydíj utáni kedden és szerdán.

Vandoorne, aki az Aston Martin teszt- és tartalékpilótája, most először vezetheti majd az autót – ráadásul belgaként hazai pályán nyílik erre lehetősége.

f1-astonmartin-vandoorne

A Valkyrie első tesztje: Pályán az Aston Martin Hypercarja

Elindult az Aston Martin WEC-be és IMSA-ba szánt hiperautója, a Valkyrie tesztprogramja: a 2025-ös bemutatkozás előtt két önálló tesztnapon gurult pályára az autó a múlt héten, kedden Silverstone-ban, csütörtökön pedig Doningtonban. A „bejáratás és kezdeti kiértékelő teszt” során készült fotók az első hivatalos képek, melyeket a gyártó az egyelőre álcafestésű LMH-modellről kiadott.

 

A 6,5 literes, szívómotorral hajtott Valkyrie-t – melynek tervezésében Adrian Newey is szerepet vállalt, amikor az Aston Martin önálló F1-es csapat híján még a Red Bull partnere volt – Darren Turner, Mario Farnbacher és Harry Tincknell vezette.

A tesztüzem innentől intenzívvé válik, egy autóval Európában, majd ősztől még eggyel Észak-Amerikában – az Aston Martin és partnere, az amerikai Heart of Racing 2025-ben két autót indít a WEC-ben, valamint egyet az IMSA-ban.

Piastri: A shoey Ricciardóé, én majd kitalálok valami újat

Daniel Ricciardo honosította meg az autó-motorsportban a shoey, azaz a cipőből történő pezsgőivás folyamatát: először a 2016-os Német Nagydíjon ünnepelte cipőzéssel második helyezését, innentől pedig ha nyert vagy dobogón állt, rendszeresen pezsgőt töltött a csukába és jóízűen kortyolt belőle.  Ricciardo más dobogósokat és díjátadókat is rávett a shoey-ra, egyesek szerint jópofa, mások szerint viszont gyomorforgató szokását pedig idővel mások is átvették, egy ideőben szinte az volt a ritkaság, ha valaki a pezsgősüvegből ivott a pódiumon.

 

Ricciardo a McLarennel szerzett egyetlen győzelem, a 2021-es Olasz Nagydíj dobogóján cipőzött utoljára, az idei Brit Nagydíjon azonban újra hódoltak a sajátos élvezetnek a McLaren-pilóták, ám nem dobogón: Lando Norris és Oscar Piastri a szurkolói zóna színpadján húzták meg a pezsgőscipőt. A Hungaroringen azonban elmaradt egy hasonló ünneplés, és Piastri arról beszélt, nem viszi tovább az ausztrál hagyományt:

„A shoey Danny Richez tartozik. Persze engem is rá lehet venni, mivel ausztrál vagyok, de nem is tudom, inkább megpróbálok kitalálni valami újat” – mondta Piastri az FIA-sajtótájékoztatón. „Úgy gondolom, ez már a múlt. Tudom, éppen az előző versenyhétvégén, Silverstone-ban mi is bevállaltuk, de akkor kicsit fel voltunk zaklatva a futam után, szükség volt némi vidámságra. Talán majd a repülőn, hazafelé, most ki tudjuk fizetni a takarítást…De nem, meghagyom ezt Danny Ricnek, ez lehet az ő öröksége. Én is létrehozom majd a sajátom.”

Verstappen hajnali 3-ig szimulátorozott az F1-es Magyar Nagydíj napján – mit szól ehhez a Red Bull?

Ismét két versenyen indult a hétvégén Max Verstappen, ugyanis a hungaroringi F1-es futam mellett becsatlakozott néhány órára a Team Redline színeiben a virtuális spái 24 órásba: ennek keretében hajnali 3 óráig tartott az etapja. Nem először fordul ez elő a hollandnál, hiszen az imolai hétvégén is hasonlóan cselekedett az éjszakai órákban szombatról vasárnapra virradóra. Csakhogy akkor megnyerte vasárnap az Emilia-romagnai Nagydíjat, Mogyoródon viszont csak ötödik lett, és a futam közben és utána is meglehetősen ingerültnek tűnt a világbajnok. Emiatt pedig felmerült, hogy mit szól Verstappen szimulátorversenyzős hobbijához csapata, a Red Bull.

„Pontosan tudja, mire van szükség egy nagydíjhétvégén, és bízunk az ítélőképességében” – reagált minderre a csapatfőnök Christian Horner, akinek szavait a RacingNews365.com portál idézi. „Az emberek levonnak bizonyos következtetéseket, de Max tudja, mire van szükség egy F1-es autó vezetéséhez, egy nagydíj megnyeréséhez és ahhoz, hogy világbajnok legyen. Csapatként mindig együtt dolgozunk, és bármilyen megbeszélésre kerül sor arról, hogyan dorgáljunk meg valakit, azt nem a médiában fogjuk megtenni.”

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko egyébként egyenesen ostobaságnak nevezte, hogy bármi köze lenne Verstappen indulatos rádiózásának ahhoz, hogy éjszaka szimulátversenyzett: elmondása szerint Imolában még tovább fent volt, és egyébként is más a címvédő bioritmusa, egyszer például Zandvoortban délelőtt 10-kor sem ébredt fel a helikopterek zajára.

f1-verstappen-redbull-hun

Hatalmas tömegbaleset, piros zászló és két év után Herta-győzelem az IndyCarban

A szezon egyetlen Egyesült Államokon kívüli és idei utolsó utcai versenyére került sor a hétvégén az IndyCarban, amelynek mezőnye Torontóba látogatott. A vasárnapi futam több incidenst is hozott, közülük a legkomolyabb a 73. körben történt, amikor Pato O’Ward megpördült, autóját pedig Marcus Ericsson, Pietro Fittipaldi, Santino Ferrucci és Nolan Siegel is eltalálta – Ferrucci autója a levegőbe is repült és a tetején landolt, így jött a piros zászlós megszakítás.

Aki nem hibázott egész hétvégén és a versenyen sem, az Colton Herta volt, aki a pole-ból indulva szinte végig vezetett, és ezzel bő két idény után ünnepelt újra győzelmet az IndyCarban. Az Andretti Kyle Kirkwood révén kettős diadalnak örülhetett, míg a dobogót Scott Dixon tette teljessé, megelőzve a bajnoki címvédő és éllovas Alex Palout.

A Penske triójának pocsékul sikerült a versenye: Will Power a hajrában küldte a falba egy kemény előzési kísérlettel Scott McLaughlint, amiért büntetést kapott, míg Josef Newgarden a bokszban is időt veszített, defektet is kapott, így a top 10-ből is kiszorult. Mindössze 15 autó ért amúgy célba, közülük a 14. helyen az a Theo Pourchaire, akit a néhány héttel korábbi váratlan kirúgása után hívott vissza az Arrow McLaren az edzésen kézsérülést szenvedő Alexander Rossi helyére. Íme, a futam videós összefoglalója:

 

A futam végeredménye:

1. Colton Herta Andretti/Curb-Agajanian Honda  
2. Kyle Kirkwood Andretti Honda 0.3469
3. Scott Dixon Ganassi Honda 0.9680
4. Alex Palou Ganassi Honda 1.6911
5. Marcus Armstrong Ganassi Honda 2.7719
6. David Malukas Meyer Shank Honda 3.0853
7. Christian Lundgaard RLL Honda 3.8925
8. Rinus VeeKay Carpenter Chevrolet 4.6346
9. Romain Grosjean Juncos Hollinger Chevrolet 5.6537
10. Graham Rahal RLL Honda 6.1456
11. Josef Newgarden Penske Chevrolet 10.4924
12. Will Power Penske Chevrolet 11.5555
13. Linus Lundqvist Ganassi Honda 1 kör / 6.7013
14. Theo Pourchaire McLaren Chevrolet 1 kör /7.1210
15. Toby Sowery Coyne/WR Honda 1 kör /7.4747
16. Scott McLaughlin Penske Chevrolet  
17. Pietro Fittipaldi RLL Honda  
18. Nolan Siegel McLaren Chevrolet  
19. Pato O’Ward McLaren Chevrolet  
20. Santino Ferrucci Foyt Chevrolet  
21. Marcus Ericsson Andretti Honda  
22. Kyffin Simpson Ganassi Honda  
23. Felix Rosenqvist Meyer Shank Honda  
24. Hunter McElrea Coyne Honda  
25. Sting Ray Robb Foyt Chevrolet  
26. Agustin Canapino Juncos Hollinger Chevrolet  
27. Christian Rasmussen Carpenter Chevrolet  

Ítéltek a stewardok, nem állta meg a helyét Verstappen vádja

A Magyar Nagydíjat követő nyilatkozatokban két eltérő álláspontot hangoztatott az 1-es kanyar ütközésének két érintettje, Max Verstappen és Lewis Hamilton: a holland állította, riválisa irányt váltott a féktávon, míg a brit kitartott amellett, hogy nem mozdított a kormányon. Az incidens miatt vizsgálódó stewardok 17:50-re meghallgatásra rendelték be a két felet – Hamilton megváratta őket, a sajtótájékoztatóról idő előtt távozott, de még így sem ért időben a meghallgatásra.

A versenyfelügyelők jegyzőkönyvéből kiderül, a két érintett ugyanezt az álláspontot hangoztatta a testület előtt is. A stewardok begyűjtötték az időmérő rendszer és a telemetria adatait, valamint a kamerafelvételeket, melyek alapján megállapították, Verstappen a DRS miatt gyorsabban érkezett a kanyarba, mint a korábbi körökben, de ugyanakkor fékezett, ami a kerekek blokkolásához vezetett a kontakt pillanata előtt. Hamilton a felvételek alapján ugyanabban az ívben kanyarodott, mint a korábbi körökben – ez nem számít irányváltásnak, bár tény, hogy a 44-es autó többet tehetett volna az ütközés elkerülése érdekében.

A stewardok arra jutottak, hogy egyik versenyző sem hibáztatható túlnyomórészt az ütközésért, ezért nincs büntetés. Hamilton a baleset után zavartalanul folytatta a futamot, így végzett harmadik helyen, Verstappen elemelkedett és a bukótérbe sodródott, ezért lett ötödik.

Piastri későn ért a sajtótájékoztatóra, Hamilton hamarabb ment el – a stewardokhoz sietett

Helyszíni kollégáink jelentik a Hungaroringről: a Magyar Nagydíjat követő, első három helyezett részvételével zajló FIA-sajtótájékoztatón Lando Norrist már javában kérdezték, mikor beesett Oscar Piastri – az első futamgyőzelem ünneplése mellett nehéz tartani a menetrendet.

De a sajtóesemény végére is megüresedett az egyik szék: Lewis Hamiltonnak távoznia kellett, mivel a versenyfelügyelők irodájában volt jelenése. A harmadik helyezettet 17:50-re idézték be Max Verstappennel együtt, a páros hajrában történt ütközése miatt. A bíráknak és Verstappennek így is várakoznia kellett, mivel Hamilton így is késve indult el a sajtótájékoztatóról. A háromszoros világbajnok egyébként riválisát hibáztatja: szerinte Hamilton a féktávon folyamatosan húzódott jobbra – a Mercedes versenyzője ezt cáfolja, ő arról beszél, nem is mozdított a kormányon.

A médiazónában elhangzottakat az este folyamán folyamatosan szállítjuk a Formula.hu-n!