Erősorrend: Zárul az olló az élen
https://formula.hu/parc-ferme/38432
A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik. A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.
Max Verstappen idei leggyengébb hétvégéje nyomán tovább zárult az olló a lista első négy helyezettje között, miután Oscar Piastri a tavalyi Brit Nagydíj után másodszor kapott kerek tízest tőlünk. A legalacsonyabb pontszám ezúttal Bottasé lett, így ennek, valamint saját remeklésének köszönhetően Perez elmozdult az utolsó hármasból.
Itt látható az F1-es versenyzők erősorrendje az eddigi 17 nagydíj alapján – az összesítésbe csak azok kerültek be, akik legalább négy futamon rajthoz álltak.
A Formula Podcast Olasz Nagydíjat értékelő adását – benne a pontszámokkal – itt tudjátok meghallgatni:
Lawson elfelejtett szólni a csapatának az F1-es debütálásról
https://formula.hu/parc-ferme/36510
Képzeld csak el, milyen érzés lehet, hogy a csapatod egyik versenyzője váratlanul bemutatkozik az F1-ben – csak éppen nem szól róla neked! Ezt élték meg a Holland Nagydíjon a Team Mugen Super Formula-istállójának vezetői, a Daniel Ricciardo kéztörése miatt hirtelen autóba ültetett Liam Lawson ugyanis az izgalom hevében elfelejtette értesíteni csapatát a történtekről.
Ezt akkor árulta el a harmadik hétvégéjét teljesítő új-zélandi ifjonc, amikor megkérdezték, hogy mit szólt a csapata a nagy hírhez: „Most, hogy kérdezed, meg se mondtam nekik…” – felelt az állandó F1-es ülésre vágyó Lawson nevetve. „Minden nagyon-nagyon gyorsan történt, és persze azóta beszéltem velük, de tulajdonképpen nem mondtam el nekik ezt az egészet. Viszont nagyon támogatóak voltak egész szezonban, és csodálatos volt velük dolgozni, és őszintén úgy hiszem, hogy ez rengeteget segített abban, hogy készen álljak egy ilyen feladatra is.”
A bajnoki címért küzdő Lawsont arról is megkérdezték, higy részt tud-e venni a Super Formula szezonzáróján, amire úgy felelt, hogy mivel addig még másfél hónap van hátra, bőven van ideje Ricciardónak felépülnie.
Megússza a szingapúri rajtbüntetést Albon?
https://formula.hu/parc-ferme/36509
Csupán öt kört tett meg Alex Albon a Szingapúri Nagydíj második szabadedzésén, mielőtt motorhibával leállt – a csapat tájékoztatása szerint az energia-visszanyerő rendszer hibásodott meg, a Williams ERS-e a kör közben egyszer csak elszállt.
„Úgy gondoljuk, a probléma az akkumulátorhoz köthető” – nyilatkozta pénteken Albon. A thaiföldi a szabályokban engedélyezett maximális négy egységet felhasználta már a belsőégésű motor, turbó, MGU-H és MGU-K alkatrészekből, az akkumulátorból azonban még csak kettőt.
„Azt hiszem, elkerülhető a rajtbüntetés, de nem vagyok benne teljesen biztos” – mondta az elmúlt futamokon két kiváló rajthelyezést, Hollandiában negyedik, Olaszországban hatodik startpozíciót megszerző Albon.
A csapat sajtóközleményében még optimistábban fogalmazott erről: „Szerintem ismerjük már a problémát, ezért nem fog sokáig tartani megjavítani. A meghibásodást leszámítva az autót nem éreztem rossznak, azt pedig nem hiszem, hogy bármennyi büntetést kapni fogunk, de este még foglalkoznunk kell vele.”
Fotó: Williams
Mikor lesz az F1-es Szingapúri Nagydíj időmérője?
https://formula.hu/parc-ferme/36508
A szombati napon a harmadik szabadedzést és az időmérőt rendezik a szingapúri F1-es hétvége során, és bár helyi idő szerint esti menetrendet követnek a szervezők, hogy villanyfényes eseményt rendezzenek, de az időeltolódás miatt ez nálunk nagyjából a megszokott időpontokat jelenti.
Harmadik szabadedzés: szombat 11:30-12:30
Időmérő edzés: szombat 15:00-16:00
A futamot majd vasárnap 14:00-kor rendezik.
fotó: dppi
Sainz: Versenytempóban most is a Red Bull a legjobb
https://formula.hu/parc-ferme/36507
Ugyan az egykörös tempó terén a Ferrari vitte el a pénteki napot és a riválisok szerint a vörösök meg is szerzik majd a pole, de a nap legjobb körét megfutó Carlos Sainz szerint nem eszik azt olyan forrón: a hosszabb etapokon már látszott is, hogy mennyire jó a Red Bull.
„Nem, én nem gondolom, hogy a Red Bull bajban lenne. Ha megnézzük a hosszabb etapos tempójukat, rögtön az ő autójuk tűnik a legerősebbnek, szóval szerintem amint az egykörös teljesítményüket kisimítják, harcban lesznek a pole-ért. Remélhetőleg mi is benne leszünk ebben, és úgy tűnik, hogy az Aston Martin, a McLaren és a Mercedes is benne lehet. Izgalmas nap lesz, és remélhetőleg a legtöbbet hozzuk ki belőle” – mondta péntek este Sainz.
fotó: dppi
Az FIA írásban figyelmeztette Helmut Markót arra, hogy viselkedjen
https://formula.hu/parc-ferme/36506
A Sergio Perezzel kapcsolatos rendkívül kínos és kellemetlen megszólalásai, magyarázkodásai után Christian Horner sem tudta érdemben megvédeni Dr. Helmut Markót, a Red Bull tanácsadóját, a pénteki nap során pedig az is kiderült, hogy az FIA sem hunyt szemet az elhangzottak felett.
A Nemzetközi Automobil Szövetség szóvivője a Racingnews365.comnak megerősítette: írásos figyelmeztetést küldtek Markónak azzal kapcsolatban, hogy milyen felelősséggel tartozik motorsport-közszereplőként, és hogy mit mond ki az FIA etikai kódexe.
fotó: dppi
Wolff a Wikipédiáról: Mondhattam volna értelmesebb dolgot
https://formula.hu/parc-ferme/36505
Toto Wolff az F1-es Olasz Nagydíj után úgy nyilatkozott Max Verstappen történelmi tízes sorozatáról, hogy az ilyesmi egyedül a Wikipediára való, azt pedig senki nem olvassa, amire Verstappen tegnap csípős választ adott. Wolffot a mai csapatfőnöki sajtótájékoztatón, melyen a Formula.hu is képviseltette magát, a Massa-ügy és lehetséges fejleményei mellett erről a nyilatkozatról is megkérdezték, ő pedig igyekezett megmagyarázni szavait:
„Ha megnézzük ezt a megjegyzést és a körülményeket, felmerülhet a kérdés, hogy ez volt-e a legértelmesebb dolog, amit mondhattam, és valószínűleg nem… De én így gondolkodom, ezt Niki Laudától tanultam, aki ingyen autómosásért cserébe is megvált a trófeáitól, s ilyesmit nálam se sokat találni otthon, mert ez egyikünknek sem számított sosem.”
„Az F1-ben mindent ki kell érdemelni, és ahogy gyakran mondtam idén: a bajnoki címeket a legjobbak nyerik, és a náluk zajló remek munkát el kell ismerni. Egy újabb komoly trófea körül hozzájuk hamarosan, és ez a legértékesebb dolog: a legjobb versenyző a legjobb autóban világbajnok lesz.”
Játssz és nyerj a Formula.hu F1-es tippjátékával!
https://formula.hu/parc-ferme/36523
Ezen a héten is folytatódik a Formula.hu F1-es tippjátéka, a Formula Tipper: a bajnokság részletei, szabályzata, működése ezen a linken elérhető, és ha csatlakoztok a Formula.hu bajnokságához, akkor minden hétvégén nyerhettek.
Ugyanis aki a bajnokságban a legtöbb pontot szerzi az adott hétvége során, azt megajándékozzuk egy Autósport évkönyvvel, szerkesztőségünk évösszefoglaló kiadványával!
Akkor is érdemes tehát játszani, ha a bajnokságban már nincs esély jó végeredmény elérésére: tartsatok velünk a Szingapúri Nagydíjon!
Lawson: Most már nem érem be az F1-nél kevesebbel
https://formula.hu/parc-ferme/36504
A Red Bull kötelékébe tartozó Liam Lawson előtt élete lehetősége adódott, mikor a Holland Nagydíj második szabadedzésén Daniel Ricciardo eltörte a csuklóját. Az új-zélandi pilóta helyettesítette az asuztrált a Holland, majd az Olasz Nagydíjon is, most pedig Szingapúrban építgetheti tovább karrierjét. Lawson saját elmondása szerint szerelmes lett az F1-be, így már nincs is számára más opció a jövőben, mint a száguldó cirkusz.
"Most, hogy belekóstolhattam a Formula-1-be, már tudom, hogy mit akarok csinálni. Egyszerűen imádom, szóval a jövőben nem fogom beérni kevesebbel. Jelenleg abban a helyzetben vagyok, hogy ebből a lehetőségből kell kihoznom a legtöbbet. Nyilván majd meglátjuk, hogy mi fog történni, de egyértelműen nagyon ritka lehetőséget kaptam most azáltal, hogy F1-es autót vezethetek, szóval seretném a lehető legtöbbet kihozni ebből."
Arról, hogy a jövő hétvégi Japán Nagydíjon is ő fogja-e vezetni az AlphaTaurit, egyelőre nem tudott választ adni az új-zélandi: "Jó volna Suzukában is versenyezni, de majd kiderül, mi lesz ott."
Videó: Valentino Rossi DJ-nek állt a misanói MotoGP-hétvégén
https://formula.hu/parc-ferme/36503
A Doktor láthatóan élvezte a hangulatot az olaszországi MotoGP-futamon:
Verstappen: Itt lehet a győzelmi sorozat vége?
https://formula.hu/parc-ferme/36502
Miután Miamitől egészen Monzáig veretlen maradt, Max Verstappen megdöntötte a legtöbb sorozatban elért F1-es győzelem rekordját, mely immár kereken 10-nél jár, arra azonban, hogy ezt sikerülhet 11-re növelni a hétvégén, nem venne mérget a kétszeres világbajnok. Verstappen ugyanis más véleményformálókhoz hasonlóan úgy érzi, hogy Szingapúrban közelebb lehetnek hozzájuk a riválisok:
„Szerintem itt nem vagyunk olyan versenyképesek, mint más pályákon. Úgy érzem, hogy az utcai pályák kevésbé fekszenek jól az autónknak. Persze így is jó munkát végezhetünk, de nagyon szoros lesz” – mondta a holland, aki győzelmi sorozatára is kitért:
„Sosem figyeltem igazán a számot, hogy épp nyolc, kilenc vagy tíz, mindig csak a legjobbat akartam kihozni magamból. Így minden hétvégén ugyanakkora nyomást helyeztem magamra a legjobb eredményért, ebből a szempontból semmi sem változott igazán. Persze meg fogom próbálni folytatni ezt a szériát, de tudom, hogy egy nap majd véget ér. Általában az utcai pályákon nagyobb a kockázat, a káosz, de azért vagyunk itt, hogy nyerjünk, és meg is fogjuk próbálni.”
Mi kell a suzukai F1-es bajnokavatáshoz?
https://formula.hu/parc-ferme/36501
Szingapúrban még biztosan nem avat világbajnokot az F1, azt viszont már nem lehet kizárni, hogy a tavalyi évhez hasonlóan ismét Suzukában kerüljön fel a korona Max Verstappen fejére – ráadásul ez azt jelentené, hogy hat nagydíjjal (és három sprinttel) a vége előtt húzná be a végső győzelmet a holland.
Előnye jelenleg 145 pont csapattársával szemben, s ahhoz, hogy a Japán Nagydíjról világbajnokként távozhasson, 180 ponttal kellene vezetnie előtte – azaz két hétvége alatt 35 ponttal kellene növelnie előnyét. Ahhoz, hogy erre egyáltalán matematikai esélye legyen, legalább 9 pontot kell vernie a mexikóira Szingapúrban, azaz ha Sergio Perez legalább a második helyen ér célba a hétvégi futamon, azzal már el is dől, hogy Japánban még nem lesz bajnoki ünneplés.
A konstruktőri bajnokság egyébként extrém esetben már most, Szingapúrban eldőlhet, amennyiben a Red Bull kettős győzelmet arat, a Mercedes pedig nem szerez pontot – vagy a csillagosok legföljebb egyet szereznek, de ebben az esetben a Red Bullnak a leggyorsabb körre is szüksége van.
Mindenki marad a helyén? Már csak három hely kiadó 2024-re!
https://formula.hu/parc-ferme/36500
Az előző évek felfordulásához képest ezúttal jóval nyugodtabb a pilótapiac, hiszen szeptember közepére a jövő évi mezőny 20 tagjából már 17-et bejelentettek, akik kivétel nélkül maradnak idei állomáshelyükön. Mivel a williamses Logan Sargeant és a jövőre már minden bizonnyal a Hugo Boss brandjét viselő AlphaTauri-pilóta, Yuki Tsunoda maradására is komoly esély van, s utóbbi csapattársa a jelenleg kézsérüléséből lábadozó Daniel Ricciardo, illetve helyettese, Liam Lawson közül kerülhet ki, azt sem lehet kizárni, hogy egyetlen csapatváltás sem történik a tél során.
Hasonlóan eseménytelen pilótapiacot legutóbb 2008 és 2009 között láthattunk, akkor egyedül a Red Bull-családon belül történt változás: a visszavonuló David Coulthard helyére Sebastian Vettelt léptették elő a Toro Rossótól, s a helyén Sebastien Buemi ejthette meg bemutatkozását.
Legendás festés a Szingapúri Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/36499
Miközben a McLaren sötét irányba ment el az első villanyfényes F1-es futam 15. jubileumán, a Williams világosít: a megszokott sötétkék dizájn helyett a Gulf legendás festésének korábban több jelölt közül kiválasztott „Bolder than Bold” elnevezésű újraértelmezését viseli magán Albon és Sargeant autója. A különleges festést holnap már a pályán is megcsodálhatjuk, addig is itt van néhány kép a virtuális verzióról – az EA Sports idei F1-es játékából.
Zhou: Csak egy évre szól, aztán új projektbe vág a csapat
https://formula.hu/parc-ferme/36498
Ahogy arról beszámoltunk, ma hivatalosan is bejelentette az Alfa Romeo, hogy 2024-re megtartja pilótapárosát, Valtteri Bottast és Guanyu Zhout. Ez a kínai oldaláról volt kérdés, hiszen Bottasnak még szerződése volt a következő idényre, de Zhou szavai alapján 2025-re már senki helye sem biztos: akkor száll ki az Alfa Romeo és kezdhetik meg a hivatalos előkészítést az Audi beszállására, ami új időszámítást jelent.
„A jövő évről van szó, arra szól a szerződés. 2024 biztosított, azt követően pedig a csapat beleveti magát egy új projektbe, szóval mindenről majd a következő év után születik döntés. Addig nyitva maradnak a lehetőségek” – mondta Zhou a mai sajtóbeszélgetésen.
Videó: így zongorázik Lewis Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/36497
Charles Leclerc dalokat is komponál, Lewis Hamilton itt azért még nem tart, de azért feltalálja magát, ha leültetik egy zongora elé:
Ezzel magyarázza Magnussen a csapaton belüli különbséget
https://formula.hu/parc-ferme/36496
Nem hoz szerencsét a második év a Haasnál: tavalyelőtt Mick Schumacher lemosta a pályáról Nyikita Mazepint, de tavaly Schumacher jelentősen alulmaradt a visszatérő Kevin Magnussenhez képest, idén viszont Magnussen halovány az új szerzemény Hülkenberghez viszonyítva.
A dán úgy véli, a vasárnapi futamokon ő is képes kihozni a Haasból, ami a gumikat rosszul kezelő autóban van (a pontok aránya 9-2 Hülkenberg javára), de az időmérőn a német jobban boldogul a problémás VF-23-mal, így kedvezőbb rajthelyről indulhat.
„Nincs arról szó, hogy ne tudnám vezetni ezt az autót. A vasárnap mindig rendben van, csak egy körön szenvedek néha. Voltak nekem is jó időmérőim idén, Miamiban negyedik lettem, szóval nem arról van szó, hogy soha nem menne. De úgy néz ki, ő kicsit sűrűbben boldogul a problémával együtt. De úgy érzem, kezdek fordítani” – idézi a RacingNews365 Magnussent. Hülkenbergnek valóban kicsit sűrűbben jön össze az időmérő: 11-3 a kvalifikációs mérleg, ennél egyoldalúbb csak a Williams, a Red Bull és az Aston Martin párharca.
Fotó: Haas
A szingapúri F1-es hétvégén megint leszakadhat az ég
https://formula.hu/parc-ferme/36495
Úgy néz ki, az Olasz Nagydíj valóban kivétel volt, és 2023-ban a Formula-1-es nagydíjak velejárója az eső a hétvége valamelyik pontján.
A Szingapúri Nagydíj hétvégéjén a várhatóan száraz péntek (a csapadék valószínűsége csak 20 %) után lehetséges az eső szombaton (40 %) és valószínű vasárnap (60 %) – írja a RacingNews365. Vasárnap zivatar is kialakulhat, azonban a csapadék mindkét nap a déli órákban, kora délután várható, miközben az időmérő és futam helyi idő szerint csak este, 21 és 20 órakor kezdődik. A múltban láthattuk, hogy Szingapúrban gyorsan szárad a pálya, de ne lepődjünk meg, ha a nedves aszfalt is tényező lesz a szezon 15. versenyhétvégéjén.
A nagydíjon a szokásos forróság várható, a legmagasabb hőmérséklet mindhárom nap 33-34 Celsius-fok lehet: ez a villanyfényes időmérő és futam kezdetére 29-30 Celsiusig fog visszaesni.
Fotó: Pirelli
Ecclestone a Massa ügyről: „Ez csak a pénzről szól”
https://formula.hu/parc-ferme/36494
Az autósport egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó témája most Felipe Massa jogi ügye: az egykori Ferrari-versenyző ügyvédi csapata megindította az offenzívát, melynek kihirdetett célja a 2008-as világbajnoki cím Massának ítélése.
Az egész ügy a Formula-1 egykori vezetője, Bernie Ecclestone egyik kijelentésével indult: a most 92 éves üzletember beszélt arról, hogy 15 évvel ezelőtt az F1 és FIA részéről tudták, csalás történt a Szingapúri Nagydíjon, ám eltussolták az ügyet. Ecclestone azóta állította, nem emlékszik erre az interjúra – most röviden, de annál velősebben nyilvánította ki véleményét Massáék törekvéséről.
Ecclestone és Massa 2008-ban (fotó: DPPI)
„Ez mind csak a pénzről szól a Massa klán részéről” – mondta a Blick lapnak. Bár Massáék állítják, az igazságérzet vezérli őket, hallottunk már az esetlegesen több tízmillió eurós kártérítésről. Ecclestone ennek megnyerésére sem ad esélyt: „Az esélye nulla. Ennyi erővel Hamilton és a Mercedes is beadhatott volna keresetet az FIA ellen a 2021-es Abu Dhabi szezonzáró után.”
A legfrissebb újdonság a Massa ügyben, hogy az ügyvédek arra szólították fel a Ferrarit, az Alpine-t (az akkori Renault jogutódját), az ING-t, Pat Symondst és Steve Nielsent, hogy őrizzék meg az üggyel kapcsolatos dokumentumaikat – ezt az Alpine a Racingnews365 megkeresésére cáfolta.
Massáék értesítést küldtek a 2008-as ügy több érintettjének, például a Ferrarinak és a Renault-nak is
https://formula.hu/parc-ferme/36493
Mára is jutott egy hír Felipe Massa egész évet behálózó jogi ügyével kapcsolatban: az ügyvédi csapata több érintettnek is értesítést küldött arról, hogy őrizze meg a botránnyal kapcsolatos dokumentumait. Ilyen értesítést kapott a Ferrari, az Alpine (az akkori Renault), a Renault akkori főszponzora, az ING, valamint az akkori technikai igazgatója, Pat Symonds, illetve az FIA sportigazgatója, a Renault akkori sportigazgatója, Steve Nielsen.
Az értesítésben a PlanetF1 szerint az szerepel, hogy az érintettek kötelesek megőrizni minden rendelkezésükre álló, releváns dokumentumot.
Schumacher: Még nem láttátok az igazi Micket
https://formula.hu/parc-ferme/36492
Továbbra is szeretne visszakerülni az F1-es mezőnybe Mick Schumacher és ahogy arra korábban is tett már utalást, most is kiemelte: szerinte megérdemli az esélyt, tudja, hogy milyen csapatoknál kaphat ilyet, és szeretné megmutatni, hogy mire képes.
„Pilótaként csak is nyerni akarok, de közben reálisan is kell látnom a helyzetet. Viszont még senki nem láthatta az igazi Micket. Igen, jelenleg nincs ülésem, de az utóbbi két-három évben láthattuk, hogy bármi megváltozhat, még akkor is, ha valakinek van szerződése. Szóval nem lehet feladni a reményt” – mondta a Sky Germany kérdésére.