DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat

Power biztonsági öve korán eldöntötte: Palou háromszoros IndyCar-bajnok!

A hétvégén rendezték az IndyCar 2024-es szezonzárójának fináléját Nashville-ben, amelyre hárman érkeztek meg matematikai eséllyel a bajnoki címre, ám a start pillanatában Scott McLaughlin már ki is szállt a küzdelemből, hiszen a rajthoz állás legalább öt pontot már garantált Alex Palounak. A 33 egységnyi hátrányban lévő Will Powernek azonban lehetett volna némi sansza a fordításra, főleg azok után, hogy ő a negyedik, míg a spanyol éllovas egy motorcsere után csupán a 24. helyről vághatott neki az oválversenynek.

Az összetett elsőség sorsa azonban gyorsan eldőlt, ugyanis alig néhány kör után Powernek ki kellett állnia a bokszba: mint kiderült, a biztonsági övével adódtak gondok – elmondása szerint nem is csak meglazult, hanem egyszerűen kicsatolt –, és mire azt megoldották, már ötkörös hátrányba került. Innentől pedig Palounak már semmi extrát nem kellett csinálnia, a 11. helyen befutva is kényelmesen bebiztosította karrierje harmadik bajnoki címét az IndyCarban – mindezt négy évad leforgása alatt, 27 évesen!

indycar-palou-nashville

A versenyt eközben Colton Herta nyerte, akinek egyfelől ez volt az első győzelme oválon, másfelől ezzel Powert és McLaughlint átugorva ő végzett a bajnokság második helyén. Az amerikai pilóta a hajrában Pato O’Wardot utasította maga mögé, míg a harmadik helyen Josef Newgarden ért célba. A futamon több baleset is történt amúgy: Felix Rosenqvist, Katherine Legge és Marcus Ericsson is közelebbi kapcsolatba került a fallal. A verseny videós összefoglalója az alábbiakban tekinthető meg:

Videó: Víztározóba esett egy versenyző a Janner Ralin

Johannes Keferböck és Ilka Minor csobbant egyet a fagyos víztározóban az Ausztriában zajló Janner Ralin. Szerencsére mindketten sértetlenül ki tudtak szállni az elmerülő autóból.

rali

Kalóztámadást is túlélt az egyik csapat, így lehet ott a Dakaron

A Dakar Rali mindig is az elképesztő történetek futama volt, íme itt az újabb: a brazil Rodrigo Varela és Enio Bozzano arról kapott értesítést karácsony magasságában, hogy a T4-es autójukat szállító hajót kalóztámadás érte a Vörös-tenger környékén. A Houthi kalózok a térség hírhedt csoportja, korábban is volt már velük komolyabb probléma.

Óriási szerencsére a hajó túlélte a támadást és el tudott menekülni, de csak úgy, ha teljességgel megváltoztatta az útvonalát, így húsz nappal később ér a helyszínre, mint kellene.

A csapatnak emiatt vészmegoldásként keresnie kellett egy másik elérhető autót, ami időben megérkezhet a helyszínre, és végül egy portugál csapatnál találtak is egyet, amin végre tudták hajtani a szükséges módosításokat még a gépátvétel előtt, így el tudtak rajtolni a Dakaron – tartalék alkatrészeik viszont szinte alig vannak, hiszen azok is a megtámadott, eltérített hajón érkeznek.

A hajó jön, a csapatnak addig is ki kell tartania, ami olyan jól sikerült, hogy a prológ ötödik helye után a szombati első éles szakaszt rögtön megnyerték – a Dakar csodái…

rodrigo-varela-4-1

fotó: rallyraidnetwork.com

Videó: így néz ki belülről Al-Attiyah motorhome-ja a Dakaron

A kéthetes sivatagi versenyen nagyon nem mindegy, hogy ki milyen körülmények között tud pihenni: az utóbbi két év győztese, Nasser Al-Attiyah bemutatja a maga "lakását" az alábbi videóban:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Red Bull Motorsports (@redbullmotorsports) által megosztott bejegyzés

Hogyan kezdték a magyarok a Dakart?

Négy egységnek szurkolhatunk az idei sivatagi száguldáson, de nem indult számukra egyszerűen a kéthetes maraton.

Az autósok között a Challenger kategóriában, vagyis egy T3-as buggyval induló Lónyai Pálnak rögtön technikai akadtak gondjai az első szakaszon (hajtásproblémákkal küzdött, a szakasz második felében csak az első két kerék hajtott, addig a 20. hely körül mozgott), és végül csak a 37. helyen zárt a 39 célba érőből, bő három óra hátránnyal tudott kiérni a szelektívről, de a szerviz után újult erővel folytathatja a küzdelmet.

A kamionosok között remek tempót diktált a Qualisport Racing: Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László az előkelő 13. helyen fejezte be a napot a Scaniával – a hátrányuk bő egy óra lett a végére az első helyezetthez képest.

Szintén a kamionosok között versenyez Darázsi Zsolt és Léner Tibor a Team SSP MAN-jével, ők a 41. pozícióban zárták a napot közel hat óra lemaradással, míg csapattársaik, Szalai Norberték a 46. helyről rajtolhatnak ma, a második szakaszon.

lónyai

fotó: LP Racing

Már a 2025-ös autóját is tervezi a Red Bull

Még a 2024-es autók bemutatója sem kezdődött el, de a vezető teljesítménymérnök, Ben Waterhouse elárulta, hogy az energiaitalosok már a 2025-ös autón is gőzerővel dolgoznak. "Az RB19-esnek is megvoltak a maga határai. Gondoljunk csak Szingapúrra, ahol nyilvánvalóan előtörtek a negatív erények is."

"Ugyanakkor egyértelmű, hogy sok már helyen nagyon erős autónk volt, így ezeket szeretnénk még tovább erősíteni. Ami az RB20-at illeti, az az autó már legalább hat hónapos, a figyelmünket pedig szépen lassan átirányítjuk az RB21-re."

Alonso síeléssel pihen rá a 2024-es szezonra

2023-ra az Aston Martinhoz igazolt Fernando Alonso, amely egy újabb rossz döntésnek nézett ki részéről, azonban mindenki legnagyobb meglepetésére a spanyol versenyző végre jó lóra tett, és az Aston Martin abszolút versenyképes autót épített a mögöttünk hagyott szezonra. Hogy a csapat fenn tudja-e tartani tavalyi formáját, esetleg még egy lapáttal rá tud-e tenni, az idei szezon egyik nagy kérdése lesz. Mindenesetre Alonso egy kis síeléssel pihen rá a rendkívül hosszúnak ígérkező 2024-es szezonra.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Fernando Alonso (@fernandoalo_oficial) által megosztott bejegyzés

 

Távozik a Ferrari korábbi főstratégája

Az olasz Corriere dello Sport értesülései szerint távozik a Ferrari Formula-1-es csapatától Inaki Rueda, aki 2015-ben csatlakozott a Scuderiához. Sokáig a Ferrari főstratégájaként dolgozott, mígnem Frederic Vasseur érkezésével visszafokozták a gyárba. A 2022-es szezonban rengeteg stratégiai hibát vétettek az olaszok, s 2023 óta már Ravin Jain dolgozik a helyszínen azért, hogy a lehető legjobb versenystratégiát biztosítsák Sainznak és Leclerc-nek.

Rueda nem szakad el teljesen a Ferraritól, továbbra is a család tagja marad, azonban az F1-es projektben már egyáltalán nem lesz érintett. A Corriere infirmációi szerint valamelyik sportautós részlegen kaphat szerepet a 45 esztendős spanyol szakember.

Megbukott a törésteszten a Red Bull? Marko ködösít

Több külföldi oldal is kész tényként közölte a héten, hogy a Red Bull új autója megbukott az FIA frontális töréstesztjén, azonban erről hivatalos megerősítés egyik fél részéről sem érkezett azóta sem.

A Red Bull tanácsadója, Dr. Helmut Marko - aki további három évig tölti be ezt a pozíciót - most megtörte a csendet, de igazi választ ő sem adott a kérdésre: "Ha átmegyünk az első törésteszten, akkor pont az lett volna a gond! Akkor valahol nem végeztünk volna megfelelő munkát" - mondta Marko, akinek szavaiból azért arra lehet következtetni, hogy valóban elbukott a Red Bull az első próbán.

Niki Lauda fia is rajthoz áll a Dakaron

A háromszoros F1-es világbajnok első fia, Lukas az élete első Dakarján vesz  részt a napokban: egy T3-as Can-Ammel vesz részt a prológgal ma megkezdődő sivatagi száguldáson.

Lauda sosem volt profi versenyző, de a tereprali mindig is vonzotta, és 2022-ben Marokkóban debütált is egy Can-Am Maverickkel, és 2023-ban is rajthoz állt ugyanezen a versenyen.

Idénre nagyobb fába vágta a fejszéjét a Dakarral, és a prológon a 41 T3-as között a 21. helyen zárt a Challenger kategóriában.

dakar-lauda

Elképesztő videó: szemből érkezett, riválisának ütközött egy autós a Dakar prológján

Hajmeresztő felvétel az Ultimate Dakar Racing belsőkamerás videóján: az egyik bukkanó után a navigációt elrontó rivális szemből érkezet meg, nem tudták elkerülni az ütközést. Még az első éles szakasz előtt, a prológon...

„Még Verstappennel sem tudnánk nyerni”

Az F1-ben elérhető sikerek továbbra is nagyrészt az autón múlnak, a pilóta csak nagyon kis százalékot tud hozzátenni – ezt erősítette meg most Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is, aki azt mondta, hogy inkább Adrian Newey-t igazolná le az istállóhoz, és nem Max Verstappent.

„Őt választanám, mert biztos, hogy győztes autót tud építeni. Még ha Verstappent is tennénk a mi autónkba, nem tudnánk nyerni. Szerintem Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen is tudna futamokat nyerni, ha Red Bullunk lenne” – fogalmazott Steiner a The Athletic kérdésére.

f1-haas-steiner

Szívrohamot kapott, kórházban van a korábbi F1-es pilóta

Wilson Fittipaldi még a karácsonyi ebéd során nyert félre egy darab húst, és kapott szívrohamot, amiről felesége, Rita adott tájékoztatást január 4-én. A 80 esztendős Fittipaldit újraélesztették, kórházban van, de a családja várja, hogy felébredjen, ami egyelőre nem történt meg.

A brazil expilóta a kétszeres F1-es világbajnok Emerson Fittipaldi testvére, és korábban 35 Formula-1-es nagydíjon állt rajthoz három szezon alatt a hetvenes években a Brabham és a Copersucar-Fittipaldi színeiben, ebben az időszakban három pontot szerzett.

wilson fittipaldi

„Három napot adok az Audinak, és hazamennek”

Pénteken a prológgal kezdődik a 2024-es Dakar Rali, az esemény előtt pedig már megkezdődött a szópárbaj: tavaly nagy port kavart, hogy a futam közben módosítottak a BoP rendszeren, és az elektromos Audi teljesítményét javították a többiekhez képest, amiből a későbbi győztes Nasser Al-Attiyah-nak származott hátránya.

A katari most már a Prodrive versenyzője, de amikor az újabb BoP-módosítás miatt 21 lóerővel erősebbé váló Audikról kérdezték, megkezdte a pszichológiai hadviselést:

„Audi? Csak három napot adok nekik, és haza fognak menni, száz kilométer után láttuk ezt Marokkóban és Aragonban is” – utalt a 2023-as világbajnokság két futamára Al-Attiyah, egyúttal rámutatott arra is, hogy az Audi az utóbbi két évben megbízhatósági problémák miatt nem tudott érdemi eredményt elérni a Dakaron.

A csípős megjegyzésre a sivatagi száguldás háromszoros győztese, az Audi gyári pilótája, Carlos Sainz reagált:

„Azt gondolom, amit akar. Nehéz évünk volt, problémáink voltak a versenyeken, de látom a pozitív oldalát is. Szerintem ami Aragonban és Marokkóban történt, az most nem fog megtörténni.”

A most rajtoló Dakart felvezető videónk megtekinthető a YouTube-csatornánkon!

 

Nyílt töréseket szenvedett, kihagyja a Dakart az egyik esélyes

Borzalmas sérülésekkel került kórházba még decemberben Matthias Walkner, a korábbi Dakar-győztes motoros: egy kaliforniai teszten a por miatt nem vett észre egy öt méter mély szakadékot a pályán, és beleesett.

Az incidens után azonnal kórházba szállították, ahol kiderült, hogy 31 darabba tört a bokája, és nyílt törése lett a sípcsontjában, a szárkapocscsontjában és a lábfejében is.

Még ott, Kaliforniában átesett egy nagyon hosszú műtéten, majd hazaszállították Ausztriába, Grazba, ahol egy újabb 15 órás beavatkozás következett még karácsony előtt – a medencéjéből vettek ki csontot ahhoz, hogy a bokáját a lehetőségekhez képest helyre tudják hozni.

A szörnyű sérülések miatt nagyon hosszú felépülés vár rá, hónapokig lábadozik majd, és természetesen a 2024-es Dakaron nem tud részt venni – de ez most talán a legkisebb probléma…

walkner

Meglepő top3-at nevezett meg Hülkenberg

Amikor a 2023-as F1-es szezon három legjobb versenyzőjéről kérdezték, Nico Hülkenberg némileg meglepő módon Pierre Gaslyt nevezte meg harmadikként két ennél jóval kevésbé meglepő név, Fernando Alonso és Max Verstappen mellett. A német versenyző honfitársa, Christian Menath egy interjúban viccesen meg is kérdezte tőle, hogy mennyit fizetett ezért neki Gasly…

hulk-austria

„Az ő esetében alábecsülik, hogy csapatváltáson esett át, és rögtön nagyon jó szinten van” – felelt Hülkenberg a kérdésre. „A legtöbb versenyzőnek, és ezt tapasztalatból is mondom, időre van szüksége ahhoz, hogy minden zökkenőmentesen működjön az autóval és a csapattal. Ez általában időbe telik, ő viszont rögtön Esteban szintjén volt, sőt gyakran még meg is előzte őt a kvalifikáción. És ez szerintem igen erős teljesítmény.”

Amikor Menath visszakérdezett, hogy miért is ilyen nehéz egy csapatváltás, Hülkenberg rámutatott, hogy ezt nem lehet megérteni, ha az ember nem versenyez: „Újságíróként nem értheted meg, mennyire más az érzés, mennyire más a dinamika, mert nem ülsz az autóban. Időbe telik, amíg teljesen alkalmazkodsz és adaptálod a vezetési stílusodat. Különösen most, tesztelés nélkül és a versenyhétvégéken rendelkezésre álló nagyon korlátozott vezetési idővel ez általában hosszú időt vesz igénybe. És úgy gondolom, hogy ő nagyon-nagyon gyorsan és nagyon jól csinálta.”

gasly-spa

Február 12-én jön az új Aston Martin!

Az immár Aston Martin Aramco F1 Team néven induló silverstone-i alakulat arról tájékoztatta a sajtó képviselőit, hogy vadonatúj versenyautóját, az AMR24-et február 12-én fogják leleplezni.

Ezzel immár négy csapat bemutatójának időpontja került nyilvánosságra: a Williams és a Stake (azaz Sauber, azaz ex-Alfa Romeo) február 5-én tárja a nyilvánosság elé idei versenygépét – vagy legalábbis annak bemutatóváltozatát –, a Ferrari pedig egy nappal az Aston Martin után, február 13-án érkezik.

Emellett néhány meg nem erősített időpontról is tudomásunk van: az Alpine várhatóan február 7-én, a McLaren és a Mercedes pedig Valentin-napon, azaz február 14-én érkezhet.

aston-logo

Hamiltonék kizárása miatt változtatna Verstappen

Továbbra sincs hivatalos bejelentés azt illetően, hogyan alakíthatják át a sprintes hétvégéket idén – az egyik elképzelés szerint hozzányúlhatnak a sokat vitatott parc fermé-szabályhoz, melynek értelmében jelenleg a hétvége egyetlen szabadedzése után véglegesíteni kell az autó beállításait. A sprintek nagy kritikusa, Max Verstappen is úgy érzi, ehhez hozzá kell nyúlni – viszont megengedett magának egy pozitív megjegyzést is a sprinteket illetően.

verstappen-sit

„Ha csak egy kicsit is rossz irányba mentél az FP1-ben, akkor a sprintes hétvége hátralévő részében azzal a beállítással maradsz. Ez igazi szívás” – nyilatkozta a világbajnok az AmuS-nak. „Volt néhány igazán jó sprintes hétvége idén, de így sem voltam teljesen elégedett. Vegyük például a hasmagasságot Austinban. A Mercedes és a Ferrari nem szándékosan állította túl alacsonyra az autóit” – utalt Verstappen arra a beállítási problémára, mely Lewis Hamilton és Charles Leclerc kizárásához vezetett.

„De ha egyszer rossz irányba mentél, nincs visszaút, legfeljebb a guminyomással lehet valamit kicsikarni a helyzetből” – mondta a holland, aki nem örülne, ha a sprintszétlövést egykörösre módosítanák, és persze azt sem mulasztotta el, hogy még egy kicsit odaszúrjon az általa igen kevéssé kedvelt formátumnak: „Már én sem tudom pontosan követni, hogy éppen mik a szabályok. El vagyok veszve, tiszta cirkusz az egész.”

verstappen-suzuka

800 lóerő feletti sportautót villantott Leclerc

Még a monacói utcák luxusautó-felhozatalában is nagy feltűnést keltett Charles Leclerc legújabb szerzeménye, a mindössze 599 példányban elkészült Ferrari 812 Competizione Aperta egyik példánya. A több mint félmillió fontos árcédulát viselő autóban egy 6,5 literes (egyes feltételezések szerint az utolsó 12 hengeres) V12 erőforrás dolgozik, mely 819 lóerős teljesítményre képes.

pf-leclerc-812-1

pf-leclerc-812-2

Leclerc csapattársa, Carlos Sainz egyébként szintén vásárolt egy 812-est magának, ő az összesen 999 példányban legyártott zárt verzió mellett döntött.

Alonso új játéka: DTM-autót vásárolt

Néhány hete Fernando Alonso Instagram-oldalán futhattunk egy galériába: a spanyol pályanapot töltött a Motorland Aragón aszfaltcsíkon, és egy Aston Martin Vantage modellel körözött, amely az Alonso védjegyévé vált, a sisakjáról is ismert kék-piros-sárga színekbe öltözött.

Az autó háttérsztoriját a Motorsport.com tárta fel: az Aston Martin 2019-es rövidke DTM-projektjének egyik példányáról van szó: az R-Motorsport öt Vantage-t épített a Class One szabályrendszer alapján, melyek közül négy versenyzett a nem túl eredményes szezonban, az ötödik pedig tesztautó volt. Ez utóbbi került Alonso tulajdonába a motorokat építő HWA-tól.

Az autót még szeptemberben, a jaramai pályán adták át egy közönségtalálkozón Alonsónak, egy fontos módosítással: a spanyol kérésére utasülést szereltek be, hogy megoldható legyen az élményautóztatás. Alonso decemberben az aragóni pályán próbálta ki a 650 lóerős Aston Martint, Daniel Juncadella segítségével, aki a négy versenyző egyike volt 2019-ben. Alonso számos utast megautóztatott, aztán a volánt kölcsönadta a MotoGP-világbajnoknak, Marc Marqueznek.

Nem ez az egyetlen különleges jármű, amelyre Fernando Alonso szert tett: szintén a közösségi médiában láthattuk, egy LifeLive gyártmányú ralikrosszos cross car is birtokába került, ugyancsak a jól beazonosítható színekre festve.

Videó: Juan Manuel Fangio a monzai pályán

A kép mellett a hangra is érdemes figyelni az ötszörös világbajnok évtizedekkel ezelőtti kanyarvételeinél: