DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 29. péntek

Ricciardo: „Mindent vagy semmit” a szezon végéig

Miután a VCARB F1-es csapatánál bizonytalan a jövője, a jelenlegi rajtrács egyik legrutinosabb versenyzője, Daniel Ricciardo tisztában van vele, hogy ha nem tudja a maximumot kihozni a következő versenyekből, nem lesz folytatás számára a királykategóriában. Éppen ezért a szezon hátralévő részét „mindent vagy semmit” mentalitással közelíti meg:

ricciardo-silverstone

„Így kell gondolkodnom, és ha úgy érzem, hogy ez kezd elpuhulni, akkor egy kicsit fel kell ráznom magam. Amikor nagyobb a tét, amikor a nyomás egy kicsit nagyobb, az bizonyos értelemben növeli bennem azt a szikrát, és megakadályozza, hogy úgyszólván elkényelmesedjek” – mondta az ausztrál, majd hozzátette:

„Nagyon fontos futamok következnek. De még ha valamilyen oknál fogva nem is lennének azok, még ha ma alá is írtam egy szerződést, akkor is azt kell mondanom magamnak, hogy azok, mert úgy gondolom, hogy így működöm a legjobban” – fejtette ki Ricciardo, akinek könnyen lehet, hogy ez a nyolc futam sem adatik meg, hanem még ebben a hónapban befejezi F1-es karrierjét, ahogy azt a Formula Podcast legutóbbi adásának elején kifejtettük:

Éppen a homokból ásták ki az autójukat a Dakaron, amikor nekik csattant egy másik

Nagyon veszélyes szituációban ütközött össze a Dakar 48 órás szuperszakaszán Kris Meeke és Krzysztof Hołowczyc. A T3-as buggyval küzdő brit ex-WRC-sztár beragadt egy dűnébe, de elmondása szerint ebből még nem lett volna baj, egy kicsit kellett megállni, „igazítani” a homokon, és mehettek volna tovább. Csak hogy…

„Feltettük a sisakomat a dűne tetejére (jelzésként, hogy ott vannak mögötte), azonban három perccel azt követően, hogy megálltunk, megérkezett Krzysztof Hołowczyc a dűnén, és az autónk oldalában landolt” – mondta Meeke az esetet követően.

Az a nagy szerencse, hogy az esetből nem lett komolyabb baj, ugyanis a T1-es Mini pont nem találta el egyik versenyzőt sem.

„Szerencsére éppen ástuk ki a gumikat a homokból, amikor megérkezett. Hallottuk, hogy valaki közelít, aztán egy méterrel a sisak mellett átjött a dűnén. Fél percig dühösek voltunk, de aztán volt egy jó beszélgetésünk, és kiderült, hogy Krzysztof jó srác, majd két és fél óráig ölelgettük egymást. Ugyanis annyit kellett várni egy kamionra, mert a kamionosok közül az élmezőny nem állt meg, ők versenyben voltak egymással. Egy olyanra kellett várni, ami nem volt része a versenynek, és amint egy ilyen megállt, egy perc alatt mindketten kint voltunk” – tette hozzá a brit.

meeke-dakar

A Haasnál frusztrációt okozott a sikertelenség

A Haas tulajdonosa, Gene Haas elmondása szerint a rossz eredmények vezettek ahhoz, hogy megváltak történetük első csapatfőnökétől, Günther Steinertől. Az olasz szakember utóda a japán Ayao Komatsu lett, aki kinevezése után úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt évek gyenge teljesítménye komoly frusztrációt váltott ki a csapat tagjaiból: „A miénk egy teljesítményalapú üzletág, így az, hogy nem voltunk elég versenyképesek az utóbbi időben, mindannyiunk számára frusztrációt okozott.”

hulk-interlagos

„Gene és a különböző partnereink elképesztő támogatást nyújtanak nekünk, és szeretnénk az elszántságukat azzal visszatükrözni, hogy egy jobb autót viszünk a pályára” – folytatta a japán sportvezető. „Nagyszerű csapatunk van Kannapolisban, Banburyben és Maranellóban, és tudom, hogy együtt el tudjuk érni azokat az eredményeket, amelyekre képesek vagyunk.”

Komatsu a Haas 2016-os debütálása óta a csapattal van, s ez extra motivációt jelent a számára a jó teljesítmény eléréséhez: „Természetesen nagyon izgatott vagyok a lehetőség miatt, hogy a Haas F1 Team csapatfőnöke lehetek. Mivel az istálló 2016-os bemutatkozása óta a csapatnál vagyok, egyértelmű, hogy szenvedélyesen vágyom arra, hogy sikeresek legyünk az F1-ben. Alig várom, hogy a programunkat és a különböző versenyműveleteket belülről irányíthassam, s így olyan struktúrát tudjunk kiépíteni, amely jobb teljesítményt produkál a pályán.”

hulk-spa

Magyar Nagydíj 2024: Ez már tényleg az utolsó esély!

Ez már tényleg az utolsó lehetőség, ha ezt is kihagyod, nem leszel ott a 2024-es Magyar Nagydíjon! Ma megnyílt a jegyvásárlás az utolsó, Pit Exit-tribünre! A jegyeket ide vagy a képre kattintva érhetitek el.

Aki kimarad, az lemarad!

pf-ring-extra

Button: A Mercedes képes megállítani a Red Bullt

A Formula-1 2009-es világbajnoka, Jenson Button a nyeretlen 2023-as szezon ellenére úgy gondolja, hogy nem a Ferrari, hanem a Mercedes parancsolhat megálljt a Red Bull diadalmenetének. A Sky Sports egyik műsorában beszélt erről Jenson Button. "A Mercedes lehet ez a csapat! Az elmúlt tíz év róluk és a Red Bullról szólt, szóval én őket mondanám. Szeretném, ha a Ferrari is ott lenne a mixben, mondhatjuk, hogy tavaly ők voltak legközelebb a Red Bullhoz, különösen a szezon végefelé, de szerintem a Mercedes erős lesz idén."

Lewis Hamiltont is kiemelte a 2009-es világbajnok, aki szerint egykori csapattársa jobb mint valaha: "Lewis azon a pontján van a karrierjének, hogy túl van a csúcson, de hiányzik neki a győzelem, és ő ebbe nem belenyugszik, hanem újra érezni akarja a győzelem ízét. Úgy gondolom, hogy Lewis most gyorsabb mint valaha, magabiztos és kevés hibát vét, persze Max Verstappen ellen így is nehéz dolga lesz."


Fotó: Mercedes

Ferrari: Kvjat ülhetett volna Raikkönen helyére?

A kisebb megszakításokkal 2014 és 2020 között az F1-ben szereplő, s összességében a legsikeresebb orosz F1-es pilótának számító Danyiil Kvjat a sportág hivatalos honlapjának adott interjúban elárulta, hogy a múlt évtized közepén lehetősége volt csatlakozni a Ferrarihoz. Erre elsősorban az teremtett alapot, hogy 2015-ben sikerült megelőznie a bajnoki összetettben nagyon magasra taksált csapattársát, Daniel Ricciardót.

kvjat-ferrari

„Azt hiszem, Daniel akkoriban volt a teljesítménye csúcsán. Az autót is hozzá igazították, nekem pedig ki kellett küszöbölnöm néhány problémát, de így is erős szezon volt, és jó teljesítményt nyújtottam, szóval elégedett voltam vele” – idézte fel a jelenleg olasz licensszel a Lamborghini első WEC-szezonjára készülő versenyző.

„A tél egy kicsit furcsa volt, mert megkeresett a Ferraritól Maurizio Arrivabene. Azt mondták, hogy szeretnék, ha náluk vezetnék, és egyre többet beszélgettünk” – folytatta Kvjat, aki végül nem tudott kiszakadni a Red Bull-családból. „A végére világos lett, hogy ez nem fog működni, mert túl erős szálak kötöttek a Red Bullhoz. Így 2016-ban együtt folytattuk, és abban az évben fejlődött az autó, de nem az elején, amikor még ott voltam.”

Két év alatt kicserélődött az F1-es csapatfőnökök négyötöde

Miközben a versenyzőket illetően a 2024-es szezon lesz az első olyan a Formula-1 történetében, amikor nem lesz változás a mezőnyben az előző idényhez képest, a csapatvezetők tekintetében már korántsem tapasztalható ez az állandóság, sőt! Az elmúlt két évad során a tízből nyolc istállónál változott a csapatfőnök személye, sőt 2023 eleje óta ez az arány hét a tízből. Azaz: egyedül a Red Bullt 2005 óta irányító Christian Horner, valamint a Mercedest 2013 óta vezető Toto Wolff mondhatja el magáról, hogy több mint két esztendeje tölti be ezt a feladatkört.

Ez azt is jelenti, hogy a két éve szinte ismeretlenül kinevezett Aston Martin-főnök, Mike Krack immár a harmadik legrégebb óta regnáló csapatvezetőnek számít. Az előző év elején egyszerre négy helyen is cserélődött az első ember személye az F1-es csapat élén: a Ferrarinál Frederic Vasseur, a McLarennél Andrea Stella, a Williamsnél James Vowles, az akkor még Alfa Romeo névre hallgató hinwili alakulatnál pedig Alessandro Alunni Bravi vette át a kormányt. Az Alpine-nál a szezon közben került pozícióba Bruno Famin az elküldött Otmar Szafnauer helyett, míg az AlphaTaurinál a 2024-es idény elejétől váltja Franz Tostot Laurent Mekies – és ezt a sort teszi most teljessé, hogy Günther Steiner helyett immár Ayao Komatsu vezeti a Haast.

Az F1-es csapatfőnökök és kinevezési idejük:

Christian Horner, Red Bull – 2005

Toto Wolff, Mercedes – 2013

Mike Krack, Aston Martin – 2022

Frederic Vasseur, Ferrari – 2023

Andrea Stella, McLaren – 2023

James Vowles, Williams – 2023

Alessandro Alunni Bravi, Alfa Romeo/Stake – 2023

Bruno Famin, Alpine – 2023 szezon közben

Laurent Mekies, AlphaTauri – 2024

Ayao Komatsu, Haas – 2024

f1-bravi-vasseur-vowles

fotó: DPPI

Dráma a Dakaron: Kiesett az éllovas

Ma reggel vette kezdetét a 48 órás szuperszakasz a 2024-es Dakaron, amivel kapcsolatban óriási taktikai csata zajlott már előző nap – ennek részleteiről ebben a cikkünkben írtunk.

alrajhi-2

A dráma azonban már a szakasz elején megérkezett: ugyan a negyedik rajthelyről indulva is ott volt a legjobbak között az első mért pontnál a futamot napok óta vezető Yazeed Al-Rahji, de a szaúdi toyotás hibázott, összetörte a Hiluxot 51 kilométernél, majd hosszú várakozás és javítási kísérletek után kénytelen volt feladni a küzdelmet. Nem tudta megcsinálni az autót, és végül kigurult vele a szakaszról, ezzel az élről esett ki.

Ez azt jelentené, hogy a napot a második helyen kezdő címvédő, Nasser Al-Attiyah veszi át a vezetést, de virtuálisan ez már nem így van, ugyanis a legrosszabb helyről rajtoló katari a várakozásoknak megfelelően már az első ötven kilométeren szűk kilenc percet veszített a 17. helyről induló Carlos Sainzhoz képest, így összességében a spanyol audis már előtte van az összetettben.

alrajhi-1

„Egyértelműen egy igazi karakter vagy” – így búcsúzik Steinertől Magnussen és Hülkenberg

Szerda este jelentette be a Haas, hogy immár nem Günther Steiner az F1-es csapat főnöke, hanem az eddigi mérnökigazgató, Ayao Komatsu veszi át a helyét. A hírre a közösségi médiában reagált az amerikai alakulat jelenlegi két versenyzője, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg: mindkét pilóta elsősorban azt emelte ki, hogy Steiner adott lehetőséget neki, hogy visszatérjen az F1-es mezőnybe (a dán 2022-ben a háború kitörése után elküldött Nyikita Mazepin helyére került, míg a német Mick Schumacher váltotta 2023-ra).

„Köszönöm, Günther. Köszönöm, hogy 2017-ben bevettél az utazásba, és köszönöm, hogy 2022-ben újra felvettél a fedélzetre. Egyszerre volt szórakoztató és óriási kihívás mindez – de sosem unalmas. A legjobbakat!” – írta Magnussen a 2022-es interlagosi pole-ját követő ünneplést megörökítő fotó mellé, míg Hülkenberg így fogalmazott: „Köszönöm, Günther. A bizalmadat, a barátságot és a lehetőséget, hogy újra az F1-ben versenyezhetek! Egyértelműen egy igazi karakter vagy. Minden jót!”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Kevin Magnussen (@kevinmagnussen) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nico Hulkenberg (@hulkhulkenberg) által megosztott bejegyzés

Változatlan Hypercar-felállással vág neki a 2024-es WEC-szezonnak a Ferrari

Bejelentette két gyári Hypercar-egységének versenyzőit a március elején rajtoló Endurance-világbajnoki szezonra a Ferrari. Az 50-es és az 51-es autót is változatlan trió vezeti majd a 2024-es szezonban: előbbiben Antonio Fuocót, Miguel Molinát és Nicklas Nielsent láthatjuk majd, míg a Le Mans-győztes egységben ezúttal is Alessandro Pier Guidi, James Calado és Antonio Giovinazzi fog vezetni a kilencfutamos évad során.

Lesz egyébként egy harmadik, az AF színeiben indított privát Ferrari is a Hypercar-kategória mezőnyében: itt fog szerepelni Robert Kubica, a két csapattársának kilétét azonban egyelőre nem fedték fel – igaz, jó esély van a néhány hete a vörösök által leigazolt Yifei Ye szereplésére, míg a harmadik hely a 499P-t nemrég tesztelő Robert Svarcmané lehet.

wec-ferrari-pilotak

A Daytonai 24 óráson forgatják tovább Brad Pitt filmjét

A 2023-as szezon során több F1-es nagydíjon, többek között a Hungaroringen is feltűnt a képzeletbeli F1-es istálló, az APX GP, amely a Brad Pitt főszereplésével és Lewis Hamilton rendezésével forgatott új filmhez készített jeleneteket.

A friss hírek szerint a következő forgatás viszont nem F1-es futamon lesz, hanem a január második felében rendezendő legendás amerikai versenyen, a Daytonai 24 óráson. 

A Racer beszámolója szerint GTD-, tehát nagytúra-autóval, versenyez majd Pitt, és az F1-es forgatásokhoz képest újítás lesz, hogy most tényleges sessionök közben fognak jeleneteket rögzíteni, nem külön dolgoznak majd.

f1-apxgp-atp

fotó: ATP

Közel 60 kilogramm csokiból építettek F1-es autót – videó

Ezúttal egy Formula-1-es versenygépet alkotott meg csokoládéból a különleges alkotásairól ismert francia cukrász, Amaury Guichon. A videó leírása a csokiautó a valódi F1-es méretek felének felelnek meg, viszont az alkotás – amely hét napon át, nagyjából 59 kg csokoládéból készült – rendkívül részletgazdagra sikerült (elég csak a szárnyakat vagy a halót megnézni), a végeredmény pedig a vörös festés és a 14-es rajtszám miatt Fernando Alonso ferraris időszakát idézi meg:

Hogyan állnak a magyarok a Dakaron?

Sikeres napot teljesítettek kedden a magyar egységek a Dakar Ralin. A legjobb eredményt ezúttal is a Qualisport legénysége hozta, hiszen a kamionosok között Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László a 13. időt produkálta 40 perces lemaradással. Darázsi Zsolték ugyanitt a 32., Szalai Norberték pedig a 35. helyen zárták a verseny negyedik szakaszát.

A Challenger kategóriában, vagyis a T3-as buggyk értékelésében Lónyai Pál az eddigi legtisztább napját tudta összerakni, hiszen a 24. időeredményt produkálta 52 perc hátránnyal, míg a motorosok között a romániai Gyenes Emánuel a 30. helyre hozta be a KTM-et.

Az összetettben a Qualisport a 16. pozíciót foglalja el a kamionosoknál. Gyenes a motorosok között a 32., Lónyai a Challengerben a 35. helyről várja a folytatást.

lónyai2

Videó: kis híján nézői autóval ütközött a Dakart vezető Yazeed Al-Rahji

A Dakar keddi szakaszán második időt autózó, egyébként a versenyt vezető Yazeed Al-Rahji kis híján egy nézői autóval ütközött, ki is posztolta a közösségi oldalán, hogy az bizony a versenypálya...

A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

yazeed-dakar

A címvédő Nasser Al-Attiyah pedig kis híján egy szemből érkező riválissal ütközött, szerencsére itt is elmaradt a csattanás:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Rally Raid Spirit (@rallyraidspirit) által megosztott bejegyzés

Női pilótát jelentett be a Sauber

A 25 esztendős Carrie Schreiner érkezését jelentette be kedden a Sauber csapata. A német hölgy a kizárólag nők számára létrehozott F1 Academyben képviseli majd a Sauber támogatását élvező Campos Racinget. A motorsportos berkeken belül már most is rendkívül tapasztalt hölgy a tavaly indult széria 15 versenyzőjének egyike volt, akkor megnyerte a második versenyt Zandvoortban.

Két csapat is vitte volna Albont – a Williams nem engedte

Alexander Albon egyértelműen újjászületett a Williamsnél, ahol visszatért a Formula-1-be, s jelenlegi szerződése oda is köti őt, egészen a 2025-ös szezon végéig. A brit-thai pilóta azonban már többször is jelezte, hogy bár jól érzi magát a Williamsnél, de de szeretne a saját karrierjére is gondolni, s úgy érzi, hogy végre valóban készen áll arra, hogy egy élcsapatnál versenyezzen.

Az ESPN arról írt, hogy Albont két csapat is megkereste 2023-ban, hogy idén már náluk versenyezzen, azonban a Williams - a lap állítása szerint - hallani sem akart erről. Ami nem is csoda, hiszen Albon a hátán viszi a grove-i istállót, a csapat tavalyi 28 pontjából 27-et ő szerzett meg.

A thai pilóta - hacsak ki nem vásárolják őt szerződéséből - a Ferrariról minden bizonnyal lemarad, ahol mindkét pilóta szerződése idén fog lejárni, de esélyes lehet a McLarennél Lando Norris pozíciójára és a Mercedes egyik ülésére is, emellett pedig a Red Bullnál sosem lehet tudni, hogy mi jár Dr. Helmut Markóék fejében, ha a pilótáikról van szó.


Fotó: Williams

Fedélzeti kamerás felvételen a Varga Racing Team borulása

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az Africa Eco Race hatodik szakaszán felborult a Varga, Toma páros, de szerencsére egyiküknek sem esett baja, s végül a célba is behozták az autót. Beszámoló és fedélzeti kamerás felvétel a borulásról:

 

Megkezdődik a monzai F1-es pálya felújítása

Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója már 2023 végén kijelentette, hogy az olasz helyszínek nem állnak jól a jövőt illetően: Imolának az anyagi hátterét kell összerakni, ha maradni akar, Monzának pedig a megbeszélt felújításokat kell végrehajtania – azt is hozzátette, hogy már régen zajlaniuk kellene, de jókora késésben van a projekt.

Az olasz szövetség elnöke, Angelo Sticchi Damiani most bejelentette: megkezdődnek a munkák. Egyrészt a teljes pályát újraaszfaltozzák, másrészt építenek egy új aluljárót és kibővítik a jelenlegieket, felújítják a bokszépületeket, és a lelátók korszerűsítése is megtörténik majd. 

A változtatások bejelentését maga Domenicali is üdvözölte, és a tervek szerint már idén júniusban elkészülnek velük – késésre pedig nincs sok idő, hiszen szeptemberben rendezik a pályán az F1-es Olasz Nagydíjat.

f1-monza-pirelli

Videó: motorossal ütköztek Coronelék a Dakaron

Sok problémával küzdött meg a mai napon Tim és Tom Coronel a Dakar Rali harmadik szakaszán, de a legextrémebb talán az volt, hogy ütköztek egy szemből, váratlanul érkező motorossal. Szerencsére senki sem sérült meg, a motoros végül el is jutott a célig, bár Coronelék szélvédőjét kicsit megviselte az eset...

Csigolyatörése van az újraélesztett Dakar-motorosnak

Nincsenek jó hírek Carles Falconról, a motorosról, aki vasárnap elesett és súlyos sérülést szenvedett a Dakar Ralin. A baleset után újra kellett éleszteni, amit szerencsére sikerült megtenni, de a kórházban komoly sérüléseket állapítottak meg nála.

Csapata, a Twin Trail Racing hivatalos közleményében olvasható az, hogy a motoros ájultan, pulzus nélkül feküdt, de szerencsére újra tudták éleszteni, a kórházban elvégzett további vizsgálatok viszont a C2-es csigolya törését állapították meg, ami sürgős műtétet igényel. Átszállították egy fővárosi kórházba, ahol próbálják kontroll alatt tartani a fejében keletkezett ödémát.

Az esett miatt Falcon csapattársa, Isaac Feliu is visszalépett a versenytől.

dakar-falcon

Grosjean nem tett le az F1-es Mercedes-tesztről – de már direkt késlelteti

Romain Grosjean azok után kapott ígéretet Toto Wolff csapatfőnöktől és a Mercedestől arra, hogy egy tesztnapot teljesíthet az egyik Formula-1-es autójukban, hogy a 2020-as Bahreini Nagydíjon elszenvedte az emlékezetes tüzes balesetét. A tesztre azonban az azóta eltelt három esztendő során sem tudott sor kerülni – pedig üléspróbán már járt a Mercedesnél az IndyCarban vitézkedő francia.

Grosjean azonban nemrég a GP Racingnek arról beszélt, hogy nem tett le a tesztről, de most már nem is bánná, ha csak akkor történne meg, amikor a szabályok lehetővé teszik, hogy 2022-es vagy az utáni autóval körözzön (az előírások szerint legalább kétéves technikával lehet tesztelni): „Igen, abszolút. Még nem találtunk rá időt – és igen, ez az én hibám. Persze nem is egyszerű, most is 30 versenyhétvégén fogok szerepelni. A 24 futamra panaszkodnak az F1-ben, de nekem lesz 18 az IndyCarban, hét az endurance-ben, öt F1-esen pedig ott leszek a Canal+ stábjában. Szóval nem egyszerű ebbe beilleszteni egy tesztet.”

„Emellett roppant önző módon próbálom addig a pontig késleltetni, amikor már jelenlegi generációs autót tesztelhetnék. De igen, még mindig szeretném ezt, és valahányszor találkozom Totóval, mindig megerősíti, hogy ez meg fog történni. Igen, nagyon klassz újra beülni egy F1-es autóba” – mondta el Grosjean, aki azt is megemlítette, hogy olykor a megégett bal kezében még szokott fájdalmat érezni, de az idő 95 százalékában eszébe sem jut az incidens.

f1-grosjean-mercedes-teszt