DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Visszafejleszt a Red Bull

A Holland Nagydíj hétvégéjén a Red Bull mindkét autóját tekintve visszatért a szezon korábi szakaszában használt elemekhez. 

A De Telegraaf jelentése szerint Max Verstappen azt a specifikációjú padlólemezt használja, amivel az energiaitalos istálló a szezont kezdte, míg Sergio Perez autóján számos alkatrészt a Kínai Nagydíjon használt specifikációra cseréltek vissza.

Egyes jelentések szerint a Red Bull egyik fő tevékenysége az volt a nyári szünet során, hogy megvizsgálják, mely területeken vettek rossz irányt az autó fejlesztésével, ahogy erre korábban a Ferrarinál, a Mercedesnél és az Aston Martinnál is láttunk példát.

Kínos baki az Alfa Romeo bemutatóján

Nem is kellett túlságosan éles szeműnek lenni ahhoz, hogy kiszúrják a rajongók a háttérben megjelenő új autót, miközben a műsorvezető Alessandro Alunni Bravival és a technikai igazgató Jan Monchaux-val beszélgetett. Az utolsó pillanatokig egészen jól titkolta az Alfa az új autót, de végül hiba csúszott a számításba. Az új színekbe öltözött C43 ide kattintva tekinthető meg!

Fegyvert találtak a reptéren a kétszeres NASCAR-bajnoknál, fogva tartották

A NASCAR-ban versenyző Kyle Busch egy kellemetlen közjátékot élt át a téli szünetben, mikor Mexikóban pihent a feleségével. A történtekről a Twitteren számolt be: "Janár végén Samantha és én egy többnapos pihenésen vettünk részt Mexikóban. Amikor el szerettük volna hagyni az országot, az átvilágításnál kiszúrták a fegyveremet. Érvényes fegyvertartási engedéllyel rendelkezem, amit a lakhelyem szerinti önkormányzat állított ki, és megfelel a szükséges előírásoknak, ugyanakkor hibát követtem el, mikor megfeledkeztem róla, hogy a táskámban van" - írta ki Busch a Twitterre.

"A fegyver felfedezése miatt fogva tartottak, amíg a helyzet tisztázódott. Nem szerettem volna megsérteni a mexikói törvényeket és nem állt szándékomban fegyvert vinni Mexikóba. Amint fény derült az esetre, mindenben együttműködtem a helyi hatóságokkal, elfogadtam a büntetésem és visszatértem Észak-Kaliforniába. Elnézést kérek, hibáztam! Szeretném kiejezni a hálámat mindenki megértéséért és a tiszteletért, melyet az ügyben résztvevők tanúsítottak velem szemben, amíg megoldottuk a problémát. Én és a családom ezzel lezártnak tekintjük az ügyet."

Schumacher legendás F1-es Ferrariját vezette Leclerc – videó

Nem akármilyen élményben lehetett része Charles Leclerc-nek, aki a közösségi médiába általa és mások által feltöltött videók tanúsága szerint Abu Dhabiban vezethette a 2003-as F1-es Ferrarit, amellyel Michael Schumacher hatodik, akkor rekorddöntést jelentő vb-címét szerezte. Leclerc most ezt az autót hajthatta meg, méghozzá a Ferrari akkori csapatfőnöke, az azóta az FIA elnöki székében is megforduló Jean Todt jelenlétében. A monacói pilóta egy fedélzeti kamerás kört is feltöltött a közösségi oldalára:

„Minden versenyző aggódik” – Albon tisztázná az FIA szólásszabadsággal kapcsolatos szabályát

Az utóbbi hetek egyik legfőbb témája a Formula-1-ben, hogy mostantól az FIA írásos engedélyéhez kötik a versenyzők politikai, vallási vagy társadalmi témákban tett megnyilvánulásait. Az ügyben többen is aggodalmukat fejezték már ki, s így tett Alexander Albon is a Williams bemutatója előtt a Formula.hu virtuális jelenlétében megtartott sajtóbeszélgetésen:

„Mindannyian aggódunk. Tudom, hogy az F1 és az FIA mindenben próbál közösen és egyformán kommunikálni, de pillanatnyilag van némi zavar” – felelte Albon az erre irányuló kérdésre. „Egyértelműsítésre van szükségünk az FIA-tól, hogy mit próbálnak mondani nekünk ezzel, mert versenyzőként ezt nehéz látnunk. Egy bizonyos fokig szabadon kell tudnunk beszélni. Politika és állásfoglalások: ez egy nagyon érzékeny terület. Ott volt a We Race as One (Egyként versenyzünk) kezdeményezésünk. Világosan kell látnunk, és biztosan így is lesz. Azzal, hogy kik vagyunk a médiának és az elérésünknek köszönhetően a szurkolóknak és a nézőknek, sokan a világ ügyeinek szószólójaként tekintenek ránk, és én is úgy érzem, hogy a pilóták felelőssége, hogy felhívják az emberek figyelmét ezekre a témákra.”

f1-albon-williams-2023-bemutato-2

A pontos végeredményt is megjósolta a hétvégi Super Bowlra a Williams új F1-es pilótája

Amerikai pilótaként nem kerülhette ki azt a kérdést a Williams autóbemutatóját követő sajtótájékoztatón Logan Sargeant, hogy mit tippel a hétvégi Super Bowlra. Az Egyesült Államok és az egész világ egyik legnagyobb sporteseményének számító NFL-döntőjén a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles vívja majd, Sargeant pedig saját bevallása szerint a Chiefsnek szurkol: mint mondta, szeretné, ha a KC nyerne, de nem lehet lenézni az NFC-bajnok Eaglest sem. Végül pontos végeredményt mondott: jóslata szerint 27-23-as Chiefs-győzelmet láthatunk majd vasárnap este/hétfőn hajnalban.

nfl-superbowl-f1-williams-sargeant

Éveken át „gulfozik” a Williams

A Williams istálló 2023-as autójának leleplezésével egy időben közölte hivatalosan is, hogy többéves megállapodást kötöttek a Gulf Oillal, mely az elkövetkező években nemcsak az istálló, de annak versenyzői akadémiájának és e-sport csapatának is fontos partnere lesz.

„A Gulf büszke a motorsportos történelmére, mely során több nagy presztízsű, ikonikus csapat partnere volt, s épp ilyen a Williams is” – mondta Mike Jones, az idén 122 éves cég vezérigazgatója. „Egyforma a víziónk a motorsport jövőjét illetően a pályán és azon kívül is, s az együttműködés és az innováció terén is hasonlóan gondolkodunk. Ezért tökéletes partner a Gulf számára a Williams Racing, és izgatottan várjuk ezt az új fejezetet.”

williams-gulf

Videó: Raikkönen elképesztő reflexei

Kimi Raikkönen F1-es karrierje 19 szezont ölel fel, így nem meglepő, hogy voltak necces szituációk a 2007-es világbajnok pályafutása alatt. Az F1 a YouTube-on gyűjtötte össze a finn legnagyobb reflexmozdulatait. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

A házastársak intézzék maguk a problémáikat!

A versenyzők szólásszabadságának korlátozása mellett Christian Hornert megkérdezték az FIA elnöke és a Liberty Media között húzódó konfliktusról is, azonban a rutinos szakvezető kitérő választ adott: „Nem szeretnék kommentálni egy olyan ügyet, mely egyértelműen az FIA és a jogtulajdonosok között zajlik. A szövetség a sportág szabályozótestülete, és egy háromoldalú megállapodás biztosítja az együttműködést a csapatokkal a Concorde Egyezmény keretében, de a házasság végsősoron a Liberty és az FIA között köttetett. Ez az ő dolguk, nem a miénk.”

Hornert emellett Ben Sulayem FIA-elnök nemrég nyilvánosságra került, több mint két évtizeddel ezelőtti, nem éppen polkorrekt megszólalásairól is megkérdezték, de a Red Bull vezére ezt sem akarta kommentálni azon túl, hogy nem tartozik rá ez a kérdés.

horner-2022

A WEC-ben is szerepet vállal az Aston-tartalék Formula-E-világbajnok

Három kategóriában is érdekelt lesz 2023-ban az egykori McLaren-pilóta, Stoffel Vandoorne. A Formula-E címvédője a DS Penske színeiben versenyez az elektromos szériában a Mercedes kiszállását követően, emellett a Formula-1-ben az Aston Martinhoz igazolt tartalékpilótaként – előtte a Mercedesnél volt ebben a státuszban. Ha mindez nem lenne elég, Vandoorne a Peugeot Sporttal is megállapodott: a márka tartalékpilótája lesz az Endurance-világbajnokságon arra az esetre, ha a két Peugeot 9X8 hypercar hatfős legénységének valamelyik tagja kidőlne.

„Befejezetlen ügyem van az endurance-versenyzés világában” – fogalmazott a közösségi médiában Vandoorne, aki számára nem ismeretlen a bajnokság, 2021-ben teljes szezont futott az LMP2-es kategóriában, ahol összetett másodikként zárta az értékelést. A belga egy rendhagyó eredménysor birtokosa: nyolc versenyén hétszer is LMP2-es dobogót szerzett a WEC-n, de ezek egyike sem volt győzelem.

Gulf-festéssel érkezik ma délután a Williams?

Harmadikként a csapatok közül a Williams tartja meg 2023-as bemutatóját hétfő délután. A Haaséhoz hasonlóan a grove-i istálló színvilága is megújulhat egy új főtámogatónak köszönhetően. A pletykák szerint a Gulf olajcég névadó és színeket kölcsönző partnerként csatlakozhat a Williamshez, így az FW45 megkaphatja a kék és narancs színkombinációt, melyet két éve a McLarenen láttunk – egy grafikus már meg is álmodta a fényezést.

A Gulf ikonikus szponzor a motorsportban, amely 2021-ben a McLarennel társult: a csapat a Monacói Nagydíjon átmenetileg megkapta az említett festést. A partnerség 2022-ben is folytatódott, de csak egy kisebb matrica formájában. A felek év végén felbontották az együttműködést, a Gulf azonban januárban egy F1-es autó sziluettjét posztolta „hírek hamarosan” felütéssel. A Williams ideális partner lenne a pittsburghi székhelyű cég számára, hiszen az istálló amerikai tulajdonú, Logan Sargeant személyében pedig nyolc év után először indul amerikai pilóta az F1-ben.

Ne maradjatok le a bemutatóról: ma délután 15 órakor, a Williams hivatalos oldalán és appján lehet követni.

Vettel bátorságra szólítja fel a pilótákat az FIA új szabálya után

December 20-án derült ki, hogy az FIA Nemzetközi Sportkódexének frissített változatában lévő legújabb 12.2.1.n cikkely kimondja, hogy a versenyzők szabálysértést követnek el, amennyiben politikai, vallási, vagy személyes véleményt tükröző megjegyzéseket és kijelentéseket tesznek, mivel ez megsérti a szövetség alapszabálya alapján támogatott semlegesség általános elvét.

Több pilóta is felszólalt már ezzel kapcsolatosan, most a tavaly visszavonult Sebastian Vettel is állást foglalt: "Ez eléggé nonszensz... Jó, hogy már nem vagyok ott, mert okoztam volna némi felfordulást. Sok függ attól, hogy épp milyen kérdésről van szó, de szerintem fontos témák mellett álltunk ki a közelmúltban. Szerencsére én már nem vagyok ebben érintett, így sok mindent mondhatok, de azt azért remélem, hogy a srácoknak továbbra is lesz bátorsága kiállni a véleményükért" - mondta Vettel még a Bajnokok Tornáján.

Autóbemutatók: Ez vár ránk a héten!

Bár már két istálló is megtartotta a bemutatóját, de inkább csak a 2023-as festésről rántotta le a leplet a Haas, majd később a Red Bull is, akik inkább a Ford bejelentése miatt kerítettek nagy feneket a bemutatónak. Az előttünk álló héten három csapat is megmutatja 2023-as versenygépét a nagyvilágnak, de persze azért jobb, ha nem futunk neki vérmes reményekkel ennek a hétnek sem. Előbb hétfőn, vagyis február 6-án érkezik a Williams, majd egy nappal később a - jó ideig utolsó - Alfa Romeo mutatja meg magát a nagyközönségnek. Meglepő módon az AlphaTauri hétvégén tartja a maga bemutatóját, ugyanis a faenzai istálló 11-én, szombaton leplezi le az AT04-et.

MiniHíradó: Egy karikát már magával hozott az Audi

Összefoglalta az elmúlt napok legfontosabb F1-es történéseit a MiniHíradó legfrissebb epizódja.

Videó: Már az első hétvégén tűz ütött ki a NASCAR-ban

A Busch Light Clash gyakorlásán, a Coliseumban Ty Gibbs #54-es számú autója lángra kapott. A versenyző szerencsésen kiszállt az égő Toyotából, ám az autó belsejében komolyabb kár keletkezett. A NASCAR-t tavaly rengeteg kritika érte a veszélyes karosszéria miatt, de a kipufogók gumis bevonatát is lecserélték a 2023-as szezonra, hogy ne fordulhassanak elő az ehhez hasonló tűzesetek. A legutóbbi információk szerint üzemanyagszivárgás okozta a balesetet.

Videó: A 2023-as pilóták legjobb eredményei

Pontszerzés a debutáláson, pódium az első vversenyen, F2-es győzelmek és persze sok-sok futamgyőztes. Lássuk, a 2023-as osztály minden egyes versenyzőjének legnagyobb sikereit a motorsportban.

Ez a különbség az ausztrál, amerikai és japán rajongók közt – Ricciardo szerint

Egyes országokban valódi kultusz övezi a Formula-1-et, de habitusukban jelentősen eltérnek a különböző rajongók. A japán közönség híres fanatizmusáról – őket hasonlította össze másokkal Daniel Ricciardo.

„Az ausztrálok és amerikaiak hasonlók, nagyon lármásak, viccesek, akikkel elmehetnénk egy sörre” – mondta Ricciardo Stephen Colbert műsorában. „A legmókásabbak azonban szerintem a japánok, mert ők a leglelkesebbek és ők rendelkeznek a legnagyobb háttértudással, annyira, hogy szinte már stalkernek érzed őket, de ezzel egyidejűleg tisztelettudóak és udvariasak…”

Fotó: DPPI

Magyar futamgyőzelmet is hozott a SuperEnduro GP budapesti fordulója

A világbajnoki címvédő Billy Bolt nyerte a legmagasabb, vagyis a Prestige kategória mindhárom döntőjét szombaton, a Papp László Budapest Sportarénában rendezett SuperEnduro GP terepmotoros vb-futamon – tudósított az MTI. A telt ház előtt megrendezett látványos eseményen a három döntő alapján kialakult összesített eredménysor élén is a brit Bolt végzett, mögötte honfitársa, Jonathan Walker zárt másodikként, az amerikai Cody Webb pedig harmadikként. A vb-összetettben egyébként ugyanez a sorrend 184, 158 és 124 ponttal.

A géposztály magyar indulója, Zsigovits Norbert két finálét fejezett be, egyszer hetedikként, egyszer pedig nyolcadikként zárt, összetettben így tizedik lett. Zsigovits a vb-tabellán a 11. pozíciót foglalja el 41 ponttal.

A világbajnoki sorozat budapesti versenyének betétfutamaként megrendezett Európa-kupa küzdelmeiben négy magyar motoros volt érdekelt, a két döntő futam közül a másodikat Szőke Márk nyerte, aki így legjobb magyarként az összetett harmadik helyén zárta az eseményt, az Európa-kupa összetettjében pedig a második pozíciót kaparintotta meg.

Legendás ausztrál pályán bemutatózott a Red Bull Vettel világbajnok autójával

Formula-1-es autó száguldott az ikonikus Mount Panorama versenypályán – az istálló a bathursti 12 órás futam hétvégéjén tartott bemutatóköröket. Az egyik régebbi modellt vitték el Ausztráliába, a 2011-es RB7-et, amellyel Sebastian Vettel második világbajnoki címét szerezte: a volán mögé az istálló tartalékpilótája, az új-zélandi Liam Lawson ült.

„Egyszerűen őrületes volt, az első kör az igazat megvallva ijesztő volt” – számolt be a vezetési élményről Lawson.  „Bizonyos pontokon kicsit durva volt ez a pályán, de azt hittem, egy Formula-1-es autóval rosszabb lesz. A Down Conrodot például teljesen padlón vettem, a The Case-nél pedig nagyjából 120 méternél fékeztem.”

Az RB7-est elsősorban utcai bemutatókra használják, és bár Bathurstre speciálisan átalakították, az autó leszorítóereje jóval alacsonyabb, mint annak idején versenykész állapotban volt. A nem hivatalos pályarekord sem dőlt meg: ezt 1:48,8-cal változatlanul Jenson Button tartja, aki egy McLarennel bemutatózott korábban ugyanitt.

Közel tízperces képanyag az RB7 bathursti köreiről – a V8-as motorokat kedvelő rajongóknak kedveskedve kommentár és zene nélkül:   

 

Az egyik legnépszerűbb amerikai showmannel állt ki gokartozni Perez

A Ford nagy visszatérése a Formula-1-be az USA egyik legnézettebb esti műsorában, a The Tonight Show-ban is szerepet kapott, melynek 30 millió feliratkozója van a YouTube-on. A műsorvezetőt, Jimmy Fallont a Kék Ovál vezérigazgatója, Jim Farley készítette fel egy gokartmeccsre – nem más, mint Sergio Perez ellen. A verseny bírója Christian Horner volt – magát a futamot elnézve azonban felmerül bennünk a gyanú, hogy a végeredmény le volt fixálva…

A Red Bull nem tudja, mennyire fáj majd a büntetés

Az érvényben lévő esélykiegyenlítő rendszer értelmében a Red Bull konstruktőri bajnokként mindenképpen a legkisebb szélcsatornaidőt kapta volna a mezőny tagjai közül, de a költségsapka túllépése miatt kapott büntetés értelmében tovább csökken a fejlesztésre felhasználható időkeret. Christian Horner csapatfőnök a Daily Mailnek nyilatkozva elmondta, egyelőre nem tudják pontosan, mekkora hátrányt jelent ez nekik, de azt biztosnak tartja, hogy szorosabb lesz a küzdelem, mint a tavalyi év utolsó szakaszában:

„Szerintem a Ferrari és a Mercedes biztosan előrelépett és még nem ismerjük a költségsapka miatti büntetés tényleges hatását. A csapat szenzációs munkát végzett annak érdekében, hogy a legtöbbet hozzuk ki a rendelkezésre álló szélcsatornaidőből, csodálatosan reagáltak erre a kihívásra, de csak az idő mondja meg, hogy a pályán ez mire lesz elég.”

horner-sulayem

„Ez mindig egy nagyon fontos szakasza az évnek, a tervezési és felkészülési fázis, mely meghatározza, hogy alakul a szezon további része. Várakozással és idegeskedéssel teli időszak ez” – nyilatkozta a legrégebb óta hivatalban lévő F1-es csapatfőnök.