DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 25. péntek

IndyCar: Newgarden a győztes trófea mellé középső ujjat kapott csapattársától

Az Indy 500 után szezonja második győzelmét szerző Josef Newgarden nyerte az IndyCar St. Louis-i futamát közép-európai idő szerint vasárnap hajnalban, a Penske amerikaijának sikerét azonban beárnyékolja egy kellemetlen kimenetelű incidens. Tíz körrel a kockás zászló előtt újraindításra került sor: az éllovas Newgarden lassú tempót diktált, a mezőny feltorlódott mögötte, Alexander Rossi pedig a harmadik helyen álló másik Penske-versenyző Will Powerbe rohant – kettőjükön kívül Jack Harvey is kiesett a tömegjelenetben. (A baleset 4:45-től látható az összefoglaló videóban.)

A Penske így kettős győzelmet szerzett – a rajtelső Scott McLaughlin lett a második –, de elvesztette harmadik autóját, Power pedig egyértelműen az esetet büntetés nélkül megúszó Newgardent hibáztatta: „rálépett, megállt, rálépett, megállt, tudtam, hogy ez lesz a vége.” A nyertes kénytelen volt magyarázni a bizonyítványt: „A legrosszabb, hogy a 12-es autó nem jutott célba, utálom, hogy ez történt a legvégén” – nyilatkozta Newgarden. Az incidenst követően Power egy középső ujjal is jelezte a pálya széléről, mit gondol csapattársáról.

A pályán ötödik győzelmét elérő Newgarden és McLaughlin mögött Linus Lundqvist lett a harmadik – a Ganassi svédje második IndyCar-dobogóját szerezte –, Alex Palou negyedik hellyel növelte bajnoki előnyét. Az ötödik Colton Herta a bajnokság új második helyezettje 59 pont lemaradásban, a plusz kiállása miatt csak 11. helyen végzett Scott Dixont szorította hátra egy pozícióval. Newgarden nyolcadik helyen áll az összetettben négy versennyel az IndyCar-szezon vége előtt.

Nézd vissza a januári Motorsporthíradót

Tartalom:

- A Szilveszter Ralival ért véget a 2021-es szezon.

- Bemutatjuk TOP50 magyar autóversenyző ranglista élmezőnyét.

- Vogel Adrienn, a legjobb magyar hölgyversenyző volt vendégünk.

- Így búcsúzott a Mercedestől Valtteri Bottas.

Megalakult a Motorosok az Állatokért Mozgalom

A Harley-Davidson Budapest Szalonban rendezett sajtótájékoztatón jelentették be, hogy Sarudon megalakult a Motorosok az Állatokért Mozgalom, amely összefogja azokat, akik a motorozásnak és az állatvédelemnek is a szerelmesei. Az egerhirek.hu tudósítása szerint a sajtótájékoztatón egy asztalnál ült a Harley Davidson Budapest vezetője (Hankó Ákos), a chopperes (Rádi Károly-Motorosok az Állatokért), az állatvédő (Bregócs Edina-Motorosok az Állatokért, Kapin Richárd-Szurkolók az Állatokért, Kovács Sándor-Motorosok az Állatokért), a Macskaárvaház kuratóriumi elnöke, valamint a Jet Power Hungary Kft., az elhíresült Can-Am quadok és a Sea-Doo jetskik forgalmazó cégének tulajdonosa (Bóday Pál) és nem utolsó sorban a StuntRider bajnok (Palatinus Attila). Az eseményen mindenki egyetértett abban, hogy ott, ahol közösek a célkitűzések, a sikerek és az eredmények nem maradhatnak el. Célként az ivartalanítási program népszerűsítését, valamint a szaporítótelepek, az állatviadaloztatók és az állatkínzókkal szembeni küzdelmet jelölték meg.

motorosok-az-allatokert

Videó: Így újult meg a melbourne-i Albert Park

Többször is beszámoltunk már róla, hogy több ponton is átalakításon esett át a Formula-1-es Ausztrál Nagydíj helyszíne. A promóter most egy videót is közzétett, amelyben sorra veszik ezeket a változásokat, többek között Daniel Ricciardo kommentálásával. Mint az elhangzik, több kanyart is szélesebbé tettek – a 6-ost például annyira, hogy az előzetes kalkulációk szerint 70 km/h-val gyorsabban veszik majd be az autók. Összességében 23 méterrel lett rövidebb a nyomvonal, ám mivel több helyen is gyorsult a pálya, így a várakozások szerint nagyjából öt másodperccel fognak megjavulni a korábbi köridők.

Boldog új évet kíván Guanyu Zhou

A kínai pilóta nincsen komoly fáziskésésben: a kínai naptár szerint február 1-jén kezdődik el az új év, amely a Tigris éve lesz – különleges év a Formula-1-es újonc számára.

„Boldog kínai új évet! A Tigris éve, tegyünk róla, hogy jó év lesz” – posztolta az Alfa Romeo 22 éves versenyzője.

Mercedes: Már január 13-án átestünk az FIA-törésteszten

A napokban kapott szárnyra egy pletyka, miszerint a Red Bull RB18 után a Mercedes W13 sem teljesítette sikeresen a Nemzetközi Automobil Szövetség töréstesztjét. A brackley-i székhelyű csapat vasárnap cáfolta a hírt, most pedig a Formula.hu-hoz is eljuttatott egy részletesebb közleményt arról, hogy a töréstesztet már január 13-án teljesítették.

„A hétvégén láthattatok bizonyos beszámolókat 2022-es autónk homologizációjával kapcsolatban. Tisztázásként, a W13 teljesítette az FIA homologizációs procedúráját, 2022. január 13-án. A releváns procedúrák (melyek valamennyire megváltoztak az idei szezonra, beleértve egy megerősített oldalsó préselő tesztet) a 2022-es technikai szabályzat 13-as cikkelyében találhatók meg” – tudta meg a Formula.hu a Mercedes szóvivőjétől.

Ezért „fokozták le” és rejtik el a világ elől a barcelonai tesztet

A Formula-1 a múlt héten erősítette meg hivatalosan is, hogy a tesztszezon két háromnapos etapból fog állni: előbb Barcelonában köröz a mezőny február 23-tól 25-ig, majd Bahreinben március 10-től 12-ig (azaz alig egy héttel az ugyanott esedékes évadnyitót megelőzően). A közlemény azonban látványosan különbséget akart tenni a két esemény között: a barcelonaira csak amolyan „szezon előtti bemelegítésként” hivatkoztak, míg a bahreinit nevezték a hivatalos előszezoni tesztnek, ráadásul előbbiről sem élőképes közvetítés, sem élő időeredmény-követő szolgáltatás nem lesz, csupán nap végi eredménytáblázatok és rövid beszámolók, ami meglehetősen szokatlannak számít 2022-ben.

A Motorsport.com olasz kiadása szerint mindezek mögött az áll, hogy Bahrein minden áron meg akarta őrizni az idényindító státuszát, ráadásul ennek idén külön jelentősége lesz az új szabályok alapján épített autók miatt. A híresztelések szerint azt is megpróbálták elérni, hogy a csapatok Barcelonában még ne a végleges festésükkel guruljanak pályára, ám ezt az istállók a szoros menetrend miatt elvetették. Így az F1 vezetése állítólag ezzel a megkülönböztetéssel és a jóval kisebb tartalomszolgáltatással akarja elérni, hogy Bahrein továbbra is úgy érezze, hogy náluk lesz az új versenygépek „világpremierje”, éppen ezért a barcelonai alkalmat hivatalosan még tesztnek sem fogják hívni – csak hát ahogy a sprintek esetén, attól még, hogy valamit nem annak nevezünk, de ugyanúgy zajlik, mint egy teszt, akkor az bizony teszt…

barcelona-teszt-f1-dppi

fotó: DPPI

Leclerc öccse futamot nyert Dubajban, és a bajnokság élére állt

A hétvégén rendezték a Formula Regional Asian Championship második fordulóját, amelynek a dubaji pálya adott otthont. A három versenyt két különböző pilóta nyerte: az elsőn és a másodikon Hadrien David látta meg elsőként a kockás zászlót, a másodikon viszont a ferraris Charles Leclerc öccse, Arthur Leclerc, aki ráadásul ezzel az eredménnyel az összetettben is az élre állt: előnye kilenc pont francia riválisával szemben.

A mezőnyben ezúttal is ott volt Révész Levente, az Evans GP Academy színeit erősítő magyar pilótának azonban nem jött ki jól a lépés, az Abu Dhabiban begyűjtött pontok után ugyanis ezúttal nem tudott beférkőzni a top 10-be egyik versenyen sem.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Arthur Leclerc (@arthur_leclerc) által megosztott bejegyzés

Marko szerint a Ferrari jelentőset lépett előre

Dr. Helmut Marko Red Bull-tanácsadó az AutoRevue kérdésére beszélt arról, hogy mi várható az F1-es erőviszonyok terén 2022-ben. Marko szerint nem lesznek olyan innovációk, mint 2009-ben a Brawn GP dupla diffúzora, amit "politikai problémának" nevezett, ugyanis szerinte az olyan csapatok, mint a Red Bull és a Mercedes akkora stábbal és olyan technológiával dolgoznak, annyi szimulációt végeznek el, hogy ha létezik ilyen megoldás, akkor azt mindegyikük alkalmazni fogja.

Hozzátette, hogy szerinte szorosabb lesz a verseny, mint eddig (úgy fogalmazott, hogy a két topcsapat eddig lekörözhette a többieket, most majd talán nem), de nagyjából hasonló erőviszonyokra számít, mint eddig. A Ferrarit viszont külön kiemelte: mint mondta, az olaszok "világos lépést" tettek előre a motorjukkal 2021 hajrájára és úgy érzi, hogy a Scuderia 2022-re még tovább közelíthet. Úgy véli, hogy a Leclerc-Sainz párosnak egy-két futamgyőzelem is összejöhet, főleg ha a hallott előrelépés megtörténik az üzemanyaggal kapcsolatban is, de hozzátette: "kiegyensúlyozottság kell az egész szezon során" és ő nem biztos abban, hogy ezt a két eddigi topcsapaton kívül más is prezentálni tudja.

00121041_148

fotó: dppi

Castroneves újra megnyerte a Daytonai 24 órást

A hétvégén rendezték a tengerentúli sportautó-bajnokság, az IMSA idénynyitóját, a legendás Daytonai 24 órást, amely a szokásokhoz híven elképesztően kiélezett csatát hozott az utolsó percekig: mindezt jól jelzi, hogy az első négy helyezettet kevesebb mint hat másodperc (!) választotta el a célban. A győzelmet végül a Meyer Shank Racing #60-as Acurája zsebelte be, miután az Indy 500 tavalyi és összességében már négyszeres győztese, Helio Castroneves megőrizte a vezetést a riválisok támadási kísérletei ellenére is. A brazil klasszis – akitől természetesen ezúttal sem maradt el a kerítésmászás – ezzel zsinórban másodszor diadalmaskodott az egynaposon, hiszen tavaly is benne volt a győztes egységben; idén Tom Blomqvist, Simon Pagenaud és Oliver Jarvis volt a három társa.

daytona-castroneves

Mögöttük a Ricky Taylor és Filipe Albuquerque mellett két ex-F1-es, Alexander Rossi és Will Stevens által fémjelzett autó futott be, megelőzve Loic Duval, Ben Keating, Tristan Vautier és Richard Westbrook Cadillac-négyesét. Rajthoz állt még a volt Formula-1-es pilóták közül többek között Kamui Kobayashi (11. hely), Marcus Ericsson, Kevin Magnussen (12.) és Sebastien Bourdais (14.) is a DPi-kategóriában, de nekik mind problémáik adódtak a 24 óra során, így időt veszítettek.

Az idei izgalmak után pedig különösen várhatjuk a Daytonai 24 órás 2023-as kiadását, hiszen az lesz az első hosszú távú viadal, amelyen az új LMDh- és Hypercar-kategóriák autói, azaz az IMSA-ban és a WEC-ben szereplő gyártók is együttesen részt vehetnek – így elképzelhető, hogy az Acura és a Cadillac mellé csatlakozhat a Toyota, a Peugeot és a tervek szerint jövőre érkező Porsche, Audi, BMW és Ferrari is.

Podcast, MotoGP, Retro, Aréna, Girls, Insta: itt még többet találsz a Formula tematikus tartalmaiból

Formula.hu 145 ezer kedvelővel rendelkező Facebook-oldalát már sokan ismerik olvasóink közül, aki viszont a közösségi oldalon járva-kelve sohasem akar lemaradni az aktualitásokról, annak ajánljuk figyelmébe a Formula alá tartozó tematikus csoportjainkat is, ahol családiasabb körben beszélhetjük ki a témákat, és akár a tagok is megoszthatnak újabb tartalmakat.

Formula Aréna - Egy helyen csak a nap legfontosabb Formula-1-es és autósportos hírei, amiket biztosan nem fog elrejteni a titokzatos algoritmus.

Formula Podcast - A már lassan másfél éve futó podcastadásunk Facebook-csoportja, még több háttérinformációval és exkluzív tartalommal.

Formula MotoGP - A motorversenyzés igazi szerelmeseinek a weboldal tartalmánál is mélyebb részletességgel. 

Formula Retro - Évfordulók, visszaemlékezések a Formula-1 több mint 70 és az autóversenyzés több mint 100 éves történelméből.

Formula Girls - A csinos járművek és a csintalan hölgyek kéz a kézben járnak - ez ideális szemlegeltető terep mindkettőhöz!

Formula Instagram - A legjobb képek a motorsport világából, exkluzív tartalmakkal!

Akciódús futamokkal és Mercedes-hengerrel rajtolt a Formula-E szezonja – ez történt a versenyeken

Dupla Dirija ePrix-vel indult az elektromos világbajnokság nyolcadik idénye, amelyen egyaránt a Mercedes hajtásláncait használó csapat pilótája nyert: az első futamot a gyári csapatot erősítő címvédő, Nyck de Vries húzta be, míg a másodikat a Venturi színeiben szereplő Edoardo Mortara. Íme, a két verseny mozgóképes összefoglalója:

Bottas is bukott pénzt Hamilton vereségével

Bevett gyakorlat a Formula-1-es csapatoknál, hogy az alapfizetéseken túl bónuszokat osztanak bizonyos eredmények elérése után. Nos, mint kiderült, járt volna ilyen extra juttatás a Mercedesnél abban az esetben, ha Lewis Hamilton megszerzi a nyolcadik világbajnoki címét, méghozzá a csapattárs Valtteri Bottasnak is – csakhogy az Abu Dhabi Nagydíj végjátéka a finnt is megfosztotta erről:

„Igen, jól tudod” – reagált Bottas a Supla podcastban a felvetésre. „Bizonyos bónuszok bizonyos eredményekhez vannak kötve. Szerencsére semmit sem kaptam előlegben!” – viccelődött a pilóta, aki azt is hozzátette: szerencsére már elmúltak az idők, amikor a bankszámlájának egyenlegét is szem előtt kellett tartania a pályafutása szempontjából.

bottas-abudhabi-dppi-mercedes

fotó: DPPI

Amikor robbanásponthoz értek a rivalizálások az F1-ben

Verstappen és Hamilton tavalyi csörtéi, Alonso és Hamilton hungaroringi balhéja és persze Senna és Prost suzukai ütközései is szerepelnek a Formula-1 YouTube-csatornájának legújabb top 10-es összeállításában, amelyben a legkeményebb rivalizálások legforróbb momentumait gyűjtötték össze – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

senna-prost-video

Jenson Buttonnal gokartozott Alexander Albon – videó

Folytatta felkészülését a Formula-1-be visszatérő Alexander Albon, aki Los Angelesben futott össze a Williamsnél tanácsadói szerepkört betöltő Jenson Buttonnal. A fiatal brit-thai és a 2009-es világbajnok a 80-90 km/h-ra képes Ricciardo-kartokba (igen, a McLaren ausztráljáról nevezték el ezt a típusú gokartot) pattant be, ami kiváló fizikai edzésnek is számít a néhány hét múlva induló új idényt megelőzően:

Horgolt figurákból alkották meg az F1-es pilótákat

Igazán különleges dologgal állt elő egy rajongó. Sarah Wallace ugyanis olyan figurákat készített, amelyek a Formula-1-es pilótákat ábrázolják. Némelyik igazán hitelesre sikerült, így ez is oka lehetett annak, hogy az Aston Martin csapata is megosztott erről egy képet a közösségi médiában. Az alkotó 14 versenyzőt formált meg és az alábbiakat mondta a munkafolyamatról: „Tonnányi móka volt ezeket elkészíteni, és rengeteg vicces kiegészítőjük is van. Fernandónak ott az El Plan, Seb kristálygömbbel, almafával, és óriási ujjal rendelkezik. Micnek és neki focilabdája is van, Maxnek narancsszínű, lapos karimájú sapkája, Checónak tequilája, Valtterinek és Lance-nek hokiütője, külön Valtterinek kávéscsészéje is, valamint Dannynek cipője, míg Carlos Smooth Operator-t énekel, ha megszorítod.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sarah Wallace (@thearialene) által megosztott bejegyzés

Dobogóval tért vissza a versenypályákra Robert Wickens

Robert Wickens a 2018-as poconói IndyCar-futamon szenvedett súlyos balesetet, amelyben részlegesen lebénult és kerekesszékbe kényszerült. A versenyző azonban nem adta fel, a folyamatos rehabilitációnak köszönhetően pedig a mostani hétvégén ismét éles körülmények között vezethetett versenyautót. A kanadai pilóta Daytonában, az IMSA Michelin Pilot Challenge idénynyitóján állt rajthoz egy speciálisan átalakított Hyundai Elantra N TCR-rel.

A kvalifikáción még a hetedik helyen végzett Wickens és csapattársa, Mark Wilkins, a négyórás futamon azonban már a TCR-kategória harmadik helyén ért célba a Bryan Herta Autosport egysége. Ezzel a 32 éves versenyző 1258 nap után dobogós helyezéssel tért vissza. „Még mindig mosolygok a történtek után. Alig várom, hogy mit tartogat még a szezon” – írta közösségi oldalán Wickens.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Robert Wickens (@robertwickens) által megosztott bejegyzés

A Ferrari a rajongókra is gondolt Fioranóban

A héten egy privát tesztet szervezett a Ferrari csapata a fioránói pályán. A gyakorlás célja az volt, hogy a pilótáik Charles Leclerc és Carlos Sainz, valamint a tesztpilóta Robert Svarcman is megfelelő fizikai állapotba kerüljön a szezon előtt. A maranellóiak tesztjéről a szurkolók sem feledkeztek meg, a kerítés túloldalán állóknak pedig az istálló orosz tehetsége osztott ki néhány ajándékot.

 

Az FIA közleményt adott ki Masi jövőjével kapcsolatban

Közleményt adott ki a Nemzetközi Automobil Szövetség a Formula-1 versenyigazgatója, Michael Masi ügyével kapcsolatos pletykák miatt. Nemrégiben az együlésesek igazgatója, Peter Bayer beszélt arról, hogy fennáll a lehetősége a szakember leváltásának, több helyen pedig arról szóltak a hírek, hogy struktúraváltozás következhet be. Az FIA szombaton elejét vette a dolgoknak és hivatalosan is reagált.

„Egyelőre még nem született döntés a legutóbbi Formula-1-es Abu-Dhabi Nagydíj eseményeinek jelenleg folyó részletes elemzésének eredményéről. Ahogyan azt már korábban bejelentettük, a részletes eredményeket az F1 Bizottság február 14-i londoni ülésén mutatják be, miután az összes F1-es versenyzővel nyíltan megvitatják, amit a Motorsport Világtanács március 18-i bahreini ülésén kell jóváhagyni, az FIA-elnök, Mohammed Ben Sulayem irányításával” – állt a közleményben.

 

Elképesztő alkotást osztott meg az F1

A Falling In Sand nevű csatorna több helyen is megtalálható a közösségi médiában, a készítője pedig egy James Sun nevű kanadai művész, aki homokból készít fantasztikus alkotásokat. A labdarúgó csapatok logóitól kezdve, az autókon át, egészen a kosárlabda mezekig, szinte mindenféle témában készült már valami, legutóbb például a hamarosan bemutatkozó Miami F1-es pálya rajzát hozta össze. Utóbbit a sportág hivatalos Instagram oldalán is megosztották.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A címvédő indulhat az élről Szaúd-Arábiában

Ezen a hétvégén rendezik a Formula-E szezonnyitóját, melynek első futamát pénteken este a címvédő Nyck de Vries nyerte, aki szombat délutánra is jó formában maradt és megszerezte a pole-pozíciót a második futamra. Akárcsak tegnap, úgy ma is az új párharcos-kieséses formátumú kvalifikáción próbálták megszerezni a minél jobb rajtpozíciókat a mezőny tagjai.

Az időmérő végére úgy tűnt a Venturi csapata kiváló helyzetben lehet, miután az elődöntőbe mindkét pilótájuk bekerült, ám Eduardo Mortara és Lucas di Grassi egymás ellen voltak kénytelenek csatázni. Ebből a párharcból végül Mortara jött ki jobban, akire Nyck de Vries várt a döntőben, miután saját ágán legyőzte Robert Frijnst. A fináléban aztán hatalmas csata döntött a rajtelsőség sorsáról, a Mercedes versenyzője mindössze 0.005 másodperccel volt gyorsabb riválisánál.

A harmadik helyet Frijns csípte el, megelőzve Di Grassit, míg mögöttük André Lotterer, Jean-Eric Vergne, Antonio Felix da Costa, a tegnap dobogóra álló Jake Dennis, Alexander Sims és Oliver Rowland zárták az első tízet.   

A futam magyar idő szerint 18:00-kor kezdődik.