DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd

Döntött a bíróság: a Haas köteles visszafizetni a támogatást az Uralkalinak

Az Uralkali mellett döntött a svájci bíróság, a Haas F1-es csapata köteles jelentős összeget fizetni Dmitrij Mazepinnek és vállalatának. Mint ismert, az Uralkali névadó főszponzora volt az istállónak és Nyikita Mazepin versenyzői ülését is szerződés biztosította, ám Günther Steinerék 2022-ben, az orosz-ukrán háború kitörése után egyoldalúan felbontották a megállapodásokat arra hivatkozva, hogy Mazepinék miatt sérül a csapat jó híre, ez pedig aktivál egy kitételt a szerződésben.

Azonban az Uralkali addigra már elutalta a 13 millió dolláros szponzori támogatást, amit a szerződés felbontása ellenére nem akart visszaadni a Haas, sőt még a csapat követelt 8,6 millió dolláros kártérítést a cégtől.

A svájci döntőbíróság azonban az Uralkalinak adott igazat az ügyben, és kötelezi a Haast arra, hogy fizesse meg a tartozását az orosz cég felé, úgyhogy az anyagilag egyébként sem túl stabil alakulatnak jelentős kiadással kell számolnia.

f1-mazepin-haas-uralkali

Ezt a szokást vette át Ocon Hamiltontól

A Formula-1 több bajnokától, Fernando Alonsótól és Lewis Hamiltontól is tanult pályafutása során Esteban Ocon: utóbbitól akkor, amikor 2019-ben, a Force India/Racing Point és a Renault/Alpine csapatoknál töltött időszak között a Mercedes tartalékpilótája volt egy évig. (Korábban pedig az istálló juniorcsapatánál pallérozódott.)

„Emlékszem, hogy Lewis különböző marketingeseményeken vett részt, egy versenyhétvégén belül. Lewis nagyon elfoglalt ember: ebben különbözik másoktól, akik ilyenkor csak a versenypályára összpontosítanak” – mondta Ocon a High Performance Podcastban. „Általánosságban elég zsúfolt élete van, én pedig láttam, hogyan váltja át a fókuszt egyik dologról a másikra.”

„Lenyűgözött, hogyan át tudott állni, amikor a mérnökével beszélt valami teljesen más tevékenység után. Nem kellett neki tíz perc, hogy újra fókuszált legyen és újra a mérnökökkel dolgozzon – mert ilyenkor nincs rá több idő. Mindig nála volt a felírótáblája a jegyzeteivel, és mindig jegyzetelt, nehogy elfelejtsen bármit egyik évről a másikra, egyik edzésről a másikra.”

„Ezt én is átvettem tőle, mert ha nem jegyzetelek, amikor kiszállok az autóból, akkor nem emlékszem pontosan. Ha pedig visszatérek egy marketingeseményről, és csak arra emlékszem, hogy valami érdekes dolog jutott eszembe, azt a teljesítményünk bánhatja” – magyarázta Ocon, hogy egy szokásában ő is utánozni kezdte a hétszeres világbajnokot.

Gasly bejelentkezett a 24 órásra: Egy napon győzne Le Mans-ban

Le Mans-ba kísérte az Alpine Hypercar-csapatát a márka mindkét Formula-1-es versenyzője. Esteban Ocon és Pierre Gasly nem sokáig szurkolhattak a csapattársaknak, mivel mindkét A424 kiesett az első hat óra folyamán motorhibával, Gasly azonban egy interjúban elárulta, álma egyszer győzni a 24 óráson:

„Szerintem minden gyerek erről álmodik. Ekkora korom óta néztem ezt a versenyt. Öt éven át Le Mans-ban éltem, itt tanultam, közel a városhoz és a pályához. Biztos, hogy álom lenne egy napon megnyerni Le Mans-t” – mondta az Eurosportnak a francia. „Egyelőre teljes mértékben a Formula-1-re fókuszálok, nincs napirenden a téma, de nem tűnt igazságosnak, ahogy sportcipőben és farmerben jártam-keltem ezek között a srácok között. Remélem, egy napon egy jó autóban versenyezhetek Le Mans-ban.”

„Hajnali négykor, egy óra alvás után vezetni abszolút megsemmisítő, nagyon extrém” – beszélt a 24 órás különleges kihívásairól, melyek nehézségét F1-es pilótaként látja át igazán. „Versenyzőként tudom igazán átérezni, mennyire kemény. Remélhetőleg a tévén keresztül is átmegy az embereknek. Másfél órán keresztül összpontosítani nagy kihívás, de teljes 24 órán át fókuszálni és osztozkodni az autón, ezért nagy tisztelet jár ezeknek a srácoknak.”

Fotó: Alpine

Menesztette egyik juniorpilótáját a Red Bull

A Formula-3-ban szereplő 18 éves lengyel, Kacper Sztuka a közösségi médiában jelentette be, már nem a Red Bull Junior Team tagja. Sztuka alig több mint fél éven át tartozott az energiaitalosok kötelékébe: az olasz Formula-4-es bajnokságot egy bravúros szezonhajrával (az utolsó kilenc futamon nyolc győzelemmel) nyerte meg 2023-ban. A tavalyi eredmények tükrében elvárhatóhoz képest első F3-as szezonjában elmarad teljesítménye, egyetlen pontszerzéssel, az imolai sprint ötödik helyével csupán 19. helyen áll az értékelésben, a fiatal versenyző azonban állítja, a visszajelzések kedvezőek voltak, amíg a Red Bull részéről nem történt meg a szakítás.

„Az utóbbi hetekben a Red Bull juniorprogramjával kötött együttműködés a partner kezdeményezésére fel lett bontva. Az együttműködés végéig rajtjam, a csapat működésében való részvételem és a fejlődésem pozitívan értékelte mindenki, aki közvetlenül velem dolgozott. Köszönöm mindenkinek, aki szerepet vállalt a projektben, amelynek 2023 vége óta része voltam” – osztotta meg a közösségi médiában a hírt Sztuka. Hozzátette, a bejelentéstől függetlenül, szponzorai támogatásával az MP Motorsport versenyzője marad a szezon hátralevő részében.

A Red Bullnak három juniorpilótája marad a Formula-3-as kategóriában, Tim Tramnitz, Oliver Goethe és Arvid Lindblad: utóbbi azért érdekes, mert a svéd származású brit tavaly harmadik lett Sztuka mögött az olasz F4-ben, F3-as újoncként azonban jócskán túlszárnyalja őt, ötödik az összetettben és már győzelmet is szerzett.

Fotó: Red Bull Content Pool

„Lassan azt hiszem, meg akarja akadályozni Mick visszatérését” – Ralf Schumacher nem hajlandó együtt dolgozni Steinerrel

Az F1-es szakértővé átvedlett Haas-csapatfőnök, Günther Steiner egy podcastben az Alpine versenyzői dilemmájáról osztotta meg véleményét: kijelentette, Mick Schumachert nem igazolná le Bruno Famin helyében, mivel egy csapatnak mindig az elérhető legjobb versenyzőt kell megszereznie. Meglátása nem talált jó fogadtatásra a szóban forgó versenyző nagybátyjánál, Ralf Schumachernél, aki számolatlan alkalommal támadta már az osztrákot az unokaöccse felé tanúsított megnyilvánulások miatt, az esetekhez pedig behúzhatjuk a legújabbat:

„Erre nincsenek szavak. Jó barátunkról, Günther Steinerről beszélek, nem értem ezeket az értelmetlen odaszúrásokat a részéről. Lassan kezdem azt hinni, hogy meg akarja akadályozni (a visszatérést). Mert mi lenne, ha a Mick visszatérne és jól szerepelne? Akkor Steiner nem tűnne fel jó színben” – mondta az F1-Insider.com-nak, aztán ő is egy odaszúráshoz folyamodott: „Talán Steiner úrnak azon kellene gondolkodnia, hogy a csapata miért teljesít jobban most…”

A szókimondásáról ismert Steiner megnyilvánulása annyira kiborította a hozzá hasonlóan tévés szakértőként dolgozó Schumachert, hogy kijelentette, nem hajlandó többet az excsapatfőnökkel együtt szerepelni: „Az RTL tudja, mi a véleményem, akárcsak Steiner úr. Nem lesz több közös megjelenésünk a kamera előtt. Bahreinben még a közös cél alá rendeltem magam, de ez többé nem lehetséges. Ebben pedig következetes fogok maradni.”

Ralf Schumacherből érezhetően beszél a család iránti elfogultság is, álláspontjával azonban nincs egyedül: egy másik német volt F1-es, Timo Glock szerint sem szabadna leírni a hétvégén Le Mans-i 24 óráson, Alpine-nal szereplő Micket.

„Abba kéne hagyni a pocskondiázását. Inkább a saját udvarában söprögessen, mert ha megnézzük Günther Steiner eredménysorát csapatfőnökét, akkor felmerül a kétely, hiszen jelen pillanatban a Haas nagyon jó munkát végez nélküle. Ennél okosabbnak kellene lennie, de igen, ez tipikus Günther Steiner” – mondta Glock a Formel1.de-nek. Hozzátette még, a fiatal Schumacherrel igenis számolni kellene: „Szerintem Mick bizonyította már a Formula-1-ben, hogy gyors. Egy megfelelő környezetben pedig ő lenne jó választás egy ülésre.”

Fotó: Alpine

Piastri szerint így alakul az erősorrend Barcelonában

A következő hétvégén Barcelonában, a Spanyol Nagydíjjal folytatódik az F1-es világbajnokság – a Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes négyes között pedig egyre szorosabb a verseny, ami minden kétséget kizáróan rendkívül jót tesz a sportnak.

Oscar Piastri, a McLaren ausztrálja így látja a barcelonai esélyeket: „Úgy gondolom, a Red Bull erősebb lehet ezen a pályán, de mi is ott leszünk a mixben.”

„Továbbra is magabiztosak lehetünk. Nem mondanám azt, hogy gyengék vagyunk a nagy tempójú pályákon, inkább a riválisaink fejlődtek. Majd meglátjuk mi történik, de biztos vagyok abban, hogy ott leszünk a mezőny elején” – tette hozzá Piastri.

Gyönyörű légifotók a Le Mans-i 24 órásról

A Le Mans-i 24 órás mezőnye jelenleg biztonsági autó mögött köröz, miután az élen álló Robert Kubica összeütközött a BMW erősebbik autójával, a #15-össel. Amíg a folytatásra várakozunk, mutatunk néhány különleges légifelvételt, melyet a Rolex juttatott el hozzánk:

LEMANS_2406aw_0460

 

LEMANS_2406aw_0483

LEMANS_2406aw_0478

LEMANS_2406aw_0468

A Le Mans-i 24 órást az elsőtől az utolsó pillanatig végigkövető élő közvetítésünk a képre kattintva érhető el – benne a helyszínen tartózkodó tudósítónk információival!

lemans-lead

Az új előzést támogató rendszer hatása nagyon hasonló lesz a DRS-hez

Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyautókért felelős szervezeti egységének igazgatója az F1 hivatalos oldalának elmondta, hogy a 2026-ban debütáló új, előzést elősegítő override mód hatása rendkívül hasonló lesz a jelenleg használatban lévő DRS-hez.

Az override mód a DRS-sel szemben nem egy mechanikus megoldás lesz, hanem elektromosenergia-többlettel igyekszik majd segíteni a támadó fél dolgát. 

„A DRS-hez nagyon hasonló hatást fogunk elérni az erőforrás elektromos részét használva. Azok a versenyautók, amelyek egy másodpercen belül követik az előttük autózót, több energiát tudnak majd használni az egyenesekben, melynek hatására nagyobb sebességet tudnak elérni.”

„Az override mód hatása nagyon, nagyon hasonló lesz ahhoz, amit a DRS nyújt” – tette hozzá Tombazis.

A 2026-os szabályokról további részletekért kattints ide.

Helyszíni: Életképek Le Mans-ból

A Formula.hu ott van Le Mans-ban, ahol néhány órán belül rajtol az idei a Le Mans-i 24 órás verseny. Helyszínen tartózkodó kollégánk jóvoltából hoztunk néhány aktuális képet a paddockból – érdemes vetni egy pillantást az égboltra is...





A Formula.hu egész héten a helyszínről szállítja az információkat a Le Mans-i 24 órásról, a szombaton 16 órakor rajtoló versenyről pedig szokásainkhoz hűen végig élő szöveges közvetítésben formájában tudósítunk majd!

 

Komatsu elmondta, hogy mikor jöhet a bejelentés

Ayao Komatsu, a Haas csapatfőnöke arról beszélt, hogy mikor érkezhet csapata 2025-versenyzőinek bejelentése.

Mint ismert, Nico Hülkenberg a jelenlegi szezon végén az Audi-projekthez távozik, míg Kevin Magnussen jövője erősen kérdéses a csapatnál.

„Nem vagyunk túl messze a bejelentéstől. Nem fog azonnal megtörténni, de nem vagyunk messze. Néhány héten vagy pár hónapon belül jönni fog a megerősítés” – mondta Komatsu.

„Fejleszteni akarjuk a csapatot, jelenleg pedig egy dinamikus szituációban vagyunk. Egy fiatal és egy tapasztalt versenyző kombinációja jó referenciát szolgáltathat, valamint egyben nagyon izgalmas párosítás is lenne” – tette hozzá az amerikai alakulat japán csapatvezetője.

Le Mans: 18 egykori F1-es pilóta a mezőnyben

A sportautózás szerelmesei mellett a Formula–1 rajongói is számos ismert nevet találnak a Le Mans-i mezőnyben – szám szerint 18 egykori F1-es pilótát, kivétel nélkül a hypercarok mezőnyében. Az alábbi táblázatban összeszedtük, kik rendelkeznek királykategóriás múlttal az egynapos résztvevői közül:

Pilóta

Autó

#

Le Mans-i eredmények

F1-es eredmények

Sebastien Bourdais

Cadillac #3

16

2. hely (háromszor)

27 nagydíj, 6 pont

Felipe Nasr

Porsche #4

4

LMP2 5. hely

39 nagydíj, 29 pont

Andre Lotterer

Porsche #6

12

3 győzelem

1 nagydíj

Kamui Kobayashi

Toyota #7

9

1 győzelem, 6 dobogó

1 dobogó

Nyck de Vries

Toyota #7

4

LMP2 4. hely

11 nagydíj, 2 pont

Sebastien Buemi

Toyota #8

12

4 győzelem

55 nagydíj, 29 pont

Brendon Hartley

Toyota #8

10

3 győzelem

25 nagydíj, 4 pont

Will Stevens

Jota #12

8

LMP2 és Am győzelem

18 nagydíj

Romain Grosjean

Lamborghini #19

1

-

10 dobogó

Mick Schumacher

Alpine #36

0

-

43 nagydíj, 12 pont

Jenson Button

Jota #38

2

39. hely (56-os garázs)

világbajnok, 15 győzelem

Antonio Giovinazzi

Ferrari #51

2

1 győzelem

62 nagydíj, 21 pont

Danyiil Kvjat

Lamborghini #63

1

-

3 dobogó

Robert Kubica

AF Corse #83

3

LMP2 2. hely (kétszer)

1 győzelem, 12 dobogó

Jean-Eric Vergne

Peugeot #93

5

8. hely, LMP2 5. hely

58 nagydíj, 51 pont

Paul di Resta

Peugeot #94

5

LMP2 győzelem

59 nagydíj, 121 pont

Stoffel Vandoorne

Peugeot #94

2

3. hely

42 nagydíj, 26 pont

Jack Aitken

Whelen #311

2

LMP2 Pro-Am 5. hely

1 nagydíj

 

A versenyző neve és autója mellett az olvasható, hogy hány Le Mans-on vett részt eddig.

A Le Mans-i 24 órás verseny szombaton 16 órakor rajtol, a futam eseményeit szokásainknak megfelelően élő szöveges tudósításban követjük majd, ráadásul egy kollégánk a helyszínről küldi majd a legfrissebb információkat!

 

 lemans-lead

Nyitókép: FIAWEC / DPPI

Stella elmondta, miért nyer nagyot, aki Sainzot szerződteti

Négy és fél hónappal Ferraritól való távozásának bejelentése után továbbra sem tudni, hol folytatja F1-es pályafutását Carlos Sainz, akinek lehetőségei mostanra meglehetősen leszűkültek, minden bizonnyal a Williams és a Sauber (a majdani Audi) közül fog kikerülni jövő évi munkaadója. A spanyol versenyző a Scuderia előtt a McLarennél versenyzett, ahol együtt dolgozott a korábbi csapatfőnökkel, Andrea Stellával, s a rutinos olasz szakember nem is fukarkodott a dicséretekkel, amikor Sainzról kérdezték.

sainz-kina-2

„Carlos egy érdekes versenyző, de különösen kiemelném, hogy mennyire racionális” – kezdte Stella. „Szüksége van egy tervre a fejében arról, hogy lesz a leggyorsabb egy kör, hogyan tud egy versenyt a leggyorsabban megcsinálni. És így rengeteg racionalitást ad hozzá az ösztöneihez” – mondta, majd hangsúlyozta, mekkora előnyt jelent ez a mentalitás majdani csapata számára:

„És az a fontos, hogy ha egyszer megvan ez a racionális kidolgozottság, akkor ezt könnyű kommunikálni is, ami nagy előny jelent a csapata számára, hiszen világos lesz nekik is mindaz, amit feldolgoz, amit lehetőségként vagy problémaként azonosít” – mondta, majd hozzátette: „Úgy gondolom, hogy számunkra egyértelműen az egyik legfontosabb tényező volt a csapat fejlődésében e tulajdonságai miatt.”

stella

A Red Bull és a Ferrari példája intheti türelemre az Audit

A 2026-os szezon az új szabályok érkezése mellett még egy szempontból történelmi lesz, hiszen a Volkswagen-csoport végre valahára bemutatkozik az F1-ben, méghozzá a Sauber istállót az Audi gyári alakulatává formálva. Az F1-ben versenyzőként komoly sikereket elérő, csapatfőnökként pedig a Toro Rossóval futamgyőzelmet ünneplő Gerhard Berger a Bild hasábjain fejtette ki nézeteit arról, mire számíthat a frissen bemutatkozó gyártó első éveiben:

audi-f1

„Nem szabad alábecsülni, mit jelent a debütálás a motorsport legmagasabb osztályában. A csúcsra vezető úton türelemre és kevés hibára van szükség” – nyilatkozta a 64 éves osztrák. „Emlékszem a Red Bullra, amelyhez akkoriban elég közel álltam. Annak ellenére, hogy többek között Adrian Newey is odaérkezett, rengeteg hibát követtek el, és hat évbe telt, mire győztes csapattá váltak.”

Berger azt is megfogalmazta, szerinte mennyi időbe telhet, mire az Audi felérhet abba a magasságba, ahova szeretne: „Az Audinak megvannak a szükséges erőforrásai, és az a nagy előnye is, hogy a háttérben már most is a Sauberrel dolgoznak. De véleményem szerint legalább öt évbe fog telni, mire az élre kerülnek. Nézzük csak meg a Ferrarit a század elején! Michael Schumacher, valamint a Jean Todt, Ross Brawn és Rory Byrne alkotta tökéletes felállás ellenére annak a csapatnak is öt évre volt szüksége, mire elkezdtek világbajnoki címeket nyerni.”

berger-ferrari

Alonso minden idők egyik legjobbja Verstappen szerint

A DAZN mikrofonja előtt hozták nehéz helyzetbe Max Verstappent, amikor arra kérték, hogy mondja meg, szerinte ki volt minden idők öt legjobb F1-es pilótája. A holland versenyző nem tért ki a válaszadás elől, de mindenekelőtt leszögezte, hogy miért gonosz kérdés ez: „Tudom, mi történik majd, hiszen bármit is mondok, jönnek majd a kommentek az emberektől, akik nem értenek egyet. Szóval nehéz kérdés ez.”

alonso-verstappen

Verstappen végül Schumachert, Sennát, Alonsót, Hamiltont és Fangiót nevezte meg, s a névsorban talán Alonso lehet a legmeglepőbb, hiszen őt a többieknél jóval ritkábban szokás az ennyire szűk elit tagjai közé sorolni. A háromszoros világbajnok beszélt is kicsit a spanyolról: „Szerintem Fernando mindig annak mutatja magát, aki valójában, és ezt én rettenetesen csodálom. Nagyon sikeres, de így is megmaradt a versenyzés iránti szenvedélye.”

„Egy normális, kedves srác, és én az ilyet nagyra tudom értékelni. És általában nagyon örül mások jó teljesítményének is” – mondta, majd párhuzamot vont kettejük között: „Szerintem ő tudta először naggyá tenni az F1-et Spanyolországban, és világbajnok is lett. Kicsit olyan, mint az én esetem Hollandiában. Mindketten szeretünk versenyezni, ő talán még jobban, hiszen az ő korában még mindig az F1-ben van. Nagyon tisztelem. Emlékszem, hogy amikor még gokartoztam, már akkor őt néztem az F1-ben, azért kapcsoltam be a tévét, mert tudtam, hogy jól fog versenyezni.”

verstappen-alonso

Le Mans: Bourdais nem értette, miért ünnepelnek körülötte

Amikor 7 perc 40 másodperccel a Le Mans-i hyperpole előtt beintették a piros zászlót, a Cadillac garázsában elszabadult az ünneplés, hiszen Sebastien Bourdais körének köszönhetően a #3-as autó vezette az időmérőt, és a csapatnál úgy vélték, már nem lesz esélye a riválisoknak javítani. Azonban akik ünnepeltek, előre ittak a medve bőrére, hiszen az egyébként büntetés miatt hátrasorolt testvérautó, és a #6-os Porsche is megelőzte őket az utolsó pillanatokban.

cadillac-3

Amikor a „helyi fiút”, a Le Mans-i születésű Bourdais-t megkérdezték, ő is azt hitte-e, hogy megvan a rajtelsőség, a francia klasszis így felelt: „Nem! Sőt, én azt mondtam mindenkinek, hogy nem tudom, miért akartok fotózkodni, még van hátra hét perc és negyven másodperc. Mókás, mert amikor végül nem a miénk lett a pole, már senki nem volt itt. Vicces, de egészen tipikus a sajtó részéről.”

Bourdais azt is kifejtette, hogy azért nem tért vissza a pályára, mert a megnyújtott első menete és a piros zászló által megszakított második menete azt eredményezte, hogy nem maradt elég üzemanyaga, és a szabályok értelmében a hyperpole alatt nem lehet tankolni… A háromszoros Le Mans-i második helyezett pilóta Scott Dixon és Renger van der Zande partnereként a második helyről kezdheti meg a 2024-es Le Mans-i 24 órást.

A Le Mans-i 24 órás verseny szombaton 16 órakor rajtol, a futam eseményeit szokásainknak megfelelően élő szöveges tudósításban követjük majd, ráadásul egy kollégánk a helyszínről küldi majd a legfrissebb információkat!

Fotó: FIAWEC / DPPI

Az F1-es Kanadai Nagydíjjal azonos hétvégén rendezik jövőre a Le Mans-t, jön a kétautós szabály

Ahogy azt megszokhattuk, a Le Mans-i 24 órás pénteki szünnapján jelentette be az FIA és az ACO az Endurance-világbajnokság következő évi versenynaptárát. A 2025-ös menetrend egyáltalán nem okoz meglepetést, ugyanis pontosan ugyanaz a nyolc forduló alkotja majd a szezont, mint idén. Kérdőjelek leginkább Imola körül voltak, de egyúttal azt is megerősítették, hogy az olasz pálya négyéves szerződéshosszabbítást írt alá a WEC-vel.

A szezon ismét a katari 1812-es versennyel rajtol a február 21-22-i prológ (azaz teszt) után a naptári tél utolsó napján, majd jön Imola és Spa, június közepén pedig a Le Mans – amely viszont az idei esztendővel ellentétben F1-es hétvégére került, hiszen jövőre egy héttel később rendezik majd meg a Kanadai Nagydíjat. Interlagos, Austin, Fuji és a nyolcórás bahreini finálé a folytatás a 2025-ös naptárban.

A pénteki sajtótájékoztatón egyúttal hivatalossá vált, hogy 2025-től két autót lesznek kötelesek indítani a Hypercar kategóriában induló gyártók, ezzel egyidejűleg pedig 37-ről 40-re növekszik a WEC állandó mezőnyének létszáma. A kétautós szabályra a jelenlegi márkák közül a Cadillacnek, a Lamborghininek és az Isotta Fraschininek kell reagálni, hiszen ők egy állandó egységet neveztek a szezonra, valamint eredetileg az újonnan beszálló Aston Martin is csak egy autót indított volna, de pénteken ők is jelezték: a gyári Heart of Racing csapatuk két Valkyrie-vel áll rajthoz jövőre a WEC csúcskategóriájában.

A WEC 2025-ös versenynaptára:

Február 28. Katari 1812 km-es Katar
Április 20. Imolai 6 órás Olaszország
Május 10. Spái 6 órás Belgium
Június 14-15. Le Mans-i 24 órás Franciaország
Július 13. Interlagosi 6 órás Brazília
Szeptember 7. Austini 6 órás (Lone Star Le Mans) USA
Szeptember 28. Fuji 6 órás Japán
November 8. Bahreini 8 órás Bahrein

lemans-family-portrait

Fotó: FIAWEC / DPPI

„Danielnek keményen kell dolgoznia, hogy megtartsa az ülését” – Horner

Sergio Perez és Yuki Tsunoda múlt heti hosszabbításával egyetlen kiadó hely maradt a Red Bull kötelékein belül a 2025-ös Formula-1-es szezonra: a Visa Cash App RB második ülése. Azt jelenleg Daniel Ricciardo birtokolja, aki egy-két alkalmat leszámítva idén elmaradt csapattársától, Tsunodától. A Red Bull F1-es csapatfőnöke, Christian Horner nem is tagadta, hogy az ausztrál elmaradt attól a teljesítménytől, ami a nagycsapathoz való előléptetéséhez lett volna szükséges: „Úgy vélem, Danielnek hullámzó idénykezdete volt. Tudja, hogy teljesítenie kell. Tudja, hogy nem tett eleget azért, hogy helyet szerezzen jövőre az anyacsapatnál.”

De vajon mi a helyzet a VCARB ülésével? Horner állítja, hogy nem sietnek, ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy Ricciardo helye nem biztos, hiszen többen is esélyesek rá, beleértve a tartalékversenyzőjüket, Liam Lawsont: „Még sok időnk van. Itt van Daniel, aki nyilván rengeteg tapasztalattal rendelkezik, és nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy ez Yukit is segítette, hiszen így van mérnöki iránymutatás. Érkezik néhány remek tehetségünk a Formula-2-ben, Isack Hadjar már az ajtón kopogtat. Danielnek keményen kell dolgoznia, hogy megtartsa az ülését, ha ezt akarja. Liam is ott van, ő szintén értékes tagja a csapatnak. Minden edzésen ott van, és tudjuk, mire képes. Úgyhogy mindig van nyomás az aktuális versenyzőkön.”

f1-ricciardo-visarb

Mugellóban teszteli a Pirelli 2025-ös F1-es abroncsait a Ferrari

Csütörtökön és pénteken Formula-1-es autók hangjától hangos a mugellói versenypálya, ahol eddig egyszer, a koronavírus-járványtól sújtott 2020-as idényben rendeztek F1-es futamot. Itt kerül sor ugyanis a Pirelli idei ötödik gumitesztjére, amely során a 2025-ös abroncsokat teszteli a gyártó.

f1-ferrari-pirelli-teszt-mugello-2

Ezúttal a csapatok közül a pályát birtokló Ferrari segít nekik: csütörtökön Charles Leclerc körözött az SF-24-es volánjánál, pénteken pedig Carlos Sainz váltja őt majd a volánnál. Leclerc a beszámolók szerint 120 kört tett meg, és mindenekelőtt a kemény keverék próbálgatásán volt a hangsúly a jövő évi konstrukciók közül – igaz, a délutáni eső révén az intermediate gumik tesztelésére is lehetőség nyílt.

f1-ferrari-pirelli-teszt-mugello-3

Fotó: Pirelli

Videó: ezzel a szenzációs körrel szerezte meg a Le Mans-i pole-t Kevin Estre és a Porsche

Az időmérő végén csente el a Cadillacnek álló pole-pozíciót a Le Mans-i 24 órás futamra a Porsche: a Penske által üzemeltetett, és a bajnokságot is vezető #6-os autóval Kevin Estre elképesztő kört rakott össze, kockáztatott az első rajtkockáért, és bejött neki, úgyhogy ez az egység indulhat majd az élről a szombaton 16 órakor kezdődő futamon.

Az időmérő beszámolója itt található, Le Mans-i felvezető műsorunk ezen a linken tekinthető meg, Estre körét pedig érdemes megnézni:

Hatalmas baleset és korlátjavítás miatt késik a Le Mans-i Hyperpole

Csütörtök este 20 órakor kellett volna elkezdődnie a Le Mans-i 24 órás legjobb rajthelyeiről döntő Hyerpole-nak, azonban a kvalifikációt megelőzően óriási baleset történt a betétszéria, a Michelin Le Mans Cup első futamán. Louis Rossi csapódott a szalagkorlátnak egy LMP3-as autóval: mivel visszajátszást nem mutattak, így azt nem tudni, pontosan hogyan történt az incidens, mindenesetre a korlátot is szerelni kell, ezért legalább félórás csúszás vár a 24 órás legjobbjaira.

Mick Schumacher „nem áll készen feladni” az F1-es álmát

Mick Schumacher két évet töltött el a Haas Formula-1-es alakulatánál, a 2023-as szezonra azonban már nem kapott ülést. Azóta a Mercedes tartalékpilótája, emellett az Alpine endurance-világbajnoki csapatát erősíti: a hétvégén velük versenyez a Le Mans-i 24 óráson. Az egynapos viadal helyszínén azonban a német ismét elmondta: a fő célja továbbra is az, hogy újra az F1-ben szerepeljen.

„Kimerítő visszaküzdeni magad. Megmutatják neked a süteményt, ami nagyon finom, de nem ehetsz belőle – és közben végig kell nézned, ahogy mások megeszik” – fogalmazott Schumacher. „Úgyhogy kemény ez, de tudom, miért csinálom. A két évvel ezelőtti énemnek köze sincs a mostanihoz.”

„Ötéves korom óta az F1 az álmom, és nem állok készen elengedni ezt. Néha úgy érzed, van esélyed, aztán az sosem történik meg végül, mert történik valami más. Érzelmi hullámvasút és kimerítő volt az utóbbi pár év. De dolgozom a visszatérésen” – mondta el a német, hozzátéve: „Többször megmutattam, hogy képes vagyok bajnokságokat nyerni. A kérdés csak az, vajon illeszkedek-e valakiknek a terveibe.”

wec-mick-schumacher-alpine