Ez már a 16. holtversenyes pole volt az F1 történetében
https://formula.hu/parc-ferme/38010
George Russell és Max Verstappen ezredmásodpercre azonos időt futott a Formula-1-es Kanadai Nagydíj időmérőjének utolsó felvonásában. A szabályok értelmében az döntött a Mercedes-pilóta javára, hogy ő érte el előbb az eredményt (ez nem minden szériában van így amúgy: a MotoGP-ben például ilyenkor a második leggyorsabb körök rangsorolnak). Azt persze sokan egyből tudták, hogy az 1997-es évadzáró jerezi Európai Nagydíj óta először volt holtverseny a pole-pozícióért folytatott csatában – akkor Jacques Villeneuve, Michael Schumacher és Heinz-Harald Frentzen is 1:21,072-t jegyzett –, viszont valójában a mostani nem a második, hanem már a 16. alkalom volt, hogy egál alakult ki egy kvalifikáció végén az élen!

Persze a „turpisság” egyértelmű: az F1 történetében sokáig csak másodpercekre vagy tizedmásodpercekre kerekítették a köridőket, így értelemszerűen sok korábbi holtverseny valójában nem is volt annyira szoros, mint az 1997-es jerezi vagy a most szombati eset. A három tizedesjegyig történő mérést csak a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján vezették be, azóta tényleg csupán kétszer fordult elő egál. Az összes esetet az alábbi táblázatban szedtük össze a RaceFans.net és a RacingNews365.com szaklapok gyűjtése révén – mint látható, a Brit Nagydíjak kifejezetten sokszor voltak helyszínei a hasonló jelenségeknek, és volt versenyző, aki több holtversenyben is érintett volt annak jó vagy rossz oldalán:
| Nagydíj | Pálya | Pole-pozíciós | Egált elérő többi versenyző | Köridő |
| 1950 Belga Nagydíj | Spa-Francorchamps | Giuseppe Farina | Juan Manuel Fangio | 4:37 |
| 1952 Brit Nagydíj | Silverstone | Giuseppe Farina | Alberto Ascari | 1:50 |
| 1955 Monacói Nagydíj | Monte-Carlo | Juan Manuel Fangio | Alberto Ascari | 1:41.1 |
| 1956 Brit Nagydíj | Silverstone | Stirling Moss | Juan Manuel Fangio | 1:41.0 |
| 1958 Portugál Nagydíj | Porto | Stirling Moss | Mike Hawthorn | 2:34.2 |
| 1959 Holland Nagydíj | Zandvoort | Jo Bonnier | Jack Brabham | 1:36.0 |
| 1959 Brit Nagydíj | Aintree | Jack Brabham | Roy Salvadori | 1:58.8 |
| 1961 Holland Nagydíj | Zandvoort | Phil Hill | Wolfgang von Trips | 1:35.7 |
| 1961 Brit Nagydíj | Aintree | Phil Hill | Richie Ginther | 1:58.8 |
| 1968 Kanadai Nagydíj | Mont Tremblant | Jochen Rindt | Chris Amon | 1:33.8 |
| 1970 Dél-afrikai Nagydíj | Kyalami | Jackie Stewart | Chris Amon | 1:19.3 |
| 1970 Brit Nagydíj | Brands Hatch | Jochen Rindt | Jack Brabham | 1:24.8 |
| 1971 Brit Nagydíj | Silverstone | Clay Regazzoni | Jackie Stewart | 1:18.1 |
| 1974 Brit Nagydíj | Brands Hatch | Niki Lauda | Ronnie Peterson | 1:19.7 |
| 1997 Európai Nagydíj | Jerez | Jacques Villeneuve | M. Schumacher, H-H. Frentzen | 1:21.072 |
| 2024 Kanadai Nagydíj | Montreal | George Russell | Max Verstappen | 1:12.000 |
Akcióban az utánpótlás: ezek voltak az F2-es szezon legnagyobb előzései
https://formula.hu/parc-ferme/31026
A Formula-2-ben rengeteg szoros csatát hozott a 2021-es szezon, a száguldó cirkusz Youtube-csatornája pedig ebből készített egy top tízes listát - a videó ezen a linken, vagy a képre kattintva megtekinthető!
José Maria López is beült a Toyota TCR autójába
https://formula.hu/parc-ferme/31022
Bővül a TCR autók száma, miután a japán gyártó a Corollából fejleszti új versenygépét. A legelső menetpróbára már december 15-én sor került, öt nappal később azonban ismét pályára vitték, ráadásul nem is akármilyen nevek társaságában. A teszten meglepetésre nem valamelyik autóversenyző, hanem a Toyota Gazoo Racing Argentina elnöke, Daniel Herrero kapta meg az első lehetőséget, mielőtt átadta volna az autót Argentina egyik legjobb pilótájának, Matías Rossinak.
„A Corolla TCR első benyomása kiemelkedő volt. A Matíasszal végzett tesztek kemények, de ugyanakkor pozitívak voltak. Tetszett a motor reakciója, a kanyarsebesség és a fékezésrendszer is. Büszke vagyok arra, hogy én voltam a legelső, aki vezethette. Biztosíthatom, hogy az autóban nagy lehetőségek rejlenek” - idézte Herrero szavait a TouringCarTimes.
A portál feltöltött egy videót is a tesztről, illetőleg a Twitterre felkerült fotókon többen is kiszúrták a WTCC egyik legsikeresebb pilótáját, a háromszoros világbajnok José Maria Lópezt is.
.png)
Sebastien Loeb is indul a WRC-szezonnyitón – először egy Forddal
https://formula.hu/parc-ferme/31024
A kilencszeres ralivilágbajnok, aki utolsó teljes szezonja, 2012 óta 16 WRC-fordulón vett részt, rajthoz áll a 2022-es szezonnyitón, a januári Monte-Carlo Ralin. A 47 éves francia csapatot és márkát vált: miután pályafutása túlnyomó részét Citronnel teljesítette, az elmúlt két évben pedig a Hyundaijal vendégszerepelt bizonyos fordulókon, az M-Sporthoz csatlakozott, amelynek hibrid Ford Pumáját vezeti a versenyen. Loeb két alkalommal tesztelte már a Pumát, így a közös szereplés híre nem meglepetés, a bejelentés azonban egyelőre csak a szezonnyitóra szól.
Loeb az M-Sport negyedik Fordját vezeti a hétvégén: három csapattársa a teljes szezont futó Craig Breen, Gus Greensmith és Adrien Fourmaux lesz: utóbbi szerződtetését Loebbel együtt most jelentette be a csapat.

Visszatér a korábbi bajnok: Vincze Ferenc újra a Korda Racinggel indul
https://formula.hu/parc-ferme/31025
A 2019-es magyar ralibajnok 2021-ben egyetlen futamon sem tudott rajthoz állni, a Szilveszter Ralin azonban visszatér: Vincze Ferenc korábban háromszor nyerte már meg a versenyt, most pedig ez lehet számára a lehetőség arra, hogy lerázza magáról a rozsdát.
Vincze a Digisport Reggeli Start című műsorában beszélt arról, hogy idén egyáltalán nem is ült raliautóban, mint mondta, ennek anyagi okai voltak. Kifejtette, hogy 2022-ben nagyon szeretne indulni, nem 100%, hogy minden összeáll ehhez, de most jó irányba mennek a dolgok és azt is elárulta, hogy újra a Korda Racing lehet az a csapat, amellyek közösen állnak rajthoz – a Szilveszter Ralin biztosan, de a tervek szerint jövőre a teljes szezont együtt csinálják meg.
A korábbi bajnok elmondta, hogy ismét egy régebbi fejlesztésű (nem Evo) Skoda Fabia R5-tel indul – azzal, amivel két éve megszerezte az év végi első helyet.

Visszatér a Ferrarihoz korábbi nagy szponzora
https://formula.hu/parc-ferme/31023
A spanyol Santander bank és a Ferrari istálló több évre szóló együttműködést kötött 2022-vel kezdődően – jelentették be a felek kedden. A szponzor prémium partner lesz, logókkal az autókon, overallon és sapkákon. A Santander támogatja a Ferrari egyik fontos törekvését, a karbonsemlegessé válást 2030-ig.
A Santander korábban már szponzorálta a Ferrarit: 2010-ben Fernando Alonsóval együtt csatlakoztak a fedélzetre, majd néhány évvel a kétszeres világbajnok távozását követően, a 2017-es szezon után váltak külön. A Ferrari azóta újra rendelkezik egy eredményes spanyol versenyzővel, Carlos Sainz személyében, aki 2021-ben ötödik lett az egyéni világbajnokságban.

1505 nap után ért véget Hamilton királysága
https://formula.hu/parc-ferme/31021
Zsinórban ennyi napon keresztül mondhatta el magáról Lewis Hamilton, hogy ő volt az aktuális F1-es világbajnok, aminek most Max Verstappen sikerével vége szakadt. A brit 2017. október 29-én szerezte meg negyedik vb-címét a Mexikói Nagydíjn, s onnantól egészen 2021. december 12-éig el is mondhatta magáról, hogy ő az F1 világbajnoka, amely időszak pontosan 1505 napot ölelt fel. Ez azonban korántsem a leghosszabb széria, amellyel természetesen Michael Schumacher büszkélkedhet, aki 1813 napon át uralkodott a száguldó cirkusz felett.

Ha igazi Formula-1-rajongó vagy, akkor a Formula Aréna Facebook-csoportunkban a helyed, ahol garantált a jó közösség és a téli szünetben sem hagyunk benneteket unatkozni!
Nem látott magasságokban az F1 népszerűsége az USA-ban
https://formula.hu/parc-ferme/31020
Rekordszámú néző követte figyelemmel a 2021-es Formula-1-es szezon alakulását a tengerentúlon. A Planet F1 beszámolója szerint a tavalyi futamonkénti átlagnézőszám 54%-kal emelkedett, ugyanis idén átlagosan 963000-en nézték az F1-es futamokat, a tavalyi 608000-es átlaggal szemben. Valószínűleg nagyban hozzájárult ehhez a számhoz Hamilton és Verstappen hatalmas vb-csatája, valamint az, hogy idén már három különböző csatornán volt látható a száguldó cirkusz az USA-ban, ahol további növekedésre számítanak, hiszen jövőre érkezik a Miami Nagydíj is a naptárba. A legnézettebb futam természetesen az austini verseny volt, melyen 1,2 millióan láthatták Max Verstappen győzelmét.

Videó: Oscar Piastri útja az F2-es sikerig
https://formula.hu/parc-ferme/31019
Idén Oscar Piastri nyerte a Formula-2-es bajnoki címet, ennek a videónak köszönhetően pedig most végigkövethetjük a 2021-es év számára legfontosabb és legemékeztesebb pillanatait. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Pierre Gasly is elköszönt Antonio Giovinazzitól
https://formula.hu/parc-ferme/31017
Bár sokáig úgy tűnt, akár a következő szezonra is maradhat, végül nem jutott hely a mezőnyben Antonio Giovinazzi számára. Az olasz pilóta 2019-től kezdve erősítette az Alfa Romeo csapatát, jövőre viszont már a Formula-E sorozatában láthatjuk. Pierre Gasly jó barátja lett a 28 éves versenyzőnek, a szezon végén pedig dedikálták egymás sisakjait, így a francia az ezekről készült képekkel és egy kedves üzenettel búcsúzott a hivatalos Twitter fiókján keresztül.
„Csodálatos sofőr és igazi barát. Nagyszerű vagy tesó! A legjobbakat kívánom a következő kalandjaidhoz, a legjobb még csak most jön” – írta Gasly.
Amazing driver & a true friend. Sei un grande bro!! Wishing you the best in your next adventures, the best is yet to come. @Anto_Giovinazzi pic.twitter.com/9UP00Ruazj
— PIERRE GASLY (@PierreGASLY) December 19, 2021
Még mindig nem tértünk napirendre a MotoGP-szezon legérthetetlenebb döntése fölött
https://formula.hu/parc-ferme/30996
A Formula Motocast idei utolsó, szezonértékelő adásában nemcsak a versenyzők top 10-es rangsorát állítottuk fel, hanem néhány különdíjat is kiosztottunk – így a pilótapiac egyik legmeglepőbb igazolása mellett sem mentünk el szó nélkül. A vonatkozó részt 1:15:43-tól hallhatjátok:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Csodálatos karácsonyi képeslapokat kaptunk
https://formula.hu/parc-ferme/31018
Egy szép gesztus mindig jól esik az embernek, ezzel pedig mi sem vagyunk másképp, miután magazinunk egyik hűséges előfizetője már sok-sok éve küld számunkra gyönyörű karácsonyi üdvözlőlapokat. Kedves olvasónk januárjában ünnepli majd a 79. születésnapját, mi pedig ezúton szeretnénk neki megköszönni folyamatos jókívánságait!
.png)
Máris pályára gurult a Ducati MotoE-gépe – fotók
https://formula.hu/parc-ferme/31016
Néhány hónappal ezelőtt jelentették be, hogy 2023-tól már nem az Energica, hanem a Ducati lesz a MotoE Világkupa hivatalos motorbeszállítója. A bolognaiak pedig nem lustálkodtak, a gyártó első elektromos versenymotorja, amely a V21L kódnevet viseli, a napokban máris pályára gurult Misanóban. A nyeregben „természetesen” Michele Pirro, a Ducati tesztversenyzője ült, aki elmondta, hogy például a gázadás első fázisában és az ergonómiát illetően is sok a hasonlóság a MotoGP-géppel. Íme, néhány fotó a MotoE-masináról, amelyet tehát 2023-tól fognak használni a csapatok:



Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Dobogóval zárta az idei évet Fernando Alonso
https://formula.hu/parc-ferme/31015
Kiváló eredménnyel ért véget az Alpine versenyzője számára a 2021-es esztendő. A Formula-1 kétszeres világbajnokának nem az Abu Dhabi Nagydíj volt az utolsó verseny ebben az évben, miután az előző hétvégén a Dubai Kartdrome Endurance Championship névre hallgató 24 órás gokartversenyen vett részt Dubajban. Alonso az MD Racing tagja volt, mely végül a harmadik helyen zárt, míg a győztes az EBC Brakes Racing lett, megelőzve a Superdryve Maffi Racing alakulatát.
A spanyol versenyző az Instagram profiljára is feltöltött egy képet az eseményről, melyhez az alábbi üzenetet írta: „Egy újabb 24 órás verseny a Dubai Kartodrome Circuiton ezzel a csodálatos csapattal. Hihetetlen hangulat és csúcsszervezés volt, mint mindig” – írta Alonso a közösségi oldalán.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ecclestone: Flavio Briatore kell a Ferrarinak
https://formula.hu/parc-ferme/31014
A két Formula-1-es öregfiú köztudottan jó kapcsolatot ápol egymással: a sportágat évtizedeken keresztül irányító, 2017-ben visszavonult Bernie Ecclestone most az olaszok nemzeti csapatánál ajánlotta be régi ismerősét, a Renault-t vezető, F1-ből szingapúri ütközésbotrány miatt 2009-ben távozott Flavio Briatorét.
„A Ferrari sosem volt közömbös számomra, nagy-nagy-nagy támogatójuk vagyok. A csapat azonban akkor volt igazán sikeres, amikor nem kizárólag olaszok vezették. Semmi baj nincs az olaszokkal, de ha egy helyre kerülnek, mindegyikük irányítani akar, ami nem lehetséges” – mondta a La Gazzetta dello Sportnak Ecclestone, aki úgy véli, egyetlen ember kezébe kellene adni az irányítást. Nem meglepetés, kiébe.
„Flavio fantasztikus lenne, mivel elrabolná a megfelelő embereket a többi csapattól, nem foglalkozva azzal, mi a nemzetiségük. Aki pedig nem jó, azt kidobná. Szóval a Ferrarinak jót tenne, ha Flavio pár évre visszajönne” – vázolta fel Ecclestone, hogy az olasz problémát egy olasszal oldaná meg.

A bajnok nem kedveli a sprinteket, bár ez is kellett a vb-címéhez
https://formula.hu/parc-ferme/31013
Ugyan sok apróságra mondhatjuk, hogy az döntötte el az idei világbajnoki harcot Max Verstappen és Lewis Hamilton között, de az egyik ilyen faktor akár a sprinteken nyújtott teljesítmény is lehet. Verstappen a silverstone-i győzelmével, valamint a monzai és interlagosi teljesítményével összesen hét pluszpontot gyűjtött be a három szombati eseményen, míg Hamilton összesen csak kettőt - a világbajnok ennek ellenére nem nagy rajongója az újításnak.
"Igazából ez mindig káoszt okoz az extra rajt miatt. Ha megkérdezzük a pilótákat, akkor a legtöbbjük nem szereti túlságosan ezt a sprintet. Én önmagában az egész formátumot nem szeretem, de hát ez van" - mondta Verstappen a Ziggo Sportnak.

fotó: dppi
Így alakultak az F1-es másodosztály küzdelmei az év során
https://formula.hu/parc-ferme/31012
Az „F1.5” fantázianév a Mercedes és a Red Bull nélküli mezőnyt takarja: a 2021-es szezon során Lando Norris gyakorlatilag végig az élen állt, és hol kisebb, hol nagyobb előnyben volt üldözői, a két Ferrari előtt, akik minimális különbséggel zártak mögötte – miközben Pierre Gasly elhappolta Daniel Ricciardo elől a második helyet.
A pontozásnál kivették a versenyek eredményeiből a négy élcsapatot, így osztották le a 25, 18 stb. pontot, ezért lehetséges, hogy a képzeletbeli másodosztályt Norris nyerte, holott a világbajnokságban a legvégén átlépte őt Carlos Sainz, és a spanyol lett az összetett ötödik.
Mazepin karácsonyi ajándékot küldött a Haas minden csapattagjának
https://formula.hu/parc-ferme/31011
Szép gesztussal nyilvánult meg csapata irányába a Formula-1 orosza: a Haas amerikai, nagy-britanniai és olaszországi irodájának minden egyes munkatársa ajándékcsomagot kapott a versenyzőtől. Arra nem derült fény, mit rejtettek a csomagok.
Nyikita Mazepin ajándékozós típus: az Orosz Nagydíj hétvégéjén az újságíróknak osztogatott kis csomagokat, kollégánk is kapott egy teaválogatást.
Thank you @nikita_mazepin for arranging a Christmas hamper for each member of staff across all of our offices #HaasF1 pic.twitter.com/JSPFH1cbH2
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) December 19, 2021
Az út felfelé vezet: így javul a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/31009
Közösségi oldalain közzétett némi statisztikát a McLaren. Az elmúlt években sokat küszködő csapat a pontállásokkal kívánta érzékeltetni, valóban kezdenek kimászni a gödörből. De még messze nincs vége.
We’ve come a long way, but the hard work is far from over. #FearlesslyForward pic.twitter.com/LiJeh8n4yz
— McLaren (@McLarenF1) December 19, 2021
Ők hárman voltak szerintünk a 2021-es MotoGP-idény legjobb versenyzői
https://formula.hu/parc-ferme/30995
A Formula Motocast 2021-es szezonértékelő adásában felállítottuk az év legjobb MotoGP-motorosainak top 10-es rangsorát, de vajon melyik három versenyző fért fel nálunk a dobogóra? Kiderül 55:15-től:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Szívszorító üzenetet írt egy ifjú rajongó Hamiltonnak
https://formula.hu/parc-ferme/31007
Lewis Hamilton kérdéses körülmények között vesztette el idén a vb-címet. A vereség mélyen érintette, a szezonzáró estéjén a Mercedesszel karöltve az összes interjút lemondták, majd az FIA díjátadó gáláján sem jelentek meg. Ott volt viszont egy fiatal gokartos, akinek az a megtisztelő feladat jutott (volna), hogy átadja a második helyezettnek járó trófeát a hétszeres bajnoknak, aki a példaképe. Hamilton távolmaradása miatt azonban nem találkozhatott hősével, és azt a sisakot sem mutathatta meg neki, amelynek dizájnját a brit inspritálta.
„Annyira vártam, hogy átadhassam neked a trófeádat, és hogy megmutathassam a sisakomat az első csillaggal, de nem voltál ott… Mindig is a legnagyobb versenyző leszel a szívemben” – írta a bajnoknak, szomorú hangulatjel kíséretében.
Young karter Zack Zhu sent a heartfelt message to his racing hero Lewis Hamilton after he didn't get to hand him his trophy at the FIA prize giving ceremony.
— ESPN F1 (@ESPNF1) December 19, 2021
Zack wears a Lewis inspired helmet and wanted to show him his first star pic.twitter.com/4qAGfguibU

