DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

Másfél hónap után zárták ki az IndyCar-szezonnyitó győztesét és dobogósát

Március 10-én rendezték meg St. Petersburgben az IndyCar 2024-es idényét, amelyet eredetileg Josef Newgarden nyert meg Pato O’Ward és Scott McLaughlin. Szerdán azonban az IndyCar bejelentette, hogy a Team Penske mindhárom versenyzője büntetést kapott utólag: Newgardent és McLaughlint kizárták, míg az eredetileg negyedik Will Power ugyan profitált mindebből, tőle viszont tíz bajnoki pontot levontak.

Történt ugyanis, hogy a néhány nappal ezelőtti Long Beach-i versenynap bemelegítő edzése során az illetékesek lehetséges szabálysértést észleltek az alakulatnál, és miután alaposabban megvizsgálták a másfél hónappal korábbi évadnyitó adatait, arra jutottak, hogy az autóik nem megengedett módon az újraindításnál is használták az előzéseket segítő Push-to-Pass rendszert, amit viszont a szabályok tiltanak. A döntéshozók arra jutottak, hogy Newgardennek és McLaughlinnak versenyelőnye származott mindebből, Powernek viszont nem, ezért az eltérő szankció. A Team Penske a dupla kizárást és tripla büntetést követő rövid kommünikéjében arról írt, hogy a St. Petersburg-i futamot megelőző tesztet követően maradt az autókban a szoftver, amely lehetővé tette a Push-to-Pass használatát a rajtoknál és az újraindításnál, és jelezték, hogy elfogadják a büntetést.

A kizárások azt jelentik, hogy az idei első versenyt így utólag az Arrow McLarennél szereplő Pato O’Ward nyerte meg Power és Colton Herta előtt. A bajnoki tabellát is felforgatja a diszkvalifikáció, hiszen Newgarden eredetileg vezette a pontversenyt, így viszont egészen a 11. helyig csúszik hátra, az első pozíciót pedig a Long Beach-i győztes Scott Dixon örökli meg tőle Herta és Alex Palou előtt.

indycar-newgarden

A Porsche a Williamsszel érkezhet az F1-be?

Miután a Red Bull-való tárgyalások zátonyra futottak a két fél eltérő igényei miatt (az energiaitalosok önállóságot szerettek volna mindenképp), úgy tűnhetett, hogy a Porsche az Audival mégsem jön a Formula-1-be az új motorszabályok 2026-os érkezésekor. A márka azonban nemrég jelezte, hogy továbbra is érdeklődnek az F1 iránt, sőt az FIA a Motorsport Világtanács néhány nappal ezelőtti ülését követő közleményben is megjegyezte, hogy a Porsche jelenleg is tárgyal más csapatokkal.

Nos, a holland Ziggo Sport bokszutcai riportere Austinban arról számolt be, hogy a legújabb kiszemelt a Williams lehet. Jack Poolij értesülései szerint a felek a motorszállítói szerződés mellett arról is tárgyalnak, hogy a Porsche 50 százalékos tulajdonrészt vásárolna a csapatban (ez állítólag a Red Bullnál is szándékukban állt, s épp ez volt az egyik fő akadály), sőt a megállapodás közel végleges is lehet már.

porsche-logo-fe

Russell az utolsó körben kaparintotta meg a bónuszpontot – videó

Miután a Mercedes az USA Nagydíj legvégén kihívta egy extra kerékcserére és megkapta a lágy abroncsokat, George Russell idén másodszor futotta meg a verseny leggyorsabb körét (először ez Szingapúrban jött össze neki). Íme, fedélzeti kamerás felvételen az utolsó, 56. körben repesztett 1:38,788-as időről:

Perez: Kár a szárnysérülésért, megbontotta az autó egyensúlyát

Miközben Max Verstappen egy elrontott kerékcsere ellenére is nyerni tudott az USA Nagydíjon, Sergio Pereznek be kellett érnie a negyedik hellyel. Persze az ő versenye sem volt zökkenőmentes: már az első körben koccant Valtteri Bottasszal, a kontakt során pedig meg is sérült az első szárnya (emiatt a Haas a mexikói RB18-asa ellen is óvott, de Fernando Alonso Alpine-jának esetével ellentétben itt a felügyelők nem büntettek). Perez úgy érzi, ez némileg kompromittálta a tempóját:

„Nagyon izgalmas volt Charles-lal és George-dzsal csatázni. Nagy kár volt érte, hogy elveszítettük az első szárny felét. Belül voltam a 9-es kanyarban, de nem látott és rám fordult. Szerintem eléggé hátrányosan érintette ez az autó egyensúlyát, de ez van. Amint megoldottuk, újra gyorsak tudtunk lenni. A problémát a második etap jelentette, ott nem tudtuk, mi hiányzott” – fogalmazott a RacingNews365.com hasábjain Perez. Aki természetesen beszélt arról is, hogy érzelmes pillanat a csapat számára, hogy épp a tulajdonos-alapító Dietrich Mateschitz halálának másnapján biztosították be a konstruktőri vb-címüket, egyúttal a mexikói megjegyezte, hogy reméli, hogy a mercedeses évek után ezzel kezdetét veszi a Red Bull-korszak az F1-ben.

perez-rb-austin-2022-1

A Mexikói Nagydíj csütörtökjén folytatódik a Haas–Alpine ügy

Mint arról beszámoltunk, az austini futamot követően a Haas Sergio Perez Red Bullja és Fernando Alonso Alpine-ja ellen is óvást nyújtott be, miután úgy vélték, nem volt biztonságos az autójuk vezetése annak sérülései okán. Az amerikai istálló mindezt azok után tette, hogy idén háromszor is kiintették Kevin Magnussent sérült első szárnnyal a bokszba. A felügyelők Perez esetében nem adtak igazat a Haasnak, Alonsót viszont utólag 30 másodperces büntetéssel sújtották, mert megítélésük szerint valóban veszélyt jelentett a lifegő visszapillantó tükör, valamint annak elhagyása.

Az Alpine persze nem hagyta annyiban a dolgot: ők is óvási kérelmet adtak be az ítélet ellen. Elsősorban arra hivatkoztak és azért támadták meg a döntést, mert a Haas a határidő lejárta után 24 perccel óvott, így álláspontjuk szerint el sem lehetett volna azt fogadni – igaz, ezt a stewardok külön kiemelték, hogy mindezek ellenére fogadták be az amerikai alakulat kérelmét, mert állításuk szerint korábban nem is lett volna lehetséges –, de azt is megjegyezték, hogy az FIA a verseny közben nem élt a fekete-narancs zászlóval, s utólag is szabályosnak minősítették Alonso autóját.

Most a felügyelők jelezték, hogy csütörtökön, a Mexikóvárosi Nagydíj helyszínén, ottani idő szerint 18 órakor tartanak online meghallgatást arról, hogy befogadják-e az Alpine visszaóvási kérelmét. Ehhez mindkét istállótól beidéztek egy-egy képviselőt, amennyiben pedig befogadják a kérelmét, úgy egy külön meghallgatáson tárgyalják majd ki magát az óvást.

alonso-austin-dppi

fotó: DPPI

Verstappen a hatodik helyre ugrott fel a futamgyőzelmek rangsorában

Az USA Nagydíjon aratott sikerével karrierje során 33. alkalommal sikerült győznie a Red Bull kétszeres világbajnokának, aki ezzel megelőzte Fernando Alonsót is ebben az összevetésben. A rekordot továbbra is Lewis Hamilton tartja 103 győzelemmel, de amint az F1 által közzétett bejegyzésen is látszik, Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Alain Prost és Ayrton Senna is a holland pilóta előtt áll még a listán.

Az F1-es pilóták mellett Jose Mourinhót, Pep Guardiolát és Conor McGregort is kifigurázta Conor Moore

A már világhírű F1-es humorista újabb videóval jelentkezett az USA Nagydíj után.

Az erős szél tette tönkre Valtteri Bottas versenyét

Az Alfa Romeo finn versenyzőjének komoly esélye lehetett volna a pontszerzésre, ám végül a sóderágyban kötött ki az USA Nagydíj 17. körében. Az esetről az istálló vezető pályamérnöke mondott el néhány szót, aki úgy véli, Bottas nem igazán tehetett erről. „A kiváltó ok ebben az esetben egy széllökés volt, amely egyik körről a másikra váratlanul ért minket. Elveszítette az irányítást emiatt és bent ragadt a sóderágyban. Normális esetben azt mondanám, hogy Valtteritől nem várunk ilyesmit, de a szél ma eléggé viharos volt, és sajnos ebben a körben is ez történt” – idézte Xevi Pujolar szavait a Racefans.

 

Első győzelmét szerezte a Tereprali-világbajnokságon Sebastien Loeb

A legendás kilencszeres ralivilágbajnok először állt a dobogó tetejére a terapralizás legmagasabb szériájában. A francia navigátora, Fabian Lurquin társaságában első helyen végzett az Andalúz Ralin a BRX volánja mögött. Mivel azonban a táv rövidítése miatt csak fél pontokat osztottak, a második pozíciót pedig Nasser Al-Attiyah és Mathieu Baumel szerezte meg, Loebék nem tudták beváltani a vb-cím megnyerésére nyíló halovány esélyüket: az idei Dakar-győztes Al-Attiyah és Baumel a korábban világkupaként futó, négy fordulóból álló sorozat első világbajnokai a Toyotával.

A 48 éves Loeb a hétvégi bravúrral példátlan módon a negyedik különböző világbajnoki szériában szerzett futamgyőzelmet: a Rali-világbajnokság után győzött a Túraautó-világbajnokságon, Ralikrossz-világbajnokságon és most Tereprali-világbajnokságon is.

A motorosok közül ugyancsak a Dakar-győztest avatták világbajnokká: a GasGas versenyzője, Sam Sunderland szerezte a vb-címet az FIA és FIM közös sorozatában.

Fotó: DPPI

NASCAR: Kyle Larson dominált Miamiban

A Homestead-Miami Speedwayen folytatódott a Cup Series rájátszása, a futamról azonban a sérült versenyzők mellett ezúttal volt még egy hiányzó Bubba Wallace személyében. A 23XI Racing pilótáját a Kyle Larson elleni kakaskodása miatt tiltották el, utóbbit azonban abszolút nem vetették vissza az egy héttel korábban történtek. A zöld zászlót csapattársa, William Byron várhatta az élről, ám az ötödik helyről rajtoló címvédő már a 27. körben átvette a vezetést, innentől kezdve pedig megállíthatatlannak bizonyult. Larson mind a három szakaszt megnyerte, a 267 körből pedig 199-et töltött az első helyen, így megérdemelt győzelmet aratott.

A Hendrick Motorsports versenyzőjének ugyan már nincs esélye a bajnoki címre, mostani sikerével viszont a tulajdonosi értékelésben az általa vezetett 5-ös számú autó már biztosan bent van a legjobb négy között. Mögötte a második helyen Ross Chastain ért célba, aki ezzel az egyetlen olyan pilóta volt a legjobb öt közül, aki még versenyben van a végső sikerért, mögöttük ugyanis AJ Allmendinger, Austin Dillon és Brad Keselowski értek célba. Bár a győzelemért nem volt nagy csata, azért így is történt pár érdekes esemény, a Wallace helyét átvevő John Hunter Nemechek, Tyler Reddick, és Chase Briscoe is találkozott a fallal, de Martin Truex Jr. és Ryan Blaney is elkövetett egy-egy látványos hibát.

A futam összefoglalója az alábbi videón tekinthető meg, a következő verseny pedig október 30-án, a Martinsville Speedwayen következik, ahol kiderül, kik csatlakoznak Joey Logano mellé a bajnoki döntőben.

Hamilton minden idők legjobb autóversenyzős filmjét ígéri a rajongóknak

Azok számára, akik az éjszakai időpontok ellenére is figyelemmel kísérték az USA Nagydíj szabadedzéseit, feltűnhetett, hogy a kamera többször a napszemüvegben feszítő Brad Pittre fókuszál. A hollywoodi világsztár jelenlétének oka pedig nem más, mint az, hogy Jerry Bruckheimer producer, valamint Joseph Kosinski rendező közreműködésével a közeljövőben F1-es témájú filmet forgatnak, amelyet valós F1-es hétvégék keretein belül szeretnének lebonyolítani. A stáb prominens tagjai ennek érdekében tartottak megbeszéléseket Austinban a Formula-1 vezetőivel, valamint a csapatfőnökökkel is.

A film elkészítését producerként segíti a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton is, aki minden idők legjobb autóversenyzős filmjét ígéri a rajongóknak. „Hihetetlen, hogy milyen ütős csapatot sikerült összehoznunk a projekthez” – idézi a britet a RaceFans. „Tim Cook is itt van velünk a hétvégén, ami elképesztő megtiszteltetés” – utalt Hamilton a produkciót forgalmazó Apple Studios vezérigazgatójára. „Aztán itt van Brad, aki egy legenda, valamint Jerry, aki az eredeti Top Gun legendája. Joe pedig egy rendkívüli tehetség. 

„Nagyon izgatott vagyok már, nagy reményeim vannak a filmmel kapcsolatban. Tudom, hogy minden idők legjobb autóversenyzős filmjét fogjuk elkészíteni a látvány tekintetében, emellett mindent bevetünk, hogy a nézőket érzelmileg is megérintse” – jósolta a hétszeres világbajnok.

Ezzel a sérüléssel teljesítette az USA Nagydíj felét Lando Norris

A McLaren brit pilótája az Alonso–Stroll baleset után találta el a két autóról leszakító törmeléket: az ütközés következtében megsérült az autó kereket takaró légterelője. A McLaren fotón is megmutatta, milyen mértékű sérüléssel teljesítette Norris a futam többségét, 33 kört – ebben az állapotban ért célba az előkelő hatodik helyen.

„Az ilyen versenyek élvezetesebbek, mint amikor az ember csak magában köröz, habár sokkal nehezebbek is. Élveztem, különösen a Fernandóval való küzdelmet. A rajtnál az előttem történt incidens hátráltatott, aztán féltávnál sérülést is összeszedtem, ezért nagyon örülök, hogy hatodik lettem, az elérhető legjobb eredménnyel távozunk” – mondta Norris, aki szoros csatában győzte le a később büntetett Alonsót – egy másik versenyzőt, aki sérült autóval remekelt.

Ellopta Russell felszerelését a versenyzőket parodizáló humorista

 

Bizonyára sokan találkoztak már Conor Moore videóival, melyekben előszeretettel parodizálja és figurázza ki az F1-es mezőny tagjait. Ezúttal még messzebbre merészkedett és elcsente George Russell felszerelését, hogy a britnek álcázva magát személyesen Toto Wolff-fal tarthasson megbeszélést. A trükk egészen jól működött, ameddig a valódi Russell be nem lépett a szobába…

 

Itt az eseménydús USA Nagydíj hétperces összefoglalója

A pole-ból induló Sainz már az első körben kiesett, Alonso és Stroll egy hatalmas bukást hoztak össze, Verstappen pedig egy bokszutcai bakit követően nyerte meg a futamot, ezzel bebiztosítva a Red Bull konstruktőri vb-címét. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

 

Videó: Vettel úgy örült a 8. helynek, mintha megnyerte volna a futamot

A nap versenyzőjének választott Sebastian Vettel kétségkívül rászolgált erre a titulusra, hiszen hatalmasat rajtolva, már az első körben öt helyet ugrott előre, amivel az ötödik helyen állt. A német a kerékcserék alatt néhány kör erejéig még vezette is a nagydíjat, azonban mikor a második helyről kiállt utolsó kerékcseréjére, a bal elsővel problémák akadtak. A német ezután csak a 13. pozícióba tért vissza, onnan azonban visszaküzdötte magát a kilencedik helyig, majd az utolsó kanyarokban egy fantasztikus csatát nyert meg Kevin Magnussennel szemben, ezzel megszerezve a nyolcadik helyet, aminek Vettel úgy örült, mintha megnyerte volna a versenyt. Mutatott valamit a régi szép időkből a német.

 

Újabb büntetések kerültek kiosztásra Austinban – változik a rajtrács

Az AlphaTauri új váltót szerelt Yuki Tsunoda autójába, a japán ezzel öthelyes rajtbüntetést, melynek következtében a rajtrács legvégéről, a 19. helyről várhatja majd a piros kialvását, ugyanis Esteban Ocon a bokszutcából vág majd neki a futamnak.

Az Alpine a francia versenyző gyenge kvalifikációs eredményét követően ugyanis úgy döntött, hogy erőforrás elemeket cserélnek Ocon autójában. A 31-es rajtszámú autóba új belsőégésű motor, akkumulátor, központi elektronika, valamint kipufogórendszer került. Mivel a cserék az FIA engedélye nélkül történtek, ezért Ocon nem állhat fel a rajtrácsra, hanem a bokszutcából lesz kénytelen a mezőny után eredni.

Vettel a Red Bull garázsában járt a szomorú hírt követően

Mint beszámoltunk róla, a tegnapi nap folyamán elhunyt Dietrich Mateschitz, a Red Bull-birodalom társalapítója és társtulajdonosa. A szomorú eseményt több Red Bull-családhoz fűződő versenyző is megrendüléssel vette tudomásul, az istálló legeredményesebb versenyzőjének számító Sebastian Vettel pedig az energiaitalosok garázsában is tiszteletét tette, hogy néhány kedves szóval szolgáljon korábbi csapattársainak.

A négyszeres világbajnok két évet töltött a Toro Rossónál, majd 2009 és 2014 között a Milton Keynes-i alakulatot segítette világbajnoki címekhez, valamint ő volt a mára már hírhedté váló Red Bull-iskola első csillaga, ennek következtében pedig természetesen közeli kapcsolat fűzte az osztrák üzletemberhez. Az idény végén visszavonuló német összesen 39 győzelmet aratott a Red Bull-család tagjaként, valamint négy egyéni és konstruktőri bajnoki címhez segítette Mateschitz csapatát.

 

Új pilótapáros a McLarennél: Mario Andretti és Zak Brown is pályára hajtott Austinban

Nemrég beszámoltunk róla, hogy az amerikaiak legendája, az 1978-as F1-es világbajnok Mario Andretti Laguna Secában ismét egy versenyautó volánja mögé ülhetett, hiszen a 82 éves bajnok egy 2013-as McLaren MP4-28-ast próbálhatott ki a Velocity Invitational nevű esemény keretein belül. Mint kiderült, ez csupán az előétel volt, hiszen Andretti szombaton az austini aszfaltcsíkon is megjáratta az idei köntösbe bújtatott négykerekűt, ezúttal azonban társa is akadt, hiszen maga Zak Brown is autóba pattant, hogy szórakoztassa a közönséget! A McLaren vezérigazgatója ráadásul egy igen különleges jármű kormányát tekergethette, az MP4-27-es konstrukció volt ugyanis az a négykerekű, amellyel Lewis Hamilton 2012-ben megnyerte az első austini F1-es nagydíjat. A videók alapján Brown egy kicsit nehezen fért be a pilótafülkébe, de ennél nagyobb probléma szerencsére nem akadt a bemutató során.

Wolff a fújolásról: Ennek nem lenne szabad megtörténnie, ez elfogadhatatlan

Mint beszámoltunk róla, a Red Bull költséglimittel kapcsolatos szabályszegésének következtében Max Verstappen és Sergio Perez meglehetősen ellenséges fogadtatásban részesült az amerikai publikum részéről egy szurkolói rendezvényen. 

Toto Wolff szerint a versenyzők annak ellenére sem érdemlik meg ezt a bánásmódot, hogy szerinte is büntetést érdemel a Milton Keynes-i alakulat. „Ez teljességgel elfogadhatatlan” – idézi a Mercedes csapatfőnökét a RacingNews365. „Senki nem szeretne fújolást hallani, sem a dobogón, sem pedig egyéb szurkolói fórumon. Azt gondolom a Formula-1 rengeteget tett már ez ellen a viselkedés ellen. Bizonyos mértékben sikerült korlátok közé szorítanunk, mert nem tartozik ide. Nem lenne szabad hasonlónak megtörténnie” – magyarázta Wolff.

„Csaló, csaló!” – zengte az amerikai közönség a Red Bull pilótáinak

A közösségi médiában terjengő videók tanulsága szerint úgy tűnik, hogy Austinban a szurkolók markáns véleménnyel vannak a Red Bull szabályszegésével kapcsolatban: Max Verstappent és Sergio Perezt egy szurkolói eseményen szólították színpadra, mire a jelenlévő tömeg hangos fújolásban tört ki, majd a „Csaló, csaló” rigmusok erősödtek fel a közönség soraiban.

 

Perez szerint Verstappen segíteni fogja őt Mexikóban

Csapattársához hasonlóan Sergio Perez is szeretne győzelmet ünnepelni hazai pályán. A mezőny jelenleg az Egyesült Államokban tartózkodik, a következő futamot viszont Mexikóban rendezik, ahol a Red Bull versenyzője a dobogó tetejére állna honfitársai előtt. A négyszeres futamgyőztes szerint ehhez csapattársa, Max Verstappen is a segítségére lehet, főként úgy, hogy a holland már megszerezte az egyéni világbajnoki címet. „Semmi sem jobb, mint megnyerni egy nagydíjat a saját hazádban. Zandvoortban megtapasztaltam, hogy mit hoz ez magával. Én is szeretném ezt megtapasztalni, de nem lesz könnyű. A nyomás óriási, és a közönség szinte követeli, hogy győzz. Max biztosan megpróbál majd segíteni nekem győzelemben, ha lehetőség adódik rá. Nincs kétségem afelől, hogy támogatni fog” – mondta bizakodva Perez az NOS-nek.