DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 2. szerda

A többiek mégis meg tudtak állni – Piastri a Stroll-balesetről

Már a Kínai Nagydíj futamának leintését követően beszédtémát szolgáltatott Lance Stroll balesete, amikor a kanadai versenyző egy biztonsági autós fázist követő újraindításnál hátulról nekiütközött Daniel Ricciardo versenyautójának.

Stroll a futamot követően nem igazán érezte magát felelősnek, míg Ricciardo nem túl szép jelzőkkel illette az Aston Martin versenyzőjét. Lance Stroll egyébként tíz másodperces időbüntetést kapott az incidensért.

A média munkatársai a McLaren ausztrál versenyzőjét, Oscar Piastrit is megkérdezték a történtekről: „Igen, feltorlódott a mezőny, de a többiek mégsem ütköztek egymásnak. Ebben a kanyarban mindig fel kell készülni az ilyesmire, sokan nagyon közel kerültünk egymáshoz” – mondta a 23 éves ausztrál.

Vörös riasztás: árvíz és földcsuszamlás várható Imolában?

Egyelőre bizonytalan a hétvégi F1-es futam sorsa: az utóbbi napokban olyan heves viharok alakultak ki Imola térségében, hogy az áradások és földcsuszamlások miatt (két hete) két ember életét veszítette, egy pedig eltűnt. Az extrém eső és vihar miatt veszélybe kerülhet a Formula-1-es hétvége is, ugyanis most vörös riasztást adtak ki a térségre a várható újabb veszélyek okán: ismételt áradásokra és földcsuszamlásokra lehet számítani. A vörös riasztás egyelőre érvényben van, erősen monitorozzák a várható időjárást a hétvége kapcsán.

f1-imola

fotó: dppi

Vettelt szeretné beültetni F1-es autójába az Audi?

Kezeljük fenntartásokkal, de a svájci Blick szerint Andreas Seidl, az Audi F1-es projektjének vezetője (illetve jelenleg a Sauber csoport ügyvezető igazgatója) Sebastian Vettelt szeretné visszacsábítani a Formula-1-be a német márka beszállásával. A gyár hivatalosan 2026-tól veszi át a Saubert gyári istállóként, és nagyon szeretne nagy nevet ültetni az autóiba, ahogy az is előny lenne, ha az illető német, de mivel ilyen jelenleg nincs, a lap úgy tudja, hogy Vettel reaktiválása és esetleges visszatérése lenne Seidl elképzelése.

Amennyiben őt erről nem lehet meggyőzni, úgy Carlos Sainz a B terv: róla már szóltak sajtóhírek, 2024 végén lejár a szerződése a Ferrarinál, az édesapja révén megvan az Audi-kötődés, de ennél többről ezen a ponton nincs szó.

f1-vettel

fotó: dppi

A Williams korábbi F1-es mérnökével indítaná el Le Mans-programját a Hyundai

A francia Autohebdo számolt be arról, hogy a Hyundai jelenlegi motorsport-főnöke, a Formula-1-ben korábban a Renault-t irányító Cyril Abiteboul megkereste François-Xavier Demaisont, hogy csatlakozzon a koreai gyártóhoz. "FX" egészen decemberig a Williams F1-es istállójánál dolgozott technikai igazgatóként, ahonnan a tél folyamán Jost Capitóval együtt távozott.

A francia lap szerint Abiteboul a Hyundai WEC-programjának beindításáért dolgozik jelenleg, azt szeretné Demaison tudására és tapasztalatára bízni. A tervek szerint az egyre bővülő hypercarok közé lépne be a Hyundai is, és a Le Mans-i 24 óráson való eredményes szereplés lenne a cél.

wec_2

fotó: WEC

Fotók: már hétfőn felépült az F1-es paddock Imolában

A Formula Podcast hallgatója, Terneki Olivér is részt vett a Red Bull hospitalityjének felépítésében Imolában: íme néhány fotó tőle a helyszínről, amelyeken látható, hogy nagyjából már hétfőn készen állt minden a csapatok fogadására.

Csatlakozzatok a Formula Podcast Facebook-csoporthoz ide kattintva!

imola1

imola2_1

imola3

imola4

imoal5

imoal6

Hétvégén jöhet az év első esős F1-es futama

Az időjárás-előrejelzések szerint az imolai hétvége mindhárom napján előkerülhetnek az esernyők és ezzel együtt az intermediate, vagy akár a teljes esős gumik – ami szombaton egyébként azt is jelentené, hogy a kísérleti új időmérős szisztéma kipróbálására sem kerülne sor. A hétvége leghűvösebb napjának a péntek ígérkezik, a csapadékra viszont ekkor a legkisebb esély, szombaton már kicsit nagyobb, vasárnap viszont egyes meteorológiai szolgáltatók szerint akár 80 százalék is lehet az esély a viharra.

imola-2021

Domenicali: Nem avatkozhatunk be a Red Bull dominanciája miatt

Az első öt futam alapján idén kiemelkedik a Formula-1-es mezőnyből a Red Bull: az összes versenyt az energiaitalosok nyerték, ebből négyet ráadásul kettős győzelemmel. Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója ugyanakkor kizárta annak lehetőségét, hogy bármiféle szabályváltozással vennék elejét a további egyeduralomnak – erről a Financial Times által szervezett eseményen beszélt:

„Ebben az évben ki kell mondanunk az igazságot: a Red Bull jobb munkát végzett, mint a többiek. Ez tény. De meggondolatlan lennék, ha azt mondanám, hogy ezzel vége is a bajnokságnak. Nem avatkozhatunk be a csapatok teljesítményébe. Biztos vagyok benne, hogy amit a pénzügyi szabályok kapcsán bevezettünk, minimalizálni fogja a különbségeket technikai fronton.”

f1-verstappen-perez

Verstappen szívesen versenyezne a Road Americán

A kétszeres világbajnok, s az idei szezon fő esélyesének számító Max Verstappent az F1 amerikai terjeszkedése kapcsán arról kérdezték, mit gondol az ország három királykategóriás futamáról, illetve hogy milyen pályákat látna szívesen a versenynaptárban. A holland válaszában azt is elárulta, hogy nem rajong az utcai helyszínekért: „Jobban szeretem a hagyományos pályákat, ellenben nagyon szeretek Amerikába jönni. Szerintem egy hagyományos helyszín, mint például Austin sokkal nagyobb kihívást jelent, maga a város, Miami viszont nagyon szórakoztató.”

„Virginiát is szeretem, talán F1-es autóval nem az igazi, de GT-kkel nagyon jó” – folytatta Verstappen a többek között F3-as és F4-es versenygépeket is fogadó Virginia International Racewayre utalva. „A Road America is gyönyörű. Mindkettő gyors pálya, de végül is bármilyen helyszínhez alkalmazkodnod kell valamennyire.”

És hogy melyik korábbi helyszínt látná újra szívesen a naptárban? „Szívesen versenyeznék újra Mugellóban, hiszen eddig nem volt rá sok alkalmam, csak két kanyar!” – utalt Verstappen a 2020-as Toszkán Nagydíjra, melynek az első körében tömegbalesetbe keveredett.

roadamerica

Legalább nyárig kell várni a McLaren előrelépésére

Azon csapatok számára, melyek nem a várakozásoknak megfelelően kezdték a szezont, az európai szezonkezdet és az oda hozott fejlesztések rendszerint új reményt jelentenek – de a McLaren szurkolóinak sajnos kicsit vissza kell fogniuk a bizakodást, ugyanis Andrea Stella az AMuS-nak elárulta, hogy az igazi nagy csomagra egészen a nyárig kell várni. Ez a bizonyos csomag két részre osztva érkezik majd az MCL60-ra, az első fele Kanadában, a második fele pedig a Brit Nagydíjon – a kettő közötti osztrák hétvégét sprintes mivolta miatt „kihagyják” e tekintetben.

Imolában viszont legföljebb nagyon apró lépésekre számít a csapat: „Amit Imolába viszünk, már egy-két hónapja készen van, csak néhány apróságról van szó, melyek nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy újra rendszeres pontszerzők legyünk” – fogalmazta meg a keserű valóságot az Andreas Seidl távozása után kinevezett csapatfőnök.

piastri-mclaren

Gasly: Egy filmre sem mondhatjuk 15 perc után, hogy sz**

Újra megsűrűsödött az „unalmas” jelző használata a Formula-1 vonatkozásában, egyrészt a bajnoki összetett állása miatt, másrészt az eseménytelen Azerbajdzsáni Nagydíj következményeként. Pierre Gasly szerint azonban nem szabad messzemenő következtetést levonni – a francia mozis hasonlatot használt:

„Ha moziba mész és 15 perc után sz** a film, a következő másfél óra azonban lenyűgöző, akkor nem korrekt az eleje alapján minősíteni. Ezért kellene ennek a szezonnak is több időt adni” – idézi az F1i.com Gaslyt. A francia szerint a középmezőny, ahova az Alpine-nal ő is tartozik, kiváló akciót kínál a nézőknek. „Én személy szerint nem nagyon figyelem a bajnoki harcot, mert mi nem azért versenyzünk, de a középmezőnyben, mondjuk a negyedik, ötödik, hatodik helyezett körül extrémen szoros a verseny, minden hétvégén nagyon kis különbségeket látunk, ezért az összes hétvégén résen kell lennünk.”

Fotó: ATP

Az Eau Rouge-t is felülmúlta a tervezett New York-i F1-es pálya egyik szakasza

Ezt állítja az ex-F1-es David Coulthard, aki még több mint tíz éve, 2012-ben bemutatózott a Red Bull autójával a tervezett New York-i verseny vonalvezetésén. A Port Imperial kikötőben – a Hudson folyó Manhattennel szemközti partján – tervezett Hermann Tilke-pálya szerepelt a 2013-as előzetes versenynaptárban is, mielőtt szerződéses vita miatt kihúzták onnan.

„Sok évvel ezelőtt próbáltunk versenyt vinni New Yorkba, Weehawkenbe. Emlékszem, a Red Bull egyik bemutatóautójával mentem a pálya egyik szakaszán, és hihetetlen volt. Manhattannel szemben volt egy szakasz, amihez képest a spái Eau Rouge gyerekjátéknak tűnt! Ha újra tudnák éleszteni az ottani tervet, az tökéletes helyszín lenne” – mondta Coulthard a Motorsport.com-nak. Tavaly egyébként ismét felmerült a metropoliszban rendezendő nagydíj ötlete, a Liberty Media-főnök Greg Maffei beszélt arról, hogy a város vezetése érdeklődik.

New Yorkkal együtt már négy nagydíj lenne az Egyesült Államokban. Soha nem rendezett egyetlen ország ennyi versenyt egy szezonban, de Coulthard nem sokallná a számot: „Szerintem a jövőben elmehetünk négy versenyig, tekintetbe véve a földterület méretét. Ez az utópisztikus álom, Amerika meghódítása. Amerikában minden állam különbözik egymástól, amit az ott tartott versenyek is tükröznek.”

Byron a NASCAR egyik legendás festésével nyert Darlingtonban

A Darlington Raceway adott otthont NASCAR Cup Series legutóbbi futamának, amely Goodyear 400 nevet viselte, az esemény pedig igazán különleges volt, hiszen itt tartották meg a széria hagyományosnak mondható retróhétvégéjét. Ilyenkor a csapatok igyekeznek visszamenni a múltba és ikonikus dizájnokat felfesteni az autókra. Így kerülhetett fel például William Byron 24-es gépére is ugyanaz az aranyszínű festés a NASCAR 75 éves jubileuma alkalmából, amit még Jeff Gordon használt a szervezet 50. évfordulójának alkalmából 1998-ban, szintén a 24-est vezetve. Byron mostani sikere a 100. volt a csapat számára ezzel a rajtszámmal.

Erre azonban még úgy sem mutatkozott túl sok esély a futam jelentős részében, hogy Byron a negyedik helyről rajtolt és szinte végig az élmezőnyben autózott. Az első szakaszt Martin Truex Jr. nyerte, aki 145 körön át volt az élen a 295-ből, ám az utolsó etapban egy előzésnél túlvállalta magát, így összeütközött Joey Logano autójával, kisebb káoszt okozva ezzel. Baleseteket egyébként az utolsó szakaszig alig láthatott a közönség, ebből az egyiket viszont épp a második szakaszt az élen záró Rossz Chastain okozta Kyle Larson közreműködésével. Bár úgy tűnt, kettejük között dőlhet el a futamgyőzelem sorsa, végül a felek kakaskodásának egy ütközés lett a vége, ami tönkretette a futamukat. A dinnyésember elismerte, határozottan a fal felé akarta tolni a 2021-es bajnokot, ám alulkormányzott volt az autója, így csattanás lett a vége. Ezt azonban köszönte szépen az eddig elképesztő szezont futó Willam Byron, aki az első helyen kezdhette meg a hosszabbítást, végül megtartotta pozícióját, így idei harmadik győzelmét szerezte meg ezzel.

Folytatás a pénzdíjas All-Star versennyel, amely nem számít bele a bajnoki pontversenybe, ám sok izgalmat tartogat és egy régen látott helyszínre, a North Wilkesboro Speedwayre látogat el a mezőny.

Extreme-E: A Veloce Racing nyert a skóciai sárdagonyában

A Veloce Racing nyerte meg az Extreme-E negyedik fordulóját, melynek Skócia adott otthont. Kevin Hansen és Molly Taylor párosa ezzel összetettben is visszaszerezte a vezetés, sőt, rendesen el is húzott a riválisoktól, miután az ACCIONA | SAINZ XE és a Rosberg X Racing csapatai is nulláztak a Grand Finalben.


Fotó: Extreme-e

Grand Final 
 
1. Veloce Racing 12:52.663 
2. NEOM McLaren Extreme E Team +6.419 
3. No.99 GMC HUMMER EV Chip Ganassi Racing +20.490 
4. ACCIONA | SAINZ XE Team DNF 
5. Rosberg X Racing DNF 

Bajnoki pontverseny 
 
1. Veloce Racing: 80 pont
2. ACCIONA | SAINZ XE Team: 69 
3. Rosberg X Racing: 52 
4. X44 Vida Carbon Racing: 51 
5. No.99 GMC HUMMER EV Chip Ganassi Racing: 50 
6. NEOM McLaren Extreme E Team: 36 
7. Andretti Altawkilat Extreme E: 29 
8. Carl Cox Motorsport: 23 
9. ABT CUPRA XE: 20 
10. JBXE: 15

Magyar versenyző oktatta Sutilt a Ferrari Challenge spielbergi hétvégéjén

A mögöttünk hagyott hétvégén rendezték a Ferrari Challenge Európa-kupa harmadik fordulóját, melynek a spielbergi F1-es pálya adott otthont. A mezőny tagja a 18 éves, magyar Válint Bence is, aki a második időmérő edzésen megszerezte a pole-pozíciót az esős időben, nem kisebb nevet utasítva ezzel maga mögé, mint az F1-et is megjárt Adrian Sutilt. A futamot végül a második helyen zárta Bence, Eliseo Donno mögött célba érve, de Adrian Sutilt sikerült maga mögött tartania, aki a harmadik helyen zárt.


Fotó: Ferrari

MiniBikers: Az 1000. GP sprintje

Ahogy azt már idén megszokhattuk, szombat délután rendezték a MotoGP sprintfutamát Le Mans-ban is, a gyorsaságimotoros-vb történetének 1000. nagydíján, és ahogy azt már szintén megszokhattuk, a MiniBikers előadásában is megcsodálhatjuk a legfontosabb eseményeket.

Ezért hagyta abba a versenyzést Horner

A The Financial Timesnak adott hosszabb interjúban arról mesélt - egyebek mellett - Christian Horner, hogy miért döntött úgy 25 évesen, hogy abbahagyja a versenyzést. A Red Bull osztrák csapatfőnöke akkoriban az Arden csapatának versenyzője volt a Formula-2-ben. "Eljutottam egészen az F2-ig, de ahogy egyre erősebbé váltak alattam az autók, rájöttem, mekkora kockázatot is jelent ez az egész. Nehéz dolog elvonatkoztatni az ember szívétől, de higgadt fejjel átgondoltam az egészet, és úgy döntöttm, hogy abbahagyom. Annyit mondtam magamnak, hogy ez már hülyeség, így tudtam, hogy abban a pillanatban abba kell hagynom."

Végül - ha nem is versenyzőként - nagyszerű karriert futott be az osztrák, aki hatodik konstruktőri vb-címe felé kormányozza a Red Bull Racing csapatát.

 

Fisichella Schumacher-szerű Verstappen-uralomtól félti az F1-et

A háromszoros Formula-1-es futamgyőztes Giancarlo Fisichella attól tart, hogy Max Verstappen egy olyan dominanciát fog kialakítani az elkövetkező években, mint amilyen a Schumacher-korszak volt a 2000-es évek elején. "Versenyeztem Schumacher ellen, és senki sem tudja úgy az irányítása alatt tartani a versenyeket, mint ahogyan ő tudta. Ebben még mindig ő a number one! Viszont ha a nyers tehetséget nézzük, akkor Verstappen Schumacher szintjén van. Attól tartok, Max számára előre meg van írva, hogy jó ideig dominálja a Formula-1-et" - mondta az olasz a La Gazzetta dello Sportnak.

Ez hiányzik Vettelnek az F1-ből

Tavaly év végén akasztotta szögre a bukósisakot Sebastian Vettel, aki elmondta a Bildnek, mi hiányzik számára leginkább a Formula-1 utáni életből: "Egyelőre jól elvagyok itthon, elégedett vagyok a döntésemmel, de a kihívás és a nyomás egy kicsit hiányzik" - ismerte el a négyszeres világbajnok.

A német exversenyző Goodwoodban ismét a volán mögé fog ülni, ahol saját F1-es gyűjteményéből fog meghajtani pár autót, melyeket környezetbarátabb üzemanyagok fognak hajtani. "Goodwood nem egy igazi versenypálya, így ez egyáltalán nem hozza majd vissza a régi emlékeket, de persze jó lesz egy napra belni ezekbe a járművekbe. Elsőre kissé furcsa volt megszokni, hogy nem vagyok ott a versenyeken, de mára megbékéltem ezzel, és folyamatosan követem a versenyeket."

IndyCar: Így nyert Palou Indianapolisban

A versenyről írt összefoglalónkat és a végeredményt ide kattintva olvashatjátok el, de most meg is nézhetitek a legfontosabb pillanatokat az Indy500 előtti utolsó versenyről.

Itt az öt másodperces kihívás második része

Az első részt követően itt a folytatása az öt másodperces kihívásnak. A nevetés most sem maradt el. A videó a képe kattintva tekinthető meg!

Ki volt Tost leggyorsabb F1-es pilótája?

Mint azt néhány hete bejelentették, Franz Tost a 2023-as F1-es évad végén távozik az AlphaTauri csapatfőnöki posztjáról. Ezt a pozíciót azóta töltötte be, hogy 2006-ra felvásárolta a Red Bull a Minardit és elnevezte Toro Rossónak, azaz Tost 18 szezont húzott le az istálló élén. Meg is kapta a kérdést, hogy ez idő alatt ki volt a leggyorsabb versenyző, akivel a Red Bull neveltjei közül dolgozott:

„Természetesen könnyen mondhatom Max Verstappent vagy Sebastian Vettelt. Ők voltak a leggyorsabbak, különben nem nyertek volna olyan sok futamot és világbajnokságot, de voltak más pilóták is. Nem voltak sokkal lassabbak, de talán rosszkor voltak rossz csapatnál vagy ilyesmi, de természetesen ők ketten a legjobbak, ez biztos” – felelte Tost, akit a Formula1.com idézett. A csapatfőnök a további versenyzők között említette Carlos Sainzt, Daniel Ricciardót, Pierre Gaslyt és a jelenleg nála szereplő Yuki Tsunodát is.

f1-vettel-verstappen