DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

Most értek véget Wolff és a Mercedes mézeshetei?

Ha igen, akkor ezek elég hosszúnak bizonyuló mézeshetek voltak… Az 1996-os F1-es világbajnok Damon Hill mindenesetre ennek a véleményének adott hangot a Kínai Nagydíjon, azzal együtt, hogy szerinte Lewis Hamilton attól a pillanattól kezdve, hogy először beleült az újgenerációs autóba, tudhatta, hogy komoly baj van a csillagosoknál.

wolff-2024

Hill szerint Wolff a múlt évtized első számú sikersorozatáért nagyon sokat köszönhet az alapokat lerakó Ross Brawnnak, most viszont rá vár a feladat, hogy visszavezesse a siker útjára az alakulatot: „Totónak hosszú mézeshetek jutottak, egy fantasztikusan sikeres időszak a csapatnál, amibe ő belekerült. Ross Brawn sokat tett az alapozásért. Most viszont nehéz neki, az igazi munka akkor kezdődik, amikor elrontasz valamit, amikor valami nem megy jól.”

„Ezt elég nehéz feldolgozni. Ez az ő dolga, ő a főnök, neki kell kiderítenie, mi siklott félre, és ki nem mondja meg neki, hogy mi nem megy jól a csapaton belül” – mondta Hill, akivel az F1-es pilótaként nem sok vizet zavaró, szakértőként viszont kimondottan népszerű Karun Chandhok is egyetértett azt illetően, hogy Wolffnak meg kell találnia, miért nem tudja a csapat kellőképpen kihasználni a rendelkezésére álló erőforrásokat.

russell-melbourne

F1-es autóba ülhet a Mercedes Formula-2-es tehetsége

Amiről a minap még csak sajtóértesülésként írtunk, mára hivatalossá vált: a Mercedes bejelentette, hogy Frederik Vesti kap lehetőséget a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj után sorra kerülő teszten, amelyen a csapatok kötelesek az egyik autójukba egy fiatal pilótát ültetni. Vesti a Mercedes neveldéjének tagja, idén újoncként már futamgyőzelmet is aratott a Formula-2-ben, ahol összetettben a nyolcadik helyen áll az utolsó fordulót megelőzően. „A gyerekkori álom válik valóra!” – írta közösségi oldalán a dán. „Ez a hihetetlen bizalom jele a Mercedes részéről, amelyet szeretnék nekik megköszönni.”

Vesti szerepeltetése azt követően vált valószínűvé, hogy az idén a Mercedesszel két szabadedzésen is szereplő Nyck de Vries a teszten már jövő évi csapatánál, az AlphaTaurinál fog vezetni.

A legjobb onboardok Mexikóból

Megérkeztek a legjobb fedélzeti kamerás felvételek a Mexikóvárosi Nagydíjról, benne Ricciardo és Tsunoda ütközésével és a Mercedesek házi csatájával. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Videó: Ricciardo meghúzta a ravaszt az Alpine mögött

Valóban rendkívül élvezhette a Mexikóvárosi Nagydíjat Daniel Ricciardo, aki a 11. helről indulva a hetedik pozícióban ért célba a Hermanos Rodriguezen. Az egyik bizonyítéka annak, hogy jól szórakozott az ausztrál, hogy az egyenes elején "meghúzta a ravaszt", mielőtt megelőzte volna Esteban Ocont.

 

MiniDrivers: Hamilton mindenkin bosszút áll

Megérkezett a MiniDrivers összefoglalója az álmoskás Mexikóvárosi Nagydíjról.

Gasly szerint legendás volt Chastain mozdulata

Elképesztő izgalmak közepette alakult ki a legjobb négy mezőnye a NASCAR Cup Series legutóbb futamán, ahol Ross Chastain konkrétan a falon autózva előzte meg riválisát, ezzel megszerezve az utolsó helyet a rájátszás záró fordulójára. Az erről készült felvételek bejárták a világsajtót, és más szakágak versenyzőit is lenyűgözték, így például Pierre Gaslyt is. „Legenda! Ha bizonytalan vagy, akkor teljes gőzzel!” – írta közösségi oldalán a francia pilóta.

Nico Hülkenberg nyíltan beszélt a jövőjéről

Még mindig nem tudni, ki lesz Kevin Magnussen csapattársa 2023-ban a Haas csapatánál. Mick Schumacherről továbbra sem döntött az amerikai alakulat, a helyére viszont többen is pályáznak, így például Nico Hülkenberg is. A német versenyző idén az Aston Martin tartalékosa volt, ezt a pozíciót azonban jövőre Stoffel Vandoorne tölti be a Formula-2-es bajnok Felipe Drugovich mellett. Hülkenberget nem említette a sajtóközleményük, nemrégiben viszont maga is elárult egy-két dolgot a helyzetével kapcsolatban. „Alapvetően ez nem az én döntésem. Nem én hozom meg, de még mindig folynak a tárgyalások. Viszonylag optimista vagyok, viszont még egy kicsit türelmesnek kell lennünk” – mondta el a ServusTV-nek adott interjúban.

Ausztráliába is ellátogat jövőre az F2 és az F3 mezőnye

Hivatalosan is bejelentették az F2 és az F3 sorozatok 2023-as versenynaptárait, amelyek igazán változatosra sikerültek. A Formula-3 10 hétvégéje egyszerre fut majd a nagyobbik szériával, valamint mindkettő jelen lesz majd az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén. A Formula-2 mezőnyének négy fordulóval többet kell majd teljesítenie, ők ugyanis Dzsiddában, Bakuban, Zandvoortban és Abu-Dhabiban is jelen lesznek a közlemény szerint, melyben a szériák vezérigazgatóját is idézték.

„2022-ben minden eddiginél több akciót élvezhettünk, összesen 28 futamot, és ezt a következő szezonban is meg akartuk tartani. Az a jó, hogy rengeteg pálya van, amely szívesen beillesztené az F2-t a versenyhétvégék programjába, de mindig szem előtt tartjuk a költségeket. Ezért úgy döntöttünk, hogy 2023-ra ismét 14 fordulóra korlátozzuk a futamok számát, és továbbra is segítünk a csapatoknak abban, hogy a költségvetésük megfelelő szinten maradjon. Ahogyan azt már említettük, Melbourne-t is felvettük a naptárba, amely fantasztikus helyszín mindenki számára, aki nézi és élvezi az F2-t. Nagyon érdekes lesz látni az autóinkat, ahogyan a helyi utcákon csatáznak majd” – árulta el Bruno Michel.

 

Hakkinen szerint tökéletes helyzetben van a Red Bull

Idei 14. futamgyőzelmét aratta Max Verstappen Mexikóban, ahol csapattársa, Sergio Perez is dobogóra állhatott hazai közönsége előtt. A kétszeres világbajnok legutóbbi sikerével az egy szezonban elért győzelmek rekordját is megdöntötte, amit korábban Michael Schumacher és Sebastian Vettel tartottak, egy másik kétszeres bajnok, Mika Hakkinen pedig úgy véli, a holland versenyző a csapatával együtt egy másik szinten van jelenleg. „Abban a tökéletes helyzetben vannak, hogy teljes mértékben bízhatnak magukban, az autójukban és a versenystratégiájukban. Ez olyasmi, amit még soha nem láttunk. Ez egy fantasztikus teljesítmény Max és a csapata számára - és ehhez könnyen hozzátehetnek még Brazíliában és Abu-Dhabiban. Ha megnézzük Sergio Perez eredményét, aki a 3. helyen végzett, jól mutatja, mennyire szoros a mezőny, Max tehát egy másik szinten van jelenleg” – írta az Unibeten vezetett blogon.

Télen is kötelezővé teszik néhány hétre a gyárbezárást?

A Formula-1-es szabályzatnak már évek óta része, hogy a szezon nyári szünetében két hétre teljesen le kell állnia mindenféle munkának a csapatok gyáraiban és főhadiszállásán. Bár értelemszerűen karácsony és újév környékén a csapattagok pihenőre vonulnak, ez konkrétan nincs előírva a szabályokban. A Motorsport.com viszont úgy tudja – és ezt Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője is megerősítette –, hogy az istállók sportigazgatóit tömörítő Sporttanácsadói Testületnél felmerült, hogy a szabályokba is belefoglalják a téli kötelező leállást. Wolff szerint ez legkésőbb karácsonytól kezdődhet, s az új év első két hetéig tarthat, de mint arra az említett lap utal: egyelőre csak ötlet szintjén merült fel az elképzelés, sem előrehaladott állapotban nincsenek az egyeztetések, sem egyetértés nincs velük kapcsolatban. Mindenesetre Wolff szerint ez fontos lehet a csapattagok jóléte szempontjából, hiszen az egyre bővülő versenynaptár miatt (jövőre már 24 futamot rendeznek majd) a rájuk nehezedő terhek is folyamatosan nőnek – igaz, a november 20-i idényzárónak köszönhetően ezúttal az előző években megszokottnál némileg hosszabb lesz majd a téli holtszezon.

f1-grid-2022-dppi

fotó: DPPI

De Vries is már a szezonzáró utáni teszten átülhet az AlphaTauriba

Úgy hírlik, nem csak Fernando Alonso kapta meg az engedélyt jelenlegi csapatától, hogy az Abu Dhabi Nagydíjat követő teszten már új alakulatánál vezessen: sajtóértesülések szerint a Mercedes is elengedi a 2023-ban az AlphaTaurinál versenyző Nyck de Vriest. A holland idén teljesített szabadedzést a Mercedes, az Aston Martin és a Williams színeiben is (még a hétvégén, Mexikóban is előbbinél szerepelt), sőt utóbbival rajthoz is állt, amikor beugrott a vakbélműtét miatt kidőlő Alexander Albon helyére az Olasz Nagydíjon, az év végén azonban távozik a Mercedes kötelékeiből.

Van fejlemény annak kapcsán is, hogy kit láthatunk viszont a Mercedesnél az említett teszten, amelyen a csapatok két autóval vehetnek részt, ám az egyikbe fiatal (értsd: legfeljebb két nagydíjat teljesítő) pilótát kell ültetniük. A Motorsport.com úgy tudja, a Mercedes választása a Formula-2-ben pallérozódó tehetségükre, az idén újoncként egy győzelmet is arató és összetettben nyolcadik helyen álló Frederik Vestire eshet.

devries-2022-dppi

fotó: DPPI

Nyck Debris, Ricciardót újoncozó Tsunoda, hitehagyott Alonso – így szólt a rádió Mexikóban

Megérkezett a Mexikóvárosi Nagydíj csapatrádiós válogatása, benne többek között az év alighanem egyik legviccesebb üzenetével Carlos Sainztól, aki a törmeléket jelentő „debris-nek” értette az FP1-en lehetőséget kapó Nyck de Vries nevét. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-mexiko-1

Az Aston Martin teszt- és tartalékversenyzője lesz Stoffel Vandoorne

Ismét F1-es szerepkört kap a korábban a száguldó cirkuszban két teljes idényt is lehúzó Stoffel Vandoorne: az Aston Martin ugyanis leigazolta őt teszt- és tartalékversenyzőnek 2023-ra. Nem egyedül fogja betölteni ezt a pozíciót a belga, ugyanis a Formula-2 idei bajnoka, az Aston újonnan indított akadémiájára bekerülő Felipe Drugovich mellé kerül. Vandoorne emellett versenyezni is fog a következő idényben, hiszen bár a Mercedes kiszállt a Formula-E-ből, az elektromos széria regnáló világbajnoka az újonnan formálódó DS Penske alakulatnál fog szerepelni.

„Nagy érdeklődéssel figyeltem, hogyan fejlődött és bővült működési szempontból az istálló, és tudom, mennyire eltökéltek, hogy minden téren javuljanak. Óriási feladat lesz Fernandóhoz – akit már ismerek az F1-es karrieremből – és Lance-hoz csatlakozni, hogy segítsük fejleszteni a jövő évi autót, de várom a kihívást” – fogalmazott a pilóta.

Vandoorne egyébként hivatalosan a Mercedes tartalékosa volt idén, akárcsak Nyck de Vries, aki jövőre már az AlphaTaurinál fog versenyezni, azaz mindketten távoztak a Mercedes kötelékeiből – ami akár megnyithatja az utat Daniel Ricciardo előtt, hogy a pletykáknak megfelelően elfoglalja ezt a posztot. Másrészt eddig Nico Hülkenberg volt az Aston Martin tartalékpilótája, ám ha két másik versenyző is érkezett erre a pozícióra, arra utalhat, hogy a német távozhat, ami egybevág a Haas ülésével kapcsolatos híresztelésekkel.

vandoorne-aston-1

Nem csupán Schumacher, hanem Hamilton rekordját is megdöntötte Verstappen Mexikóban

A holland mexikóvárosi futamgyőzelme kapcsán mindenki a 14 futamgyőzelmes csúcsot emlegette – Max Verstappen az új rekorder az egy szezonban elért első helyezések számában, hiszen Michael Schumacher 2004-ben és Sebastian Vettel 2013-ban 13 alkalommal tudott nyerni.

Max Verstappen azonban egy másik rekordot is túlszárnyalt Közép-Amerikában: Lewis Hamilton egyszezonos pontmennyiségét. A brit 2019-ben 413 világbajnoki egységet gyűjtött, Verstappen pedig jelenleg 416-nál tart. Ez a statisztika persze valójában egy közel másfél évtizedes időszakot ölel fel 2010-től fogva, amikor bevezették a jelenlegi pontrendszert. Ezt a periódust tekintve a dobogó harmadik fokán Lewis Hamilton 2018-as 408 pontja áll, melyet Vettel 2013-as 397 pontja és Verstappen 2021-es 395,5 pontja követ. Az ide évben a világbajnok még elméletileg akár 476 pontig is eljuthat.

Fotó: Red Bull

Ricciardo hálából fizet egy sört Russellnek

A nap versenyzőjének is megválasztották Daniel Ricciardót nagy felzárkózása miatt: a futam végén öt ellenfelet megelőzött a lágy abroncsokon szárnyalva, és a három nagycsapat mögötti hetedik pozícióban intette le a kockás zászló – ráadásul a helyezésen a Yuki Tsunodával történt ütközésért kapott 10 másodperces időbüntetése sem változtatott, mivel 12 másodpercre leszakította a nyolcadik Esteban Ocont. De milyen szerepe volt ez utóbbi különbség kiépítésében George Russellnek, aki jóval előrébb, a negyedik helyen haladt, két körrel a vége előtt pedig kereket cserélt a leggyorsabb kör érdekében?

„Ideges voltam az utolsó pár körben, mivel George nagyon közelített ahhoz, hogy kék zászlót kapjak miatta. Abban az esetben pár másodpercet elveszítettem volna és visszaesek Ocon felé. Szóval nyomtam, mint az állat, hogy tartsam a két másodpercet. Akkor hallottam, hogy kiállt a leggyorsabb kör miatt. Talán nem is tud erről, de azért fogok neki fizetni egy sört!” – magyarázta Russell szerepét idei egyik legjobb eredményében Ricciardo.

Fotó: DPPI

Az év leggyorsabb bokszkiállását láttuk Mexikóban

Először cseréltek 2022-ben két másodperc alatt kereket a Formula-1-ben: a Mexikóvárosi Nagydíjon a McLaren végezte a legjobb munkát, éppen a futamon egyébként is jelentős szerepet játszó Daniel Ricciardo autóján. A kiállás 1,98 másodperces volt – jelentősen gyorsabb, mint a második legjobb kerékcsere, amelyet 2,29 másodperccel Lando Norris autóján szintén a McLaren teljesített. A korábbi idei csúcsot a Red Bull bakui 2,09 másodperces cseréje jelentette Sergio Perez versenygépén.

A wokingi csapat ezzel ötödször végezte a legjobb munkát a bokszban – a kerékcserék különversenyében azonban már nem érheti be a Red Bullt, amely kilenc nagydíjon is a leggyorsabb kiállást jegyezte.

(Ricciardo kerékcseréje videón itt nézhető meg.)

Vettel „házi feladatot” adott Verstappennek

Mint beszámoltunk róla, Max Verstappen idénybeli 14. győzelmével új F1-es rekordot állított fel az egy évadot belül szerzett győzelmek számát tekintve, letaszítva a trónról Michael Schumachert és Sebastian Vettelt, akik egyaránt 13 győzelmet tudtak szerezni 2004-ben, illetve 2013-ban.

A szezon végén visszavonuló Vettel örül, hogy a holland megdöntötte rekordjukat, valamint elárulta, szerinte Verstappen tovább növelheti diadaljai számát. „Szép munka volt tőle” – idézi a négyszeres bajnokot a RacingNews365. „Pokolian jó szezonja van, remélhetőleg nem áll meg itt, hanem eléri a 16-ot, mert minden egyéb csalódás lenne. Ez nagyszerű a Red Bull számára, sok embert ismerek ott, ezért nagyon örülök nekik. Fantasztikus az idei autójuk, korábban még akkor is nyerni tudtak, amikor nehezebb volt az autó a többiekénél, mostanra pedig megoldották a problémát. Az autó tehát adott, de Max is hihetetlen munkát végez” – méltatta Vettel az immár kétszeres világbajnok hollandot.

Alonso még idén kipróbálhatja az Aston Martint

Sajtóhírek szerint Fernando Alonso már a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjat követő teszten beülhet a silverstone-i alakulat idei AMR22-es versenygépébe. A teszten minden istálló két autót futtathat majd, melyek közül az egyiket a szokásoknak megfelelően egy újonc pilóta vezetheti, miközben az állandó versenyzők a Pirelli 2023-as abroncsait próbálgathatják majd, hasonlóan az austini és mexikóvárosi Pirelli-tesztekhez. Az információk alapján Alonsónak sikerült elérnie az Alpine vezetőségénél, hogy idő előtt engedjék el őt, hogy minél hamarabb megkezdhesse a közös munkát új csapatánál. A kétszeres világbajnok várhatóan fél napot tölthet majd a volán mögött, Lance Stroll-lal osztozva a feladatokon. A franciák vezérkara ugyanakkor egyelőre nem tette meg ezt a szívességet a viharos körülmények között csapatot váltó Oscar Piastrinak. „Jelenleg a jogi csapatunk foglalkozik az üggyel, ezért nem tudom, mi lesz vele. Jövő héten már többet fogok tudni, szóval kérdezzenek Brazíliában” – fogta rövidre Otmar Szafnauer a témával kapcsolatban.

Ricciardo két büntetőpontot kapott a licenszére a Tsunoda-incidens miatt

A McLaren ausztrál pilótája a vasárnapi Mexikóvárosi Nagydíj 51. körében akaszkodott össze az AlphaTauri japán versenyzőjével, miután egy elsőre érthetetlennek tűnő előzési manővert kísérelt meg a pálya szűk 6-os kanyarjában. Ricciardo megmozdulását a felügyelők rögtön egy tízmásodperces időbüntetéssel „jutalmazták”, noha az ausztrál utólag inkább versenybalesetnek érezte az incidenst, elmondása szerint pedig nem is előzni próbált.

A felügyelők azonban nem értettek egyet a McLaren versenyzőjével, indoklásuk szerint az ausztrál megmozdulása túl kései és túl optimista volt, ezért a felelősség kizárólag őt terheli. Ricciardo két büntetőpontot is kapott a licenszére, ami szerinte lényegtelen számára, hiszen egyéves kihagyását követően úgyis tiszta lappal nyit majd e tekintetben.

Nem Ricciardo volt az egyetlen, aki a felügyelők áldozatává esett, hiszen Pierre Gasly szintén kapott egy büntetőpontot Lance Stroll letereléséért, amivel ijesztően közel került az egyfutamos eltiltáshoz.

Íme a Mexikóvárosi Nagydíj hivatalos összefoglalója

Rekorddöntés, izgalmas taktikai csata, füstölő Alpine. Nézzétek meg a Mexikóvárosi Nagydíj legérdekesebb pillanatait. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

Ross Chastain kamikaze-előzésén ámuldozik mindenki, aki követi a NASCAR-t és aki nem

Ilyet autóversenyen még nem láttunk: a NASCAR martinsville-i futamának utolsó kanyarjában Ross Chastain rájött, hogy egyetlen esélye az előtte csatározó boly ellen egy eszement manőver: nagy gázt adva olyan tempóra gyorsított fel, amellyel nem tudott az íven maradni, így a külső falon végigsúrlódva öt autót előzött meg a kockás zászlóig.

Az igazi zsenialitás az, hogy Chastain ezzel a manőverrel megelőzte Denny Hamlint, így ő jutott be a phoenixi szezonzárón bajnoki címért küzdő négy versenyző közé a martinsville-i futamgyőztes Christopher Bell, valamint Joey Logano és Chase Elliott mellett.

Ezt a manővert mindenkinek látnia kell: